Adviseurs
Hieronder ziet u alle sessies voor de doelgroep Adviseurs.
De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (najaar 2023) is gebaseerd op de Omgevingswet en vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019. Rein Bruinsma van Royal HaskoningDHV, auteur van de nieuwe handreiking, vertelt u over de kern van de nieuwe systematiek en over de voordelen daarvan.
In deze sessie nemen we u mee in de praktijk aan de hand van voorbeelden. En we lichten toe hoe u als gemeente, provincie, waterschap of uitvoeringsdienst kunt weten met welke rijkspartijen u moet samenwerken en hoe we met elkaar in contact kunnen komen.
In deze sessie leggen wij uit hoe de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) werken. De sessie is bedoeld voor mensen die nog niet goed thuis zijn in het Bal.
Wat doet u als geluidmedewerker anders vanaf 1 januari als een bedrijf een verandering aangeeft? Doe mee met deze casus en ontdek hoe u straks anders gaat werken.
Door de Omgevingswet verandert er veel voor de organisatie rond bodemactiviteiten. In deze sessie deelt de regio Groningen geleerde lessen met de deelnemers.
In deze sessie geven we een korte inleiding over de bodemactiviteiten onder de Omgevingswet en een introductie van het DSO; hoe zitten de bodemactiviteiten in het DSO?
Wil iemand een initiatief of een activiteit uitvoeren die in strijd is met het omgevingsplan? U kunt dan kijken of u de activiteit mogelijk kunt maken met een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).
In deze sessie bespreken we de regels voor bouwen op verontreinigde bodem die gaan gelden onder de Omgevingswet. Ook behandelen we een casus rondom bouwen en bodem.
Met de 12 provincies is er een kader neergelegd om het VTH instrument in te kunnen zetten in de VTH praktijk.
Datakwaliteit is een van de fundamenten onder datagedreven werken. In deze sessie wordt u meegenomen in de verschillende perspectieven op datakwaliteit.
Tijdens deze sessie behandelen we een actuele (fictieve) casus over pfos in de sloot in gemeente X. Daarbij ontdekken we hoe het werkt in de beoogde kennisinfrastructuur.
Voor iedereen die het Omgevingsloket nog niet heeft gezien, geven we een demonstratie van het loket in vogelvlucht.
Hoe weet u hoe de omgevingsdienst in uw regio functioneert? Dat wordt nu in beeld gebracht. OD’s nemen elkaar de maat met als belangrijkste vragen: wat gaat goed en wat kan beter? En hoe kan een OD doorlopend verbeteren?
In deze sessie presenteren 2 gemeenten hun aanpak voor het thema externe veiligheid. Externe veiligheid is een belangrijk aspect in het omgevingsplan.
In deze sessie blikken we terug op de leerkring 'fysiek en sociaal werken aan de gezonde leefomgeving'. Drie fysieke bijeenkomsten en een viertal online bijeenkomsten vormden de basis voor deze leerkring. Het werken aan een programma gezonde leefomgeving stond centraal. In een uur nemen Irma Dekker en Lorenzo Goudsmits u mee in de ervaringen van deze leerkring.
In omgevingsvisies staan soms ambitieuze doelen voor een gezonde leefomgeving. In deze sessie vertellen 2 ervaren GGD'ers hoe u deze ambities concreet kunt maken.
U krijgt duidelijkheid over hoe geluid landt in de wetsinstrumenten van de Omgevingswet. U weet na deze sessie waar de regels over geluid waarover al voor 1 januari 2024 is besloten staan.
Onder de Omgevingswet blijven IPPC-installaties als milieubelastende activiteit vergunningplichtig. In dat kader gaan we in op de nieuwe BBT-conclusies.
In opdracht van Rijkswaterstaat is een onderzoek uitgevoerd in verband met het Programma Microplastics in Rivieren. In deze sessie bespreken we de bevindingen.
In deze sessie bespreken we het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). We kijken onder meer naar het verschil tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit.
Met het Schone Lucht Akkoord willen we Nederland gezonder maken. Alle provincies en bijna 100 gemeenten doen mee. In de sessie ontdekken we samen hoe de Omgevingswet kan helpen.
Na inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2024 gaan inwoners, bedrijven, professionele organisaties en belanghebbenden, net als nu, aan de slag met initiatieven en het aanvragen van vergunningen en doen van meldingen. De gemeenten vormen in de meeste gevallen net als nu het loket voor alle vragen die daarover zijn bij initiatiefnemers. Om de dienstverlening ook na inwerkingtreding zoveel mogelijk op peil te houden, is het noodzakelijk om de bestaande processen binnen uw organisatie opnieuw onder de loep te nemen en waar nodig te versterken. In deze workshop nemen we u mee in de afwegingen bij de inrichting van uw dienstverlening.
Afgelopen zomer trad de EU-verordening hergebruik van rwzi-effluent voor landbouwirrigatie in werking. Wat is de rol van provincie, omgevingsdienst en waterschap?
Tijdens deze sessie gaan we in op de toepassing van het voorzorgsbeginsel als het gaat om chemische stoffen. Dit is onderdeel van het Impulsprogramma Chemische Stoffen.
In de sessie nemen we u mee in het proces van de ontwikkeling van de ZZS-emissiedatabase. Daarnaast geven we een demonstratie van de functionaliteiten.
Ook benieuwd hoe u milieuregels in een omgevingsplan implementeert? De ODMH heeft een basisadvies gemaakt voor verschillende milieuaspecten die gaan landen in de omgevingsplannen van onze regiogemeenten.
In deze werksessie /inhoudelijke sessie gaan we in op het belang van het registeren van kwetsbare gebouwen en locaties in het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV).
In deze sessie leggen wij in grote lijnen uit hoe het thema milieu in het omgevingsplan is verwerkt. We leggen uit hoe de bruidsschat voor milieu er uitziet en hoe een gemeente in 2024 aan de slag kan gaan met milieu in het omgevingsplan.
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar het voor bedoeld is. We gaan in op een aantal praktijkgevallen waarin dit instrument een rol speelt bij de besluitvorming. Ten slotte komt jurisprudentie aan bod.
Langslopen welke milieuregels gelden en welke beoordelingen nodig zijn vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan (inclusief bruidsschat) bij vestiging van een nieuw bedrijf.
De gemeente Meppel heeft een omgevingsplan voor de deelgebieden Binnenstad en Centrumschil gemaakt. Graag nemen we u tijdens deze werksessie mee in de gemaakte keuzes voor het omgevingsplan.
Tijdens deze sessie nemen wij het opstellen van regels in het nieuwe deel van het omgevingsplan onder de loep. Daarbij maken we gebruik van een praktijkvoorbeeld.
Bij het opstellen van het omgevingsplan spelen – naast vragen aangaande de inhoud en structuur van het plan – ook vragen ten aanzien van het proces en de samenwerking met adviesbureaus.
Onder de Omgevingswet bent u verplicht om participatiebeleid op te stellen als u aan de slag gaat met uw omgevingsvisie, programma, omgevingsplan of projectbesluit. Het opstellen van een participatieverordening volgt uit de Wet versterking participatie op decentraal niveau. Wij nemen u mee in deze twee wetten, leggen de verschillen uit en geven praktijkvoorbeelden die u zelf kunt toepassen.
Particuliere houtstook leidt tot schadelijke stoffen in de lucht en kan overlast geven voor omwonenden.
Tijdens deze sessie wordt u bijgepraat over de actuele regelgeving. Aan welke plichten moet een bedrijf voldoen? Hoe kan een bedrijf voldoen aan de plicht tot verduurzaming van het energiegebruik en hoe ziet de regelgeving er na inwerkingtreding van de Omgevingswet uit?
In deze sessie gaan we in op de rechten en plichten die voortkomen uit het Verdrag van Aarhus. Voor burgers, organisaties en overheden.
In deze sessie maken wij u aan de hand van een casus wegwijs in Regels op de kaart. Regels op de kaart vervangt de website Ruimtelijke plannen.
Het maken van een regionale probleem-en risicoanalyse en het opstellen van een regionaal meerjarenprogramma zijn wettelijke eisen waaraan bevoegde gezogen moeten voldoen.
Het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV) is een database waarin de informatie over de externe veiligheidsrisico's wordt verzameld. Het REV vervangt het RRGS.
Een expert uit een omgevingsdienst vertelt over de praktijk en wat helpt in de samenwerking tussen omgevingsdienst en opdrachtgever. Het samenwerkingsproces wordt beschreven. Daarna volgt een reflectiemoment door Rob Velders. Rob laat zijn licht schijnen op het onderwerp.
In de Europese BREF-documenten worden de beste beschikbare technieken voor het beperken van emissies van de Europese industrie beschreven. In deze sessie gaan we kijken waar u rekening mee moet houden en welke hulpmiddelen er zijn.
Het maken van een keuze voor de structuur van het omgevingsplan is een belangrijke stap in de transitie naar het nieuwe omgevingsplan. Tijdens deze sessie lichten we de structuur en systematiek van de geïntegreerde staalkaarten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) toe.
In deze interactieve sessie gaat u aan de slag met de nieuwe Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO).
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten gemeenten in staat zijn om hun omgevingsplan te wijzigen of ervan af te wijken.
Gemeenten hebben op 1 januari 2024 één omgevingsplan. Vanaf deze datum wordt het omgevingsplan steeds gewijzigd. In de techniek spreken we over het Regeling-deel en het Besluit-deel van het omgevingsplan.