Adviseurs
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor adviseurs.
Deze sessie gaat over de mogelijkheid om via experimenten met wet- en regelgeving op een andere manier uw doelen te realiseren (WELKE/WAARVOOR?). Het net op een andere manier wettelijk regelen om uw doelen te bereiken kan vaak heel veel kansen bieden.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn de spelregels rond bodemkwaliteitskaarten (BKK) aangepast. Een bodemkwaliteitskaart is een kaart waarop de feitelijke kwaliteit van de bodem is weergegeven in het gebied waarop de kaart betrekking heeft. In deze sessie wordt u meegenomen in deze veranderingen en wat dit concreet voor u betekent.
Joske Poelstra van Rho adviseurs en Wim Drost van Sherpa Consultancy laten je aan de hand van een praktijkcase zien hoe de uitwerking van de instructieregels in de wijziging van het omgevingsplan eruit kan zien.
De case: De gemeente Hardenberg maakt een wijziging van het omgevingsplan voor de uitbreiding van Industrieterrein Rollepaal. Op zowel het bestaande industrieterrein en de uitbreiding Rollepaal Oost is de vestiging van activiteiten die in aanzienlijke mate geluid veroorzaken mogelijk. Naast het mogelijk maken van de uitbreiding wordt ook de geluidzone op grond van de voormalige Wet geluidhinder omgezet naar de systematiek van geluidproductieplafonds (GPP’s).
Hoe ziet de beleidsuitvoeringscyclus eruit en hoe gaat u deze inzetten in uw organisatie om beleid en uitvoering op elkaar te laten aansluiten?
Iedere gemeente wil in 2032 een omgevingsplan met passende regels over geluid door activiteiten. Kunnen de regels van de bruidsschat helpen om dat te bereiken? We behandelen het toepassingsbereik van de regels en het gewenste beschermingsniveau dat de gemeente op een locatie wil bereiken. Maar ook wanneer de regels uit de bruidsschat niet geschikt zijn om over te nemen in een nieuw deel omgevingsplan. Soms omdat het eenvoudiger kan, soms omdat het kan vanwege ETFAL of de instructieregels.
De energietransitie is de overgang van het gebruik van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen. Inmiddels is deze in volle gang. Alternatieve technologieën en innovatieve toepassingen creëren nieuwe, nog onbekende risico’s, waarvan vaak pas in de praktijk wordt ontdekt hoe groot ze zijn. Voorbeelden daarvan zijn de risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals ammoniak of de opslag van lithiumionbatterijen.
In het Bbl wordt nieuw EU-beleid ingevoerd voor verduurzaming van bouwproducten en tot verbetering van de energieprestatie van gebouwen.
In deze sessie delen we de uitkomsten van gebruikerstesten voor vergunningchecks die we uitvoerden met individuele gemeenten. Deelnemers aan deze sessie leren meer over het proces van het ontwikkelen van vergunningchecks, de principes van gebruiksvriendelijkheid, en de klantreis van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Kan de mer als instrument helpen om maatschappelijke effecten te bereiken? Of om tot een samenhangend omgevingsbeleid te komen? De Handreiking MER-basis is in maart uitgekomen. Gemeente Rotterdam en gemeente Uithoorn delen hun ervaringen hoe zij hiermee werken en wisselen deze graag uit met de deelnemers.
In deze sessie maakt u kennis met de Atlas Veiligheid: een online instrument dat actuele data over externe veiligheid op een overzichtelijke manier ontsluit. We laten zien welke soorten data beschikbaar zijn, hoe deze worden gepresenteerd, en op welke manieren u de functionaliteiten van de Atlas kunt gebruiken in uw dagelijkse werkprocessen. U leert hoe u met de Atlas trends kunt signaleren, veiligheidsvraagstukken kunt onderbouwen en samenwerking kunt versterken door gedeelde informatie. Aan de hand van voorbeelden en een korte oefening gaat u zelf aan de slag met de tool. Na deze sessie weet u wat de Atlas Veiligheid te bieden heeft, heeft u ervaren hoe de data werkt binnen de interface, en kunt u de inzichten direct toepassen in uw eigen beleids- of uitvoeringspraktijk.
Tijdens deze sessie komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Basisuitleg mer-beoordeling
- Uitleg van de procedure en fases van de mer-beoordeling
- Hoe beoordeel je de inhoud van een mer-beoordeling/aanmeldnotitie? Wanneer is de informatie onvolledig of onjuist en vraag je om aanvulling? Hoe organiseer je de beoordeling op de milieuthema’s (bijvoorbeeld geluid, natuur). Doe je dit zelf of vraag je specialisten van een omgevingsdienst of ingenieursbureau?
- Wat is er veranderd onder de Omgevingswet in de procedure en/of de mer-beoordelingsplichtige activiteiten?
Onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) toetst een onafhankelijke kwaliteitsborger de bouwplannen. De kwaliteitsborger ziet erop toe dat een bouwwerk bij gereedmelding aan de regels voldoet. In deze sessie gaan we aan de hand van praktijkvoorbeelden in op wanneer een kwaliteitsborger nodig is, welke eisen er gesteld worden aan een kwaliteitsborger en welke knelpunten de kwaliteitsborger in de praktijk ervaart.
Wat zijn Kwetsbare Gebouwen & Locaties (KGL's) precies en wat moet jij als gemeente hiermee doen? Tijdens deze presentatie geven we een algemene uitleg over KGL's en helpen wij gemeenten daarmee op weg.
In de sessie gaan we in op de verschillende adviesmogelijkheden bij omgevingsdiensten bij onder meer het bij het opstellen van omgevingsplannen en alles daaromheen. Bij de omgevingsdiensten is heel veel kennis over het milieudomein, daar kunnen opdrachtgevers hun voordeel mee doen. Ook bieden wij u handvatten hoe u, als opdrachtgever en opdrachtnemer, dit efficiënt en effectief in kan vullen.
Best practice omgevingsprogramma's.
In de omgevingsvisie staat al het gemeentelijke beleid over de leefomgeving. In het land leven verschillende type vragen over bijvoorbeeld de inhoud, over het proces en over de digitale techniek. Hoe gaat u om met de relatie tussen maatschappelijke opgaven en de fysieke leefomgeving? Wat moet u als gemeente doen met betrekking tot participatie? Moet u bij het publiceren gebruik maken van STOP/TPOD? Welke annotaties kunt u gebruiken? Hoe actualiseert u de omgevingsvisie? Wat is de relatie tussen de omgevingsvisie, het programma en het omgevingsplan. In deze sessie neemt de VNG u mee in al deze vragen.
In deze sessie lichten we kort de opgave in het kader van PFAS toe en we geven aan welke signalen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hierover heeft ontvangen. Daarna gaan we in op de Handreiking 'redelijkerwijs' en het juridisch kader. Vervolgens belichten we kort de casuïstiek en problematiek rondom PFAS en geven we aan welke gesprekken hierover gevoerd worden. Ten slotte geven we aan wat er moet gebeuren om de opgave richting 2030 inzichtelijk te maken. Deelnemers hebben aan het einde van de sessie een beter beeld van de verkenning van een nieuwe gezamenlijke PFAS-aanpak en leveren hier actief input op.
Tweemaal per jaar wordt de bouwregelgeving gewijzigd. Hoe gaat dit in zijn werk? Welke stappen worden doorlopen en welke stakeholders worden daarbij betrokken?
We lichten verschillende projectcasussen toe, van dijkversterking tot energietransitie, waarvoor een projectbesluit is genomen. We delen de geleerde lessen uit de praktijk.
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet is het Omgevingsloket als robuuste basisvoorziening neergezet. Inmiddels wordt het stelsel steeds volwassener en vindt er ook verder ontwikkeling plaats. In deze sessie wordt specifiek ingegaan op de recente en geplande ontwikkelingen van het Omgevingsloket, aan de hand van informatie uit eerste hand en een actuele roadmap.
Deze sessie staat in het teken van reflectie op de Omgevingswet. Anderhalf jaar na de inwerkingtreding nemen we de tijd om samen stil te staan bij de voortgang. De reflectie laat zien dat regionale samenwerking broodnodig is om succesvol uitvoering te geven aan de wet.
Het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV) is een centrale database waarin alle milieubelastende activiteiten met een extern veiligheidsrisico worden bijgehouden. Denk hierbij aan de risico's rondom de opslag, het transport en het gebruik van gevaarlijke stoffen. Naast de risico’s bevat het REV ook informatie over de kwetsbaarheid van gebouwen en locaties. In deze sessie nemen wij u mee in alle facetten van het REV en het bijbehorende Aanleverportaal (ALP).
In deze sessie behandelen wij praktijkcases en beantwoorden wij uw vragen over het thema geluid in het omgevingsplan. Bijvoorbeeld 'hoe bepaal ik de aanvaardbaarheid van geluid?' of 'hoe borg ik een geluidgevoelig gebouw?' Na aanmelding benaderen wij u voor het aanleveren van een case. Deze wordt tijdens de sessie behandeld.
Het waterschap Hollandse Delta organiseert een sessie waarbij de focus ligt op het toepassen van het instrumentarium uit de Omgevingswet en het gebruik van de Waterschapswijzer. Aan de hand van een casus gaan we tijdens een werksessie in op een aantal veelgestelde vragen.
Actualiteiten, luchtemissies bij netcongestie, toezicht middelgrote stookinstallaties en hulpmiddelen
Komende jaren staan gemeenten aan de lat voor het ontwikkelen van het integraal omgevingsplan, als onderdeel van de transitie van de planketen (zie ook de tool Grip op de transitie van de planketen van de VNG). Om te komen tot een goed functionerend omgevingsplan zijn een duidelijke structuur (‘inhoudsopgave’) en systematiek (de manier waarop alle onderdelen in samenhang functioneren) essentieel. Het is van groot belang om heldere keuzes te maken over structuur en systematiek als basis voor de transitie van het tijdelijke omgevingsplan naar het nieuwe omgevingsplan. In deze sessie wij nemen wij u hierin mee.
De asbest wet- en regelgeving is volop in beweging. Wat gebeurt op het gebied van leefomgeving of de EU-richtlijn (beschermen werknemers)? Bent u benieuwd welke veranderingen eraan komen en wat dit betekent voor uw organisatie? Tijdens deze interactieve sessie praten we u volledig bij over de voorgenomen wijzigingen. U krijgt inzicht in de impact op uw organisatie en weet precies waar u rekening mee moet houden. Doe mee en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
De gespreksstarter van de VNG biedt gemeenten (en andere overheden) de mogelijkheid om na te denken of hun organisatie goed op orde is om Omgevingswet- en Wkb-vragen op goede wijze te beantwoorden. Met de gespreksstarter kunnen overheden doorspreken wie welke vragen beantwoordt en op basis daarvan bepalen welke stappen nog moeten worden genomen om dit goed in te richten. Na een korte introductie gaan we graag met de deelnemers in gesprek. Hoe hebben zij de samenwerking aan de voorkant, tijdens de behandeling én bij toezicht en handhaving geregeld?
Per 1 januari 2025 zijn de kwaliteitscriteria 3.0 van kracht. Er is een zelfevaluatietool ontwikkeld om te bepalen in welke mate een organisatie (provincie, gemeente, omgevingsdienst) voldoet aan de geactualiseerde kwaliteitscriteria 3.0. In deze sessie wordt een toelichting gegeven op het gebruik van de tool.