Vergunningverleners
Hieronder ziet u alle sessies voor de doelgroep Vergunningverleners.
De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (najaar 2023) is gebaseerd op de Omgevingswet en vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019. Rein Bruinsma van Royal HaskoningDHV, auteur van de nieuwe handreiking, vertelt u over de kern van de nieuwe systematiek en over de voordelen daarvan.
In deze sessie nemen we u mee in de praktijk aan de hand van voorbeelden. En we lichten toe hoe u als gemeente, provincie, waterschap of uitvoeringsdienst kunt weten met welke rijkspartijen u moet samenwerken en hoe we met elkaar in contact kunnen komen.
In deze sessie leggen wij uit hoe de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) werken. De sessie is bedoeld voor mensen die nog niet goed thuis zijn in het Bal.
Wat doet u als geluidmedewerker anders vanaf 1 januari als een bedrijf een verandering aangeeft? Doe mee met deze casus en ontdek hoe u straks anders gaat werken.
In deze interactieve sessie gaan we aan de slag met het basistakenpakket. We zullen onderzoeken wat de logica is achter het basistakenpakket en hoe deze is vastgelegd onder de Omgevingswet.
Door de Omgevingswet verandert er veel voor de organisatie rond bodemactiviteiten. In deze sessie deelt de regio Groningen geleerde lessen met de deelnemers.
In deze sessie geven we een korte inleiding over de bodemactiviteiten onder de Omgevingswet en een introductie van het DSO; hoe zitten de bodemactiviteiten in het DSO?
Wil iemand een initiatief of een activiteit uitvoeren die in strijd is met het omgevingsplan? U kunt dan kijken of u de activiteit mogelijk kunt maken met een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).
In deze sessie bespreken we de regels voor bouwen op verontreinigde bodem die gaan gelden onder de Omgevingswet. Ook behandelen we een casus rondom bouwen en bodem.
Het Impulsprogramma Chemische Stoffen (2023-2026) dat begin dit jaar van start is gegaan focust zich vanuit Impulsdomein 4 ‘Burgerperspectief’ op de communicatie rondom chemische stoffen. Graag ontvangt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in deze interactieve workshop jullie visie en voorbeelden uit de praktijk. Wat is de nut en noodzaak, waar zitten knelpunten, wat zijn de risico’s? Help en denk over het verhaal achter chemische stoffen.
Met de 12 provincies is er een kader neergelegd om het VTH instrument in te kunnen zetten in de VTH praktijk.
Datakwaliteit is een van de fundamenten onder datagedreven werken. In deze sessie wordt u meegenomen in de verschillende perspectieven op datakwaliteit.
Tijdens deze sessie behandelen we een actuele (fictieve) casus over pfos in de sloot in gemeente X. Daarbij ontdekken we hoe het werkt in de beoogde kennisinfrastructuur.
Voor iedereen die het Omgevingsloket nog niet heeft gezien, geven we een demonstratie van het loket in vogelvlucht.
Hoe weet u hoe de omgevingsdienst in uw regio functioneert? Dat wordt nu in beeld gebracht. OD’s nemen elkaar de maat met als belangrijkste vragen: wat gaat goed en wat kan beter? En hoe kan een OD doorlopend verbeteren?
In deze sessie presenteren 2 gemeenten hun aanpak voor het thema externe veiligheid. Externe veiligheid is een belangrijk aspect in het omgevingsplan.
Deze sessie behandelt de veranderingen op het gebied van Externe veiligheid onder de Omgevingswet. Daarnaast staan we kort stil bij geplande wijzigingen.
Onder de Omgevingswet blijven IPPC-installaties als milieubelastende activiteit vergunningplichtig. In dat kader gaan we in op de nieuwe BBT-conclusies.
In opdracht van Rijkswaterstaat is een onderzoek uitgevoerd in verband met het Programma Microplastics in Rivieren. In deze sessie bespreken we de bevindingen.
Op dit moment is de F-gassenverordening (EU) nr. 517/2014 van kracht. Doel van de verordening is het milieu te beschermen door de uitstoot van gefluoreerde broeikasgassen te verminderen. Na een herziening in 2013-2014 wordt de wet nu opnieuw herzien. Begin april vorig jaar publiceerde de Europese Commissie het langverwachte voorstel en na heel veel onderhandelingen ligt er nu een bijna definitieve versie. In deze sessie laten we hoofdlijnen zien welke wijzigingen er gaan plaatsvinden en wat dat voor u betekent.
In deze sessie bespreken we het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). We kijken onder meer naar het verschil tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit.
Als eerste grote stap zijn door het interbestuurlijke Programma Versterken VTH-stelsel Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) opgeleverd voor een robuuste omgevingsdienst.
Na inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2024 gaan inwoners, bedrijven, professionele organisaties en belanghebbenden, net als nu, aan de slag met initiatieven en het aanvragen van vergunningen en doen van meldingen. De gemeenten vormen in de meeste gevallen net als nu het loket voor alle vragen die daarover zijn bij initiatiefnemers. Om de dienstverlening ook na inwerkingtreding zoveel mogelijk op peil te houden, is het noodzakelijk om de bestaande processen binnen uw organisatie opnieuw onder de loep te nemen en waar nodig te versterken. In deze workshop nemen we u mee in de afwegingen bij de inrichting van uw dienstverlening.
Afgelopen zomer trad de EU-verordening hergebruik van rwzi-effluent voor landbouwirrigatie in werking. Wat is de rol van provincie, omgevingsdienst en waterschap?
Tijdens deze sessie gaan we in op de toepassing van het voorzorgsbeginsel als het gaat om chemische stoffen. Dit is onderdeel van het Impulsprogramma Chemische Stoffen.
In de sessie nemen we u mee in het proces van de ontwikkeling van de ZZS-emissiedatabase. Daarnaast geven we een demonstratie van de functionaliteiten.
Ook benieuwd hoe u milieuregels in een omgevingsplan implementeert? De ODMH heeft een basisadvies gemaakt voor verschillende milieuaspecten die gaan landen in de omgevingsplannen van onze regiogemeenten.
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar het voor bedoeld is. We gaan in op een aantal praktijkgevallen waarin dit instrument een rol speelt bij de besluitvorming. Ten slotte komt jurisprudentie aan bod.
Langslopen welke milieuregels gelden en welke beoordelingen nodig zijn vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan (inclusief bruidsschat) bij vestiging van een nieuw bedrijf.
Deze sessie gaat over de milieubelastende activiteit ‘veehouderij’. Aan de hand van een casus met een vleeskuikenbedrijf doorlopen we de regelgeving onder de Omgevingswet.
In deze sessie lichten wij kort toe wat het belang van een eenduidige definitie en registratie van milieubelastende activiteiten (MBA’s) is. Ook gaan we in op de ontwikkelingen die wij in gang hebben gezet om dit te realiseren. Graag gaan wij met de deelnemers in gesprek over de wijze waarop we dit kunnen realiseren en wat de impact op de eigen organisatie zal zijn.
We geven tijdens deze workshop overzicht en inzicht in de ontwikkelingen die in het VTH-stelsel lopen om te komen tot een robuuste vergunning. Daarnaast zullen we ingaan op de wijze waarop we deze ontwikkelingen met elkaar willen laten samenlopen om de robuuste digitale vergunning daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.
De gemeente Meppel heeft een omgevingsplan voor de deelgebieden Binnenstad en Centrumschil gemaakt. Graag nemen we u tijdens deze werksessie mee in de gemaakte keuzes voor het omgevingsplan.
Bij het opstellen van het omgevingsplan spelen – naast vragen aangaande de inhoud en structuur van het plan – ook vragen ten aanzien van het proces en de samenwerking met adviesbureaus.
Tijdens deze sessie wordt u bijgepraat over de actuele regelgeving. Aan welke plichten moet een bedrijf voldoen? Hoe kan een bedrijf voldoen aan de plicht tot verduurzaming van het energiegebruik en hoe ziet de regelgeving er na inwerkingtreding van de Omgevingswet uit?
Programma Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV) consolideert vergunningen in een digitaal systeem en ontwikkelt een gestructureerde aanvraag en een 'ontwikkelende' vergunning.
In deze sessie gaan we in op de rechten en plichten die voortkomen uit het Verdrag van Aarhus. Voor burgers, organisaties en overheden.
In deze sessie maken wij u aan de hand van een casus wegwijs in Regels op de kaart. Regels op de kaart vervangt de website Ruimtelijke plannen.
Het maken van een regionale probleem-en risicoanalyse en het opstellen van een regionaal meerjarenprogramma zijn wettelijke eisen waaraan bevoegde gezogen moeten voldoen.
Het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV) is een database waarin de informatie over de externe veiligheidsrisico's wordt verzameld. Het REV vervangt het RRGS.
Een expert uit een omgevingsdienst vertelt over de praktijk en wat helpt in de samenwerking tussen omgevingsdienst en opdrachtgever. Het samenwerkingsproces wordt beschreven. Daarna volgt een reflectiemoment door Rob Velders. Rob laat zijn licht schijnen op het onderwerp.
In de Europese BREF-documenten worden de beste beschikbare technieken voor het beperken van emissies van de Europese industrie beschreven. In deze sessie gaan we kijken waar u rekening mee moet houden en welke hulpmiddelen er zijn.
Het maken van een keuze voor de structuur van het omgevingsplan is een belangrijke stap in de transitie naar het nieuwe omgevingsplan. Tijdens deze sessie lichten we de structuur en systematiek van de geïntegreerde staalkaarten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) toe.
Onder de Omgevingswet krijgt het onderwerp bouw- en sloopveiligheid meer aandacht dan in de huidige regelgeving. In deze sessie gaan we hierop in.
In deze kennissessie wordt ingegaan op de nieuwe rol en taken van het bevoegd gezag. Met name in het kader van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
Lozingen hebben een lange geschiedenis. Dat geldt ook voor regels daarover. In deze sessie gaan we in op de ontwikkelingen op het gebied van regels voor lozingen.
We geven een toelichting op de analyse van de informatievoorziening van het VTH-stelsel zoals deze nu is. Met de groep gaan we graag het gesprek aan over de concrete verbeterwensen die zij hebben.
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten gemeenten in staat zijn om hun omgevingsplan te wijzigen of ervan af te wijken.
Gemeenten hebben op 1 januari 2024 één omgevingsplan. Vanaf deze datum wordt het omgevingsplan steeds gewijzigd. In de techniek spreken we over het Regeling-deel en het Besluit-deel van het omgevingsplan.
In deze sessie vertellen we wat er is gewijzigd in de regelgeving rond luchtemissie. Daarbij gaan we inhoudelijk in op het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).