1 00:00:07,750 --> 00:00:09,500 TIM: Je krijgt met het Omgevingsloket te maken... 2 00:00:09,750 --> 00:00:12,250 als je iets wilt veranderen in je leefomgeving. 3 00:00:12,500 --> 00:00:15,000 Bijvoorbeeld een dakkapel op je huis plaatsen... 4 00:00:15,250 --> 00:00:17,250 een boom omhakken bij de voetbalvereniging. 5 00:00:17,500 --> 00:00:19,250 Maar ook als je als boer wil controleren... 6 00:00:19,500 --> 00:00:22,250 welke regels op je land van toepassing zijn. 7 00:00:26,000 --> 00:00:29,750 Voor onze gebruikerstesten gaan we langs bij gebruikers... 8 00:00:30,000 --> 00:00:33,000 met verschillende beperkingen en computeraanpassingen. 9 00:00:33,250 --> 00:00:36,750 We lopen met die gebruikers een scenario door. 10 00:00:37,000 --> 00:00:39,500 Hier kunnen we naar het Omgevingsloket gaan op deze site. 11 00:00:39,750 --> 00:00:43,000 TIM: We kijken dan waar de gebruikers tegenaan lopen. 12 00:00:43,250 --> 00:00:45,000 Wat gaat goed, wat gaat niet goed? 13 00:00:45,250 --> 00:00:47,000 Weg aan elkaar denk ik. 14 00:00:47,250 --> 00:00:50,250 TIM: Die bevindingen koppelen we terug naar de teams... 15 00:00:50,500 --> 00:00:53,750 die dat dan weer vertalen in verbeteringen aan het Omgevingsloket. 16 00:00:54,000 --> 00:00:57,250 Het laatste wat u opnoemt, dat zag ik op mijn brailleleesregel. 17 00:00:57,750 --> 00:01:00,250 En wat u daarvoor allemaal voorlas, dat stond in braille niet. 18 00:01:00,500 --> 00:01:02,500 TIM: Als adviseur digitale toegankelijkheid... 19 00:01:02,750 --> 00:01:05,750 loop ik mee met de ontwerp- en ontwikkelteams... 20 00:01:06,000 --> 00:01:10,750 om te zorgen dat de applicaties die wij bouwen direct toegankelijk zijn. 21 00:01:11,000 --> 00:01:15,000 Om te weten of wat wij hebben bedacht en ontworpen in de praktijk ook werkt... 22 00:01:15,250 --> 00:01:17,750 is het heel belangrijk om met echte gebruikers... 23 00:01:18,000 --> 00:01:21,750 met verschillende opstellingen het Omgevingsloket te testen. 24 00:01:25,500 --> 00:01:28,500 Of kan ik nu naar 'volgende'? - Ja. 25 00:01:28,750 --> 00:01:30,250 Dan kan ik dat beter doen. 26 00:01:30,500 --> 00:01:34,250 RICK: In een gebruikerstest kan je ook heel snel leren of het ontwerp... 27 00:01:34,500 --> 00:01:38,750 dat je hebt bedacht aansluit bij de belevingswereld van de gebruikers. 28 00:01:39,000 --> 00:01:41,250 Dat ze snappen wat je bedoelt hebt, of niet. 29 00:01:41,500 --> 00:01:44,500 PARTICIPANT 1: Maar dan zou ik die vraag dus daarna zetten. 30 00:01:44,750 --> 00:01:48,500 Want nu kom ik er pas achter dat ik 'nee' had moeten antwoorden... 31 00:01:48,750 --> 00:01:50,250 als je dat hele ding eerst gelezen hebt. 32 00:01:50,500 --> 00:01:52,750 TIM: We lopen bij het testen zeker weleens tegen verrassingen aan. 33 00:01:53,000 --> 00:01:56,250 Een mooi voorbeeld is dat wij erachter kwamen dat als... 34 00:01:56,500 --> 00:02:00,750 je de computer op 'hoog contrast' instelt, onze keuzerondjes wegvielen. 35 00:02:01,000 --> 00:02:03,500 Heel vervelend voor slechtziende gebruikers. 36 00:02:03,750 --> 00:02:07,000 Om dat soort dingen op te sporen, zijn gebruikerstesten heel belangrijk. 37 00:02:07,250 --> 00:02:10,500 Kun jij die huisnummers nog lezen of niet? 38 00:02:10,750 --> 00:02:13,000 PARTICIPANT 1: Met heel veel moeite. 39 00:02:13,750 --> 00:02:16,750 Het zou al duidelijker zijn als ze niet rood zijn. 40 00:02:17,000 --> 00:02:19,250 TIM: Er zijn toegankelijkheidsrichtlijnen die zorgen dat een gebruiker... 41 00:02:19,500 --> 00:02:24,250 die bijvoorbeeld haar handen niet goed kan gebruiken of niet kan zien... 42 00:02:24,500 --> 00:02:28,250 met een aangepaste computer toch een website kan bedienen. 43 00:02:29,000 --> 00:02:32,500 Die toegankelijkheidsrichtlijnen nemen we vanaf het begin mee... 44 00:02:32,750 --> 00:02:35,500 in de ontwikkeling van het Omgevingsloket. 45 00:02:35,750 --> 00:02:39,000 En we testen ook doorlopend of het Omgevingsloket dan werkt... 46 00:02:39,250 --> 00:02:41,750 met de verschillende computeraanpassingen. 47 00:02:42,000 --> 00:02:44,250 PARTICIPANT 2: Dat zie ik niet in braille. 48 00:02:44,500 --> 00:02:48,000 In braille zie ik nu 'Beschermde dieren of planten, vragen van het Rijk'. 49 00:02:48,250 --> 00:02:49,500 Dus dat is een beetje gek. - Oké. 50 00:02:49,750 --> 00:02:51,500 TIM: Als we willen dat iedereen mee kan doen... 51 00:02:51,750 --> 00:02:55,000 in een steeds digitalere samenleving is het dus heel belangrijk... 52 00:02:55,250 --> 00:02:59,250 dat websites zoals het Omgevingsloket voor iedereen toegankelijk zijn. 53 00:02:59,500 --> 00:03:01,000 VROUW: Bent u van plan om met beplanting...? 54 00:03:01,250 --> 00:03:04,250 Ik ging nu met 'tab', maar dat bracht me niet naar 'weghalen'. 55 00:03:04,500 --> 00:03:06,500 STEPHAN: Jij zegt: je kunt beter eerst die uitleg geven. 56 00:03:06,750 --> 00:03:08,500 Ja en dan de 'ja' of 'nee'. 57 00:03:09,000 --> 00:03:11,500 En dan de vraag stellen. - Ja.