1
00:00:02,880 --> 00:00:05,289
Welkom bij het zesde webinar.

2
00:00:05,500 --> 00:00:08,920
Dit keer over de energielabel
C-verplichting voor kantoren.

3
00:00:11,380 --> 00:00:15,329
Dit webinar maakt deel uit
van een reeks van negen.

4
00:00:16,670 --> 00:00:21,129
Eerder hebben webinars gehouden
over wijzigingen in de wetgeving,

5
00:00:21,709 --> 00:00:24,629
ten gevolge van de aanscherping
van de energiebesparingsplicht.

6
00:00:25,000 --> 00:00:28,500
We hebben het gehad over de
informatieplicht en de erkende maatregelen

7
00:00:28,579 --> 00:00:29,829
over de onderzoeksplicht,

8
00:00:30,579 --> 00:00:34,919
de ondersteuning en beschikbare
hulpmiddelen voor bevoegd gezag

9
00:00:35,540 --> 00:00:37,630
om de energiebesparingsplicht
uit te voeren.

10
00:00:38,330 --> 00:00:41,330
We hebben vanmiddag gesproken
over de portefeuilleaanpak

11
00:00:41,419 --> 00:00:44,330
en we gaan het nu hebben
over energielabel C voor kantoren.

12
00:00:44,919 --> 00:00:47,790
Morgen volgen nog een drietal
technische webinars,

13
00:00:48,880 --> 00:00:51,209
namelijk over compressoren en perslucht,

14
00:00:51,630 --> 00:00:53,959
over elektrische aandrijfsystemen
en motoren.

15
00:00:54,580 --> 00:00:57,250
En de laatste webinar,
hebben we morgenmiddag om deze tijd,

16
00:00:57,330 --> 00:00:58,919
gaat over technische isolatie.

17
00:00:59,580 --> 00:01:01,959
Dan zijn jullie,
als jullie die allemaal gevolgd hebben,

18
00:01:02,040 --> 00:01:03,250
weer helemaal up to date.

19
00:01:03,880 --> 00:01:06,419
Ik zou zeggen, volg ze,
of kijk ze nog terug

20
00:01:06,500 --> 00:01:09,879
als je niet de gelegenheid hebt gehad
om ze live te volgen, want dat kan.

21
00:01:11,540 --> 00:01:14,959
Even een huishoudelijke mededeling
en dat gaat over het volgende.

22
00:01:15,459 --> 00:01:19,879
Als je een vraag hebt, kun je die in de
chat gaan stellen aan ons.

23
00:01:20,419 --> 00:01:23,629
Die vraag die je in de chat stelt,

24
00:01:23,790 --> 00:01:25,790
die is niet aan anderen zichtbaar.

25
00:01:25,879 --> 00:01:28,379
Dus stel vooral je vraag.

26
00:01:29,629 --> 00:01:31,540
Wij proberen die zo snel
mogelijk te beantwoorden.

27
00:01:31,629 --> 00:01:34,879
Er zitten hier mensen naast ons in
de green room, zoals we het noemen,

28
00:01:35,290 --> 00:01:39,580
en die kijken gewoon
of die vraag meteen beantwoord kan worden.

29
00:01:40,250 --> 00:01:42,169
Het kan ook zo zijn dat we denken,

30
00:01:42,250 --> 00:01:46,129
dat is een leuke vraag
om hier te behandelen in dit seminar.

31
00:01:46,580 --> 00:01:49,169
Dan wordt die naar mij doorgestuurd,
dan komt hier op de tablet

32
00:01:49,250 --> 00:01:51,750
en dan kan ik het vragen
aan één van de aanwezigen hier.

33
00:01:53,709 --> 00:01:57,080
Het kan ook zijn dat het een hele
ingewikkelde of complexe vraag is.

34
00:01:57,209 --> 00:01:59,000
Dan sturen we het door naar de helpdesk

35
00:01:59,080 --> 00:02:00,959
en dan krijg je
op een later moment daar antwoord op.

36
00:02:01,540 --> 00:02:06,080
En dat geldt ook voor als er
een ontzettende hoeveelheid vragen komen,

37
00:02:06,169 --> 00:02:09,789
want er zitten hier wel veel mensen,
maar niet heel veel mensen.

38
00:02:09,880 --> 00:02:13,380
Dus dan kan het ook zijn dat de
beantwoording wat later gaat plaatsvinden,

39
00:02:13,460 --> 00:02:15,919
maar tot nu toe viel dat mee,

40
00:02:16,000 --> 00:02:19,710
dus met de mensen die er nu zijn,
kunnen we het aantal vragen goed aan.

41
00:02:19,789 --> 00:02:22,669
Maar stel je vraag vooral,
want dat vinden we leuk

42
00:02:22,750 --> 00:02:27,039
en dat helpt jou ook
om het onderwerp beter te begrijpen.

43
00:02:28,500 --> 00:02:33,000
Maar voordat we de inhoud induiken,
wil ik graag eerst even onze tafelgasten

44
00:02:34,039 --> 00:02:36,580
vragen om zichzelf te introduceren

45
00:02:36,669 --> 00:02:37,669
en dan begin ik met Karen.

46
00:02:38,330 --> 00:02:39,539
Ik ben Karen Sanderse

47
00:02:39,630 --> 00:02:41,830
en ik werk bij de Rijksdienst
voor Ondernemend Nederland.

48
00:02:42,210 --> 00:02:42,880
Dank Karin.

49
00:02:42,960 --> 00:02:43,789
Dan ga ik door naar Tim.

50
00:02:44,210 --> 00:02:45,210
Ik ben Tim von Harras.

51
00:02:45,289 --> 00:02:48,080
Ik ben beleidsadviseur
bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

52
00:02:48,789 --> 00:02:50,789
Dank. Dan gaan we door naar Ruben.

53
00:02:51,039 --> 00:02:52,750
Goedemiddag,
ik ben Ruben van den Brenk,

54
00:02:52,830 --> 00:02:54,669
ik werk bij de
Vereniging Nederlandse Gemeenten

55
00:02:55,210 --> 00:02:58,830
als gemeente zijn we verantwoordelijk voor
de uitvoering van de labelverplichting,

56
00:02:59,000 --> 00:03:01,419
die vaak bij de omgevingsdiensten
zijn belegd,

57
00:03:01,580 --> 00:03:02,830
maar vandaar dat ik er nu wel bij zit.

58
00:03:02,919 --> 00:03:05,710
Zo is het,
en dan gaan we naar andere Ruben.

59
00:03:05,919 --> 00:03:07,000
Mijn naam is Ruben Harmsen

60
00:03:07,080 --> 00:03:10,210
en ik ben adviseur toezichthouder
bij de Omgevingsdienst Midden-Holland.

61
00:03:10,289 --> 00:03:11,919
Ja, dank je wel.

62
00:03:13,580 --> 00:03:16,419
Tot zover even inderdaad
wie we aan tafel hebben zitten.

63
00:03:16,830 --> 00:03:19,080
Ik zal mezelf trouwens ook nog even
voorstellen, wel zo handig.

64
00:03:19,330 --> 00:03:22,960
Mijn naam is Herman Jan Wijnants,
ik werk bij IPLO,

65
00:03:23,039 --> 00:03:25,669
Informatiepunt Leefomgeving
van Rijkswaterstaat,

66
00:03:25,750 --> 00:03:28,500
en houd me dus inderdaad
ook bezig met energiebesparingsplicht.

67
00:03:29,080 --> 00:03:34,750
En ik ben de host van deze seminar
en ook van de hele reeks van webinars

68
00:03:34,830 --> 00:03:39,380
dus ik ben inmiddels een beetje
volleerd host aan het worden,

69
00:03:41,210 --> 00:03:43,169
maar daarover genoeg.

70
00:03:43,500 --> 00:03:47,250
We hebben een poll voor jullie,
daar willen we graag even naartoe gaan

71
00:03:47,500 --> 00:03:54,169
en de deelnemers willen we graag vragen
om even op de poll te reageren

72
00:03:54,250 --> 00:03:57,710
en die luidt: is uw organisatie
al bezig met handhaving

73
00:03:57,789 --> 00:04:00,539
op de Energielabel C-verplichting?

74
00:04:01,419 --> 00:04:05,330
En ik zou Ruben even willen vragen:
wat denk je ervan?

75
00:04:06,880 --> 00:04:11,000
Wat denk je dat het percentage is
van mensen die ja dan wel nee zeggen?

76
00:04:11,080 --> 00:04:13,789
Goede vraag.
Ik hoop natuurlijk 100 procent ja.

77
00:04:15,000 --> 00:04:19,420
Echter denk ik dat zo'n 60 tot 70 procent
van de bevoegd gezagen

78
00:04:19,500 --> 00:04:23,290
op dit moment bezig
is actief toezicht te houden

79
00:04:23,380 --> 00:04:25,420
op de label C-verplichting
voor kantoorgebouwen.

80
00:04:26,130 --> 00:04:28,170
Kom maar op met die cijfers,
ik ben benieuwd.

81
00:04:29,790 --> 00:04:35,459
Iemand een ander inzicht, of denken jullie
Ruben heeft het al wel aardig verwoord.

82
00:04:36,329 --> 00:04:41,829
Ja. Ik heb inmiddels 25 mensen
die geantwoord hebben.

83
00:04:42,920 --> 00:04:47,040
Ruim 70 procent, ja,
dus die zijn er gewoon mee bezig.

84
00:04:47,790 --> 00:04:51,380
Zestien procent, nee, maar we hebben

85
00:04:51,609 --> 00:04:51,380
de doelgroep wel geïnformeerd.

86
00:04:51,459 --> 00:04:54,420
Twaalf procent nee, dus drie van de 25.

87
00:04:54,500 --> 00:04:56,170
Dus gelukkig de minderheid.

88
00:04:56,250 --> 00:04:59,750
Goed om te weten
dat het in ieder geval een minderheid is.

89
00:05:01,420 --> 00:05:05,630
Maar goed, dan gaan we nu
even in op de achtergrond

90
00:05:06,209 --> 00:05:09,130
en ik weet Tim,
dat jij ons iets kan vertellen

91
00:05:09,209 --> 00:05:12,500
over hoe is dat
eigenlijk gegaan in de aanloop

92
00:05:12,579 --> 00:05:14,579
naar de label
C-verplichting voor kantoren.

93
00:05:14,829 --> 00:05:16,670
Ja, dat kan ik zeker.

94
00:05:18,380 --> 00:05:21,630
Eigenlijk komt die voort
uit het energieakkoord

95
00:05:21,709 --> 00:05:24,130
en hij stond niet direct
in het energieakkoord

96
00:05:24,670 --> 00:05:28,540
maar op een gegeven moment is
in 2050 moesten we gaan intensiveren,

97
00:05:29,630 --> 00:05:32,250
nadenken over extra instrumenten
om in te zetten,

98
00:05:32,329 --> 00:05:36,380
en toen is eigenlijk het eerste zaadje
gepland voor deze verplichting.

99
00:05:37,750 --> 00:05:42,500
Die is uiteindelijk in eind 2016
aangekondigd in een Kamerbrief,

100
00:05:43,329 --> 00:05:46,250
een brief naar de kamer
van de minister van destijds.

101
00:05:46,829 --> 00:05:50,959
En in 2018 uiteindelijk is
die geland in het bouwbesluit.

102
00:05:52,130 --> 00:05:55,959
Tussen 2018
en 2023 zit natuurlijk vijf jaar.

103
00:05:56,040 --> 00:05:59,170
Er was ook bewust
een lange aanloopperiode gekozen,

104
00:05:59,250 --> 00:06:02,420
omdat ondernemers en gebouweigenaren

105
00:06:02,500 --> 00:06:05,329
dan de tijd hebben
om ook de maatregelen te gaan treffen.

106
00:06:07,670 --> 00:06:12,000
En in de tussentijd hebben we nog wel wat
kleine tweaks gedaan, onder andere met RVO

107
00:06:12,500 --> 00:06:17,079
om de wetgeving toch wat te verduidelijken
en beter te maken,

108
00:06:17,170 --> 00:06:22,420
en ook op de NTA 8800 aan te passen.

109
00:06:22,500 --> 00:06:24,750
Dat is de nieuwe bepalingsmethode
van het energielabel

110
00:06:26,170 --> 00:06:29,670
en uiteindelijk
is die dus in januari 2023 ingegaan

111
00:06:30,380 --> 00:06:33,290
en voor ons
is het een heel spannend moment ook wel,

112
00:06:33,380 --> 00:06:35,459
maar ook een wel een heel mooi moment,

113
00:06:35,540 --> 00:06:39,500
omdat het eigenlijk voor het eerst is
dat we zijn gestart met normering

114
00:06:39,579 --> 00:06:44,290
en normeren op de energieprestatie
van gebouwen.

115
00:06:44,790 --> 00:06:46,420
En dat is een eerste keer.

116
00:06:46,959 --> 00:06:50,959
Maar ook iets waar Europa
nu ook heel graag mee verder gaat.

117
00:06:51,040 --> 00:06:54,920
En zo is nu de nieuwe versie van de EPBD,

118
00:06:54,959 --> 00:06:57,750
dat is de European Energy Performance
of Buildings Directive,

119
00:06:57,829 --> 00:07:00,459
in de maak, in de onderhandeling zelfs,

120
00:07:00,670 --> 00:07:03,130
tussen de lidstaten,
de commissie en het parlement.

121
00:07:03,459 --> 00:07:06,829
En daarin staan ook weer deze
minimal energy performance standards

122
00:07:07,079 --> 00:07:10,209
zoals ze daar heten,
dus over dat uitviseren van de labels.

123
00:07:12,130 --> 00:07:15,130
Dat is nog in onderhandeling,
dus daar weten we nog niet veel

124
00:07:15,209 --> 00:07:16,500
van wat er gaat komen.

125
00:07:16,579 --> 00:07:20,040
Maar data die daarin genoemd zijn,

126
00:07:20,130 --> 00:07:24,880
zijn 2027, 2030 en 2034.

127
00:07:27,079 --> 00:07:29,959
Dus wat ik zeg,
voor ons is echt een botsproef

128
00:07:30,500 --> 00:07:36,750
maar we willen ook, naast die start,
dus ook de finish eigenlijk helder maken,

129
00:07:37,459 --> 00:07:40,880
en dat willen we doen
in een eindnorm uiteindelijk.

130
00:07:42,000 --> 00:07:45,290
We hebben nu nog de
renovatiestandaard genoemd in 2050.

131
00:07:46,079 --> 00:07:49,630
Dat is ongeveer het niveau van A+++,
dus drie keer plus,

132
00:07:50,250 --> 00:07:53,459
en dat is eigenlijk het gewenste
of het kostenoptimale niveau

133
00:07:53,540 --> 00:07:55,000
om naar te verduurzamen.

134
00:07:56,709 --> 00:07:59,380
En eigenlijk moeten we de stappen
daartussen helder krijgen.

135
00:07:59,459 --> 00:08:01,329
Maar dat is in principe het einddoel.

136
00:08:03,420 --> 00:08:06,959
En dan wilde ik nog vertellen
over de voortgang,

137
00:08:07,040 --> 00:08:10,540
want ja, we zijn ook wel blij
met de voortgang,

138
00:08:10,630 --> 00:08:12,540
tenminste, ik kan
ook niet helemaal blij zijn,

139
00:08:12,630 --> 00:08:15,459
maar we zijn
wel redelijk blij met de voortgang

140
00:08:15,920 --> 00:08:19,829
en je ziet eigenlijk dat
bij de aankondiging in 2018,

141
00:08:20,130 --> 00:08:23,959
dat nog geen 20 procent voldeed
aan deze verplichting.

142
00:08:24,329 --> 00:08:28,040
Met deze verplichting hebben we
duidelijkheid gegeven aan de markt.

143
00:08:28,130 --> 00:08:33,500
En zie je dat financiers et cetera
toch zijn hiermee aan de slag zijn gegaan.

144
00:08:34,289 --> 00:08:36,630
En we zitten nu
als je kijkt naar de aantallen,

145
00:08:36,710 --> 00:08:39,169
dus op 60 procent wat voldoet.

146
00:08:39,750 --> 00:08:43,080
Al zeggen toezichthouders trouwens dat het
misschien iets positiever eruitziet,

147
00:08:43,169 --> 00:08:45,750
maar dan vertel jij vast nog wel wat over.

148
00:08:46,919 --> 00:08:49,789
En het mooie is
dat het uitgedrukt in oppervlakten

149
00:08:49,880 --> 00:08:51,789
er ook al veel positiever uitziet,

150
00:08:51,880 --> 00:08:54,539
want op dit moment voldoet…

151
00:08:57,630 --> 00:09:00,960
…76 procent van het gebruiksoppervlak,

152
00:09:01,039 --> 00:09:05,210
dus daaruit zie je eigenlijk ook wel
dat vooral de grote kantoren al voldoen.

153
00:09:06,669 --> 00:09:08,880
Daaronder zie je nog in rood en groen.

154
00:09:09,000 --> 00:09:10,750
En wat ook wel mooi is,

155
00:09:10,830 --> 00:09:13,750
de Universiteit van Maastricht
heeft aangetoond

156
00:09:13,830 --> 00:09:19,080
dat ongeveer het waardeverschil
tussen die rode en die groene labels

157
00:09:19,169 --> 00:09:21,169
intussen ongeveer 20 procent is.

158
00:09:21,250 --> 00:09:24,710
Daarmee zie je ook
dat we de markt echt in beweging krijgen.

159
00:09:24,880 --> 00:09:26,250
Dat is wel significant.

160
00:09:26,330 --> 00:09:27,380
Ja.

161
00:09:28,330 --> 00:09:29,330
Ja.

162
00:09:30,919 --> 00:09:32,830
Dank even voor dit overzicht.

163
00:09:32,919 --> 00:09:35,789
Want dan zien we ook even
waar we naar heen gaan

164
00:09:35,880 --> 00:09:39,080
en dat het dus ook loont
om hierin te investeren.

165
00:09:40,630 --> 00:09:43,539
Jullie hebben aan IPLO
ook de opdracht gegeven

166
00:09:43,630 --> 00:09:45,880
om bevoegd gezag te helpen hierbij,

167
00:09:46,580 --> 00:09:50,130
bij de uitvoering van die label C
verplichtingen en het toezicht daarop.

168
00:09:51,500 --> 00:09:55,500
Kun je daar iets over vertellen,
wat voor hulpmiddelen daarvoor zijn?

169
00:09:56,289 --> 00:09:58,669
Ja, we vonden het heel belangrijk,

170
00:09:58,750 --> 00:10:01,130
want je kan natuurlijk
niet normering implementeren

171
00:10:01,210 --> 00:10:04,630
en verwachten
dat het maar zomaar landt en gebeurt.

172
00:10:05,130 --> 00:10:09,419
Dus we vonden het heel belangrijk
om goede ondersteuning erbij bij te bieden

173
00:10:09,500 --> 00:10:12,500
aan het bevoegd gezag,
gemeenten en omgevingsdiensten.

174
00:10:12,580 --> 00:10:16,380
En daarom zijn we eigenlijk
ook wel vroegtijdig begonnen

175
00:10:16,460 --> 00:10:20,669
om daarmee aan de slag te gaan,
en we hebben RVO gevraagd

176
00:10:20,750 --> 00:10:23,789
om bijvoorbeeld te zorgen
voor goede data.

177
00:10:24,750 --> 00:10:28,580
Maar we hebben jullie gevraagd
om ook daarbij te helpen.

178
00:10:29,419 --> 00:10:33,580
Jullie hebben een handreiking en
informatieblad op jullie website gezet,

179
00:10:34,250 --> 00:10:37,630
wat volgens mij ontzettend
waardevol is voor toezichthouders

180
00:10:37,710 --> 00:10:40,789
die gewoon even niet weten
hoe het ook alweer was,

181
00:10:41,080 --> 00:10:43,000
of die nog helemaal aan het begin staan.

182
00:10:43,080 --> 00:10:44,880
Het is echt een heel mooi stappenplan.

183
00:10:44,960 --> 00:10:49,169
Ja, precies, op de IPLO-site inderdaad
terug te vinden, wat je al aangaf.

184
00:10:50,380 --> 00:10:52,789
Wat jullie daarbij natuurlijk ook hebben,

185
00:10:52,880 --> 00:10:56,000
is jullie helpdesk
waar vragen gesteld kunnen worden.

186
00:10:56,080 --> 00:10:58,580
RVO heeft de helpdesk voor bedrijven.

187
00:11:00,210 --> 00:11:03,330
Voor de ondernemers,
en IPLO meer voor de gemeente

188
00:11:03,419 --> 00:11:04,539
en bevoegd gezagen.

189
00:11:04,630 --> 00:11:05,789
Zo is het, precies.

190
00:11:06,880 --> 00:11:08,580
Jullie hebben ook voorbeeldbrieven

191
00:11:08,669 --> 00:11:14,000
dus dat zijn
ontzettend concrete hulpmiddelen.

192
00:11:14,580 --> 00:11:18,289
Er is ook bijvoorbeeld een onderzoek
gepubliceerd met een maatregelenlijst,

193
00:11:18,380 --> 00:11:22,419
dus welke maatregelen
kunnen gebouweigenaren nemen.

194
00:11:24,130 --> 00:11:26,330
Jullie bieden ook aan,
dat heb ik vernomen,

195
00:11:26,419 --> 00:11:29,669
dat jullie ook presentaties aanbieden,
dus bij regionale bijeenkomsten.

196
00:11:29,750 --> 00:11:32,210
Road shows, er zijn al een aantal geweest.

197
00:11:32,289 --> 00:11:36,289
Maar als er inderdaad gemeenten zijn
of omgevingsdiensten

198
00:11:36,380 --> 00:11:39,169
of in regionaal verband,
zou nog mooier zijn,

199
00:11:39,710 --> 00:11:43,789
waar we inderdaad langs kunnen komen,
dan kunnen ze dat ook via de helpdesk

200
00:11:43,880 --> 00:11:45,919
aangeven van we zijn geïnteresseerd

201
00:11:46,000 --> 00:11:49,750
en dan zal iemand van ons
daar een presentatie gaan geven, klopt.

202
00:11:51,789 --> 00:11:54,710
Dat is een mooi overzicht

203
00:11:54,789 --> 00:11:58,460
en we hopen dat de omgevingsdiensten
daar flink gebruik van gaan maken.

204
00:11:58,539 --> 00:12:02,289
En gemeentes want de
omgevingsdiensten zijn ermee bezig.

205
00:12:02,380 --> 00:12:03,960
Gemeentes doen het zelf.

206
00:12:04,039 --> 00:12:06,750
Terecht, zo is het, ja.

207
00:12:07,080 --> 00:12:11,500
Ja, maar goed, niet alleen IPLO, RVO ook,

208
00:12:12,080 --> 00:12:15,789
jullie geven ook bepaalde ondersteuning
aan bevoegd gezag.

209
00:12:16,080 --> 00:12:19,710
Karen, kun jij aangeven
wat de kantoorlijst inhoudt

210
00:12:19,789 --> 00:12:22,039
en hoe de GIS kaart dan beschikbaar komt?

211
00:12:23,419 --> 00:12:28,500
Ja, even de oorsprong van GIS-viewer
vertellen dat bevoegd gezag,

212
00:12:29,169 --> 00:12:31,580
we merkten dat die niet altijd
voldoende zicht hebben

213
00:12:31,669 --> 00:12:35,039
op de kantoren in hun toezichtgebied,

214
00:12:35,130 --> 00:12:37,919
hebben we gekeken,
hoe kunnen wij hen helpen?

215
00:12:38,669 --> 00:12:43,289
Daarop is de GIS viewer ontwikkeld,
inderdaad een plaatje ervan.

216
00:12:44,960 --> 00:12:49,919
Vanuit die GIS viewer
kan een adressenlijst worden gemaakt.

217
00:12:50,000 --> 00:12:52,169
Dat kunnen gemeenten zelf doen.

218
00:12:52,250 --> 00:12:56,210
Ze kunnen ook RVO een mail sturen

219
00:12:56,289 --> 00:12:58,710
met het verzoek
om het aanleveren van die lijst.

220
00:12:58,789 --> 00:13:02,419
Uit dezelfde kaart is die afkomstig.

221
00:13:03,130 --> 00:13:08,539
En aan de hand van de adressenlijst,
kan een gemeente dan zelf aan de slag gaan

222
00:13:08,630 --> 00:13:12,830
met het verzamelen van meer eigen data
en het verfijnen van die lijst,

223
00:13:13,250 --> 00:13:15,880
zodat ze hun toezicht
kunnen gaan opstarten.

224
00:13:17,539 --> 00:13:22,669
Wat we halen uit die GIS viewer
of waar die GIS viewer op is gebaseerd.

225
00:13:23,080 --> 00:13:26,039
Dat is gebaseerd op de openbare bronnen,

226
00:13:26,500 --> 00:13:30,080
dat is de BAG, EP-Online en de WOZ.

227
00:13:33,080 --> 00:13:37,419
En als je dus naar die GIS viewer toe gaat
of als je een lijst opvraagt,

228
00:13:37,500 --> 00:13:40,830
dan kun je daar
een aantal gegevens op vinden.

229
00:13:40,919 --> 00:13:44,960
Wij gaan eerst kijken
de kantoren die daarop staan,

230
00:13:45,039 --> 00:13:48,539
of de gebouwen die daarop staan,
hebben die een pure kantoorfunctie

231
00:13:48,710 --> 00:13:50,710
of hebben ze een gemengde functie?

232
00:13:50,880 --> 00:13:55,130
Dat is eigenlijk de eerste schifting
die plaatsvindt.

233
00:13:56,880 --> 00:14:01,789
Vervolgens gaan we kijken, kunnen we al
een aantal uitzonderingen eruit halen,

234
00:14:01,880 --> 00:14:03,789
bijvoorbeeld zoals de monumenten

235
00:14:03,880 --> 00:14:07,789
of de minimum 100 vierkante meter,
de kleine kantoren,

236
00:14:07,880 --> 00:14:09,669
die kunnen we er ook uithalen.

237
00:14:09,750 --> 00:14:11,750
De andere uitzonderingen
worden wat lastiger.

238
00:14:11,830 --> 00:14:17,169
Bijvoorbeeld sloop staat er soms wel op,
soms niet of eigenlijk heel vaak niet.

239
00:14:17,250 --> 00:14:19,630
En ook transformatie
kunnen we er niet uithalen.

240
00:14:20,080 --> 00:14:24,419
Vaak ook de 50 procent uitzondering,
dus dat gaat om de gemengde functies.

241
00:14:24,500 --> 00:14:26,669
Die kunnen we er vaak ook niet uithalen,

242
00:14:26,750 --> 00:14:32,539
omdat we niet met betrouwbaarheid kunnen
zeggen dat de verhoudingen dan kloppen.

243
00:14:33,830 --> 00:14:37,880
Als we die data dan aan elkaar koppelen,
dan komt er een soort conclusie uit.

244
00:14:37,960 --> 00:14:44,580
En dat is dan of een kantoorgebouw
zeer waarschijnlijk label C-plichtig is,

245
00:14:45,080 --> 00:14:48,789
of die vermoedelijk label C-plichtig is,
of niet label C-plichtig is.

246
00:14:49,419 --> 00:14:53,960
En uit de lijst haal je dan ook nog
of er een label geregistreerd is,

247
00:14:55,580 --> 00:14:59,419
welk label geregistreerd is en
wat de geldigheidsduur van dat label is.

248
00:15:01,039 --> 00:15:03,880
Dat is eigenlijk wat wij kunnen aanbieden.

249
00:15:03,960 --> 00:15:07,169
We zeggen daar wel bij,
het zijn indicaties,

250
00:15:07,880 --> 00:15:12,000
het is een eerste stap, dat zie je ook
in het stappenplan van IPLO,

251
00:15:12,080 --> 00:15:14,750
het is een eerste stap
die je als gemeente kan zetten.

252
00:15:15,960 --> 00:15:20,169
Je zal hem dus vervolgens zelf moeten gaan
verfijnen met je eigen data

253
00:15:20,580 --> 00:15:23,289
en vooral met feitelijk toezicht.

254
00:15:23,460 --> 00:15:28,250
Want de label C-verplichting voor kantoren
is gekoppeld aan het feitelijk gebruik,

255
00:15:28,330 --> 00:15:31,130
dus op dat niveau
zal je ook moeten toetsen.

256
00:15:31,330 --> 00:15:34,669
Ja, precies, maar uiteindelijk
kan de omgevingsdienst

257
00:15:34,750 --> 00:15:37,080
op basis van die cijfers
eigenlijk wel zien,

258
00:15:37,500 --> 00:15:41,630
er zijn eigenlijk drie gradaties
van betrouwbaarheid

259
00:15:43,669 --> 00:15:48,330
over in hoeverre een kantoor wel dan
niet label C-plichtig is.

260
00:15:48,710 --> 00:15:50,169
Ja, wat nog wel goed is,

261
00:15:50,250 --> 00:15:53,539
één keer in het kwartaal
wordt de lijst geüpdatet.

262
00:15:54,080 --> 00:15:58,289
Dus op dat moment
kan of een bevoegd gezag,

263
00:15:58,380 --> 00:16:02,580
een gemeente, omgevingsdienst
zelf dus weer nieuwe data eruit halen

264
00:16:02,669 --> 00:16:04,750
of bij ons een nieuwe lijst opvragen.

265
00:16:05,250 --> 00:16:09,710
Ja, dus die regelmatige update die zorgt
ervoor dat die lijst niet veroudert.

266
00:16:11,539 --> 00:16:12,669
Tim noemde 60 procent.

267
00:16:12,750 --> 00:16:14,750
Is dat de update per 1 oktober dan?

268
00:16:14,830 --> 00:16:16,630
Ja, dat is 1 oktober inderdaad.

269
00:16:17,080 --> 00:16:19,080
Ja, dus redelijk recent.

270
00:16:25,500 --> 00:16:31,500
Vanuit OD Midden-Holland hebben jullie
natuurlijk zelf aan de lijst gewerkt.

271
00:16:31,580 --> 00:16:33,919
Jullie hebben ook
een aantal zaken toegevoegd.

272
00:16:34,000 --> 00:16:35,289
Kun je daar iets over vertellen, Ruben?

273
00:16:35,419 --> 00:16:37,580
Ja dat klopt,
eigenlijk wat Karen zegt.

274
00:16:38,960 --> 00:16:42,830
We hebben de lijst eigenlijk gezien
als een startpunt van onze werkzaamheden,

275
00:16:42,919 --> 00:16:45,039
passen de landelijke
handhavingsstrategie toe

276
00:16:45,130 --> 00:16:47,710
met het mooie stappenplan
wat is ontwikkeld.

277
00:16:47,789 --> 00:16:50,169
In het begin
was het best wel een worsteling.

278
00:16:50,250 --> 00:16:54,380
Je neemt de lijst heel snel,
waarschijnlijk, dus we moeten gaan kijken,

279
00:16:54,669 --> 00:16:57,750
voldoet dit gebouw wel
of niet aan die label C-verplichting?

280
00:16:59,630 --> 00:17:02,419
En gaandeweg merkten wij
dat er behoefte is geweest

281
00:17:02,500 --> 00:17:06,750
om meer lokale data toe te voegen
en niet de openbaar beschikbare data.

282
00:17:07,630 --> 00:17:11,079
Uitdaging om met gemeenten
data te verkrijgen,

283
00:17:11,170 --> 00:17:15,000
want dat is best wel gevoelige informatie
ook die wij wilden gaan gebruiken.

284
00:17:15,959 --> 00:17:18,459
En eigenlijk wat
wij als eerste hebben gedaan.

285
00:17:18,540 --> 00:17:22,459
We hebben jullie lijst als uitgangspunt
genomen en we hebben data toegevoegd.

286
00:17:22,540 --> 00:17:25,829
We hebben eigenlijk een directe koppeling
gemaakt met de landelijke database,

287
00:17:25,920 --> 00:17:28,000
waarin energielabels worden afgemeld.

288
00:17:28,790 --> 00:17:32,630
Het mooie aan die database,
die geeft elke 24 uur een update.

289
00:17:32,709 --> 00:17:37,459
Je ziet wel dat er sinds 1 januari dit
jaar enorm veel beweging is op de markt.

290
00:17:37,540 --> 00:17:41,540
Dagelijks worden er gigantisch
veel labels opnieuw afgemeld

291
00:17:42,000 --> 00:17:46,750
en zie je dus eigenlijk al dat een lijst
die misschien een maand oud is,

292
00:17:46,880 --> 00:17:48,880
dat er al veel mutaties op zijn geweest.

293
00:17:48,959 --> 00:17:53,790
Dus door die koppeling zien wij morgen
alweer de verschillen met vandaag.

294
00:17:53,880 --> 00:17:56,540
Dat was wel heel erg fijn,
want dat zorgt er ook voor

295
00:17:56,630 --> 00:17:59,880
dat wij niet onnodig
kantoorgebouweigenaren gaan aanschrijven

296
00:18:00,000 --> 00:18:02,329
dat zij niet voldoen,
terwijl zij bij wijze van spreken

297
00:18:02,420 --> 00:18:04,829
gister een nieuw label
hebben laten afmelden.

298
00:18:05,329 --> 00:18:06,329
Dat was de eerste stap.

299
00:18:06,420 --> 00:18:10,209
De tweede stap is dat wij op zoek waren
om een antwoord te vinden

300
00:18:10,290 --> 00:18:14,790
op de worsteling van die 50 procent-regel,
die zie je niet van buitenaf.

301
00:18:14,880 --> 00:18:18,630
Die kun je niet zien op hulpmiddelen
zoals een Google Streetview.

302
00:18:19,040 --> 00:18:22,040
Dat moet je gewoon
in cijfertjes uitgedrukt krijgen.

303
00:18:23,000 --> 00:18:25,170
Wij hebben de gemeente
waarvoor wij werken.

304
00:18:25,630 --> 00:18:29,579
Wij werken voor vier van de zes gemeenten
actief op de handhaving.

305
00:18:29,959 --> 00:18:31,670
Twee gemeenten ondersteunen wij.

306
00:18:31,750 --> 00:18:35,500
We hebben gezegd:
Geef ons een deel van de WOZ-informatie,

307
00:18:35,579 --> 00:18:41,250
de waarde onroerende zaak
en daarin staat echt een heel hard getal.

308
00:18:41,579 --> 00:18:43,670
We hebben x vierkante meter kantoor

309
00:18:43,750 --> 00:18:47,630
tegenover het totale aantal
vierkante meters aan bvo

310
00:18:47,709 --> 00:18:50,670
en daarmee kun je heel mooi
die 50 procent-regel toepassen.

311
00:18:50,750 --> 00:18:52,079
En als je daar dan op filtert,

312
00:18:52,579 --> 00:18:56,750
zie je dat wij heel snel en gemakkelijk
een overzicht kunnen realiseren

313
00:18:57,420 --> 00:19:02,670
en komen eigenlijk tot een een conclusie
waarbij het kantoorgebouw voldoet.

314
00:19:03,459 --> 00:19:07,880
Dus dat wil zeggen hij heeft een label C
of beter tot aan vijf keer plus,

315
00:19:08,630 --> 00:19:11,670
hij is vrijgesteld, dat is de mooie
beslisboom die jullie hebben gemaakt.

316
00:19:11,829 --> 00:19:17,420
Monumentaal pand, sloop, transformatie
is wat lastig om dat te kunnen bepalen.

317
00:19:18,290 --> 00:19:21,380
Sloop, gaat men er echt vanuit,
waarvoor een sloopvergunning is verleend.

318
00:19:21,500 --> 00:19:24,380
Dan houd je nog onteigening
en transformatie over.

319
00:19:24,790 --> 00:19:26,540
Dat moet je echt uit de markt proeven.

320
00:19:28,170 --> 00:19:31,790
Daarnaast nog
de 100 vierkante meter-regel,

321
00:19:31,880 --> 00:19:34,459
als die kleiner is,
kunnen we die makkelijk wegfilteren.

322
00:19:34,959 --> 00:19:37,130
Dan de laatste is die 50 procent-regel.

323
00:19:38,380 --> 00:19:43,750
Komen we uit op een pand die niet voldoet,
die wel voldoet of een twijfelgeval is.

324
00:19:43,829 --> 00:19:46,170
Bij een twijfelgeval,
dan pakken we de auto

325
00:19:46,250 --> 00:19:49,040
en gaan we gewoon fysiek
het veld in controleren.

326
00:19:49,880 --> 00:19:51,630
Is dit wel of geen kantoorgebouw?

327
00:19:51,709 --> 00:19:53,000
Zien we het van buitenaf nog niet?

328
00:19:53,540 --> 00:19:57,000
Ja, dan op de deurbel drukken
en uitleggen, waarvoor kom je.

329
00:19:57,380 --> 00:19:58,790
Daarvoor ben je ook toezichthouder.

330
00:19:58,880 --> 00:20:01,459
Neem je een kijkje in het gebouw,
leg je uit waarvoor je komt

331
00:20:02,040 --> 00:20:05,000
en dan kan je ook
vrij snel je conclusies trekken.

332
00:20:05,709 --> 00:20:08,829
Dus een tip:
voeg echt specifieke lokale data toe

333
00:20:08,920 --> 00:20:12,000
en zorg voor gebiedskennis,
maar die heeft een gemeente,

334
00:20:12,079 --> 00:20:14,790
heeft een omgevingsdienst
maar maak daar gebruik van.

335
00:20:14,880 --> 00:20:18,000
Ja, goede tip, en eigenlijk betekent
dat ook dat,

336
00:20:19,170 --> 00:20:22,670
de lijst van RVO een goed begin is,

337
00:20:23,000 --> 00:20:27,790
maar dat je dus als omgevingsdienst daar
wel echt lokaal kleur aan moet geven.

338
00:20:29,000 --> 00:20:31,420
Ja, en is dat veel werk?

339
00:20:33,880 --> 00:20:34,880
Nu niet meer.

340
00:20:35,500 --> 00:20:37,130
Ik zeg bewust, nu niet meer.

341
00:20:37,709 --> 00:20:39,829
We hebben daarvoor
onze eigen hulpmiddelen ontwikkeld

342
00:20:39,920 --> 00:20:41,920
en die maken het heel erg makkelijk.

343
00:20:42,000 --> 00:20:43,670
Daar zullen we straks nog even op komen.

344
00:20:43,750 --> 00:20:46,250
Daar komen we straks inderdaad
nog even op terug.

345
00:20:47,079 --> 00:20:50,920
Maar jullie hebben dan natuurlijk
jullie eigen data straks.

346
00:20:51,920 --> 00:20:57,880
En is het voor RVO dan inderdaad handig
om met die data van gemeenten

347
00:20:57,959 --> 00:21:01,579
en omgevingsdiensten
dan zelf ook nog weer aan de slag te gaan?

348
00:21:03,959 --> 00:21:07,750
Dat zou wel mooi zijn, alleen het antwoord
daarop is helaas, nee.

349
00:21:09,079 --> 00:21:12,130
Kijk de GIS viewer,
maar ook onze monitoring cijfers,

350
00:21:12,209 --> 00:21:15,380
die baseren we echt
op die openbare databronnen

351
00:21:16,000 --> 00:21:20,079
en als gemeenten aan ons feedback
gaan geven over dat en dat klopt niet,

352
00:21:20,170 --> 00:21:23,040
of dat is geen kantoorgebouw
of het valt onder een uitzondering.

353
00:21:23,130 --> 00:21:26,079
Dan zouden we eigenlijk
een separate lijst moeten gaan bijhouden

354
00:21:26,170 --> 00:21:28,709
en kunnen we eigenlijk
in het vervolg in de toekomst

355
00:21:29,079 --> 00:21:32,130
nooit meer terugvallen
op die openbare databronnen,

356
00:21:32,670 --> 00:21:38,380
die we gewoon voor heel veel monitorings
gegevens en systemen nodig hebben.

357
00:21:38,880 --> 00:21:42,040
Dus ons verzoek is eigenlijk,
als je als gemeente

358
00:21:42,130 --> 00:21:44,920
of als omgevingsdienst betere data hebt

359
00:21:45,000 --> 00:21:49,130
of inderdaad vanuit die feitelijke toets
ziet, dit is geen kantoorfunctie meer,

360
00:21:49,209 --> 00:21:51,790
het staat leeg
of het is bestemd voor transformatie.

361
00:21:52,459 --> 00:21:54,630
Of de vierkante meters
kloppen helemaal niet meer,

362
00:21:54,709 --> 00:21:57,170
omdat het in
de loop der tijd gewijzigd is.

363
00:21:58,459 --> 00:22:01,579
Wijzig dat vooral zelf in je eigen BAG
en in de WOZ,

364
00:22:01,670 --> 00:22:04,829
dan komt het daarmee
automatisch ook in onze bestanden.

365
00:22:05,290 --> 00:22:07,670
Wordt het meegenomen
in de update van de kwartaalcijfers.

366
00:22:07,750 --> 00:22:10,420
Wordt het meegenomen
in de update van de GIS viewer.

367
00:22:10,500 --> 00:22:14,540
Zo werken die openbare data
en dat is eigenlijk onze voornaamste bron.

368
00:22:16,709 --> 00:22:20,170
Ja, dus de tip is eigenlijk
als je dan toch bezig bent

369
00:22:20,250 --> 00:22:22,540
en je uiteindelijk betere data hebt,

370
00:22:22,880 --> 00:22:27,380
zorg dan ook dat die openbare bronnen
daarop aangepast worden,

371
00:22:28,290 --> 00:22:32,459
want dat helpt uiteindelijk die openbare
bron, die wordt daar beter van.

372
00:22:32,540 --> 00:22:35,079
Uiteindelijk komt het dan ook weer
bij jullie terug op de lijst.

373
00:22:35,170 --> 00:22:37,170
Er zit wel een aandachtspunt bij.

374
00:22:38,130 --> 00:22:40,079
Want als je ziet dat een gebouw niet
in overeenstemming

375
00:22:40,170 --> 00:22:43,209
met zijn bestemming wordt gebruikt,
dan moet je eerst kijken

376
00:22:43,290 --> 00:22:46,130
of je het aan kan passen,
dus dat de bestemming toch anders kan zijn

377
00:22:46,209 --> 00:22:47,959
dan waar het voor officieel geboekt staat.

378
00:22:48,579 --> 00:22:51,540
En dat kan dus een handhavingstraject
tot gevolg hebben,

379
00:22:51,630 --> 00:22:55,040
want die vindt dat de bestemming
gewijzigd is zonder dat het had gemogen

380
00:22:55,130 --> 00:22:57,420
en ik kan me voorstellen de gemeentes
daarom wel een beetje huiverig zijn

381
00:22:57,500 --> 00:23:01,040
om het BAG aan te passen, want dat
betekent ook weer een handhavingsslag

382
00:23:01,130 --> 00:23:05,130
als het niet in overeenstemming gebracht
kan worden met het officiële gebruik.

383
00:23:05,420 --> 00:23:06,420
Ja.

384
00:23:06,500 --> 00:23:07,500
Heel verhaal.

385
00:23:07,829 --> 00:23:12,130
Maar er zit wel een nuancering aan,
terecht dat je dat aangeeft, klopt.

386
00:23:12,209 --> 00:23:17,920
Ja en Ruben, vanuit de VNG, hebben jullie
natuurlijk meerdere instrumenten.

387
00:23:18,000 --> 00:23:22,750
Heb je het gevoel dat de gemeentes
nu voldoende toegerust zijn om dit,

388
00:23:22,829 --> 00:23:26,750
maar ook andere taken in het kader van
de energietransitie op te pakken?

389
00:23:27,880 --> 00:23:29,750
Ja, dat vind ik een lastige vraag.

390
00:23:29,829 --> 00:23:30,829
Ja.

391
00:23:31,750 --> 00:23:34,209
Ik denk dat dit vooral
een hele mooie oefening is.

392
00:23:34,880 --> 00:23:38,380
Een oefening om te kijken van
hoe ga je die labels aanpakken?

393
00:23:39,040 --> 00:23:42,040
Hoe ga je aan de slag
dat gebouwen zich gaan verduurzamen?

394
00:23:42,130 --> 00:23:45,709
Dan biedt dit instrument
wel een handig instrument.

395
00:23:46,250 --> 00:23:49,459
Ambities liggen veel hoger,
dus we willen veel meer gaan doen.

396
00:23:50,630 --> 00:23:51,630
Kijkend naar instrumenten.

397
00:23:51,709 --> 00:23:53,500
We hebben natuurlijk
van het Rijk geld gekregen.

398
00:23:53,579 --> 00:23:55,420
Dat ging naar het gemeentefonds

399
00:23:55,959 --> 00:23:59,000
en dan is het wel een klus om
er als gemeente voor te zorgen

400
00:23:59,079 --> 00:24:02,880
dat het daadwerkelijk
naar de toezicht toegebracht wordt.

401
00:24:04,500 --> 00:24:06,579
Daarnaast hebben we nog
veel gelden gekregen van het Rijk

402
00:24:06,670 --> 00:24:10,380
in het kader van de uitvoeringskosten
van het Klimaatakkoord.

403
00:24:11,079 --> 00:24:12,000
Dus je krijgt nu zoveel geld.

404
00:24:12,079 --> 00:24:15,459
Dus moeten gemeentes ook na gaan denken,
hoe gaan we ermee om?

405
00:24:16,709 --> 00:24:19,459
Moeten we onze organisatie niet aanpassen?

406
00:24:21,329 --> 00:24:22,709
Dan willen we dingen zelf doen,

407
00:24:22,790 --> 00:24:25,290
maar we besteden ook dingen uit
aan de omgevingsdienst.

408
00:24:25,380 --> 00:24:27,630
Dus dit betekent dat dit eigenlijk
een traject is

409
00:24:27,709 --> 00:24:29,079
dat we als gemeentes
goed moeten gaan nadenken.

410
00:24:29,170 --> 00:24:32,170
Hoe kunnen we al die taken
vanuit energietransitie goed doen?

411
00:24:33,000 --> 00:24:34,250
Dus dat is een leuke oefening

412
00:24:34,329 --> 00:24:36,000
en daar kunnen we
nu mooi over na gaan denken.

413
00:24:36,290 --> 00:24:40,630
Ja, eigenlijk zeg je ook:
Het is belangrijk om te kijken van

414
00:24:40,709 --> 00:24:43,209
hoe optimaliseer je
de kracht van de omgevingsdienst,

415
00:24:43,290 --> 00:24:46,170
maar ook hoe optimaliseer
je de kracht van de gemeente zelf hierin.

416
00:24:46,250 --> 00:24:49,500
Ja, plus, we krijgen heel veel taken erbij
als het gaat om energietransitie.

417
00:24:49,579 --> 00:24:52,000
Hoe kunnen we die taken
slimmer bij elkaar brengen?

418
00:24:52,079 --> 00:24:55,420
Dat je dat toezicht,
maar ook gewoon het helpen van bedrijven.

419
00:24:55,500 --> 00:24:56,920
Hoe kun je dat beter maken?

420
00:24:57,250 --> 00:24:59,670
Dus het is een leuke uitdaging
die voor ons ligt.

421
00:25:00,040 --> 00:25:04,290
Ja, dus jij pleit ook wel echt
voor een integraal beeld

422
00:25:05,290 --> 00:25:08,040
en plaatst dit ook in het bredere plaatje.

423
00:25:08,790 --> 00:25:11,380
Bekijkt dit als gemeente niet
als een soort afzonderlijke opdracht,

424
00:25:11,459 --> 00:25:15,000
maar neem dit mee in je grote opgave.

425
00:25:15,250 --> 00:25:17,709
Ja, want je kunt wel separaat
naar een bedrijf toe gaan,

426
00:25:17,790 --> 00:25:20,420
je moet je label C minimaal hebben

427
00:25:20,500 --> 00:25:23,040
en iemand anders van het toezicht gaat
bijvoorbeeld naar het bedrijf toe,

428
00:25:23,130 --> 00:25:27,630
jij moet ook meedoen met persoonsgebonden
mobiliteit, je mobiliteit moet afnemen.

429
00:25:29,329 --> 00:25:31,670
Laten we een instrument ontwikkelen
dat het in één keer gebeurt.

430
00:25:31,829 --> 00:25:32,790
Dat lijkt me veel efficiënter.

431
00:25:33,290 --> 00:25:37,290
Precies. Ja, nu we het dan toch
over instrumenten ontwikkelen hebben.

432
00:25:38,459 --> 00:25:43,880
Vanuit Midden-Holland hebben jullie nu
een aantal instrumenten zelf ontwikkeld.

433
00:25:44,250 --> 00:25:47,500
Misschien is het wel aardig
om daar even op in te gaan, Ruben.

434
00:25:47,829 --> 00:25:51,000
Ja, ik heb er een filmpje over gemaakt

435
00:25:51,079 --> 00:25:54,880
en eigenlijk geeft dat filmpje wel mooi
aan waar we mee hebben geworsteld

436
00:25:54,959 --> 00:25:56,209
en waar we nu staan.

437
00:25:56,750 --> 00:25:58,630
Laten we er even naar kijken.

438
00:25:59,579 --> 00:26:01,630
Loop jij er ook tegenaan dat de handhaving

439
00:26:01,709 --> 00:26:04,829
van de Energielabel C-verplichting
een tijdrovende klus is?

440
00:26:05,209 --> 00:26:06,329
Jij bent niet de enige.

441
00:26:08,750 --> 00:26:11,579
Ook de omgevingsdienst Midden-Holland
liep hier tegenaan

442
00:26:11,670 --> 00:26:14,170
en al gaandeweg merkten wij
dat dit veel tijd kost

443
00:26:14,250 --> 00:26:16,290
en het overzicht moeilijk te creëren is.

444
00:26:18,829 --> 00:26:21,790
Ruben Harmsen,
onze adviseur en toezichthouder energie,

445
00:26:21,880 --> 00:26:26,040
bedacht de oplossing,
de ODMH label-identificatie-tool.

446
00:26:28,670 --> 00:26:32,209
Onze tool verwerkt de data
vanuit meerdere bronnen in één overzicht.

447
00:26:32,290 --> 00:26:36,540
De belangrijkste twee zijn:
de RVO kantorenlijst en de database,

448
00:26:36,630 --> 00:26:41,250
waarin alle energielabels uit Nederland
worden geregistreerd, EP-Online.nl.

449
00:26:45,079 --> 00:26:49,420
Een tip, vraag ook de gemeente
om de WOZ data, waarde onroerende zaak,

450
00:26:49,880 --> 00:26:52,170
deze laatste wordt
in hetzelfde overzicht verwerkt

451
00:26:52,250 --> 00:26:53,790
en zorgt voor nog meer gemak.

452
00:26:55,709 --> 00:26:58,329
In onze tool
kunnen we gemakkelijk informatie verwerken

453
00:26:58,420 --> 00:27:01,709
en in slechts een paar muisklikken
is er inzicht in de uitzonderingen

454
00:27:01,790 --> 00:27:03,540
op deze label C-verplichting.

455
00:27:04,540 --> 00:27:06,420
Denk hierbij aan monumentale gebouwen,

456
00:27:08,380 --> 00:27:09,920
gebouwen die worden gesloopt,

457
00:27:10,079 --> 00:27:11,959
onteigend of worden getransformeerd,

458
00:27:13,880 --> 00:27:17,420
gebouwen die een vrijstelling hebben
op basis van vierkante meters,

459
00:27:18,829 --> 00:27:22,459
natuurlijk ook de gebouwen die al voldoen
aan de Energielabel C-verplichting,

460
00:27:22,540 --> 00:27:24,290
zoals het kantoor van de ODMH.

461
00:27:27,290 --> 00:27:30,290
Met behulp van onze tool
is er in korte tijd inzicht

462
00:27:30,380 --> 00:27:34,000
in de kantoorgebouwen die niet voldoen
aan de Energielabel C-verplichting

463
00:27:35,420 --> 00:27:37,579
en kan jij de gebouweigenaren informeren.

464
00:27:40,040 --> 00:27:43,709
Je kan onze tool downloaden
op www.odmh.nl.

465
00:27:44,000 --> 00:27:46,170
Veel succes met het gebruik van onze tool.

466
00:27:48,959 --> 00:27:50,250
Nou, we zijn weer terug.

467
00:27:51,459 --> 00:27:52,540
Goed om te melden

468
00:27:52,630 --> 00:27:56,540
dat de tool ook te downloaden is
vanuit de IPLO website.

469
00:27:56,630 --> 00:27:58,420
Daar is die ook terug te vinden.

470
00:27:59,040 --> 00:28:02,500
Maar je was nog eigenlijk niet klaar,
want naast deze prachtige tool

471
00:28:02,579 --> 00:28:05,209
die dus andere
omgevingsdiensten ook kunnen gebruiken,

472
00:28:05,500 --> 00:28:07,209
hebben jullie nog iets ontwikkeld.

473
00:28:07,290 --> 00:28:10,579
Wij hebben vanuit de praktijk
een aantal situaties gehad

474
00:28:10,670 --> 00:28:11,709
waarbij het niet duidelijk was

475
00:28:11,790 --> 00:28:14,500
of er sprake is
van een kantoorgebouw, ja of nee.

476
00:28:14,579 --> 00:28:15,880
Dat is de allereerste stap.

477
00:28:15,959 --> 00:28:18,040
Je wil weten,
is dit wel een kantoorgebouw?

478
00:28:20,250 --> 00:28:22,829
Je merkte dat er wat discussie was
met de eigenaar.

479
00:28:22,920 --> 00:28:24,750
Die zegt, nee, dit is geen kantoorgebouw

480
00:28:24,829 --> 00:28:26,959
en wij waren van mening,
ja, dit is wel een kantoorgebouw.

481
00:28:27,040 --> 00:28:29,290
Dan helpt eigenlijk maar één ding,

482
00:28:29,380 --> 00:28:31,829
en dat is alle cijfertjes
op een rij zetten

483
00:28:32,540 --> 00:28:36,630
en jullie informatie
toepassen vanuit IPLO.

484
00:28:37,250 --> 00:28:42,420
Dan komt er een conclusie uit
en dat is eigenlijk een ruimtelijst.

485
00:28:42,500 --> 00:28:45,790
Daarin vul je alle ruimten in
die er zijn in een gebouw,

486
00:28:46,420 --> 00:28:48,790
je geeft ze een bouwbesluitfunctie mee,

487
00:28:49,130 --> 00:28:53,000
dus bijvoorbeeld een kantoorfunctie
of bijeenkomstfunctie.

488
00:28:53,079 --> 00:28:55,540
En door de exacte oppervlakte
mee te nemen,

489
00:28:55,630 --> 00:28:58,920
berekent deze tool ook exact
het aantal vierkante meters

490
00:28:59,000 --> 00:29:01,959
en daarmee percentage aan kantoorfuncties.

491
00:29:02,579 --> 00:29:06,459
Als die boven de 50 procent ligt,
wordt je automatisch weer doorgestuurd

492
00:29:06,540 --> 00:29:09,079
naar een naar tabblad in die tool

493
00:29:09,500 --> 00:29:12,959
en daarin wordt gevraagd
om de vraag te beantwoorden,

494
00:29:13,040 --> 00:29:16,540
vanuit jullie beslisboom,
is er sprake van een monument, ja of nee?

495
00:29:16,630 --> 00:29:18,670
Zo doorloop je ook die andere vier.

496
00:29:19,130 --> 00:29:20,709
En dan komt er netjes te staan:

497
00:29:21,079 --> 00:29:24,579
Er is een vrijstelling,
hij voldoet aan de label C-verplichting

498
00:29:24,670 --> 00:29:26,880
of hij voldoet
niet aan die label C-verplichting.

499
00:29:27,420 --> 00:29:29,130
Als de laatste daar sprake van is,

500
00:29:29,459 --> 00:29:32,130
vervolg je
die landelijke handhavingsstrategie.

501
00:29:32,209 --> 00:29:34,290
Dan kom je ook weer uit
op een stukje handhaving

502
00:29:34,380 --> 00:29:36,250
en het contact met de gebouweigenaar.

503
00:29:37,670 --> 00:29:42,329
Dus de tools zijn zo gemaakt
om onszelf te helpen,

504
00:29:42,420 --> 00:29:46,290
maar om ook heel sterk de communicatie
op te pakken met een gebouweigenaar.

505
00:29:48,209 --> 00:29:51,130
Je zou ze zelfs
met de gebouweigenaar kunnen invullen

506
00:29:51,750 --> 00:29:54,630
en dat neemt eigenlijk direct
alle mogelijke discussie weg,

507
00:29:54,709 --> 00:29:56,709
waardoor het zo klaar is als een klontje,

508
00:29:56,790 --> 00:30:00,380
dat er geen of wel sprake is
van een verplichting.

509
00:30:00,709 --> 00:30:03,709
En dan zie je ook dat
de bereidwillendheid groot is

510
00:30:03,790 --> 00:30:06,040
bij zo'n ondernemer
om mee te willen werken.

511
00:30:06,540 --> 00:30:09,040
Wat ik nog wel belangrijk vind,
daarbij om toe te voegen,

512
00:30:09,130 --> 00:30:12,880
want ik hoor jou
ook die 50 procent melden.

513
00:30:14,040 --> 00:30:16,500
Vijftig procent is niet de harde grens

514
00:30:16,579 --> 00:30:18,920
om gedefinieerd te worden
als kantoorgebouw.

515
00:30:19,420 --> 00:30:22,959
Dus dat is nog wel
iets ook om mee te geven,

516
00:30:23,040 --> 00:30:27,630
dat je een kantoorgebouw kan hebben
in een groter gebouw,

517
00:30:28,579 --> 00:30:31,630
maar of het dan een kantoorgebouw is,
is niet één op één gekoppeld

518
00:30:31,709 --> 00:30:35,500
met groter dan 50 procent van het
kantooroppervlakte in dat gebouw,

519
00:30:35,579 --> 00:30:37,040
dan moet het een soort van eigen….

520
00:30:37,130 --> 00:30:39,670
Dat is even een vraag
ook over die 50 procent-regel.

521
00:30:39,750 --> 00:30:42,000
Kun je dat anders
nog even toelichten Karen?

522
00:30:43,880 --> 00:30:47,959
De wettekst gaat ervan uit,
er moet eerst sprake van zijn.

523
00:30:48,040 --> 00:30:50,500
Dat is eigenlijk de eerste vraag
waar jij ook mee begon, Ruben,

524
00:30:50,579 --> 00:30:52,380
is er sprake van een kantoorgebouw?

525
00:30:54,209 --> 00:30:59,130
Dat is afhankelijk of er,
we mogen dat niet formeel zeggen,

526
00:30:59,209 --> 00:31:02,079
maar dan is de hoofdfunctie
de kantoorfunctie

527
00:31:02,170 --> 00:31:05,959
en daar kunnen dan nog andere functies
bij zitten als nevenfunctie,

528
00:31:06,040 --> 00:31:08,880
zoals een vergaderzaal
of een bedrijfsrestaurant.

529
00:31:10,079 --> 00:31:14,170
Als dat dan bij die eenheid hoort,
dan is dat het kantoorgebouw.

530
00:31:15,329 --> 00:31:17,540
Vervolgens ga je pas kijken
naar de uitzonderingen,

531
00:31:17,630 --> 00:31:20,380
dat is de 100 vierkante meter
en de 50 procent.

532
00:31:20,579 --> 00:31:22,959
Die 50 procent uitzondering
zal pas voorkomen

533
00:31:23,040 --> 00:31:26,500
als bij een bedrijfsverzamelgebouw
of een multifunctioneel gebouw.

534
00:31:26,750 --> 00:31:30,709
Dan kan het zijn dat het kantoorgebouw
onderdeel is van een groter gebouw.

535
00:31:31,170 --> 00:31:32,290
En dan ga je kijken.

536
00:31:33,709 --> 00:31:39,880
De kantoorfunctie moet groter zijn

537
00:31:40,290 --> 00:31:42,459
dan 50 procent van het totale gebouw,

538
00:31:42,540 --> 00:31:45,500
waar dat kantoorgebouw
dan onderdeel van is.

539
00:31:45,880 --> 00:31:47,579
En dan pas
heb je die label C-verplichtingen.

540
00:31:47,670 --> 00:31:50,380
Val je dus niet onder de uitzondering,
dus zit jij daaronder,

541
00:31:50,459 --> 00:31:52,170
dan val je dus onder uitzondering.

542
00:31:52,630 --> 00:31:55,670
Dus het is niet zo dat,
om te bepalen of er sprake is

543
00:31:55,750 --> 00:31:58,630
van een kantoorgebouw,
je kunt kijken naar die 50 procent.

544
00:31:58,750 --> 00:32:00,630
Nee, stap één is:

545
00:32:00,709 --> 00:32:03,209
is er sprake van een kantoorgebouw,
ja of nee,

546
00:32:03,290 --> 00:32:06,920
en daarna kom kom je pas
bij de uitzondering van de 50 procent.

547
00:32:07,000 --> 00:32:09,709
Als je dit wil nazoeken,
dit staat allemaal op IPLO.

548
00:32:11,040 --> 00:32:14,079
Zeker, ook met een infografic erbij.

549
00:32:14,170 --> 00:32:16,579
Goed als niet iedereen dit weet.

550
00:32:17,579 --> 00:32:19,750
En heel belangrijk
is dat feitelijk gebruik.

551
00:32:20,209 --> 00:32:22,540
Hoe wordt het op dit moment gebruikt?

552
00:32:22,750 --> 00:32:24,630
Ja.

553
00:32:25,130 --> 00:32:29,750
Ja precies, op het moment dat jij
daar binnenstapt eigenlijk. Precies.

554
00:32:31,380 --> 00:32:36,170
Jij bent zelf ook,
je hebt net de tools toegelicht

555
00:32:36,250 --> 00:32:38,790
maar jullie werken natuurlijk
ook al in de praktijk.

556
00:32:39,540 --> 00:32:44,790
Heb je een voorbeeld van wat je zou kunnen
omschrijven als een lastigere situatie?

557
00:32:45,040 --> 00:32:46,540
Ja, eigenlijk meerderen.

558
00:32:47,329 --> 00:32:49,459
Er is er één
die ik wel graag zou willen toelichten,

559
00:32:49,540 --> 00:32:51,790
dat is ook de foto
die nu in beeld is te zien.

560
00:32:52,079 --> 00:32:55,750
Dit is een mooi voorbeeld
van het hebben van gebiedskennis,

561
00:32:55,829 --> 00:32:58,130
maar ook de toepassing van lokale data.

562
00:32:58,709 --> 00:32:59,920
Er is een voorbeeld,

563
00:33:00,000 --> 00:33:03,079
deze heeft niet
op de RVO kantorenlijst gestaan.

564
00:33:03,459 --> 00:33:07,959
Dat heeft mee te maken het kantoorgebouw
in de rechterbovenhoek,

565
00:33:08,040 --> 00:33:12,329
dat is een onderdeel
van een groter industrieel complex

566
00:33:12,420 --> 00:33:15,250
en als WOZ data,

567
00:33:15,880 --> 00:33:18,250
wordt die aangeduid
als een industrieel complex

568
00:33:18,670 --> 00:33:22,829
en op basis daarvan zal die
een vrijstelling hebben gekregen.

569
00:33:23,170 --> 00:33:26,790
Dit is geen kantoorgebouw,
maar dit kantoorgebouw is vrijstaand.

570
00:33:28,459 --> 00:33:32,329
Een paar 1000 vierkante meter groot,
bedient ook meerdere locaties.

571
00:33:32,420 --> 00:33:35,250
Dus het is geen nevenfunctie
van die ene locatie.

572
00:33:36,459 --> 00:33:39,750
En ja, op basis van die kennis,

573
00:33:40,170 --> 00:33:42,750
is er dus sprake
dat er een kantoorgebouw is.

574
00:33:42,829 --> 00:33:45,880
Hij is groter dan 100 vierkante meter,
hij wordt niet gesloopt,

575
00:33:45,959 --> 00:33:47,209
het is geen monument.

576
00:33:47,670 --> 00:33:53,329
Meer dan 50 procent van het feitelijke
gebruik in dat gebouw is kantoorfunctie

577
00:33:53,880 --> 00:33:58,170
dus door die WOZ data die we dan hebben
gekregen van de gemeente

578
00:33:58,250 --> 00:34:00,829
en door die gebiedskennis
hebben wij toch gedacht,

579
00:34:01,329 --> 00:34:02,880
deze moeten we toevoegen aan die lijst.

580
00:34:02,959 --> 00:34:05,079
Want dit is een heel groot kantoor,

581
00:34:05,709 --> 00:34:08,330
ook een belangrijke ondernemer
in ons gebied.

582
00:34:08,750 --> 00:34:11,540
Ook iemand die je dan juist wil aansporen,

583
00:34:11,629 --> 00:34:15,330
laat zien dat je inderdaad
een Energielabel C of beter hebt.

584
00:34:15,419 --> 00:34:17,580
In dit geval had je geen energielabel,

585
00:34:18,459 --> 00:34:21,959
wordt die aangeschreven
met een zogenaamde voorwaarschuwing.

586
00:34:22,209 --> 00:34:24,830
En daarmee brengen we eigenlijk
de gebouweigenaren op de hoogte.

587
00:34:24,919 --> 00:34:28,000
Beste pandeigenaar, het gebouw op adres X

588
00:34:28,080 --> 00:34:31,830
heeft geen energielabel
conform de landelijke regels.

589
00:34:31,919 --> 00:34:34,500
Dien je minimaal
een energielabel C te hebben

590
00:34:34,959 --> 00:34:39,669
voor het mogen gebruiken
van dit gebouw vanaf 1 januari 2023.

591
00:34:40,419 --> 00:34:44,750
En we zien eigenlijk door iedereen
zo'n brief aan te schrijven dat we,

592
00:34:44,830 --> 00:34:49,169
ik durf wel te stellen,
in 95 tot 99 procent van de gevallen

593
00:34:49,629 --> 00:34:52,919
al een positief antwoord geeft
na het versturen van zo'n brief.

594
00:34:53,000 --> 00:34:55,419
Dus we zien ook daarin heel veel beweging

595
00:34:55,790 --> 00:34:59,129
en dat je dan eigenlijk niet eens meer
de strategie voort hoeft te zetten,

596
00:34:59,209 --> 00:35:03,169
omdat men daarna voldoet
en dat is wel erg leuk om te zien.

597
00:35:03,250 --> 00:35:08,879
Ja, zeker. Een leuk voorbeeld
vanuit de praktijk om te delen.

598
00:35:09,500 --> 00:35:15,290
En het geeft inderdaad aan
dat je door lokale kennis toe te passen

599
00:35:15,540 --> 00:35:20,379
en inderdaad gewoon ook te gaan kijken
in sommige gevallen,

600
00:35:20,459 --> 00:35:25,250
je natuurlijk best wel kan nuanceren
van wat er wat er op papier staat

601
00:35:25,379 --> 00:35:27,669
en wat je in werkelijkheid dan tegenkomt.

602
00:35:28,209 --> 00:35:31,129
Ik vind het ook mooi om te horen
als jullie dus ook zeggen,

603
00:35:31,419 --> 00:35:33,709
we voegen het dan ook toe aan de lijst.

604
00:35:33,790 --> 00:35:38,080
Want wij krijgen best vaak te horen
dat onze cijfers van RVO niet kloppen,

605
00:35:38,540 --> 00:35:41,709
de monitoringscijfers
en ook trouwens de adressenlijst.

606
00:35:42,709 --> 00:35:46,669
Wat we al zeiden, we baseren ons
op een aantal openbare bronnen.

607
00:35:46,750 --> 00:35:48,419
Die bronnen zijn niet altijd actueel.

608
00:35:48,500 --> 00:35:52,250
Bij de cijfers heb je ook nog verschil in,
hoe meet je voortgang?

609
00:35:52,330 --> 00:35:54,169
Wij baseren ons op aantallen gebouwen,

610
00:35:54,250 --> 00:35:59,580
maar er zijn ook organisaties
die publiceren op basis van oppervlakte.

611
00:35:59,959 --> 00:36:02,250
Sinds kort nemen we de oppervlakte mee,

612
00:36:03,500 --> 00:36:07,709
maar we hebben ook te horen gekregen…

613
00:36:07,959 --> 00:36:10,250
Onze adressenlijst is een startpunt,

614
00:36:10,330 --> 00:36:13,080
daar gaan we
bevoegde gezagen op schrappen,

615
00:36:14,419 --> 00:36:18,040
dus er gaan wel dingen af,
maar er komen zelden gebouwen bij,

616
00:36:19,580 --> 00:36:22,169
omdat die gebouwen
vaak slecht in zicht zijn.

617
00:36:22,959 --> 00:36:26,209
Dus ik vind het mooi dat jullie dat
in ieder geval hebben gedaan.

618
00:36:27,250 --> 00:36:29,040
Dat is natuurlijk ook wel voor ons.

619
00:36:29,419 --> 00:36:35,290
We komen er ook achter dat onze cijfers,
zoals Tim net ook aangaf, de 60 procent,

620
00:36:35,669 --> 00:36:38,330
maar ook 76 procent kantooroppervlakte

621
00:36:38,419 --> 00:36:42,379
waarschijnlijk ook een onderschatting zijn
van onze data.

622
00:36:42,629 --> 00:36:46,500
Omdat we dus waarschijnlijk
meer kantoren op de lijst hebben

623
00:36:46,580 --> 00:36:49,500
die niet zullen voldoen,
of onder een uitzondering vallen.

624
00:36:49,580 --> 00:36:54,169
En onze lijst wordt niet aangevuld
met in dit geval dit kantoorgebouw,

625
00:36:54,500 --> 00:36:57,959
tenzij jullie het dus doorvoeren
in de BAG als zijnde kantoorgebouw,

626
00:36:58,209 --> 00:37:00,500
en dan zou die
bij ons wel naar boven komen.

627
00:37:01,080 --> 00:37:04,709
Wat daarin wel heel belangrijk is,
moeten we natuurlijk wel overleg hebben

628
00:37:04,790 --> 00:37:08,169
met onze collega's die het toezicht doen
waar Ruben het net over had,

629
00:37:08,250 --> 00:37:12,000
dat het gebouw anders wordt gebruikt
dan dat de bestemming voorschrijft.

630
00:37:13,290 --> 00:37:14,830
Die pakken we niet op in dit traject,

631
00:37:14,919 --> 00:37:17,669
want dat neemt een heel ander
traject met zich mee.

632
00:37:17,750 --> 00:37:20,919
En van die discussie,
wil je binnen die label C-verplichting

633
00:37:21,000 --> 00:37:23,290
voor nu wegblijven,
althans dat is de opdracht

634
00:37:23,379 --> 00:37:26,830
die wij mee hebben gekregen
vanuit de gemeente waarvoor wij werken.

635
00:37:26,919 --> 00:37:29,330
Wat wel belangrijk is
voor die WOZ-informatie.

636
00:37:30,330 --> 00:37:32,379
Wij kunnen wel vragen om die data.

637
00:37:32,459 --> 00:37:36,040
Daarnaast hebben wij wel meteen
één van onze juristen mee laten kijken.

638
00:37:36,290 --> 00:37:39,000
Jullie halen de data
uit openbare bronnen,

639
00:37:39,580 --> 00:37:42,500
wij uit privacygevoelige informatie

640
00:37:42,959 --> 00:37:45,290
en daar is een
verwerkingsovereenkomst voor opgesteld.

641
00:37:45,379 --> 00:37:48,459
Dus wil je als bevoegd gezag
WOZ-informatie gaan gebruiken,

642
00:37:49,000 --> 00:37:52,790
vraag of een jurist meekijkt,
ga in overleg met collega's bij gemeenten,

643
00:37:53,040 --> 00:37:57,000
bij omgevingsdiensten, zodat je alsnog
die WOZ data kan toepassen,

644
00:37:57,080 --> 00:38:00,580
want je merkt dat het helpt
en het zorgt voor meer overzicht.

645
00:38:00,790 --> 00:38:04,169
Je komt sneller tot je conclusie
en het werkt een stuk gemakkelijker.

646
00:38:04,580 --> 00:38:06,080
Ja, er zijn inderdaad ook veel.

647
00:38:06,169 --> 00:38:07,629
Er zijn ook meer databronnen,

648
00:38:07,709 --> 00:38:11,000
bijvoorbeeld de NVM heeft ook
een heel groot databestand,

649
00:38:11,080 --> 00:38:17,000
op basis van hun eigen leden, waar
transacties en verhuren in is opgenomen.

650
00:38:17,629 --> 00:38:19,790
Ja, als je daar ook al een koppeling hebt.

651
00:38:19,879 --> 00:38:21,419
Wij maken daar nu geen koppeling mee,

652
00:38:21,500 --> 00:38:22,830
maar als je daar een
koppeling mee kan maken,

653
00:38:22,919 --> 00:38:26,669
heb je ook al nieuwe data
waar je de lijst weer aan kan verfijnen.

654
00:38:27,209 --> 00:38:30,959
Er zijn grote adviseurs,
beleggingsinstellingen,

655
00:38:31,040 --> 00:38:33,959
die een hele grote
eigen vastgoedportefeuille hebben,

656
00:38:34,330 --> 00:38:35,830
waar ze ook hun data uithalen.

657
00:38:35,919 --> 00:38:41,169
Dus er is in de markt veel meer
dan alleen die openbare databronnen.

658
00:38:42,459 --> 00:38:44,500
Dus ga daar ook mee aan de slag.

659
00:38:44,580 --> 00:38:49,209
Wij zijn als RVO ook aan het kijken
hoe we die toch kunnen gaan inzetten,

660
00:38:49,290 --> 00:38:52,959
zodat ook ons databestand
daarop verbeterd wordt.

661
00:38:53,040 --> 00:38:57,709
Maar dat is nu een on-going project
waar we mee bezig zijn,

662
00:38:57,790 --> 00:39:01,209
maar we hopen dat daar wel betere
resultaten uit naar voren gaan komen.

663
00:39:01,290 --> 00:39:03,790
Dat is ook onder andere de reden
dat wij onze tools

664
00:39:03,879 --> 00:39:07,169
ook beschikbaar hebben gesteld
op onze website en ook op die van IPLO.

665
00:39:07,250 --> 00:39:08,500
Mooi, ja.

666
00:39:09,500 --> 00:39:13,580
Ja, kijk er vooral naar, zou ik
inderdaad iedereen willen uitnodigen.

667
00:39:14,129 --> 00:39:19,000
Het is leuk om te zien vanuit jullie als
omgevingsdienst daarmee bezig zijn, Ruben.

668
00:39:19,080 --> 00:39:22,330
Maar het is natuurlijk
ook fijn om te weten,

669
00:39:22,419 --> 00:39:26,330
hoe doen anderen dat,
hoe zijn andere gemeenten hiermee bezig?

670
00:39:26,419 --> 00:39:31,500
En Tim, heb jij een beetje zicht op
hoe het er op dit moment aan toe gaat,

671
00:39:31,580 --> 00:39:33,290
met betrekking tot de handhaving?

672
00:39:33,379 --> 00:39:36,830
Ja, dat is natuurlijk een vraag
die wij ook wel beantwoord willen hebben

673
00:39:36,919 --> 00:39:41,169
en we hebben daarvoor
ook wel eerder een enquête uitgezet.

674
00:39:41,290 --> 00:39:44,669
En vanuit de VNG
is er ook een rondvraag gedaan,

675
00:39:44,750 --> 00:39:46,000
hoe staat het ervoor?

676
00:39:46,629 --> 00:39:48,790
Uit die gegevens kwam,
even uit mijn hoofd,

677
00:39:48,879 --> 00:39:52,209
dat ongeveer 122 gemeenten
er nu mee bezig waren,

678
00:39:52,830 --> 00:39:56,379
24 volgens mij, die aangaven
dat ze er nog niet mee bezig waren.

679
00:39:57,250 --> 00:39:59,459
En ja, van de rest weten we het niet.

680
00:40:00,709 --> 00:40:05,459
Natuurlijk is het zo dat de gemeenten
die niet reageren vaak niet bezig zijn.

681
00:40:06,379 --> 00:40:09,169
Dus exact weten de percentages niet.

682
00:40:09,790 --> 00:40:12,709
En van die gemeenten
die wel bezig waren,

683
00:40:13,169 --> 00:40:17,080
zagen we ook dat tweederde het ongeveer
had belegd bij een omgevingsdienst.

684
00:40:17,959 --> 00:40:19,379
Dus dat kregen we ook.

685
00:40:20,459 --> 00:40:25,129
En misschien is het ook wel natuurlijk
goed voor gemeenten om te weten,

686
00:40:25,209 --> 00:40:28,250
als zij ergens tegenaan lopen,
als ze het lastig vinden

687
00:40:28,830 --> 00:40:31,169
om dit opgestart te krijgen
binnen hun gemeente,

688
00:40:31,250 --> 00:40:33,459
om dan ook bij ons aan te kloppen.

689
00:40:34,000 --> 00:40:39,290
Ik denk bij één van ons,
het nummer van Ruben is nul zes…

690
00:40:44,290 --> 00:40:45,290
Nee, maar goed.

691
00:40:45,379 --> 00:40:50,040
Precies, ze weten ons te vinden,
dus dat komt absoluut goed.

692
00:40:51,669 --> 00:40:54,580
Maar je wilt in de toekomst
natuurlijk ook weer gaan ijken.

693
00:40:55,669 --> 00:40:59,040
Zeker, er zijn ook wel voornemens
eind dit jaar of begin volgend jaar

694
00:40:59,129 --> 00:41:04,330
opnieuw een peilstok erin te steken
en te kijken hoe het ervoor staat.

695
00:41:04,419 --> 00:41:06,459
En hopelijk dan een toename.

696
00:41:06,919 --> 00:41:08,129
Zeker ja.

697
00:41:08,209 --> 00:41:11,629
De oproep aan alle gemeenten
en omgevingsdiensten, reageer.

698
00:41:11,709 --> 00:41:15,040
Reageer. Ja precies.
Neem deze enquête serieus,

699
00:41:15,129 --> 00:41:18,500
Het is belangrijk
om dat beeld inderdaad te krijgen.

700
00:41:18,580 --> 00:41:21,040
We zullen er geen 15 minuten enquête
van maken.

701
00:41:22,500 --> 00:41:24,209
Nee, precies.

702
00:41:24,290 --> 00:41:27,750
Maar het is wel belangrijk
om inderdaad een beeld te krijgen

703
00:41:27,830 --> 00:41:29,830
hoe goed het nu eigenlijk loopt,

704
00:41:29,919 --> 00:41:35,000
en ook om te zien van waar lopen misschien
gemeenten en omgevingsdiensten tegenaan,

705
00:41:35,080 --> 00:41:38,290
want daar kunnen wij vanuit IPLO
en vanuit RVO

706
00:41:38,379 --> 00:41:40,379
natuurlijk ook weer van leren.

707
00:41:41,330 --> 00:41:47,709
Zijn er nog punten die jullie wellicht nog
mee willen geven aan het publiek?

708
00:41:50,459 --> 00:41:53,169
Nee? Hebben wij alles benoemd voor zover?

709
00:41:53,919 --> 00:41:56,129
Ga gewoon beginnen, want door het te doen,

710
00:41:56,209 --> 00:41:58,879
ga je zaken ontdekken
waar je behoefte aan hebt.

711
00:41:58,959 --> 00:42:00,000
Dat is een goede tip.

712
00:42:00,080 --> 00:42:02,040
Zo is ook onze tool ontstaan.

713
00:42:02,129 --> 00:42:03,459
Ja.

714
00:42:03,540 --> 00:42:05,669
Dat is eigenlijk
de enige tip die ik kan geven.

715
00:42:05,750 --> 00:42:10,830
Ga gewoon beginnen, doe het gewoon
en als je ergens tegenaan loopt.

716
00:42:10,919 --> 00:42:14,709
Er zijn voldoende mensen
die je op gang kunnen helpen, IPLO, RVO.

717
00:42:15,879 --> 00:42:17,580
Ik denk dat dat een hele goede tip is

718
00:42:17,669 --> 00:42:20,459
en ik denk dat iedereen
die zeker van harte moet nemen.

719
00:42:22,709 --> 00:42:26,209
Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken
voor jullie inbreng

720
00:42:26,669 --> 00:42:31,750
en ik wil inderdaad het publiek ook
bedanken voor het deelnemen.

721
00:42:32,669 --> 00:42:36,379
Mocht je één
van de negen webinars gemist hebben.

722
00:42:37,209 --> 00:42:38,330
Je kunt ze terugkijken.

723
00:42:38,419 --> 00:42:42,500
Binnenkort komen de links ook
op de IPLO website beschikbaar.

724
00:42:45,000 --> 00:42:47,419
Na afloop zul je een link vinden

725
00:42:47,500 --> 00:42:52,379
waarop je ook op de
vervolgwebinars nog kan deelnemen.

726
00:42:52,580 --> 00:42:55,000
Dat zijn de technische webinars;
ik zal ze nog één keer noemen:

727
00:42:55,080 --> 00:42:57,419
morgenochtend compressoren en perslucht,

728
00:42:58,459 --> 00:43:01,790
dan begin van de middag,
elektrisch aandrijfsystemen en motoren,

729
00:43:02,379 --> 00:43:06,790
ten slotte morgenmiddag, aan het einde van
de middag net als nu, technische isolatie,

730
00:43:06,879 --> 00:43:08,500
en dan hebben we er negen gehad.

731
00:43:08,580 --> 00:43:13,709
Ja, het verzoek is ook als jullie straks
voordat je gaat afsluiten,

732
00:43:14,129 --> 00:43:15,790
nog even te reageren op de enquête

733
00:43:15,879 --> 00:43:18,879
en ons te laten weten
wat jullie van dit webinar vonden.

734
00:43:18,959 --> 00:43:22,209
Voor nu bedankt en hopelijk tot ziens
bij één van de volgende webinars.

735
00:43:22,379 --> 00:43:23,379
Dank jullie wel.

736
00:43:24,459 --> 00:43:25,459
En jullie ook.