Schakeldag 2025 - Ronde 3
Hieronder ziet u alle sessies die in Ronde 3 worden gehouden. Ronde 3 start om 14.00 uur.
Zoeken in de index
In deze sessie gaan we in op hoe gemeenten binnen de Omgevingswet omgaan met duurzaam hergebruik van grond en bagger. En hoe zij hiermee aan de slag kunnen in hun omgevingsplan en met maatwerk richting gebiedsgericht beleid.
In deze sessie behandelen wij praktijkcases en beantwoorden wij uw vragen over het thema geluid in het omgevingsplan. Bijvoorbeeld 'hoe bepaal ik de aanvaardbaarheid van geluid?' of 'hoe borg ik een geluidgevoelig gebouw?'. Na aanmelding benaderen wij u voor het aanleveren van een case. Deze wordt tijdens de sessie behandeld.
Onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) toetst een onafhankelijke kwaliteitsborger de bouwplannen. De kwaliteitsborger ziet erop toe dat een bouwwerk bij gereedmelding aan de regels voldoet. In deze sessie gaan we aan de hand van praktijkvoorbeelden in op wanneer een kwaliteitsborger nodig is, welke eisen er gesteld worden aan een kwaliteitsborger en welke knelpunten de kwaliteitsborger in de praktijk ervaart.
Het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV) is een centrale database waarin alle milieubelastende activiteiten met een extern veiligheidsrisico worden bijgehouden. Denk hierbij aan de risico's rondom de opslag, het transport en het gebruik van gevaarlijke stoffen. Naast de risico's bevat het REV ook informatie over de kwetsbaarheid van gebouwen en locaties. In deze sessie nemen wij u mee in alle facetten van het REV en het bijbehorende Aanleverportaal (ALP).
Best practice omgevingsprogramma's.
Deze inspiratiesessie gaat in op het regionale initiatief SPRONG waarin verschillende partijen werken aan de regels van het omgevingsplan. SPRONG staat voor Samen bouwen met Partners in Regio's aan Omgevingsplannen van Noord-Brabantse Gemeenten en is een regionaal initiatief van 19 Noord-Brabantse gemeenten, de provincie Noord-Brabant en de VNG. Veel gemeenten worstelen met het omgevingsplan. De keuzes zijn complex, en het management is zich lang niet altijd bewust van haar rol hierin. Daarom zijn we in januari gestart met een traject van 2 jaar om samen te werken aan de regels van het omgevingsplan. Niet door alles van bovenaf te organiseren, maar juist door samen te bouwen aan wat werkt in de praktijk. In SPRONG werken planprofessionals én managers samen. We willen in de sessie laten zien dat deze aanpak een mooie inspiratie kan zijn voor andere regio's in Nederland.
Om ontwikkelingen mogelijk te maken, wordt in praktijk veel gebruik gemaakt van de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Wat zijn hierbij de aandachtspunten? Wat houdt de opvolgende BOPA in? En wanneer kunt u beter een wijziging van het omgevingsplan maken?
In deze sessie krijgt u uitgangspunten en tips om de handhaving van een houtstookverbod vorm te geven. Tijdens deze interactieve sessie, geleid door juridisch adviesbureau KokxDeVoogd, wisselen we hier verder van gedachten over.
Tijdens deze sessie komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Basisuitleg mer-beoordeling
- Uitleg van de procedure en fases van de mer-beoordeling
- Hoe beoordeelt u de inhoud van een mer-beoordeling/aanmeldnotitie? Wanneer is de informatie onvolledig of onjuist en vraagt u om aanvulling? Hoe organiseert u de beoordeling op de milieuthema's (bijvoorbeeld geluid, natuur)? Doet u dit zelf of vraagt u specialisten van een omgevingsdienst of ingenieursbureau?
- Wat is er veranderd onder de Omgevingswet in de procedure en/of de mer-beoordelingsplichtige activiteiten?
De asbest wet- en regelgeving is volop in beweging. Wat gebeurt op het gebied van leefomgeving of de EU-richtlijn (beschermen werknemers)? Bent u benieuwd welke veranderingen eraan komen en wat dit betekent voor uw organisatie? Tijdens deze interactieve sessie praten we u volledig bij over de voorgenomen wijzigingen. U krijgt inzicht in de impact op uw organisatie en weet precies waar u rekening mee moet houden. Doe mee en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
In deze sessie maakt u kennis met de Atlas Veiligheid: een online instrument dat actuele data over externe veiligheid op een overzichtelijke manier ontsluit. We laten zien welke soorten data beschikbaar zijn, hoe deze worden gepresenteerd, en op welke manieren u de functionaliteiten van de Atlas kunt gebruiken in uw dagelijkse werkprocessen. U leert hoe u met de Atlas trends kunt signaleren, veiligheidsvraagstukken kunt onderbouwen en samenwerking kunt versterken door gedeelde informatie. Aan de hand van voorbeelden en een korte oefening gaat u zelf aan de slag met de tool. Na deze sessie weet u wat de Atlas Veiligheid te bieden heeft, heeft u ervaren hoe de data werkt binnen de interface, en kunt u de inzichten direct toepassen in uw eigen beleids- of uitvoeringspraktijk.
Deze sessie gaat over de mogelijkheid om via experimenten met wet- en regelgeving op een andere manier uw doelen te realiseren. Het nét op een andere manier wettelijk regelen om zo uw doelen te bereiken kan vaak heel veel kansen bieden.
In deze sessie gaan we in op de route van wet naar loket voor de activiteit 'Boom kappen'. We delen de hands-on aanpak uit Friesland. De sessie geeft u grip op de keuzes die u kunt maken.
De mogelijkheid om TAM-IMRO te gebruiken eindigt op 31 december 2025. Vanaf dat moment moeten gemeenten alle wijzigingen in het omgevingsplan publiceren in STOP-TPOD. Welke vragen roept dit op voor gemeenten? Welke ondersteuning bieden de stelselpartners?
Met de komst van de Omgevingswet hebben we andere instrumenten gekregen om aan de energietransitie te werken. Samen met netbeheerders hebben we de huidige knelpunten die worden ervaren bij het voorkomen en oplossen van netcongestie opgepakt en zijn we aan de slag gegaan met het werken aan oplossingen. In deze sessie vertellen we er alles over.
In deze sessie maakt u kennis met de insteek van het interdepartementale programma om het stelsel van beoordeling van stalinnovaties te verbeteren. Ook leert u welke wijzigingen hiervoor worden aangebracht in het stelsel. Daarnaast krijgt u zicht op de manieren waarop u een bijdrage kunt leveren aan dit proces.
We lichten verschillende projectcasussen toe, van dijkversterking tot energietransitie, waarvoor een projectbesluit is genomen. We delen de geleerde lessen uit de praktijk.
In deze sessie zullen we ons richten op de wet- en regelgeving in het kader van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) in de praktijk. Wat zitten de mogelijkheden en de uitdagingen? Welke producten vanuit Omgevingsdienst NL kunnen helpen in de uitvoering? Hoe verloopt de kennisuitwisseling in de regio's? We zullen dieper ingaan op de beoordeling van de vermijdings- en reductieprogramma's in de praktijk. Kan een uniform vermijdings- en reductieprogramma met de verschillende branches helpen in de uitvoering?