Beleidsmedewerkers
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor beleidsmedewerkers.
Om ontwikkelingen mogelijk te maken, maken gemeenten veel gebruik van de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). In deze sessie gaan we in op de volgende vragen:
- Wat zijn de aandachtspunten?
- Wat houdt de opvolgende BOPA in?
- Wanneer kunt u beter een wijziging van het omgevingsplan maken?
Na deze presentatie weet u meer over hoe u aandachtsgebieden en voorschriftengebieden kunt toepassen. We lichten verschillende voorbeelden toe en staan stil bij hoe daar aandachts- en voorschriftengebieden zijn toegepast.
Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, doorwerken van nieuw beleid, instructies van het Rijk of de provincie, omzetten regels uit oude bestemmingsplannen. Allemaal aanleidingen voor aanpassing van het omgevingsplan. In deze sessie gaan we in op het proces van het wijzigen van het omgevingsplan en de regels die daarbij van toepassing zijn.
Wat zijn activiteiten? Hoe herken ik ze? En wie stelt regels over een activiteit? Met die vragen kijken we naar praktijksituaties. Met elkaar ontdekken we de antwoorden en praten we over mogelijkheden om activiteiten te regelen.
Per 1 januari 2026 stopt TAM-IMRO. Dit betekent dat u als gemeente geen gebruik meer kunt maken van TAM-omgevingsplannen en -voorbereidingsbesluiten. In deze sessie gaan we in op de vraag hoe u gebiedsontwikkeling kunt faciliteren met een wijziging in STOP/TPOD, welke voorbereidingen u daarvoor moet treffen en welk ondersteuningsaanbod daarvoor beschikbaar is.
De fiscale regelingen Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) bieden kansen om investeringen in milieuvriendelijke en innovatieve technieken te versnellen. Tijdens deze sessie laten we zien hoe vergunningverleners, bedrijven en RVO hierin kunnen samenwerken en elkaar versterken.
Onze adviseurs vertellen u wat de eisen en randvoorwaarden zijn bij toestaan van een aanpassing van een gemeentelijke weg. Aan de hand van voorbeelden nemen zij u mee in het toepassen van de beoordelingsregels bij de binnenplanse vergunningplicht in de bruidsschat en de instructieregels voor vaststellen van het omgevingsplan.
Alle asbestdaken zijn ouder dan 30 jaar en daardoor aan het verweren. Hierdoor komen er steeds meer losse asbestvezels vrij, een gevaar voor de gezondheid. Ook brand of storm vormen een groot (financieel) risico voor lokale overheden en inwoners. Daarom stimuleert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dak-eigenaren om hun asbestdak te vervangen.
In deze sessie:
- Gaan we op basis van een data-bestand na hoeveel asbestdaken er nog in uw gemeente of regio liggen.
- Hoort u wat u de komende jaren kunt verwachten van de aanpak van het ministerie.
- Bespreken we hoe u als gemeente, omgevingsdienst of andere partner inwoners kunt stimuleren om hun asbestdak te vervangen.
De gemeente Hardenberg maakt een wijziging van het omgevingsplan voor de uitbreiding van Industrieterrein Rollepaal. Op het bestaande industrieterrein én de uitbreiding Rollepaal Oost zijn activiteiten mogelijk die veel geluid veroorzaken. Naast het mogelijk maken van de uitbreiding wordt ook de geluidzone op grond van de voormalige Wet geluidhinder omgezet naar de systematiek van geluidproductieplafonds (GPP’s) onder de Omgevingswet
De landelijke kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) zijn vernieuwd. Ze gingen in op 1 januari 2025. Op 15 september 2025 ontvingen alle organisaties een zelfevaluatietool. De sessie zoomt in op het gebruik daarvan.
In de praktijk is gebleken dat in een aantal specifieke situaties het toepassen van secundaire bouwstoffen (o.a. staalslakken) tot problemen heeft geleid. In het kader van het project Herijking bodemregelgeving werkt het ministerie I&W aan doeltreffende maatregelen om het veilig toepassen van secundaire bouwstoffen beter te borgen en daarmee het vertrouwen in het gebruik van secundaire bouwstoffen herstellen. In deze sessie wordt de doelgroep geïnformeerd over de geconstateerde knelpunten en de vervolgaanpak bij het beleidskader secundaire bouwstoffen.
In deze sessie doorlopen we de stappen van een mer-beoordeling, van ontvangst van de aanvraag tot het vaststellen van de beoordelingsbeslissing. We bespreken vooral wanneer het bevoegd gezag een mer mag of juist moet vragen en lichten dit toe met relevante uitspraken van rechtbanken en de Raad van State. Ook behandelen we recente jurisprudentie over scheiding van belangen en de mogelijkheden tot intrekking van een mer-beoordelingsbeslissing.
Micropollutants, in het Nederlands ook wel microverontreinigingen genoemd, zijn wellicht niet met het blote oog zichtbaar, maar zijn overal aanwezig. Per jaar gaan er alleen al in Nederland ten minste 190 ton medicijnresten via rwzi's richting het oppervlaktewater. PFAS en pesticiden worden gevonden in oppervlaktewater, grondwater, regenwater en voedingsmiddelen. Deze moeilijk afbreekbare microverontreinigingen komen zo in het milieu terecht en vormen een risico voor het milieu en zelfs de kwaliteit van ons drinkwater.
De omzetting van milieuregels in het omgevingsplan is voor gemeenten een flinke opgave. Zeker als ze dat zelf willen doen. Vooral de expertise op de milieuthema's is vaak niet meer aanwezig in de organisatie. Deze sessie gaat in op de mogelijkheden voor advies en ondersteuning vanuit omgevingsdiensten en VNG.
Maak kennis met de vernieuwde PGS 15-richtlijn voor de opslag van verpakte gevaarlijke stoffen. We bespreken waarom de richtlijn is herzien en welke belangrijke veranderingen en overeenkomsten er zijn ten opzichte van de vorige versie.
Iedere gemeente heeft uiterlijk in 2032 eigen regels over geluid door activiteiten. Die regels moeten allereerst passen binnen de wettelijke kaders. Verder moeten ze goed werken voor allerlei activiteiten op allerlei locaties en in verschillende gebieden. In deze sessie krijgen de deelnemers inzicht in relevante keuzes, valkuilen, mogelijkheden en kansen bij het opstellen van deze regels.
In deze sessie krijgt u een helder beeld van de PFAS-opgave en de gezamenlijke aanpak van de overheid. Aan de hand van een praktijkcasus uit Noord-Nederland bespreken we de actuele problematiek en kijken we vooruit naar wat er nodig is om de aanpak richting 2030 vorm te geven. Na afloop weet u hoe de nieuwe gezamenlijke PFAS-aanpak eruit kan zien en wat dat betekent voor uw werk.
SPRONG staat voor Samen bouwen met Partners in Regio's aan Omgevingsplannen van Noord-Brabantse Gemeenten. Het is een regionaal initiatief van 19 Noord-Brabantse gemeenten, provincie Noord-Brabant en de VNG. In SPRONG werken planprofessionals én managers samen. We willen in de sessie laten zien dat deze aanpak een mooie inspiratie is voor andere regio's in Nederland.
Naast gemeenten, provincies en waterschappen hebben ook verschillende rijkspartijen een bevoegd gezag rol onder de Omgevingswet. Maar wie zijn dat en hoe vindt u de juiste ingang? In deze sessie brengen we u op het juiste pad.
Het Nationaal Plan van Aanpak drinkwaterbesparing van 2024 is heel duidelijk over de noodzaak om in Nederland op een andere manier met drinkwater om te leren gaan en ons bewust te zijn van de waarde van drinkwater. Een van de hoofddoelen is werken naar een huishoudelijk drinkwatergebruik per hoofd van de bevolking van 100 liter per dag i.p.v. de huidige bijna 130 liter per dag. Maar hoe dit te realiseren en wat moet er dan veranderen in de manier van denken? De Water Alliance Expertgroep Circulair Water werkt als collectief aan waterbesparen, -opslag en -hergebruik, wat essentieel is om klimaatneutrale en betaalbare woningen te realiseren. Welke technieken zijn beschikbaar, welke voorbeelden zijn er en welke consequenties heeft dat? Daar gaan we tijdens deze sessie op in.
Komende jaren moeten gemeenten een integraal omgevingsplan ontwikkelen. Daarvoor zijn een duidelijke structuur (‘inhoudsopgave’) en systematiek (hoe functioneren alle onderdelen in samenhang?) essentieel. In deze sessie krijgt u inzichten in hoe u hierin heldere keuzes kunt maken.
In deze sessie geven we een overzicht op de activiteiten die interbestuurlijk in het programma Gebruikersvriendelijkheid zijn verricht en nemen we de deelnemers beleidsmatig mee in de koers voor de komende jaren. We gaan daarbij in op de verbeteringen in de ICT, de inzet van gebruikersonderzoek, standaardisatie van o.a. vragenbomen en het belang daarvan voor dienstverleningsconcepten en de belofte van artificiële intelligentie.
Overheden maken regels voor de fysieke leefomgeving. Voor het Omgevingsloket vertalen ze deze regels ook naar toepasbare regels. Dit zijn vragen waarmee inwoners en bedrijven bijvoorbeeld controleren of ze een vergunning nodig hebben. Of digitaal een vergunning aanvragen. Die vertaling gaat niet zomaar. Wat betekent dit voor de wetgevingsjuristen en beleidsmakers? Waar moeten zij rekening mee houden? Wat zijn de do's en don'ts?
Het exploiteren van energieopslagsystemen en het veilig opslaan of gebruiken van lithium-ionbatterijen vraagt om speciale aandacht. In deze sessie hoort u de nieuwste ontwikkelingen in wet- en regelgeving, met speciale focus op de PGS 37-1 en PGS 37-2. We sluiten af met een interactieve discussie en het delen van praktijkervaringen.
De asbest wet- en regelgeving is volop in beweging. Wat gebeurt op het gebied van leefomgeving of de EU-richtlijn? Bent u benieuwd welke veranderingen eraan komen en wat dit betekent voor uw organisatie? Tijdens deze interactieve sessie praten we u volledig bij over de voorgenomen wijzigingen. U krijgt inzicht in de impact op uw organisatie en weet precies waarmee u rekening moet houden.
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet is het Omgevingsloket als robuuste basisvoorziening neergezet. Inmiddels wordt het stelsel steeds volwassener en vindt er ook verder ontwikkeling plaats. In deze sessie wordt specifiek ingegaan op de geplande ontwikkelingen van het Omgevingsloket, aan de hand van informatie uit eerste hand en een actuele roadmap.
Deze sessie praat u bij over het wetsvoorstel versterking VTH-stelsel milieu. Dit voorstel ging op 16 september 2025 in consultatie.