IPLO is veel meer dan alleen Omgevingswet
'Alles wat met de context van de Omgevingswet te maken heeft, is belangrijk voor het Informatiepunt Leefomgeving', zegt IPLO-coördinator Marieke Fuijkschot. 'Maar we bieden ook kennis aan over andere relevante wetgeving, zoals over bodem en water. En met de vragen die we binnenkrijgen, breiden we het informatieaanbod verder uit.'
Binnen het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) zijn 4 helpdesks samengebracht 4.500 pagina's met informatie gebundeld en zijn samenwerkingsverbanden gesloten met 13 organisaties. IPLO werkt onder meer samen met de helpdesk van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en die van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. 'De experts van het IPLO beantwoorden vragen over de huidige wet- en regelgeving, de Omgevingswet en de werking van het Digitaal Stelsel Omgevingswet', aldus Fuijkschot. 'Of de vraag nu via Helpdesk Water wordt gesteld of aan IPLO, dezelfde experts zitten erachter. Dat verandert op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Dan is alleen IPLO nog het aanspreekpunt.'
FAQ's?
Al die aanwezige kennis wordt ontsloten op de website, waar mensen kunnen zoeken op bijvoorbeeld een thema, de kerninstrumenten of praktijksituaties. Wat opvalt: de veelgestelde vragen (FAQ's) ontbreken. 'Dat klopt', zegt Marieke Fuijkschot. 'Ons kennisgebied is zo breed en het aantal vragen daarover is zo groot, dat de antwoorden daarop een immense waslijst zouden opleveren. Niet meer te overzien en niet handig doorzoekbaar. En zit de specifieke vraag van een bezoeker er dan nog tussen? Daarom kiezen we ervoor om alles om te zetten in content, waarmee we de bezoekers ondersteunen in hun informatiebehoefte.'
Flitscontent
'Wanneer de Omgevingswet van kracht wordt, wordt het misschien wel handig om tijdelijk met FAQ's te gaan werken', zegt Fuijkschot. 'Want stel dat de helpdesk dan 20 keer op een dag dezelfde vraag krijgt, dan willen we het antwoord zo snel mogelijk op de site hebben. We noemen dat 'flitscontent'. Dat kan een FAQ zijn, maar ook een korte tekst of een andere contentvorm, zoals een 'flitswebinar'.'
Verbindende schakel
Dat Marieke Fuijkschot deze 'flitscontent' koppelt aan de in werking tredende Omgevingswet, heeft mede te maken met de doelgroepen die nu vaak nog geen vragen stellen. 'Denk bijvoorbeeld aan handhavers bij gemeenten. Driekwart van de vragen gaat op dit moment over de huidige wet- en regelgeving. Is de Omgevingswet er eenmaal dan verwachten we meer en andere vragen te krijgen, zoals op het gebied van handhaving. Ook burgers kunnen ons dan benaderen over het gebruik van het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Let wel: voor vragen die een bedrijf of burger heeft over regels op lokaal niveau en de status van een aanvraag, moeten ze bij het bevoegd gezag zijn. Als verbindende schakel proberen we de gebruiker zo goed mogelijk verder te helpen'.
Bel gerust
Snelle en adequate informatie dus, maar ook rechtstreeks overleg. 'Bel ons gerust', zegt Marieke Fuijkschot. 'Natuurlijk is het stellen en beantwoorden van een complexe juridische vraag handiger per mail, maar even sparren met een expert kan ook helpen. We krijgen nu zo'n 2000 vragen per maand, en ook wij leren van de vragen die ons worden gesteld. Zo wordt de informatie op de website vervolgens ook weer beter.'
Wat leeft er?
'We hebben een website gebouwd, vanuit de kennis waarover we beschikken, of willen gaan beschikken. Maar is die compleet? Vindt men wat men er zoekt? Het is fijn als gebruikers meedenken en aangeven wat zij goed vinden, maar vooral natuurlijk aangeven wat zij missen, in welke behoeften wij kunnen voorzien en welke kennis wij nog meer moeten gaan aanbieden. Want het IPLO wordt met alle deskundigheid gemaakt, maar de doelgroep bepaalt hoe bruikbaar de aangeboden informatie is in de praktijk.'