Bekende problemen (known issues) Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Hier vindt u per onderdeel het overzicht van bekende problemen (known issues) in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsloket. Het zijn problemen die bij ons bekend zijn en waarvoor aan een oplossing wordt gewerkt.
Problemen of storingen melden
Staat uw probleem of foutmelding hier niet bij? Dan kunt u dit melden bij ons via het contactformulier voor storingen.
Welke omgevingen
Tenzij anders vermeld, gaat het om een bekend probleem op de oefenomgeving (pre-productieomgeving), de demo-omgeving en de productieomgeving. U kunt ook een overzicht met opgeloste problemen en de wensen voor de doorontwikkeling van het DSO bekijken.
Inhoudsopgave
Voor deze onderdelen zijn er op dit moment bekende problemen:
- Omgevingsloket
- Omgevingsdocumenten publiceren
- Toepasbare regels aanleveren/Content (centraal geleverde toepasbare regels en omgevingsdocumenten)
- Samenwerkfunctionaliteit
Voor deze onderdelen zijn er op dit moment geen bekende problemen:
- Behandeldienst instellen
- Stelselcatalogus Omgevingswet
- Informatieproducten
Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. Initiatiefnemers kunnen via de Vergunningcheck controleren of ze een idee mogen uitvoeren op een bepaalde locatie onder de Omgevingswet. Via Aanvragen kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen. Via het onderdeel Regels op de kaart kan iedereen regels en informatie uit omgevingsdocumenten bekijken in het Omgevingsloket.
Onderdeel | Probleem | Omschrijving | Workaround/Oplossing |
---|---|---|---|
Inloggen |
|||
Inloggen | eHerkenning: niet alle profielgegevens worden vooringevuld. | In het profiel wordt de naam ingevuld. Maar e-mail en telefoonnummer nog niet. | Nog niet bekend |
Vergunningcheck, Aanvragen, Maatregelen op maat, Verzoeken ontvangen |
|||
Aanvragen: Mijn Omgevingsloket | Foutmelding: bij ophalen van een project |
Bij het ophalen van een project in Mijn Omgevingsloket kan de volgende foutmelding voorkomen: 'Wij kunnen de vragenlijst niet bijwerken. Excuses voor het ongemak. Er zijn validatiemeldingen geconstateerd. Fouten: Het antwoord "Ja" mag alleen 'true' of 'false' zijn.' Dit lijkt voor te komen bij 'Activiteit die betrekking heeft op een gemeentelijk monument - Aanvraag vergunning (Gemeente)'. |
De oorzaak wordt onderzocht. |
Aanvragen: locatie | Technische fout: bij locatie Noordzee |
Bij het tekenen van een locatie op de Noordzee volgt een technische storing. |
De oorzaak is bekend. Er wordt gewerkt aan een oplossing. De workaround is:
|
Aanvragen | Melding: Vragenlijst bijwerken. Een moment geduld alstublieft. |
Tijdens het invoeren van antwoorden wordt de pagina vaak ververst. Tijdens een verversing kan er niets worden ingevoerd en wordt het typen onderbroken. |
Op maandag 25 maart is een aanpassing gedaan om het probleem te verhelpen. |
Aanvragen: verzoek indienen | Foutmelding: de doorgegeven vragenlijst is niet consistent |
Bij het indienen van een aanvraag kunnen initiatiefnemers een foutmelding krijgen: 'Uw onderstaand verzoek is niet ingediend doordat niet alle antwoorden juist zijn. Controleer uw antwoorden en bijlagen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project in ‘Mijn Omgevingsloket’. |
Op 26 februari 2024 is er een aanpassing gedaan om de foutmelding over inconsistente vragen op te lossen. Dit heeft het probleem niet helemaal verholpen. Op maandag 25 maart is opnieuw een aanpassing gedaan om het probleem te verhelpen. Initiatiefnemers waarbij het nog niet gelukt is om hun aanvraag in te dienen, kunnen de aanvraag waarbij zij deze foutmelding kregen, niet opnieuw indienen. Zij moeten een nieuw project aanmaken en daarin een nieuwe aanvraag of melding doen. Mochten zij na 25 maart 2024 toch nog dezelfde foutmelding krijgen, dan kunnen zij dat melden aan het informatiepunt Leefomgeving. |
Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat | Locatie: Het gekozen adres klopt niet op de kaart. |
In het Omgevingsloket kunt u een locatie kiezen door een adres in te voeren. Komt de locatie op de kaart niet overeen met uw gekozen adres? Dan kan het zijn dat het adres verkeerd is geregistreerd in de koppeling met het Kadaster. Zie voor meer informatie het helpcentrum. |
Om verder te gaan, kunt u een gebied tekenen op de kaart of op de coördinaten zoeken. |
Aanvragen: datum invullen |
Kalender werkt niet in alle gevallen |
Er zijn vragen waarbij een initiatiefnemer een datum moet selecteren. Bij enkele vragen kan een initiatiefnemer nu alleen de maand en het jaar selecteren, geen dag. |
U kunt de datum handmatig intypen (dd-mm-jjjj). Verwachte oplossing: 1e kwartaal 2024 |
Verzoeken ontvangen |
Publiceerbare pdf ontbreekt |
Rond 22 maart 2024 is niet in alle gevallen een pdf aangemaakt bij een ingediend verzoek. Hierdoor ontbreekt soms een pdf. |
De oorzaak is bekend. Er wordt gewerkt aan een oplossing. Een workaround is contact zoeken met de initiatiefnemer en vragen om een aanvulling te doen zonder iets aan te passen. Dan komt de publiceerbare pdf mee met de aanvulling. |
Regels op de kaart |
|||
Regels op de kaart: voorbereidingsbesluit |
Een voorbereidingsbesluit is wel zichtbaar op locatie in Ruimtelijkeplannen.nl maar niet in Regels op de kaart. |
De oorzaak hiervan is een verkeerde dossierstatus van het besluit. De dossierstatus van het besluit is op dit moment ‘vastgesteld’, maar dit besluit kent geen beroepsmogelijkheid. Daarom moet de dossierstatus zijn: ‘geheel onherroepelijk in werking’. |
In de software waarmee u bestemmingsplannen maakt, verandert u de dossierstatus van het voorbereidingsbesluit naar ‘geheel onherroepelijk in werking’. U hoeft niets aan het besluit te wijzigen, u past alleen het manifest aan. Zie hiervoor ook de handreiking Data op orde: van Geonovum. Op de gebruikelijke manier biedt u het besluit aan ruimtelijkeplannen.nl aan. |
Regels op de kaart |
Ruimtelijk plan is niet zichtbaar in Regels op de kaart, maar wel op ruimtelijkeplannen.nl |
Als u een ruimtelijk plan wel op ruimtelijkeplannen.nl ziet maar niet op Regels op de kaart, dan kan dit te maken hebben met een onjuiste dossierstatus in ruimtelijkeplannen.nl. Een onjuiste dossierstatus kan invloed hebben op de vindbaarheid in Regels op de kaart. Het plan is bijvoorbeeld alleen vindbaar door te zoeken (met titel of NL.IMRO-identificatie) op document in plaats van locatie. Dit kan veroorzaakt worden door de bronhouder. Of er sprake is van een onjuiste dossierstatus kan een bronhouder zelf controleren door middel van het kwaliteitsdashboard van Kadaster. |
In het kwaliteitsdashboard kunt u als bronhouder zelf zien welke documenten een onjuiste status hebben. U kunt hiervoor inloggen via https://mijn.kadaster.nl. Inloggegevens kunt u aanvragen bij de eerste beheerder van Mijn Kadaster binnen uw eigen organisatie. Het aanpassen van de dossierstatus is relatief eenvoudig. Aan het plan hoeft u niets aan te passen, alleen het manifest moet worden aangepast. Zie hiervoor ook de handreiking Data op orde: van Geonovum. |
Omgevingsdocumenten publiceren
Om omgevingsdocumenten te valideren en publiceren zijn er informatiemodellen voor overheidspublicaties ontwikkeld. Zoals de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en de bijbehorende toepassingsprofielen (TPOD). Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Ozon zorgt ervoor dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is in het Omgevingsloket.
Toepasbare regels aanleveren/Content (centraal geleverde toepasbare regels en omgevingsdocumenten)
Hier vindt u problemen die te maken hebben met toepasbare regels. Overheden vertalen hun juridische regels om naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket.
Onderdeel | Probleem | Omschrijving | Workaround/Oplossing |
---|---|---|---|
Juridische en toepasbare regels bruidsschat |
Verbeterpunten voor juridische en toepasbare regels bruidsschat |
Bij de bruidsschat komen gemeenten en waterschappen soms verbeterpunten tegen in de juridische of toepasbare regels. Op deze pagina vindt u een overzicht van deze verbeterpunten. |
Deze verbeterpunten verwerkt u als gemeente en waterschap zelf in uw juridische en toepasbare regels. |
Samenwerkfunctionaliteit
Hier vindt u problemen die te maken hebben met de Samenwerkfunctionaliteit (SWF). Als overheid kunt de Samenwerkfunctionaliteit gebruiken als u samenwerkt bij het behandelen van verzoeken, zoals aanvragen en meldingen.
Onderdeel | Probleem | Omschrijving | Workaround/Oplossing |
---|---|---|---|
Samenwerkfunctionaliteit |
Niet alle samenwerkingen zijn zichtbaar |
In de Samenwerkfunctionaliteit zijn alleen de eerste 100 samenwerkingen zichtbaar. Oudere samenwerkingen worden niet getoond. |
Dit wordt opgelost in een komende release. |