Toezichthouders
Hieronder ziet u alle sessies voor de doelgroep Toezichthouders.
Vanaf 1 januari 2024 gaat de Wet kwaliteitsborging van start voor bouwactiviteiten gevolgklasse 1. In deze sessie laten we zien welke gevolgen dat heeft voor gemeenten.
In deze sessie nemen we u mee in de praktijk aan de hand van voorbeelden. En we lichten toe hoe u als gemeente, provincie, waterschap of uitvoeringsdienst kunt weten met welke rijkspartijen u moet samenwerken en hoe we met elkaar in contact kunnen komen.
In deze sessie leggen wij uit hoe de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) werken. De sessie is bedoeld voor mensen die nog niet goed thuis zijn in het Bal.
In deze interactieve sessie gaan we aan de slag met het basistakenpakket. We zullen onderzoeken wat de logica is achter het basistakenpakket en hoe deze is vastgelegd onder de Omgevingswet.
Door de Omgevingswet verandert er veel voor de organisatie rond bodemactiviteiten. In deze sessie deelt de regio Groningen geleerde lessen met de deelnemers.
In deze sessie geven we een korte inleiding over de bodemactiviteiten onder de Omgevingswet en een introductie van het DSO; hoe zitten de bodemactiviteiten in het DSO?
Het Impulsprogramma Chemische Stoffen (2023-2026) dat begin dit jaar van start is gegaan focust zich vanuit Impulsdomein 4 ‘Burgerperspectief’ op de communicatie rondom chemische stoffen. Graag ontvangt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in deze interactieve workshop jullie visie en voorbeelden uit de praktijk. Wat is de nut en noodzaak, waar zitten knelpunten, wat zijn de risico’s? Help en denk over het verhaal achter chemische stoffen.
Met de 12 provincies is er een kader neergelegd om het VTH instrument in te kunnen zetten in de VTH praktijk.
Tijdens deze sessie behandelen we een actuele (fictieve) casus over pfos in de sloot in gemeente X. Daarbij ontdekken we hoe het werkt in de beoogde kennisinfrastructuur.
Voor iedereen die het Omgevingsloket nog niet heeft gezien, geven we een demonstratie van het loket in vogelvlucht.
Onder de Omgevingswet worden regels gekoppeld aan activiteiten. In deze sessie gaan we hierover in gesprek aan de hand van praktijksituaties.
Hoe weet u hoe de omgevingsdienst in uw regio functioneert? Dat wordt nu in beeld gebracht. OD’s nemen elkaar de maat met als belangrijkste vragen: wat gaat goed en wat kan beter? En hoe kan een OD doorlopend verbeteren?
Deze sessie behandelt de veranderingen op het gebied van Externe veiligheid onder de Omgevingswet. Daarnaast staan we kort stil bij geplande wijzigingen.
Wat betekent het om straks te werken vanuit de zorgplicht? In deze sessie geven we een inleiding en gaan we gezamenlijk aan de slag met een casus.
In opdracht van Rijkswaterstaat is een onderzoek uitgevoerd in verband met het Programma Microplastics in Rivieren. In deze sessie bespreken we de bevindingen.
Op dit moment is de F-gassenverordening (EU) nr. 517/2014 van kracht. Doel van de verordening is het milieu te beschermen door de uitstoot van gefluoreerde broeikasgassen te verminderen. Na een herziening in 2013-2014 wordt de wet nu opnieuw herzien. Begin april vorig jaar publiceerde de Europese Commissie het langverwachte voorstel en na heel veel onderhandelingen ligt er nu een bijna definitieve versie. In deze sessie laten we hoofdlijnen zien welke wijzigingen er gaan plaatsvinden en wat dat voor u betekent.
In deze sessie bespreken we het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). We kijken onder meer naar het verschil tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit.
Als eerste grote stap zijn door het interbestuurlijke Programma Versterken VTH-stelsel Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) opgeleverd voor een robuuste omgevingsdienst.
Na inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2024 gaan inwoners, bedrijven, professionele organisaties en belanghebbenden, net als nu, aan de slag met initiatieven en het aanvragen van vergunningen en doen van meldingen. De gemeenten vormen in de meeste gevallen net als nu het loket voor alle vragen die daarover zijn bij initiatiefnemers. Om de dienstverlening ook na inwerkingtreding zoveel mogelijk op peil te houden, is het noodzakelijk om de bestaande processen binnen uw organisatie opnieuw onder de loep te nemen en waar nodig te versterken. In deze workshop nemen we u mee in de afwegingen bij de inrichting van uw dienstverlening.
Afgelopen zomer trad de EU-verordening hergebruik van rwzi-effluent voor landbouwirrigatie in werking. Wat is de rol van provincie, omgevingsdienst en waterschap?
De HUM Bodembeheer vervangt de huidige HUM Wet bodembescherming en de HUM Besluit bodemkwaliteit. In de sessie lichten we de nieuwe HUM toe en bespreken we verwachtingen.
Tijdens deze sessie gaan we in op de toepassing van het voorzorgsbeginsel als het gaat om chemische stoffen. Dit is onderdeel van het Impulsprogramma Chemische Stoffen.
De ontwikkeling van regel- naar risicogericht werken heeft ook impact op de werkwijze van toezichthouders in het omgevingsrecht.
In de sessie nemen we u mee in het proces van de ontwikkeling van de ZZS-emissiedatabase. Daarnaast geven we een demonstratie van de functionaliteiten.
Langslopen welke milieuregels gelden en welke beoordelingen nodig zijn vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan (inclusief bruidsschat) bij vestiging van een nieuw bedrijf.
Deze sessie gaat over de milieubelastende activiteit ‘veehouderij’. Aan de hand van een casus met een vleeskuikenbedrijf doorlopen we de regelgeving onder de Omgevingswet.
In deze sessie lichten wij kort toe wat het belang van een eenduidige definitie en registratie van milieubelastende activiteiten (MBA’s) is. Ook gaan we in op de ontwikkelingen die wij in gang hebben gezet om dit te realiseren. Graag gaan wij met de deelnemers in gesprek over de wijze waarop we dit kunnen realiseren en wat de impact op de eigen organisatie zal zijn.
Particuliere houtstook leidt tot schadelijke stoffen in de lucht en kan overlast geven voor omwonenden.
Tijdens deze sessie wordt u bijgepraat over de actuele regelgeving. Aan welke plichten moet een bedrijf voldoen? Hoe kan een bedrijf voldoen aan de plicht tot verduurzaming van het energiegebruik en hoe ziet de regelgeving er na inwerkingtreding van de Omgevingswet uit?
Programma Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV) consolideert vergunningen in een digitaal systeem en ontwikkelt een gestructureerde aanvraag en een 'ontwikkelende' vergunning.
In deze sessie maken wij u aan de hand van een casus wegwijs in Regels op de kaart. Regels op de kaart vervangt de website Ruimtelijke plannen.
Het maken van een regionale probleem-en risicoanalyse en het opstellen van een regionaal meerjarenprogramma zijn wettelijke eisen waaraan bevoegde gezogen moeten voldoen.
Het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV) is een database waarin de informatie over de externe veiligheidsrisico's wordt verzameld. Het REV vervangt het RRGS.
Een expert uit een omgevingsdienst vertelt over de praktijk en wat helpt in de samenwerking tussen omgevingsdienst en opdrachtgever. Het samenwerkingsproces wordt beschreven. Daarna volgt een reflectiemoment door Rob Velders. Rob laat zijn licht schijnen op het onderwerp.
In deze kennissessie wordt ingegaan op de nieuwe rol en taken van het bevoegd gezag. Met name in het kader van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
Lozingen hebben een lange geschiedenis. Dat geldt ook voor regels daarover. In deze sessie gaan we in op de ontwikkelingen op het gebied van regels voor lozingen.
In deze interactieve sessie gaat u aan de slag met de nieuwe Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO).
We geven een toelichting op de analyse van de informatievoorziening van het VTH-stelsel zoals deze nu is. Met de groep gaan we graag het gesprek aan over de concrete verbeterwensen die zij hebben.
In deze sessie vertellen we wat er is gewijzigd in de regelgeving rond luchtemissie. Daarbij gaan we inhoudelijk in op het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).