Noodprocedure voor omgevingsdocumenten verwijderen van oefenomgeving DSO
Wilt u als overheid een omgevingsdocument verwijderen van de oefenomgeving (pre-productieomgeving) van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Dan kunt u een aanvraag doen via de noodprocedure. Eventuele activiteiten en toepasbare regels die aan het document gekoppeld zijn worden dan ook verwijderd.
Voorwaarden
Er zijn een paar voorwaarden waar u aan moet voldoen voordat uw aanvraag wordt behandeld:
- Het gaat om de eerste versie van het document.
- U kunt het document niet zelf muteren door het bijvoorbeeld in te trekken en te vervangen.
- U heeft niet meer dan 3 activiteiten uit het omgevingsdocument toepasbaar gemaakt. U heeft ook geen toepasbare regels gemaakt voor die activiteiten.
- Er staan geen informatieobjecten (ook wel OW-objecten) in het omgevingsdocument die door andere omgevingsdocumenten worden gebruikt.
- U heeft van tevoren gebruikersdata verwijderd voor de activiteiten uit het omgevingsdocument dat u wilt laten verwijderen. Wilt u bepaalde data bewaren? Sla die dan van tevoren op in uw eigen systeem. Gebruikersdata zijn onder andere:
- aanvragen van initiatiefnemers
- projecten van initiatiefnemers
- samenwerkingen met andere organisaties
- U heeft het omgevingsdocument zelf gemaakt, of u bent een leverancier die werkt in opdracht van de organisatie die het omgevingsdocument gemaakt heeft.
Verwijderverzoek indienen
U kunt uw verwijderverzoek indienen via een formulier. Zet er onder andere de volgende gegevens in:
- het AKN-nummer
- het leverings ID
- Voor leveranciers: voeg een toestemmingsmail van het bevoegd gezag toe als bijlage.
Omgevingsdocumenten niet vaker dan één keer per week verwijderd
Bij elk verwijderverzoek wordt er gekeken naar of het voldoet aan de voorwaarden hierboven. Wordt het verzoek goedgekeurd? Dan wordt er een moment ingepland waarop het omgevingsdocument wordt verwijderd. Dat gebeurt niet vaker dan één keer per week, zodat er zo min mogelijk overlast is op de oefenomgeving.