1
00:00:07,750 --> 00:00:09,500
TIM: Je krijgt met
het Omgevingsloket te maken...

2
00:00:09,750 --> 00:00:12,250
als je iets wilt veranderen
in je leefomgeving.

3
00:00:12,500 --> 00:00:15,000
Bijvoorbeeld een dakkapel
op je huis plaatsen...

4
00:00:15,250 --> 00:00:17,250
een boom omhakken
bij de voetbalvereniging.

5
00:00:17,500 --> 00:00:19,250
Maar ook als
je als boer wil controleren...

6
00:00:19,500 --> 00:00:22,250
welke regels
op je land van toepassing zijn.

7
00:00:26,000 --> 00:00:29,750
Voor onze gebruikerstesten 
gaan we langs bij gebruikers...

8
00:00:30,000 --> 00:00:33,000
met verschillende beperkingen
en computeraanpassingen.

9
00:00:33,250 --> 00:00:36,750
We lopen met die gebruikers 
een scenario door.

10
00:00:37,000 --> 00:00:39,500
Hier kunnen we naar
het Omgevingsloket gaan op deze site.

11
00:00:39,750 --> 00:00:43,000
TIM: We kijken dan
waar de gebruikers tegenaan lopen.

12
00:00:43,250 --> 00:00:45,000
Wat gaat goed, 
wat gaat niet goed?

13
00:00:45,250 --> 00:00:47,000
Weg aan elkaar denk ik.

14
00:00:47,250 --> 00:00:50,250
TIM: Die bevindingen 
koppelen we terug naar de teams...

15
00:00:50,500 --> 00:00:53,750
die dat dan weer vertalen in
verbeteringen aan het Omgevingsloket.

16
00:00:54,000 --> 00:00:57,250
Het laatste wat u opnoemt, 
dat zag ik op mijn brailleleesregel. 

17
00:00:57,750 --> 00:01:00,250
En wat u daarvoor allemaal voorlas, 
dat stond in braille niet.

18
00:01:00,500 --> 00:01:02,500
TIM: Als adviseur
digitale toegankelijkheid...

19
00:01:02,750 --> 00:01:05,750
loop ik mee met de 
ontwerp- en ontwikkelteams...

20
00:01:06,000 --> 00:01:10,750
om te zorgen dat de applicaties 
die wij bouwen direct toegankelijk zijn.

21
00:01:11,000 --> 00:01:15,000
Om te weten of wat wij hebben bedacht
en ontworpen in de praktijk ook werkt...

22
00:01:15,250 --> 00:01:17,750
is het heel belangrijk
om met echte gebruikers...

23
00:01:18,000 --> 00:01:21,750
met verschillende opstellingen
het Omgevingsloket te testen.

24
00:01:25,500 --> 00:01:28,500
Of kan ik nu naar 'volgende'?
- Ja.

25
00:01:28,750 --> 00:01:30,250
Dan kan ik dat beter doen.

26
00:01:30,500 --> 00:01:34,250
RICK: In een gebruikerstest kan je
ook heel snel leren of het ontwerp...

27
00:01:34,500 --> 00:01:38,750
dat je hebt bedacht aansluit bij
de belevingswereld van de gebruikers.

28
00:01:39,000 --> 00:01:41,250
Dat ze snappen
wat je bedoelt hebt, of niet.

29
00:01:41,500 --> 00:01:44,500
PARTICIPANT 1: Maar dan zou ik 
die vraag dus daarna zetten.

30
00:01:44,750 --> 00:01:48,500
Want nu kom ik er pas achter 
dat ik 'nee' had moeten antwoorden...

31
00:01:48,750 --> 00:01:50,250
als je dat hele ding 
eerst gelezen hebt.

32
00:01:50,500 --> 00:01:52,750
TIM: We lopen bij het testen zeker 
weleens tegen verrassingen aan.

33
00:01:53,000 --> 00:01:56,250
Een mooi voorbeeld is dat wij 
erachter kwamen dat als...

34
00:01:56,500 --> 00:02:00,750
je de computer op 'hoog contrast' instelt, 
onze keuzerondjes wegvielen.

35
00:02:01,000 --> 00:02:03,500
Heel vervelend
voor slechtziende gebruikers.

36
00:02:03,750 --> 00:02:07,000
Om dat soort dingen op te sporen,
zijn gebruikerstesten heel belangrijk.

37
00:02:07,250 --> 00:02:10,500
Kun jij die huisnummers
nog lezen of niet?

38
00:02:10,750 --> 00:02:13,000
PARTICIPANT 1: 
Met heel veel moeite.

39
00:02:13,750 --> 00:02:16,750
Het zou al duidelijker zijn
als ze niet rood zijn.

40
00:02:17,000 --> 00:02:19,250
TIM: Er zijn toegankelijkheidsrichtlijnen
die zorgen dat een gebruiker...

41
00:02:19,500 --> 00:02:24,250
die bijvoorbeeld haar handen niet
goed kan gebruiken of niet kan zien...

42
00:02:24,500 --> 00:02:28,250
met een aangepaste computer
toch een website kan bedienen.

43
00:02:29,000 --> 00:02:32,500
Die toegankelijkheidsrichtlijnen
nemen we vanaf het begin mee...

44
00:02:32,750 --> 00:02:35,500
in de ontwikkeling
van het Omgevingsloket.

45
00:02:35,750 --> 00:02:39,000
En we testen ook doorlopend
of het Omgevingsloket dan werkt...

46
00:02:39,250 --> 00:02:41,750
met de verschillende 
computeraanpassingen.

47
00:02:42,000 --> 00:02:44,250
PARTICIPANT 2: 
Dat zie ik niet in braille.

48
00:02:44,500 --> 00:02:48,000
In braille zie ik nu 'Beschermde dieren 
of planten, vragen van het Rijk'.

49
00:02:48,250 --> 00:02:49,500
Dus dat is een beetje gek.
- Oké.

50
00:02:49,750 --> 00:02:51,500
TIM: Als we willen
dat iedereen mee kan doen...

51
00:02:51,750 --> 00:02:55,000
in een steeds digitalere samenleving
is het dus heel belangrijk...

52
00:02:55,250 --> 00:02:59,250
dat websites zoals het Omgevingsloket
voor iedereen toegankelijk zijn.

53
00:02:59,500 --> 00:03:01,000
VROUW: Bent u van plan
om met beplanting...?

54
00:03:01,250 --> 00:03:04,250
Ik ging nu met 'tab', 
maar dat bracht me niet naar 'weghalen'.

55
00:03:04,500 --> 00:03:06,500
STEPHAN: Jij zegt: 
je kunt beter eerst die uitleg geven.

56
00:03:06,750 --> 00:03:08,500
Ja en dan de 'ja' of 'nee'.

57
00:03:09,000 --> 00:03:11,500
En dan de vraag stellen.
- Ja.