Juristen
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor juristen.
Om ontwikkelingen mogelijk te maken, maken gemeenten veel gebruik van de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). In deze sessie gaan we in op de volgende vragen:
- Wat zijn de aandachtspunten?
- Wat houdt de opvolgende BOPA in?
- Wanneer kunt u beter een wijziging van het omgevingsplan maken?
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het aantal asbestdaken terugbrengen en is daarom de strategie Aanpak Asbestdaken gestart. In deze interactieve sessie hoort u wat u de komende jaren kunt verwachten.
We gaan in op de volgende onderwerpen:
- Hoe stimuleren we dakeigenaren om aan de slag te gaan met hun (verweerde) asbestdak?
- De gedrags- en communicatiestrategie
Denk mee over de strategie en hoe u bij kunt dragen aan de uitvoering.
Na deze presentatie weet u meer over hoe u aandachtsgebieden en voorschriftengebieden kunt toepassen. We lichten verschillende voorbeelden toe en staan stil bij hoe daar aandachts- en voorschriftengebieden zijn toegepast.
Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, doorwerken van nieuw beleid, instructies van het Rijk of de provincie, omzetten regels uit oude bestemmingsplannen. Allemaal aanleidingen voor aanpassing van het omgevingsplan. In deze sessie gaan we in op het proces van het wijzigen van het omgevingsplan en de regels die daarbij van toepassing zijn.
Wat zijn activiteiten? Hoe herken ik ze? En wie stelt regels over een activiteit? Met die vragen kijken we naar praktijksituaties. Met elkaar ontdekken we de antwoorden en praten we over mogelijkheden om activiteiten te regelen.
Langslopen welke milieuregels gelden en welke beoordelingen nodig zijn vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan (inclusief bruidsschat).
Per 1 januari 2026 stopt TAM-IMRO. Dit betekent dat u als gemeente geen gebruik meer kunt maken van TAM-omgevingsplannen en -voorbereidingsbesluiten. In deze sessie gaan we in op de vraag hoe u gebiedsontwikkeling kunt faciliteren met een wijziging in STOP/TPOD, welke voorbereidingen u daarvoor moet treffen en welk ondersteuningsaanbod daarvoor beschikbaar is.
Onze adviseurs vertellen u wat de eisen en randvoorwaarden zijn bij toestaan van een aanpassing van een gemeentelijke weg. Aan de hand van voorbeelden nemen zij u mee in het toepassen van de beoordelingsregels bij de binnenplanse vergunningplicht in de bruidsschat en de instructieregels voor vaststellen van het omgevingsplan.
De gemeente Hardenberg maakt een wijziging van het omgevingsplan voor de uitbreiding van Industrieterrein Rollepaal. Op het bestaande industrieterrein én de uitbreiding Rollepaal Oost zijn activiteiten mogelijk die veel geluid veroorzaken. Naast het mogelijk maken van de uitbreiding wordt ook de geluidzone op grond van de voormalige Wet geluidhinder omgezet naar de systematiek van geluidproductieplafonds (GPP’s) onder de Omgevingswet
De landelijke kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) zijn vernieuwd. Ze gingen in op 1 januari 2025. Op 15 september 2025 ontvingen alle organisaties een zelfevaluatietool. De sessie zoomt in op het gebruik daarvan.
De omzetting van milieuregels in het omgevingsplan is voor gemeenten een flinke opgave. Zeker als ze dat zelf willen doen. Vooral de expertise op de milieuthema's is vaak niet meer aanwezig in de organisatie. Deze sessie gaat in op de mogelijkheden voor advies en ondersteuning vanuit omgevingsdiensten en VNG.
Maak kennis met de vernieuwde PGS 15-richtlijn voor de opslag van verpakte gevaarlijke stoffen. We bespreken waarom de richtlijn is herzien en welke belangrijke veranderingen en overeenkomsten er zijn ten opzichte van de vorige versie.
Iedere gemeente heeft uiterlijk in 2032 eigen regels over geluid door activiteiten. Die regels moeten allereerst passen binnen de wettelijke kaders. Verder moeten ze goed werken voor allerlei activiteiten op allerlei locaties en in verschillende gebieden. In deze sessie krijgen de deelnemers inzicht in relevante keuzes, valkuilen, mogelijkheden en kansen bij het opstellen van deze regels.
In deze sessie krijgt u een helder beeld van de PFAS-opgave en de gezamenlijke aanpak van de overheid. Aan de hand van een praktijkcasus uit Noord-Nederland bespreken we de actuele problematiek en kijken we vooruit naar wat er nodig is om de aanpak richting 2030 vorm te geven. Na afloop weet u hoe de nieuwe gezamenlijke PFAS-aanpak eruit kan zien en wat dat betekent voor uw werk.
SPRONG staat voor Samen bouwen met Partners in Regio's aan Omgevingsplannen van Noord-Brabantse Gemeenten. Het is een regionaal initiatief van 19 Noord-Brabantse gemeenten, provincie Noord-Brabant en de VNG. In SPRONG werken planprofessionals én managers samen. We willen in de sessie laten zien dat deze aanpak een mooie inspiratie is voor andere regio's in Nederland.
Naast gemeenten, provincies en waterschappen hebben ook verschillende rijkspartijen een bevoegd gezag rol onder de Omgevingswet. Maar wie zijn dat en hoe vindt u de juiste ingang? In deze sessie brengen we u op het juiste pad.
Komende jaren moeten gemeenten een integraal omgevingsplan ontwikkelen. Daarvoor zijn een duidelijke structuur (‘inhoudsopgave’) en systematiek (hoe functioneren alle onderdelen in samenhang?) essentieel. In deze sessie krijgt u inzichten in hoe u hierin heldere keuzes kunt maken.
Overheden maken regels voor de fysieke leefomgeving. Voor het Omgevingsloket vertalen ze deze regels ook naar toepasbare regels. Dit zijn vragen waarmee inwoners en bedrijven bijvoorbeeld controleren of ze een vergunning nodig hebben. Of digitaal een vergunning aanvragen. Die vertaling gaat niet zomaar. Wat betekent dit voor de wetgevingsjuristen en beleidsmakers? Waar moeten zij rekening mee houden? Wat zijn de do's en don'ts?
Het exploiteren van energieopslagsystemen en het veilig opslaan of gebruiken van lithium-ionbatterijen vraagt om speciale aandacht. In deze sessie hoort u de nieuwste ontwikkelingen in wet- en regelgeving, met speciale focus op de PGS 37-1 en PGS 37-2. We sluiten af met een interactieve discussie en het delen van praktijkervaringen.
Ontdek de nieuwste ontwikkelingen rondom het koppelen van vraag en aanbod van grondstromen. In deze sessie leert u hoe dit digitaal kan worden gekoppeld aan meldingen en VTH-processen, zodat het registreren van grondstromen efficiënter en transparanter verloopt.
Hoe regelt u in het omgevingsplan of marktkramen en standplaatsen wel of niet zijn toegestaan In deze sessie krijgt u praktische uitleg over de gebruiksregels die daarbij horen volgens het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en de bruidsschat.
Deze sessie praat u bij over het wetsvoorstel versterking VTH-stelsel milieu. Dit voorstel ging op 16 september 2025 in consultatie.
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet organiseerde de afgelopen jaren diverse werkplaatsen. Meerdere partijen werkten dan samen aan een gekozen thema. Wilt u zelf een werkplaats organiseren? Handvatten en tips kunnen u daarbij helpen. Else Sneller en Jos Dolstra delen het geheim van de smid.