1
00:00:03,125 --> 00:00:05,333
Welkom allemaal bij webinar acht.

2
00:00:05,458 --> 00:00:09,208
Dit keer over
elektrische aandrijfsystemen en motoren.

3
00:00:09,541 --> 00:00:13,958
Dit webinar is onderdeel
van een reeks van negen webinars.

4
00:00:15,625 --> 00:00:17,833
Vandaag hebben we de technische webinars.

5
00:00:17,875 --> 00:00:22,166
Vanochtend hebben we
het gehad over compressoren en perslucht.

6
00:00:22,666 --> 00:00:26,375
Aan het eind van de middag
gaan we nog in op technische isolatie.

7
00:00:27,041 --> 00:00:30,958
Nu gaan we het hebben over
elektrische aandrijfsystemen en motoren.

8
00:00:31,083 --> 00:00:34,541
De afgelopen dagen
hebben we het meer gehad over

9
00:00:35,416 --> 00:00:39,291
de wetgeving en hoe
toezichthouders geholpen kunnen worden.

10
00:00:39,666 --> 00:00:42,416
We hebben gekeken naar
de wijziging in de wetgeving

11
00:00:43,083 --> 00:00:46,333
ten gevolge van de aanscherping
van de energiebesparingsplicht,

12
00:00:46,375 --> 00:00:47,458
dat was webinar één.

13
00:00:47,500 --> 00:00:50,666
In webinar twee,
hebben we de informatieplicht en de EML,

14
00:00:51,041 --> 00:00:53,625
de erkende maatregelen nader toegelicht.

15
00:00:53,708 --> 00:00:56,625
Webinar drie zijn
we ingegaan op de onderzoeksplicht.

16
00:00:56,666 --> 00:01:01,958
Webinar vier hebben we gekeken
naar de ondersteuning en de hulpmiddelen

17
00:01:02,000 --> 00:01:06,416
die beschikbaar zijn voor
bevoegd gezag om te helpen

18
00:01:06,500 --> 00:01:08,916
bij de uitvoering
van de energiebesparingsplicht.

19
00:01:09,458 --> 00:01:13,375
Webinar vijf hebben we
de portefeuilleaanpak nader bekeken.

20
00:01:13,458 --> 00:01:16,958
En in webinar zes
hebben we de energielabel C

21
00:01:17,875 --> 00:01:20,500
voor kantoorgebouwen nader toegelicht.

22
00:01:21,416 --> 00:01:24,333
Zoals gezegd,
nu elektrische aandrijfsystemen

23
00:01:24,416 --> 00:01:29,208
en motoren, dus meer de inhoud in,
de technische inhoud wel te verstaan.

24
00:01:29,708 --> 00:01:34,000
Daarvoor hebben we twee heren aan
tafel zitten en ik zou ze willen vragen

25
00:01:34,083 --> 00:01:36,583
zichzelf voor
te stellen, begin ik met Alwin.

26
00:01:36,875 --> 00:01:39,041
Dank je wel,
mijn naam is Alwin Nieuwpoort.

27
00:01:39,208 --> 00:01:42,291
Ik ben bij ERIKS Nederland
werkzaam als Key Account Manager

28
00:01:42,833 --> 00:01:46,250
en in die hoedanigheid
kom ik bij een aantal grote bedrijven

29
00:01:46,750 --> 00:01:50,666
waarbij energie en
energiebesparing een grote topic is.

30
00:01:51,208 --> 00:01:53,958
Als er vragen zijn
vanuit de klantkant dan hoop ik die

31
00:01:54,000 --> 00:01:56,000
te kunnen beantwoorden voor jullie.

32
00:01:56,041 --> 00:01:59,208
Dank je wel Alwin,
dan ga ik even naar Wim.

33
00:01:59,291 --> 00:02:03,041
Dank je wel, ik ben
Wim Tamminga ook werkzaam bij ERIKS,

34
00:02:03,166 --> 00:02:06,458
al achttien jaar,
in de rol van Application Engineer

35
00:02:06,541 --> 00:02:08,625
voor motoren en frequentieregelaars.

36
00:02:10,082 --> 00:02:12,500
In achttien jaar
veel diverse functies gehad,

37
00:02:12,582 --> 00:02:14,582
maar altijd te vinden in de fabrieken.

38
00:02:14,792 --> 00:02:17,207
Ik heb veel fabrieken
van de binnenkant gezien,

39
00:02:17,250 --> 00:02:20,625
waarbij we zeker
de afgelopen tien jaar,

40
00:02:21,042 --> 00:02:23,750
erg bezig zijn met energiebesparing.

41
00:02:24,417 --> 00:02:25,417
Dank je wel, Wim.

42
00:02:26,832 --> 00:02:30,625
Straks ga je dan in op
de inhoud en de wet- en regelgeving.

43
00:02:31,417 --> 00:02:33,500
Ik heb nog één huishoudelijke mededeling.

44
00:02:35,417 --> 00:02:38,082
De deelnemers aan
dit webinar hebben de mogelijkheid

45
00:02:38,332 --> 00:02:42,832
om chats in te sturen met vragen.

46
00:02:44,042 --> 00:02:48,792
Deze vragen, zullen zoveel
mogelijk beantwoord worden

47
00:02:48,875 --> 00:02:51,625
door de greenroom die hiernaast zit.

48
00:02:53,875 --> 00:02:55,875
Dat kan op verschillende manieren.

49
00:02:56,457 --> 00:03:02,750
Als het een logische
vraag is, dan wordt het

50
00:03:02,832 --> 00:03:04,000
direct beantwoord.

51
00:03:04,125 --> 00:03:07,042
Is het een vraag die ook
relevant is voor de webinar

52
00:03:07,082 --> 00:03:09,750
voor een breder publiek,
krijg ik het doorgestuurd

53
00:03:09,832 --> 00:03:13,457
op mijn tablet en kunnen we
het hier nog aan tafel behandelen.

54
00:03:14,375 --> 00:03:19,917
Is het een vraag die mogelijk
complex of ingewikkeld of wat dan ook is,

55
00:03:20,207 --> 00:03:22,917
kan het doorgestuurd worden
naar de helpdesk van IPLO.

56
00:03:23,125 --> 00:03:26,542
Het wordt dan verder opgepakt
en in een later stadium beantwoord.

57
00:03:27,000 --> 00:03:29,917
Het kan ook zijn
dat er veel vragen komen.

58
00:03:30,082 --> 00:03:32,667
Dan is het ook
begrijpelijk dat we niet

59
00:03:32,875 --> 00:03:36,832
alles tegelijk kunnen
beantwoorden en dat zal meer tijd vragen.

60
00:03:36,917 --> 00:03:40,957
Dat gezegd hebbende is
er denk ik nog één belangrijk punt

61
00:03:41,042 --> 00:03:44,125
en dat is dat jullie
die vragen privé stellen,

62
00:03:44,207 --> 00:03:46,167
die zijn niet zichtbaar voor anderen.

63
00:03:46,250 --> 00:03:48,500
Dus geneer je niet.

64
00:03:48,832 --> 00:03:53,000
Stel gewoon elke vraag die je hebt,
want elke vraag is wat ons betreft

65
00:03:53,082 --> 00:03:54,542
een goede vraag.

66
00:03:55,707 --> 00:04:01,750
Nu inderdaad door
naar de praktijk en de achtergronden,

67
00:04:01,875 --> 00:04:07,000
want wat zegt de
wet- en regelgeving hierover?

68
00:04:08,457 --> 00:04:11,542
Laten we beginnen met
de aanleiding voor dit webinar.

69
00:04:12,582 --> 00:04:15,125
We hebben te maken
met de energiebesparingsplicht,

70
00:04:15,207 --> 00:04:20,000
waarbij bedrijven met een energieverbruik
van meer dan 50000 kilowattuur

71
00:04:21,125 --> 00:04:24,416
verplicht zijn
om besparende maatregelen te treffen,

72
00:04:24,500 --> 00:04:27,000
met een terugverdientijd binnen vijf jaar.

73
00:04:27,333 --> 00:04:32,375
Vanaf 1 juli 2023 is er
een geüpdatet erkende maatregelenlijst,

74
00:04:33,083 --> 00:04:36,041
waar ook een aantal
maatregelen voor motoren in staan

75
00:04:36,500 --> 00:04:40,750
en ook in de onderzoeksplicht
heb je de analyse aandrijfsystemen.

76
00:04:40,833 --> 00:04:44,250
Deze zijn in webinar twee
en drie al uitvoerig besproken,

77
00:04:44,333 --> 00:04:47,916
dus daar ga ik niet verder op in.

78
00:04:49,125 --> 00:04:52,958
Onze ervaring in
de afgelopen vijftien jaar vanuit de markt

79
00:04:53,916 --> 00:04:58,083
is dat er nog veel onbekendheid
is met de technische mogelijkheden.

80
00:04:58,291 --> 00:05:01,750
Hoe kunnen we energie
besparen en wat is er mogelijk?

81
00:05:02,625 --> 00:05:06,333
Een groot gedeelte,
tot ongeveer een half jaar geleden,

82
00:05:06,458 --> 00:05:08,333
was ook onbekendheid met de wetgeving.

83
00:05:08,416 --> 00:05:13,208
Energiebesparingsplicht
leefde nog niet zo in de markt

84
00:05:13,291 --> 00:05:15,625
waar wij ons in bewegen.

85
00:05:16,958 --> 00:05:19,708
Er was weinig
verantwoordelijkheid bij bedrijven.

86
00:05:20,583 --> 00:05:23,625
De noodzaak was
onduidelijk en als we het hadden

87
00:05:23,708 --> 00:05:26,583
over energie besparen
en de mogelijkheden die er waren,

88
00:05:26,791 --> 00:05:30,791
kwam het altijd
neer op wie dat gaat handhaven.

89
00:05:31,000 --> 00:05:33,791
En wie tikt mij op
de vingers als ik het niet doe?

90
00:05:35,041 --> 00:05:38,208
Wij zijn erg blij
dat de energiebesparingsplicht

91
00:05:39,333 --> 00:05:45,958
een nieuwe push krijgt,
waardoor we echt gaan handhaven

92
00:05:46,833 --> 00:05:49,750
en de regelgeving een stuk duidelijker is.

93
00:05:52,125 --> 00:05:54,375
Waar we het
in deze presentatie over hebben

94
00:05:54,416 --> 00:05:58,208
is wet en regelgeving,
het energieverbruik van elektromotoren,

95
00:05:59,208 --> 00:06:03,833
de uitleg van een elektromotor,
de typeplaat van een elektromotor

96
00:06:04,291 --> 00:06:07,333
en vervolgens gaan we door
naar hoe we energie besparen

97
00:06:07,375 --> 00:06:08,666
met elektromotoren.

98
00:06:08,708 --> 00:06:14,083
En de eerste hulp bij handhaven,
gevolgd door praktijkvoorbeelden.

99
00:06:17,500 --> 00:06:20,416
Als we kijken naar de
wet en regelgeving, ik zei het al:

100
00:06:20,541 --> 00:06:24,666
op de erkende maatregelenlijst staan
een aantal maatregelen van de motoren.

101
00:06:25,250 --> 00:06:28,208
De erkende
maatregelenlijst is reeds besproken,

102
00:06:28,875 --> 00:06:30,375
ik ga er niet te diep op in.

103
00:06:30,458 --> 00:06:34,041
De zeven maatregelen,
zijn onder te verdelen

104
00:06:34,583 --> 00:06:39,625
in twee soorten maatregelen,
twee generieke maatregelen

105
00:06:39,708 --> 00:06:43,291
voor de aandrijvingen,
FC4 en FC5 en nog een aantal

106
00:06:43,416 --> 00:06:46,125
specifieke ruimteventilatiemaatregelen.

107
00:06:47,500 --> 00:06:48,875
Ik ga er niet diep op in.

108
00:06:48,958 --> 00:06:51,333
Ik pak er één uit, dat is de FC4.

109
00:06:53,250 --> 00:06:55,583
Dat is de meest
generieke maatregel die er is

110
00:06:56,125 --> 00:06:58,750
en die geeft aan
dat alle motoren met een efficiency

111
00:06:58,791 --> 00:07:02,875
klasse van IE2
of lager vervangen moeten worden

112
00:07:03,041 --> 00:07:05,958
door IE4 op een natuurlijk moment.

113
00:07:06,625 --> 00:07:10,250
Wat we zien in zo'n maatregel,
in alle maatregelen van de motoren

114
00:07:10,333 --> 00:07:13,416
staat ongeveer
hetzelfde, de efficiency klasse

115
00:07:13,500 --> 00:07:17,625
is een belangrijk kernwoord,
de draaiuren en het vermogen.

116
00:07:18,000 --> 00:07:20,333
Ik kom op die dingen nog terug.

117
00:07:22,750 --> 00:07:26,375
Allereerst, waarom is
het van belang dat we voor

118
00:07:26,416 --> 00:07:30,791
de motoren gaan strijden
om daarmee te besparen?

119
00:07:31,750 --> 00:07:37,875
Als we de wereldwijde
opgewekte energie gaan

120
00:07:38,083 --> 00:07:42,375
bekijken, dan gaat 46 procent,
bijna de helft van de energie,

121
00:07:42,500 --> 00:07:44,916
gaat naar elektromotoren toe.

122
00:07:45,000 --> 00:07:48,750
Het is veruit de
grootste verbruiker wereldwijd.

123
00:07:49,583 --> 00:07:54,000
In de industrie verbruiken we
30 procent van de wereldwijde energie.

124
00:07:54,750 --> 00:07:59,750
En in de industrie hebben we
65 procent dat naar elektromotoren gaat.

125
00:08:03,125 --> 00:08:07,166
Klanten, ondernemers, verbruikers,
maar ook omgevingsdiensten

126
00:08:07,583 --> 00:08:12,875
komen vaak met een tegenargument:
motoren hebben een hoge aanschafwaarde

127
00:08:13,583 --> 00:08:17,416
en is het wel rendabel
om daarin te investeren?

128
00:08:17,541 --> 00:08:19,708
En kunnen we dat ook terugverdienen?

129
00:08:20,083 --> 00:08:22,541
Als je kijkt naar
de aankoopprijs van een motor,

130
00:08:22,583 --> 00:08:27,125
dat is relatief hoog,
maar als je vervolgens kijkt

131
00:08:27,208 --> 00:08:30,791
wat de aankoopprijs is
in verhouding tot de kosten

132
00:08:30,875 --> 00:08:33,250
van zo'n motor
gedurende zijn levensduur,

133
00:08:33,833 --> 00:08:36,000
dan heb je het over één procent.

134
00:08:37,000 --> 00:08:41,250
Meer dan 95 procent van
de totale kosten van zo'n motor

135
00:08:41,625 --> 00:08:45,208
in tien of twaalf jaar is energieverbruik.

136
00:08:45,500 --> 00:08:50,208
Dat is wat de Engelsen
zeggen: "Penny-wise, pound foolish."

137
00:08:52,333 --> 00:08:55,791
De energiekosten staan
vaak niet op de eerste aanschaf,

138
00:08:56,166 --> 00:08:59,125
vandaar dat er weinig naar gekeken wordt.

139
00:08:59,208 --> 00:09:02,958
Als je kijkt naar
wat de motoren in de EU verbruiken

140
00:09:03,083 --> 00:09:07,666
in slechts één jaar tijd,
hebben we het over 1425 terawattuur.

141
00:09:08,750 --> 00:09:12,500
Dat staat gelijk aan
het verbruik van 510 miljoen huishoudens,

142
00:09:13,583 --> 00:09:18,083
vijf triljard gereden
kilometers, of de opbrengst van vier

143
00:09:18,166 --> 00:09:20,416
en een half miljard zonnepanelen.

144
00:09:21,750 --> 00:09:24,166
Moeten we besparen
op motoren of moeten we meer

145
00:09:24,208 --> 00:09:25,500
zonnepanelen neerleggen?

146
00:09:29,458 --> 00:09:31,916
We werken in
deze presentatie met kerngetallen,

147
00:09:32,041 --> 00:09:34,708
zodat het duidelijk is
waar de waardes vandaan komen.

148
00:09:35,583 --> 00:09:39,708
Zestien cent per kilowattuur
voor zeer grote verbruikers,

149
00:09:39,750 --> 00:09:41,750
21 cent voor grote verbruikers.

150
00:09:42,666 --> 00:09:47,833
De omrekenfactor van
één kilowattuur naar kilogram CO2-uitstoot

151
00:09:47,916 --> 00:09:49,916
is 0,29 in Nederland.

152
00:09:50,875 --> 00:09:53,666
Het elektriciteitsverbruik
van een gemiddeld huishouden

153
00:09:53,750 --> 00:09:59,791
is 2800 kilowattuur, één zonnepaneel
wekt tegenwoordig 340 kilowattuur op

154
00:10:00,666 --> 00:10:06,166
en we stoten 82,3 gram
CO2 per gereden kilometer uit.

155
00:10:11,458 --> 00:10:17,625
Als we deze berekening
doorvoeren op een grote fabriek

156
00:10:18,625 --> 00:10:21,958
met een totaal energieverbruik
van 30 miljoen kilowattuur.

157
00:10:23,041 --> 00:10:28,416
En we rekenen dan om hoeveel
naar de motoren gaat, 65 procent,

158
00:10:28,791 --> 00:10:32,916
kom je op 19,5 miljoen
kilowattuur wat de motoren verbruiken

159
00:10:33,333 --> 00:10:34,708
binnen zo'n fabriek.

160
00:10:34,791 --> 00:10:40,000
Als je daarop vijf procent kan besparen,
besparen we bijna een miljoen kilowattuur.

161
00:10:40,708 --> 00:10:46,625
Een miljoen kilowattuur is
350 huishoudens of 3100 zonnepanelen.

162
00:10:47,291 --> 00:10:49,208
Dan hebben we het over één fabriek.

163
00:10:52,375 --> 00:10:56,500
Wat je aangeeft is,
hiermee help je het milieu,

164
00:10:56,625 --> 00:10:58,708
maar het helpt ook de ondernemer.

165
00:10:58,750 --> 00:10:59,625
-Ja.

166
00:10:59,875 --> 00:11:02,833
Het mes snijdt
in dit geval aan twee kanten.

167
00:11:02,916 --> 00:11:04,666
-Het gaat echt ergens over.

168
00:11:06,708 --> 00:11:10,166
Om het inzichtelijker te maken,
hebben we een vergelijk gedaan

169
00:11:10,208 --> 00:11:13,166
tussen de aanschafprijs
van de motor aan de linkerkant,

170
00:11:13,208 --> 00:11:16,041
en aan de rechterkant de energiekosten.

171
00:11:16,208 --> 00:11:19,166
Eén stapeltje muntjes
is één maand energiekosten,

172
00:11:19,708 --> 00:11:24,875
een hele rij, is één jaar energiekosten
en de gehele levensduur van de motor,

173
00:11:24,958 --> 00:11:28,333
twaalf jaar, is alle muntjes bij elkaar.

174
00:11:29,208 --> 00:11:34,291
Als we dan de motor aan de
ene kant in de weegschaal leggen

175
00:11:35,250 --> 00:11:38,250
en we gaan kijken
hoeveel maanden energie

176
00:11:39,666 --> 00:11:44,625
daartegenover staat, qua energiekosten,

177
00:11:46,625 --> 00:11:53,416
zie je dat binnen
twee maanden de verbruiker meer betaalt

178
00:11:53,500 --> 00:11:57,041
aan energiekosten
dan aan de aanschafprijs van een motor.

179
00:11:58,083 --> 00:12:02,791
Dit is een inzicht dat bij onze
klanten nog niet helemaal duidelijk is.

180
00:12:06,166 --> 00:12:10,333
Als we het berekenen in cijfers verbruikt
een gemiddelde motor in de industrie,

181
00:12:10,375 --> 00:12:16,416
van 55 kilowatt, als hij continu
per jaar draait 460.000 kilowattuur.

182
00:12:17,500 --> 00:12:19,958
Dan hebben we het over 164 huishoudens.

183
00:12:20,083 --> 00:12:21,708
En dat is één motor.

184
00:12:23,541 --> 00:12:29,208
De energiekosten voor
het bedrijf zijn ofwel grootverbruik

185
00:12:29,791 --> 00:12:36,291
€73500 per jaar of
middelgebruik €96500 per jaar,

186
00:12:36,958 --> 00:12:41,333
terwijl die motor in aanschaf €4500 kost.

187
00:12:42,958 --> 00:12:45,791
Richten we ons op
de aanschafprijs, of moeten we kijken

188
00:12:45,833 --> 00:12:47,291
naar het energieverbruik?

189
00:12:47,375 --> 00:12:49,125
Het verschil is heel erg groot.

190
00:12:50,791 --> 00:12:53,333
We hebben niet
allemaal grote motoren draaien,

191
00:12:53,416 --> 00:12:54,958
dus ook voor de utiliteit.

192
00:12:55,041 --> 00:12:57,958
Een luchtbehandelingskast
die je ziet in ziekenhuizen,

193
00:12:58,041 --> 00:13:02,375
in zwembaden, in grote
kantoorgebouwen, staan dit soort kasten,

194
00:13:02,458 --> 00:13:03,833
zowel buiten als binnen.

195
00:13:05,250 --> 00:13:08,541
En daar zit een
kleinere motor in van 15 kilowatt.

196
00:13:08,625 --> 00:13:11,625
Je ziet hier dat
een 15 kilowatt motor verbruikt

197
00:13:11,708 --> 00:13:14,125
nog steeds 135.000 kilowattuur.

198
00:13:16,541 --> 00:13:18,250
-Het gaat over grote cijfers.

199
00:13:18,333 --> 00:13:20,833
Het gaat over hele grote cijfers.

200
00:13:20,875 --> 00:13:27,041
De aanschafprijs in vergelijking
met de kilowattuur prijs van €21500

201
00:13:27,416 --> 00:13:32,458
per jaar energiekosten en
een aanschafprijs van €1550.

202
00:13:33,166 --> 00:13:37,041
Ik moet ook erbij vertellen
dat je deze cijfers twee keer moet doen

203
00:13:37,083 --> 00:13:40,250
want een luchtbehandelingskast
bestaat uit twee motoren

204
00:13:40,291 --> 00:13:43,625
je hebt de aanvoerlucht
en je hebt de afvoerlucht.

205
00:13:43,916 --> 00:13:48,000
Dat is twee motoren,
dus eigenlijk gaat alles keer twee.

206
00:13:48,083 --> 00:13:50,416
-Dat laat het verschil nog eens zien.

207
00:13:52,458 --> 00:13:55,625
De urgentie is helder
om hier iets mee te doen.

208
00:13:56,375 --> 00:13:58,791
Laten we het hopen,
want er valt veel te doen.

209
00:13:58,958 --> 00:14:01,958
Het is heel interessant
om hiermee aan de slag te gaan.

210
00:14:04,083 --> 00:14:06,750
Motoren, niet iedereen zegt het alles.

211
00:14:06,833 --> 00:14:11,458
Laten we beginnen
met wat zijn elektromotoren.

212
00:14:11,500 --> 00:14:12,625
Hoe zien ze eruit?

213
00:14:12,708 --> 00:14:14,083
Hoe werken ze?

214
00:14:15,333 --> 00:14:17,500
Elektromotoren is de hoofdgroep.

215
00:14:18,125 --> 00:14:21,916
Mag ik je even onderbreken,
want er zijn twee vragen binnengekomen

216
00:14:22,208 --> 00:14:24,041
naar aanleiding van de inleiding.

217
00:14:24,208 --> 00:14:26,208
Vind je het goed
om er nu op in te gaan?

218
00:14:26,250 --> 00:14:27,333
-Ja.

219
00:14:28,708 --> 00:14:32,250
Hoe bepaal je het natuurlijk
moment van een elektromotor?

220
00:14:35,916 --> 00:14:38,458
Is het voorbeeld
met het verbruik van twee maanden

221
00:14:38,541 --> 00:14:44,458
geldend voor alle elektromotoren
evenredig, of is er verschil per grootte?

222
00:14:44,541 --> 00:14:47,000
Dat gaat over
die vergelijking van de kosten.

223
00:14:51,208 --> 00:14:56,625
De eerste vraag wil ik
even parkeren tot een later tijdstip,

224
00:14:56,708 --> 00:14:59,375
want ik denk dat
dit in de presentatie terugkomt.

225
00:15:01,041 --> 00:15:04,833
De tweede vraag:
is de aanschafwaarde

226
00:15:04,916 --> 00:15:09,083
ten opzichte van de energieprijs
lineair over alle groottes?

227
00:15:12,541 --> 00:15:15,416
Vrijwel lineair,
oftewel voor een grote motor

228
00:15:15,500 --> 00:15:17,958
geldt hetzelfde als voor een kleine motor.

229
00:15:18,666 --> 00:15:21,916
Kleine kanttekening:
wij rekenen hier met binnen twee maanden.

230
00:15:23,250 --> 00:15:27,666
Wij komen ook uit binnen
een maand, dus het kan nog sneller.

231
00:15:27,750 --> 00:15:29,458
We zijn ruim gaan zitten.

232
00:15:29,541 --> 00:15:35,041
Twee maanden energiekosten
in vergelijking tot de aanschafprijs

233
00:15:35,375 --> 00:15:37,375
is ruim berekend.

234
00:15:38,166 --> 00:15:39,666
Helder, dank je wel.

235
00:15:41,833 --> 00:15:47,125
Elektromotoren is de hoofdverzamelnaam,
onder te verdelen in gelijkstroommotoren,

236
00:15:47,208 --> 00:15:49,625
wisselstroommotoren en reservemotoren.

237
00:15:51,208 --> 00:15:53,458
Je ziet drie plaatjes erbij.

238
00:15:55,500 --> 00:15:58,125
Rechtsonder zie je de wisselstroommotoren.

239
00:15:59,375 --> 00:16:02,500
Linksonder heb je een gelijkstroommotor.

240
00:16:03,583 --> 00:16:06,166
Om een duidelijk
beeld ervan te hebben.

241
00:16:07,125 --> 00:16:11,333
Wij richten ons op de wisselstroommotoren
die onder te verdelen zijn

242
00:16:11,416 --> 00:16:13,416
in enkelfasig en driefasig.

243
00:16:13,583 --> 00:16:16,166
De enkelfasige motoren
zijn de motoren die je thuis

244
00:16:16,250 --> 00:16:20,041
in het stopcontact kunt
steken en kunnen gaan draaien.

245
00:16:20,125 --> 00:16:24,041
Driefasige motoren zien we
in de industrie en in de kantoorgebouwen.

246
00:16:24,958 --> 00:16:29,291
Als we verder kijken,
kijken we naar de aanzichtrone motoren.

247
00:16:29,375 --> 00:16:32,791
En dan echt
naar de kortsluitankermotoren.

248
00:16:33,833 --> 00:16:37,000
Negentig procent van
de industrie heeft kortsluitankermotoren

249
00:16:37,208 --> 00:16:40,625
en de reden daarvoor is
dat ze eenvoudig en compact zijn.

250
00:16:40,708 --> 00:16:46,583
Ze zijn erg robuust en bedrijfszeker,
relatief goedkoop, bijna onderhoudsvrij

251
00:16:46,875 --> 00:16:49,541
en ze zijn ook
genormaliseerd volgens de IEC-norm.

252
00:16:50,041 --> 00:16:53,208
Ik kom daar later
in de presentatie nog op terug.

253
00:16:57,083 --> 00:16:59,791
Ik noemde net de
kortsluitankermotor, maar dat

254
00:16:59,875 --> 00:17:02,083
is niet de meest
bekende naam in de markt.

255
00:17:02,750 --> 00:17:06,208
Rechts zien we alle foto's
van kortsluitankermotoren.

256
00:17:06,583 --> 00:17:10,916
En links zien we dezelfde
motor, onder een andere naam.

257
00:17:11,000 --> 00:17:14,333
Elektromotor, krachtstroommotor,
normmotor, IEC-motor.

258
00:17:14,708 --> 00:17:16,583
Het is allemaal hetzelfde.

259
00:17:19,416 --> 00:17:22,083
Hoe ziet de
elektromotor eruit in onderdelen?

260
00:17:23,208 --> 00:17:25,625
Er zijn vier echt belangrijke onderdelen.

261
00:17:25,708 --> 00:17:28,250
Je hebt de rotor,
de binnenkant van de motor

262
00:17:28,291 --> 00:17:30,500
waar de as uitkomt,
het draaiende gedeelte.

263
00:17:31,375 --> 00:17:34,458
Je hebt het huis van de motor.

264
00:17:34,875 --> 00:17:38,333
Dat wordt ook
stator genoemd, en daar sluit je

265
00:17:38,416 --> 00:17:40,541
de elektrische aansluiting op aan.

266
00:17:41,291 --> 00:17:45,458
Er zitten wikkelingen in die motor
om een elektrisch veld op te wekken,

267
00:17:45,791 --> 00:17:47,625
zodat de motor gaat draaien.

268
00:17:47,708 --> 00:17:51,666
Dan hebben we twee lagers
om het alles soepel te laten draaien.

269
00:17:52,375 --> 00:17:54,958
En we hebben
een ventilator om de warme lucht

270
00:17:55,125 --> 00:17:58,750
die van het verlies van
de motor afkomt af te voeren,

271
00:17:58,875 --> 00:18:00,875
zodat die mooi gekoeld blijft.

272
00:18:03,250 --> 00:18:06,125
Als we nog één stapje
dieper in die motor kijken,

273
00:18:06,208 --> 00:18:07,958
wat doet een elektromotor dan?

274
00:18:08,041 --> 00:18:11,416
Het zet elektrische energie
om in mechanische energie.

275
00:18:12,000 --> 00:18:17,791
We hebben stroom vanuit
het net en de rotor gaat draaien,

276
00:18:17,875 --> 00:18:20,208
waardoor je een mechanische kracht opwekt.

277
00:18:21,583 --> 00:18:24,458
Dit wordt gedaan
door driefase spanning aan te bieden,

278
00:18:24,833 --> 00:18:28,541
daar zie je eronder
een mooi grafiekje van staan.

279
00:18:29,541 --> 00:18:32,541
In het geval rechtsboven
moet je je voorstellen

280
00:18:32,666 --> 00:18:35,333
dat we eerst spanning
aanbieden op de groene spoelen,

281
00:18:35,708 --> 00:18:38,666
vervolgens op de rode spoelen
en dan op de blauwe spoelen,

282
00:18:38,958 --> 00:18:40,958
waardoor je een draaiveld krijgt.

283
00:18:41,458 --> 00:18:43,916
De rotor van
de motor draait dan netjes mee.

284
00:18:44,000 --> 00:18:47,416
Als het dat snel genoeg doet,
dan gaat die motor ook echt draaien.

285
00:18:50,250 --> 00:18:52,916
Nog iets over de
soorten motoren die er zijn.

286
00:18:52,958 --> 00:18:54,791
Er zijn drie verschillende soorten.

287
00:18:54,833 --> 00:18:58,916
Je hebt voetmotoren, die hebben
onderaan de motor voetjes zitten

288
00:18:59,000 --> 00:19:00,708
waarop je het bevestigt.

289
00:19:00,791 --> 00:19:01,916
Je hebt flensmotoren.

290
00:19:02,000 --> 00:19:07,125
Aan de aszijde zit er een flens
op waaraan je de motor bevestigt,

291
00:19:07,208 --> 00:19:08,708
vaak hangende motoren.

292
00:19:08,875 --> 00:19:13,166
En je hebt nog voetflensmotoren,
die hebben zowel voetjes als een flens.

293
00:19:13,291 --> 00:19:16,833
Dat is meestal een pomptoepassing,
waarbij de voetjes van de motor

294
00:19:17,333 --> 00:19:19,125
het fundament van de pomp zijn.

295
00:19:19,208 --> 00:19:22,500
De pomp monteer je
aan de flens, zodat het één geheel wordt.

296
00:19:24,041 --> 00:19:27,166
Je ziet in deze sheet
verschillende merken motoren

297
00:19:27,541 --> 00:19:30,250
en ik zei het al,
we hebben het over IEC-motoren.

298
00:19:31,291 --> 00:19:34,916
In die IEC-motoren zijn heel veel maten.

299
00:19:35,458 --> 00:19:39,291
Maatvoeringen zijn
gestandaardiseerd, oftewel merk A

300
00:19:39,333 --> 00:19:44,083
heeft een voetmaat X bij Y.

301
00:19:44,125 --> 00:19:49,333
Merk B, merk C en merk D
hebben dan allemaal dezelfde voetmaat.

302
00:19:49,416 --> 00:19:51,583
De flensmaten zijn ook genormaliseerd.

303
00:19:51,750 --> 00:19:57,000
Voor het uitwisselen van motoren
is er een norm, zijn het normmotoren

304
00:19:57,041 --> 00:19:58,750
en kun je één op één uitwisselen.

305
00:19:58,833 --> 00:20:04,750
-Die IEC geeft
de norm aan waaraan

306
00:20:04,791 --> 00:20:08,916
die motoren van verschillende
makelaardij moeten voldoen,

307
00:20:09,166 --> 00:20:11,791
zodat je de ene de motor
kan vervangen door de ander

308
00:20:11,833 --> 00:20:13,583
zonder aanpassingen te doen.

309
00:20:13,791 --> 00:20:16,333
Precies en daarom
is het ook een makkelijk product

310
00:20:16,500 --> 00:20:20,958
om te verwisselen en zit je niet altijd

311
00:20:21,000 --> 00:20:24,708
met aanpassingen aan de maatvoering.

312
00:20:25,000 --> 00:20:28,208
Het is vrijwel altijd
één op één uit te wisselen.

313
00:20:30,125 --> 00:20:32,291
Nu weten we
hoe de motoren eruit staan.

314
00:20:32,375 --> 00:20:34,458
We hebben wat basiskennis.

315
00:20:34,541 --> 00:20:37,833
Nu is het tijd
om naar de ondernemer te gaan

316
00:20:38,250 --> 00:20:40,916
en te kijken waar wij ze vinden.

317
00:20:41,250 --> 00:20:43,875
Hier een voorbeeld
van een luchtbehandelingskast.

318
00:20:45,125 --> 00:20:49,708
Zoals gezegd, deze komen in
ziekenhuizen veelvuldig voor, in zwembaden

319
00:20:49,875 --> 00:20:51,625
en ook bij kantoren.

320
00:20:51,708 --> 00:20:55,833
Achter de deurtjes
zitten minimaal twee motoren.

321
00:20:57,208 --> 00:21:00,125
Je kan er niet
altijd bij, maar ze zitten er echt.

322
00:21:00,583 --> 00:21:02,125
Dus ze zitten erin.

323
00:21:02,916 --> 00:21:09,250
Of je komt in een fabriek waar
je motoren achter elkaar hebt, zoals hier.

324
00:21:09,666 --> 00:21:13,666
Hier heb je het over de voetmotoren,
ze zijn aan de grond bevestigd.

325
00:21:15,333 --> 00:21:16,833
Of een andere fabriek.

326
00:21:16,958 --> 00:21:20,500
In dit geval
zitten ze aan de flens bevestigd

327
00:21:20,708 --> 00:21:22,708
en zie je drie motoren zitten.

328
00:21:25,958 --> 00:21:30,333
In die fabriek zagen we deze
en onder die RVS kap zit een motor.

329
00:21:31,458 --> 00:21:34,041
Als je zo'n fabriek
bekijkt en je loopt erdoor heen

330
00:21:34,083 --> 00:21:37,291
zul je links en rechts
diverse motoren tegenkomen.

331
00:21:37,708 --> 00:21:40,500
Ze zitten op plekken
waar je ze niet altijd verwacht,

332
00:21:40,708 --> 00:21:42,583
maar ze zitten er wel altijd.

333
00:21:44,125 --> 00:21:48,958
Om een voorbeeld
te geven: als je een grote

334
00:21:49,125 --> 00:21:51,916
tot een redelijk
zeer grote fabriek bekijkt

335
00:21:52,250 --> 00:21:57,083
dan heb je het over 400 tot
500 motoren die in de fabriek draaien.

336
00:21:58,833 --> 00:22:00,916
Best wel een groot aantal.

337
00:22:04,875 --> 00:22:08,625
En als we die motor hebben
gevonden, moeten we daar ook wat mee,

338
00:22:08,708 --> 00:22:10,291
want we moeten wel handhaven.

339
00:22:11,250 --> 00:22:15,625
Jullie kunnen op
de motor een typeplaatje vinden.

340
00:22:15,708 --> 00:22:17,958
Er staan
veel dingen op zo'n typeplaat,

341
00:22:19,000 --> 00:22:22,458
iets over het merk, over de
keurmerken, wat voor soort motor het is,

342
00:22:22,500 --> 00:22:25,125
hoe je het aansluit,
het gewicht van de motor.

343
00:22:27,166 --> 00:22:30,208
Voor de energiebesparingsplicht
en de EML maatregelen

344
00:22:30,750 --> 00:22:32,958
zijn drie woorden belangrijk.

345
00:22:33,041 --> 00:22:37,375
Dat is de efficiency klasse,
in dit geval in het groen, de IE4.

346
00:22:39,000 --> 00:22:42,791
De draaiuren staan niet op
de typeplaat, daarvoor heb je

347
00:22:42,833 --> 00:22:46,166
een ondernemer nodig om
aan te geven hoeveel draaiuren gemaakt

348
00:22:46,208 --> 00:22:47,625
worden met deze motor.

349
00:22:48,000 --> 00:22:50,625
En het vermogen,
in dit geval 110 kilowatt.

350
00:22:51,625 --> 00:22:57,958
Als het typeplaatje ergens verborgen
staat, moet je een ondernemer vragen

351
00:22:58,166 --> 00:23:02,000
als die je kan helpen om
dat typeplaatje te ontdekken?

352
00:23:02,708 --> 00:23:07,291
De volgende slide
gaat daarover, net was het

353
00:23:07,333 --> 00:23:09,958
een mooi voorbeeld
en kon je het nog goed lezen.

354
00:23:10,375 --> 00:23:14,166
In de praktijk zijn typeplaatjes
soms verborgen onder kappen,

355
00:23:15,500 --> 00:23:18,458
zijn ze niet meer leesbaar,
zijn ze vuil, zijn ze zelfs

356
00:23:18,958 --> 00:23:21,916
niet meer aanwezig op de motor.

357
00:23:22,000 --> 00:23:23,375
Hoe kom je erachter?

358
00:23:23,458 --> 00:23:25,750
We hebben enkele
voorbeelden van typeplaatjes

359
00:23:25,833 --> 00:23:30,666
die goed leesbaar zijn
en daar zie je dat in het rood

360
00:23:30,708 --> 00:23:34,375
de cirkeltjes zijn de vermogens
dat het op verschillende plekken

361
00:23:34,625 --> 00:23:36,000
op zo'n typeplaatje zit.

362
00:23:36,083 --> 00:23:38,958
Dus het is altijd even
zoeken op zo'n typeplaatje,

363
00:23:39,625 --> 00:23:41,416
waar staat dat precies?

364
00:23:41,916 --> 00:23:45,000
De efficiency klasse
staat op diverse plekken,

365
00:23:45,166 --> 00:23:47,041
hier in het groen aangegeven.

366
00:23:47,125 --> 00:23:48,083
Een voorbeeld.

367
00:23:48,166 --> 00:23:51,791
Ik hoop dat jullie het kunnen
zien, maar een EFF1 en een EFF2,

368
00:23:52,291 --> 00:23:54,583
een IE1 motor en een IE4 motor.

369
00:23:54,791 --> 00:23:58,708
Ik ga straks op de efficiencies
in, maar linksonder zien we

370
00:23:58,750 --> 00:24:02,625
een typeplaatje en er staat
geen efficiency-klasse vernoemd.

371
00:24:04,333 --> 00:24:08,166
Er staat wel een leeftijd
op de motor vernoemd, 1979,

372
00:24:08,250 --> 00:24:09,291
in dit geval.

373
00:24:09,708 --> 00:24:15,541
Een motor die ruim 40 jaar oud is,
die komen we nog tegen in de markt.

374
00:24:16,041 --> 00:24:19,916
Ik gaf het eerder aan dat motoren
robuust, compact en onderhoudsvrij zijn,

375
00:24:19,958 --> 00:24:21,583
dus ze kunnen lang draaien.

376
00:24:22,166 --> 00:24:24,166
Dan praat ik over de technische kant.

377
00:24:24,291 --> 00:24:26,583
Dus technisch gezien draait het heel lang.

378
00:24:28,000 --> 00:24:30,583
Waar is het natuurlijk moment?

379
00:24:31,583 --> 00:24:34,958
Ik parkeer het nog even,
want ik hoop die discussie

380
00:24:36,333 --> 00:24:40,291
nog voor me uit te kunnen drukken,
want dat is een belangrijk punt.

381
00:24:44,416 --> 00:24:47,625
Hoe kunnen we energie
besparen met elektromotoren?

382
00:24:48,375 --> 00:24:52,708
Iets over de theorie
vanaf 1960 tot en met 2013.

383
00:24:52,875 --> 00:24:57,166
In het jaar 2013 werd
de eerste IE4-motor geproduceerd.

384
00:24:58,000 --> 00:25:03,125
Daarmee is de efficiency
van de motoren van 88 procent verhoogd

385
00:25:03,208 --> 00:25:06,083
naar 95,8 procent.

386
00:25:08,166 --> 00:25:12,041
Wij praten liever
over de reductie van de verliezen.

387
00:25:12,166 --> 00:25:15,583
Dan hebben we het over
68 procent minder verliezen in zo'n motor.

388
00:25:16,541 --> 00:25:18,333
En waar zit dat in?

389
00:25:18,416 --> 00:25:20,958
Er zitten maar weinig
onderdelen in een motor.

390
00:25:21,333 --> 00:25:25,500
Links een opengewerkt
model, en de hoeveelheid koper

391
00:25:25,666 --> 00:25:28,416
geeft aan hoeveel
ijzerverliezen in een motor zitten.

392
00:25:28,833 --> 00:25:31,000
Hoe meer koper, hoe minder verliezen.

393
00:25:31,125 --> 00:25:33,416
Hoe minder verliezen, hoe minder warmte.

394
00:25:33,500 --> 00:25:36,166
En hoe minder warmte,
hoe kleiner de ventilator komt,

395
00:25:36,291 --> 00:25:41,916
waardoor je luchtstroomverbeteringen
hebt en gaat besparen.

396
00:25:42,458 --> 00:25:45,916
En dat is de besparing
waar we de laatste jaren in zitten.

397
00:25:47,250 --> 00:25:52,291
We kennen de motor steeds
beter, waardoor er een zuinigere motor

398
00:25:52,541 --> 00:25:53,750
gemaakt kan worden.

399
00:25:57,708 --> 00:25:59,166
De efficiency classes.

400
00:25:59,208 --> 00:26:04,750
Door de jaren heen
tot 2005 hadden we typeplaatjes

401
00:26:04,833 --> 00:26:07,166
waar nooit een efficiency klasse opstond.

402
00:26:08,125 --> 00:26:11,583
Het kan zijn dat er
een percentage efficiency op staat,

403
00:26:11,916 --> 00:26:15,625
maar dat percentage is niet
te vergelijken met de percentages van nu,

404
00:26:16,125 --> 00:26:18,125
dus die mag je ook vergeten.

405
00:26:18,250 --> 00:26:23,791
Motoren zonder efficiency-klasse
zijn oud en moeten vervangen worden,

406
00:26:23,916 --> 00:26:26,083
want die zijn ouder dan 20 jaar.

407
00:26:27,000 --> 00:26:28,916
Dan is er
een tussenperiode geweest,

408
00:26:28,958 --> 00:26:35,041
van 2005 tot half 2011,
met de EFF-norm, waarbij de EFF3

409
00:26:35,708 --> 00:26:40,041
de minst zuinige motor was
en de EFF1 de meest zuinige motor.

410
00:26:41,583 --> 00:26:45,958
En die zijn nu inmiddels,
2011 naar nu twaalf jaar oud,

411
00:26:48,083 --> 00:26:49,791
dus ook aan vervanging toe.

412
00:26:49,916 --> 00:26:53,125
Als je het hebt
over economische vervanging

413
00:26:54,083 --> 00:26:56,208
of energiebesparingsvervanging.

414
00:26:57,291 --> 00:27:02,625
Vanaf 2011 is de IE-norm
geïntroduceerd, waarbij de kleine motoren

415
00:27:03,583 --> 00:27:06,708
tot en met 2021
nog in IE1 mochten.

416
00:27:07,458 --> 00:27:10,375
IE2 liep tot 2015.

417
00:27:10,916 --> 00:27:13,500
En vanaf 2015 gingen we naar IE3.

418
00:27:14,541 --> 00:27:17,208
Op dit moment
hebben we de wetgeving dat de

419
00:27:17,500 --> 00:27:24,250
kleine motoren van
0,12 tot 0,75 kilowatt moeten IE2 zijn.

420
00:27:24,583 --> 00:27:29,000
Van 0,75 tot 1000 kilowatt moet IE3 zijn.

421
00:27:29,583 --> 00:27:33,250
En de IE4 is
geldig van 75 tot 200 kilowatt.

422
00:27:33,708 --> 00:27:36,208
Dan heb ik het
over de Europese wetgeving.

423
00:27:36,666 --> 00:27:39,125
In Nederland hebben we
de energiebesparingsplicht

424
00:27:39,166 --> 00:27:42,708
en wij hebben aangegeven
in de energiebesparingsplicht

425
00:27:43,000 --> 00:27:45,083
het moet altijd IE4 worden.

426
00:27:46,750 --> 00:27:51,375
Dat geeft een mooi beeld van wat je
tegenkomt in de markt en hoe oud het is.

427
00:27:51,458 --> 00:27:53,291
Dan heb je daar een beeld van.

428
00:27:53,375 --> 00:27:58,625
Een IE2 motor is
eigenlijk nog niet zo oud?

429
00:27:59,958 --> 00:28:03,166
Nee, voor een motor
leeftijd is dat niet zo oud.

430
00:28:03,791 --> 00:28:08,208
Je hebt het dan
over acht tot twaalf jaar oud.

431
00:28:10,041 --> 00:28:12,333
Die zijn
inmiddels al wat ouder.

432
00:28:16,708 --> 00:28:18,833
Als je kijkt
naar een 11 kilowatt motor,

433
00:28:18,916 --> 00:28:22,291
wat is het verschil tussen een
IE1, IE2, IE3, IE4?

434
00:28:22,791 --> 00:28:26,916
De IE1 heeft
een efficiency van 87,6 procent.

435
00:28:29,000 --> 00:28:32,750
Als je het zou vervangen voor
een IE4 dan ga je naar 93,3 procent.

436
00:28:33,666 --> 00:28:35,666
En wat levert dat dan op?

437
00:28:36,375 --> 00:28:41,083
De besparing van 100.000
kilowattuur per jaar naar 94000

438
00:28:41,166 --> 00:28:45,791
kilowattuur per jaar,
is een besparing van 6000 kilowattuur.

439
00:28:46,000 --> 00:28:49,708
Dat is best interessant,
ondanks het verschil in percentage

440
00:28:49,791 --> 00:28:54,625
niet zo groot is,
heb je een grote besparing.

441
00:28:54,750 --> 00:28:57,083
-Hier zie je waarom
je het zou moeten doen.

442
00:28:58,791 --> 00:29:01,791
Hetzelfde voor een 75 kilowatt motor.

443
00:29:02,291 --> 00:29:06,375
Die gaat zelfs van 92,7
naar 95,6 een nog kleiner verschil.

444
00:29:07,500 --> 00:29:11,541
De draaiuren in dit voorbeeld
zijn iets bijgesteld naar 5000 uur.

445
00:29:12,541 --> 00:29:15,458
Wij rekenen
normaal gesproken met 8000 uur

446
00:29:15,500 --> 00:29:20,625
op jaarbasis voor
bedrijven die niet continu draaien.

447
00:29:20,708 --> 00:29:23,583
Dan ga je naar
5000 uur of nog lager,

448
00:29:24,458 --> 00:29:30,208
maar zelfs met 5000 draaiuren
bespaar je dan nog 15000 kilowattuur.

449
00:29:33,041 --> 00:29:35,083
Nu is het een
mooi moment om een aantal

450
00:29:35,166 --> 00:29:40,041
vragen erbij te pakken,
de vraag over het natuurlijk moment.

451
00:29:40,708 --> 00:29:43,625
Dat is aardig
om die als eerste te doen,

452
00:29:43,708 --> 00:29:45,708
want die hadden
we bewust gelaten.

453
00:29:48,458 --> 00:29:51,958
Het natuurlijk moment wordt omschreven als

454
00:29:53,916 --> 00:29:57,375
vervanging op het moment
dat het geen extra geld

455
00:29:57,458 --> 00:30:00,708
meer kost om te vervangen.

456
00:30:01,125 --> 00:30:05,625
Dus een motor verdient zich terug,
maar stel er is wat stuk aan die motor

457
00:30:05,666 --> 00:30:07,583
en hij moet van zijn plek.

458
00:30:07,791 --> 00:30:11,166
Dan zou het moeten worden
vervangen voor een IE4 motor.

459
00:30:14,291 --> 00:30:16,708
Er is een discussie,
maar dat is meer een vraag

460
00:30:16,791 --> 00:30:19,041
vanuit mij richting de omgevingsdiensten.

461
00:30:20,041 --> 00:30:24,333
Is dat alleen als de motor
gerepareerd of gereviseerd moet worden,

462
00:30:24,375 --> 00:30:28,208
of dat er onderhoud aan is,
of is dat voor de gehele machine?

463
00:30:29,041 --> 00:30:32,958
Daar zit een groot verschil,
ook bij de verbruikers in,

464
00:30:33,000 --> 00:30:36,083
machines worden vaker
gereviseerd dan motoren.

465
00:30:36,375 --> 00:30:39,291
Als een machine gereviseerd
moet worden en daarbij moeten

466
00:30:39,333 --> 00:30:42,458
alle motoren vervangen
worden, heeft dat een andere impact

467
00:30:42,500 --> 00:30:44,666
dan als je alleen
de motor gaat vervangen.

468
00:30:49,416 --> 00:30:53,750
Een vraag: een ondernemer heeft
een keer aangegeven dat, omdat

469
00:30:53,791 --> 00:30:57,791
de machines verouderd zijn, die hij
gebruikt heeft, het niet mogelijk is

470
00:30:57,875 --> 00:31:00,708
om de motoren
te vervangen, maar wel om te reviseren.

471
00:31:01,375 --> 00:31:03,375
Hoe aannemelijk is dat argument?

472
00:31:04,375 --> 00:31:07,916
Dat zijn hele specifieke vragen.

473
00:31:08,875 --> 00:31:11,583
Wij komen het natuurlijk ook tegen.

474
00:31:12,708 --> 00:31:15,375
Ik gaf net aan dat de
Europese wetgeving achter loopt

475
00:31:15,458 --> 00:31:19,500
op de Nederlandse wetgeving,
waardoor ook de markt motoren

476
00:31:19,833 --> 00:31:24,250
nog niet volledig klaar is
voor de Nederlandse wetgeving.

477
00:31:24,666 --> 00:31:29,000
Er zijn zeker uitzonderingen dit
heeft soms te maken met de bouwgrootte,

478
00:31:30,000 --> 00:31:33,083
maar dat kan ook te maken
hebben met speciale motoren.

479
00:31:35,208 --> 00:31:39,750
Wat erg belangrijk is om
te benoemen is, richt je op de dingen

480
00:31:39,833 --> 00:31:45,000
die wel mogelijk zijn, want
daarmee halen we veel meer

481
00:31:46,416 --> 00:31:48,500
en hebben wij veel meer besparing op.

482
00:31:49,083 --> 00:31:52,458
In dit geval, zou je
het echt specifiek moeten bekijken.

483
00:31:53,166 --> 00:31:57,208
Wij als partij zouden dat kunnen
doen, maar dat is best ingewikkeld,

484
00:31:57,250 --> 00:32:02,166
om zoveel diepte kennis
hier in deze presentatie neer te leggen.

485
00:32:02,916 --> 00:32:06,833
Als het nu gaat om
wat de standaardmotor is,

486
00:32:06,875 --> 00:32:10,833
die we hier behandelen,
zou dat toch geen belemmering zijn?

487
00:32:11,083 --> 00:32:13,333
Nee, dat zou geen
belemmering mogen zijn.

488
00:32:14,708 --> 00:32:17,125
In de meeste gevallen
kunnen we ervan uitgaan

489
00:32:17,208 --> 00:32:20,958
dat je het wel kan
vervangen, maar het is niet gezegd

490
00:32:21,041 --> 00:32:25,208
dat hij nu net toevallig
wel die speciale motor heeft.

491
00:32:25,458 --> 00:32:29,458
Dus dat is toch
per geval goed bekijken.

492
00:32:31,666 --> 00:32:34,125
Heeft het vervangen
van een efficiëntere motor

493
00:32:34,250 --> 00:32:36,791
een gevolg voor
de CE-markering van het apparaat

494
00:32:36,875 --> 00:32:38,875
waar deze in geplaatst is?

495
00:32:41,208 --> 00:32:46,375
Nee, want de IE4 motoren
hebben ook een CE-markering

496
00:32:46,625 --> 00:32:48,666
dus die blijft gewoon in stand.

497
00:32:49,833 --> 00:32:51,208
Helder.

498
00:32:53,375 --> 00:32:59,416
Vaak kom je op het
typeplaatje een cosinus-phi tegen.

499
00:33:00,000 --> 00:33:03,250
Wat houdt dat in
en hoe ga ik daarmee om?

500
00:33:05,291 --> 00:33:07,291
Is dat iets wat jou bekend voorkomt?

501
00:33:07,375 --> 00:33:12,416
Ja, de cosinus-phi
dat staat op een typeplaatje.

502
00:33:13,375 --> 00:33:15,916
Is dat iets waar
de toezichthouder iets mee kan?

503
00:33:15,958 --> 00:33:17,291
Nee.

504
00:33:18,208 --> 00:33:23,083
Er werd in het verleden
nog verteld dat de cosinus-phi

505
00:33:23,125 --> 00:33:26,375
van invloed is op de
efficiency van een elektromotor.

506
00:33:27,166 --> 00:33:29,750
Inmiddels is het verhaal
een stuk eenvoudiger,

507
00:33:29,833 --> 00:33:35,000
want we kijken naar de IE-norm
en is de cosinus-phi niet meer van belang.

508
00:33:36,083 --> 00:33:39,916
Het heeft wel degelijk een functie,
maar voor de energiebesparingsplicht

509
00:33:40,000 --> 00:33:41,000
is het niet nodig.

510
00:33:42,541 --> 00:33:45,625
Kunnen we de cosinus-phi vergeten?

511
00:33:46,208 --> 00:33:49,458
Ja, voor het vervangen van motoren.

512
00:33:52,041 --> 00:33:54,375
Dat is goed om te weten.

513
00:33:55,166 --> 00:33:57,583
Laatste vraag,
dan kunnen we verder.

514
00:33:57,625 --> 00:34:03,625
Als er op een typeplaatje enkel
IEC staat, maar bouwjaar staat op 2016.

515
00:34:03,666 --> 00:34:06,708
Van welke IE-klasse mogen we dan uitgaan?

516
00:34:08,125 --> 00:34:11,625
In dit geval staat er
geen IE1 of IE4 klasse op,

517
00:34:12,041 --> 00:34:15,416
dus er staat alleen IEC op.

518
00:34:17,958 --> 00:34:21,416
Ik ga naar de volgende slide,
want het gaat over het typeplaatje.

519
00:34:21,458 --> 00:34:25,416
Hier hebben we het
hele typeplaatje volledig staan,

520
00:34:25,500 --> 00:34:27,625
met alles wat erop kan staan.

521
00:34:31,083 --> 00:34:33,041
Puntje vijf is de efficiency klasse.

522
00:34:33,125 --> 00:34:36,166
Bij deze vraag gaat
het erover, dat er wel IEC op staat,

523
00:34:36,416 --> 00:34:40,458
maar er staat geen
IE-klasse op en het is uit 2016.

524
00:34:40,541 --> 00:34:44,708
In de praktijk kom
ik dat af en toe tegen.

525
00:34:48,375 --> 00:34:53,083
De wettelijke verplichting is dat als
het een IE-genormaliseerde motor is,

526
00:34:53,541 --> 00:34:56,625
moet de IE-klasse
vermeld zijn op het typeplaatje.

527
00:34:57,250 --> 00:35:01,250
Er moeten ook percentages
bijstaan van wat de efficiency

528
00:35:01,333 --> 00:35:06,458
van de motor is
bij een bepaalde belasting.

529
00:35:07,250 --> 00:35:10,958
Als het er niet op staat,
heeft die geen IE-klasse.

530
00:35:11,958 --> 00:35:15,250
Dat is geen motor die
goedgekeurd is om in Europa te draaien?

531
00:35:15,291 --> 00:35:16,166
Nee.

532
00:35:17,958 --> 00:35:19,291
Mijn vraag terug zou zijn.

533
00:35:19,666 --> 00:35:23,458
De IEC-norm zal erop staan,
de IEC-norm geeft iets over de maatvoering

534
00:35:23,500 --> 00:35:27,041
van de motor, maar
staat er een CE-keurmerk op?

535
00:35:27,833 --> 00:35:34,583
Er mogen geen motoren geproduceerd worden
met een CE-keurmerk, zonder IE-klasse.

536
00:35:34,916 --> 00:35:39,208
Dus het kan niet zo zijn
dat er een CE opstaat, zonder IE-klasse?

537
00:35:39,291 --> 00:35:40,666
Nee.

538
00:35:42,625 --> 00:35:44,750
Is dat een motor van buiten Europa?

539
00:35:44,791 --> 00:35:45,916
Ja.

540
00:35:46,625 --> 00:35:51,000
En die zijn er veelvuldig,
maar ook die moeten als ze

541
00:35:51,041 --> 00:35:53,666
in Nederland zijn,
voldoen aan een CE-keurmerk.

542
00:35:56,250 --> 00:36:02,416
In dat geval, zou een toezichthouder
aanvullende informatie kunnen vragen.

543
00:36:05,208 --> 00:36:06,958
Wat kan die doen?

544
00:36:09,166 --> 00:36:14,750
Dat is echt specifiek op die motor

545
00:36:14,833 --> 00:36:17,708
gaan kijken
van wat zijn de mogelijkheden?

546
00:36:22,500 --> 00:36:26,375
Dat is aan hem
om vervolgens actie te ondernemen.

547
00:36:26,541 --> 00:36:28,458
Dat is wat ik van jou begrijp.
-Ja.

548
00:36:28,666 --> 00:36:30,000
Goed, dan gaan we door.

549
00:36:30,041 --> 00:36:34,958
Hierbij het typeplaatje met alles
wat op een typeplaatje kan staan.

550
00:36:35,416 --> 00:36:39,750
Ik ga er verder niet doorheen,
maar het is mooi voor het naslagwerk.

551
00:36:40,750 --> 00:36:44,041
Bekijk het en als er
vragen zijn dan horen we het graag.

552
00:36:46,041 --> 00:36:50,875
Een ander signaal
vanuit de markt is dat als we

553
00:36:50,916 --> 00:36:55,708
een IE4 motor leveren bij
de klant, die graag wilt weten:

554
00:36:55,750 --> 00:36:57,208
wat bespaar ik?

555
00:36:58,291 --> 00:37:01,333
Daarvoor hebben wij
een TCO calculator ontwikkeld,

556
00:37:01,791 --> 00:37:05,291
de total costs of
ownership, dus de totale kosten

557
00:37:05,375 --> 00:37:07,375
van de motor over de levensduur.

558
00:37:08,416 --> 00:37:13,125
Dit is een besparingscalculator
waarbij we eenvoudig het vermogen opgeven.

559
00:37:13,458 --> 00:37:15,708
Het toerental
dat op een typeplaatje staat,

560
00:37:15,791 --> 00:37:17,041
geven we in.

561
00:37:17,583 --> 00:37:21,125
We passen de kilowattuur-prijs
en het aantal draaiuren aan.

562
00:37:22,541 --> 00:37:25,541
We geven aan
wat de huidige efficiency is.

563
00:37:25,750 --> 00:37:29,125
En als je op oké drukt,
krijg je er een besparingsrapport uit.

564
00:37:29,291 --> 00:37:33,416
Het is goed om te melden
dat mensen deze slide kunnen vergroten

565
00:37:33,500 --> 00:37:36,708
door de presentatie
op full screen te zetten.

566
00:37:36,833 --> 00:37:39,458
Dan kunnen ze zien
welke getallen daar staan.

567
00:37:41,083 --> 00:37:45,666
En je ziet
de besparing in aantal kilowatturen

568
00:37:49,375 --> 00:37:55,083
in de energiekosten, maar ook de
CO2-besparing en eventueel de kosten CO2.

569
00:37:56,333 --> 00:37:59,791
Het is een mooi hulpmiddel,
waarbij je snel kan uitrekenen

570
00:38:00,083 --> 00:38:01,708
wat je allemaal bespaart.

571
00:38:06,125 --> 00:38:11,583
In deze calculator hebben we
het over revisie of herwikkelen.

572
00:38:15,500 --> 00:38:18,041
Wat we tegenkomen
is dat een klant een motor heeft

573
00:38:18,125 --> 00:38:22,750
en die gaat stuk en hij zegt:
ik heb nog één op voorraad liggen,

574
00:38:22,875 --> 00:38:24,208
in mijn eigen magazijn.

575
00:38:24,958 --> 00:38:31,041
Die voorraad is dan
geen IE4 motor en is ouder.

576
00:38:31,416 --> 00:38:33,583
Mag die dan nog geplaatst worden?

577
00:38:34,416 --> 00:38:39,416
Naar mijn bescheiden mening
betekent de EML maatregel

578
00:38:39,458 --> 00:38:43,083
FC4 of FC5,
het vervangen van oude motoren

579
00:38:43,250 --> 00:38:48,958
altijd naar IE4 motoren,
die oude niet meer ingezet mag worden.

580
00:38:49,958 --> 00:38:53,416
Mits wordt voldaan aan de technische
en economische randvoorwaarden.

581
00:38:55,208 --> 00:38:58,125
Hetzelfde geldt
voor het reviseren van een motor.

582
00:39:00,708 --> 00:39:03,375
Het is iets dat in
de markt nog veelvuldig voorkomt.

583
00:39:04,958 --> 00:39:08,208
Er was net een vraag over
het laten reviseren van de motoren,

584
00:39:08,250 --> 00:39:10,541
omdat het niet eenvoudig te vervangen is.

585
00:39:10,708 --> 00:39:13,041
Als ze eenvoudig
te vervangen zijn, wat dan?

586
00:39:13,083 --> 00:39:16,208
Dan zullen we
over moeten naar de IE4 motor.

587
00:39:17,416 --> 00:39:20,291
Het is zo dat
als je een motor laat reviseren

588
00:39:20,333 --> 00:39:22,750
of als je het laat herwikkelen

589
00:39:22,791 --> 00:39:26,583
het rendement van de motor gaat afnemen.

590
00:39:27,208 --> 00:39:33,083
Dat kan wel één tot
twee procent afnemen, waardoor jij je

591
00:39:33,166 --> 00:39:39,958
besparing nog verder teniet doet,
omdat je juist meer gaat verbruiken.

592
00:39:41,875 --> 00:39:45,416
Bij een IE4 motor, hadden
we in het voorgesprek gezegd,

593
00:39:45,541 --> 00:39:48,666
kom je weer op de
efficiency van een IE3 motor uit?

594
00:39:49,000 --> 00:39:50,000
Klopt, ja.

595
00:39:51,083 --> 00:39:53,041
Het is zonde om te doen.

596
00:39:57,333 --> 00:40:00,708
Als we kijken naar
een aantal praktijkvoorbeelden.

597
00:40:01,833 --> 00:40:04,791
Het eerste praktijkvoorbeeld
is een koelcompressor

598
00:40:05,500 --> 00:40:11,333
een oude EFF3 motor,
een motor van voor 2011, 132 kilowatt.

599
00:40:11,416 --> 00:40:15,625
Er is gemeten dat het 711.000
kilowattuur per jaar verbruikt.

600
00:40:16,791 --> 00:40:20,541
Die gaan we vervangen volgens
de maatregelen naar een IE4-motor

601
00:40:21,125 --> 00:40:24,500
en dan besparen
we daarmee 33000 kilowattuur.

602
00:40:26,583 --> 00:40:33,333
Dat staat gelijk aan het verbruik van
12 huishoudens of 9500 kilogram CO2.

603
00:40:33,500 --> 00:40:37,916
Geeft die EFF3 in dit geval
aan dat het een oude motor is?

604
00:40:38,083 --> 00:40:39,291
Ja.

605
00:40:41,041 --> 00:40:44,166
Onze stelregel is,
zodra er geen IE-klasse op de motor staat,

606
00:40:44,250 --> 00:40:46,625
dan weet je dat
die motor van voor 2011 is,

607
00:40:47,000 --> 00:40:49,541
waardoor die
al ouder dan twaalf jaar is

608
00:40:49,791 --> 00:40:51,500
en vervangen dient te worden.

609
00:40:54,416 --> 00:41:00,500
Je kan een stap verder gaan, want
we hebben het vermogen gemeten.

610
00:41:00,541 --> 00:41:03,875
Wat wordt er afgenomen vanaf de motor?

611
00:41:04,916 --> 00:41:09,541
En het voelde aan
alsof ik boodschappen ga doen met mijn,

612
00:41:09,666 --> 00:41:16,583
V8 dieselauto,
dan heb ik boodschappen gedaan

613
00:41:16,666 --> 00:41:18,375
en dan kom ik weer terug.

614
00:41:18,458 --> 00:41:23,125
Als ik dat met mijn
kleine Peugeot 107 had gedaan,

615
00:41:23,166 --> 00:41:26,833
had ik dan hetzelfde verbruik gehad?

616
00:41:27,666 --> 00:41:32,208
Iedereen zou zeggen, dat
die Peugeot 107 toch zuiniger is

617
00:41:32,333 --> 00:41:35,375
dan die grote V8 waarmee je rondrijdt.

618
00:41:35,791 --> 00:41:41,750
Hier geldt hetzelfde, die 132 kilowatt
motor is te groot voor deze toepassing.

619
00:41:43,041 --> 00:41:48,416
Als je het kan verkleinen
naar 90 kilowatt dan gaat je besparing

620
00:41:48,458 --> 00:41:52,291
van 33000 kilowattuur
naar 56000 kilowattuur.

621
00:41:53,291 --> 00:41:56,916
En de besparing gaat van
12 huishoudens naar 20 huishoudens.

622
00:41:58,458 --> 00:42:02,125
Er valt naast
het vervangen één op één van de motor

623
00:42:02,250 --> 00:42:05,041
nog meer te doen
om een besparing te realiseren.

624
00:42:05,375 --> 00:42:07,708
-Plus een lagere aanschafwaarde.

625
00:42:09,125 --> 00:42:10,208
Ja.

626
00:42:13,041 --> 00:42:19,083
Een tweede voorbeeld:
een grote ventilator, 250 kilowatt

627
00:42:20,000 --> 00:42:22,000
komt in de industrie regelmatig voor.

628
00:42:22,083 --> 00:42:25,541
Het is wel veel, het is een IE2 motor.

629
00:42:26,041 --> 00:42:29,083
Heeft een verbruik
van 2,1 miljoen kilowattuur.

630
00:42:30,833 --> 00:42:33,958
Als we die vervangen
één op één voor een IE4-motor,

631
00:42:34,041 --> 00:42:40,041
besparen we daarmee 35000
kilowattuur, 125.000 gereden kilometers

632
00:42:40,125 --> 00:42:43,333
die we liever gewoon besparen.

633
00:42:44,916 --> 00:42:47,708
En ook hier
is dat het enige wat je kan doen.

634
00:42:49,666 --> 00:42:53,125
Stel dat je
een frequentieregelaar hiervoor plaatst.

635
00:42:53,416 --> 00:42:58,916
Zeker op pompen en
ventilatoren is de vuistregel dat als je

636
00:42:58,958 --> 00:43:01,458
tien procent
in snelheid naar beneden kan,

637
00:43:01,625 --> 00:43:04,416
bespaar je 25 procent aan energie.

638
00:43:05,833 --> 00:43:08,125
Dat is wel mooi
om vast te houden.

639
00:43:10,541 --> 00:43:14,166
Dat is een gigantische
besparing, want in dit geval

640
00:43:14,458 --> 00:43:19,375
250 kilowatt IE2 naar
een 250 kilowatt IE4 motor,

641
00:43:19,458 --> 00:43:22,625
met dezelfde bouwgrootte
maar met een frequentieregelaar

642
00:43:23,041 --> 00:43:25,583
en we stellen de
frequentieregelaar ook goed in

643
00:43:25,750 --> 00:43:31,000
dat die tien procent
lager in snelheid draait.

644
00:43:31,708 --> 00:43:37,166
Dan gaat de besparing van
35000 kilowattuur naar 550.000 kilowattuur

645
00:43:37,708 --> 00:43:40,875
Dat is een vijftien
keer grotere besparing die je behaalt

646
00:43:40,916 --> 00:43:43,416
door het inzetten
van een frequentieregelaar.

647
00:43:45,541 --> 00:43:47,541
Dat zijn echt gigantische besparingen.

648
00:43:48,625 --> 00:43:53,000
En de besparingen zijn in
de meeste gevallen onbekend bij de klant.

649
00:43:54,166 --> 00:43:57,666
En het zal vast iets duurder
zijn, waardoor zo'n klant denkt,

650
00:43:58,041 --> 00:44:00,041
het hoeft niet.

651
00:44:00,500 --> 00:44:03,166
Als je dit ziet, denk je
van dat is een no-brainer.

652
00:44:03,666 --> 00:44:08,125
We hebben het over
terugverdientijden van anderhalf jaar.

653
00:44:09,083 --> 00:44:12,583
Qua aanschafmateriaal
zit er wel een stukje ombouw in,

654
00:44:13,208 --> 00:44:15,458
maar het is binnen
vijf jaar terugverdiend.

655
00:44:17,375 --> 00:44:18,625
Geen vraag.

656
00:44:19,166 --> 00:44:24,250
Wat wel een vraag is,
is één die ik heb teruggekregen.

657
00:44:24,291 --> 00:44:26,583
Hoe kunnen we weten
wat de draaiuren per jaar

658
00:44:26,625 --> 00:44:28,000
zijn van motoren?

659
00:44:28,083 --> 00:44:31,083
Moeten we dat vragen bij de ondernemer?

660
00:44:31,208 --> 00:44:34,291
Ja, het is alleen
op te vragen bij de ondernemer.

661
00:44:35,250 --> 00:44:38,166
Of je moet een jaar
ernaast staan en gaan timen,

662
00:44:38,250 --> 00:44:40,333
maar je kan het nergens aan zien.

663
00:44:41,916 --> 00:44:47,458
De ondernemer kan dat vertellen
aan de draaiuren van een machine.

664
00:44:48,500 --> 00:44:50,625
Soms hebben ze
ook een systeem ervoor,

665
00:44:50,708 --> 00:44:54,875
dat het aantal
draaiuren logt, dus die houden bij

666
00:44:54,916 --> 00:45:00,375
wanneer die aanstaat, maar
dat is niet bij alle bedrijven het geval.

667
00:45:01,291 --> 00:45:03,083
Dus dat is best lastig.

668
00:45:05,583 --> 00:45:09,625
Als je in een luchtbehandelingskast
zit, staan die vaak continu aan,

669
00:45:09,666 --> 00:45:13,041
want je hebt verse
lucht nodig, dus die draaiuren zijn

670
00:45:13,083 --> 00:45:16,541
dan 8000 uur of zelfs nog hoger.

671
00:45:17,666 --> 00:45:21,250
Bij bedrijven die continu
draaien, zullen er veel motoren zijn

672
00:45:21,291 --> 00:45:23,333
die gewoon volledig draaien.

673
00:45:27,666 --> 00:45:29,875
Dus eigenlijk
naar de aard van het bedrijf,

674
00:45:30,125 --> 00:45:33,166
kun je wel een aanname maken.

675
00:45:36,708 --> 00:45:40,958
Voor continubedrijf zullen er weinig
motoren zijn die afgeschakeld worden.

676
00:45:41,208 --> 00:45:45,458
Er zijn wel afdelingen
die afgeschakeld worden

677
00:45:45,541 --> 00:45:50,708
en er zijn ook
motoren die bijvoorbeeld bij

678
00:45:52,208 --> 00:45:56,666
het verstellen van een machine
heb je motoren die misschien

679
00:45:56,708 --> 00:45:58,583
tien minuten in een week draaien.

680
00:45:58,666 --> 00:46:03,291
Dat zijn de kleine motoren,
daar moeten we niet naar kijken,

681
00:46:03,500 --> 00:46:07,708
maar zeker pompen
en ventilatoren die continu draaien,

682
00:46:08,125 --> 00:46:09,708
daar valt veel te besparen.

683
00:46:09,791 --> 00:46:14,458
Dus je kijkt vooral
naar dat soort motoren?

684
00:46:14,583 --> 00:46:15,875
Ja.

685
00:46:15,916 --> 00:46:18,208
En begin ook met de oude motoren.

686
00:46:18,250 --> 00:46:22,416
Begin met de grote motoren,
daar valt het meest op te besparen.

687
00:46:24,166 --> 00:46:25,750
Deze slaan we dan even over.

688
00:46:25,833 --> 00:46:28,458
We slaan
praktijkvoorbeeld drie even over.

689
00:46:28,916 --> 00:46:30,500
-Ook vanwege de tijd.

690
00:46:30,666 --> 00:46:34,041
En dan hebben we
nog een laatste slide over.

691
00:46:34,375 --> 00:46:38,916
Welke vragen stel je als je als
handhaven bij een ondernemer bent?

692
00:46:40,625 --> 00:46:43,916
De vragen die je moet stellen is:
wat is jullie energieverbruik?

693
00:46:44,125 --> 00:46:45,666
Hoeveel verbruiken de motoren?

694
00:46:45,750 --> 00:46:48,791
Om een inschatting
te krijgen van waar we het over hebben.

695
00:46:49,666 --> 00:46:52,541
Hoeveel motoren draaien
in de fabriek en welke vermogens?

696
00:46:52,666 --> 00:46:58,500
Die vragen staan
ook in de analyse aandrijfsystemen,

697
00:46:58,875 --> 00:47:02,875
dus daarvan kan je
een rapport krijgen als omgevingsdienst.

698
00:47:03,916 --> 00:47:05,791
Aanvullende vragen
zijn bijvoorbeeld:

699
00:47:05,833 --> 00:47:09,500
repareert u zelf aandrijving
of laat u aandrijvingen repareren?

700
00:47:10,041 --> 00:47:12,375
Heeft u een
eigen voorraad motoren?

701
00:47:12,458 --> 00:47:15,250
Ik denk dat daar
veel besparing op te halen valt.

702
00:47:15,500 --> 00:47:18,708
Als je het echt specifiek
over de motor hebt, zijn er

703
00:47:18,750 --> 00:47:21,875
drie dingen belangrijk,
welk vermogen heeft de motor,

704
00:47:21,916 --> 00:47:25,291
wat zijn de draaiuren
en hoeveel draaiuren draaien eruit?

705
00:47:25,916 --> 00:47:28,125
Dus met name
dat punt van die draaiuren

706
00:47:28,208 --> 00:47:32,416
daar zou je een ondernemer
van tevoren kunnen vragen

707
00:47:32,500 --> 00:47:34,458
om daarin inzicht te geven.

708
00:47:34,541 --> 00:47:38,458
Dat is iets waar hij naar moet
zoeken als dat zo'n bedrijf binnenkomt.

709
00:47:38,500 --> 00:47:42,708
Op het moment dat je
erheen gaat en hij weet het nog niet

710
00:47:42,750 --> 00:47:46,291
dan kan die dat ook niet
zo één, twee, drie boven water halen.

711
00:47:50,750 --> 00:47:54,916
We praten met de klant van
tevoren, maar ook in elk gesprek,

712
00:47:54,958 --> 00:47:56,291
over wat we nodig hebben.

713
00:47:56,333 --> 00:47:59,000
Anders kunnen we
geen terugverdientijden berekenen.

714
00:47:59,791 --> 00:48:03,583
In de onderzoeksplicht,
in het sjabloon van de

715
00:48:03,708 --> 00:48:07,000
analyse aandrijfsystemen
staat ook de draaiuren vermeld,

716
00:48:07,083 --> 00:48:09,375
dus ook daar moet het ingevuld worden.

717
00:48:10,750 --> 00:48:12,291
Helder verhaal.

718
00:48:12,333 --> 00:48:13,541
Dank je wel.

719
00:48:14,083 --> 00:48:16,208
-Dat was voor mij de presentatie.

720
00:48:16,333 --> 00:48:17,583
Het is veel informatie.

721
00:48:19,625 --> 00:48:26,000
Alwin, vind jij het nodig
om kort samen te vatten?

722
00:48:26,041 --> 00:48:27,083
Ja, zeker.

723
00:48:27,125 --> 00:48:31,333
Wim heeft de presentatie gegeven
en alle technische aspecten belicht

724
00:48:31,375 --> 00:48:32,875
en waar we op moeten letten.

725
00:48:33,125 --> 00:48:36,708
Ik wil bijvoorbeeld inhaken
op die vraag van die draaiuren.

726
00:48:36,791 --> 00:48:40,083
Het lijkt in eerste instantie
heel slim voor een ondernemer

727
00:48:40,166 --> 00:48:42,333
om te zeggen
dat er weinig draaiuren zijn,

728
00:48:42,458 --> 00:48:46,625
omdat die onder een uitwisseling
van een motor uit zou kunnen komen.

729
00:48:47,208 --> 00:48:51,375
Met alle data en gegevens
die Wim net heeft laten zien,

730
00:48:52,000 --> 00:48:54,541
is het juist veel
slimmer van een ondernemer,

731
00:48:54,708 --> 00:48:59,291
om de juiste informatie te geven, want
dan kan een besparing berekend worden.

732
00:49:00,208 --> 00:49:04,458
En wij zien in de markt,
zeker bij de grotere klanten,

733
00:49:05,250 --> 00:49:09,166
dat het een steeds actueler
onderwerp gaat worden, maar dat

734
00:49:09,208 --> 00:49:10,791
ze niet weten waar te beginnen.

735
00:49:10,833 --> 00:49:13,375
Dat kwam in
de presentatie van Wim ook naar voren.

736
00:49:13,541 --> 00:49:18,916
Er zijn ook bedrijven in Nederland
die zelfs een slogan ervoor hebben

737
00:49:18,958 --> 00:49:21,500
from red to green,
daar is een bedrijf mee bezig.

738
00:49:21,666 --> 00:49:24,916
En een ander bedrijf heeft
de slogan: grow greener together.

739
00:49:26,000 --> 00:49:28,375
Dat geeft ook aan
dat ze daarmee bezig zijn,

740
00:49:28,458 --> 00:49:33,916
maar ook handvatten nodig hebben
om daar de eerste stap in te maken.

741
00:49:34,291 --> 00:49:37,625
Ik denk dat als wij
de benadering met z'n allen hebben,

742
00:49:37,958 --> 00:49:41,458
want we zullen als maatschappij
die energiebesparing moeten doen.

743
00:49:41,500 --> 00:49:46,291
En we kunnen met de gegevens
zoals we nu als handvat meegegeven hebben

744
00:49:46,625 --> 00:49:53,625
de bedrijven gaan helpen, dan zien
ze jullie vaak als een graag geziene gast,

745
00:49:54,208 --> 00:49:58,541
omdat je ze komt helpen, dan als
een politieagent die een boek uitschrijft.

746
00:49:58,833 --> 00:50:02,291
En ik denk dat
het kan en de juiste mensen

747
00:50:02,333 --> 00:50:07,083
bij de bedrijven,
daarop aanspreken geeft mogelijkheden

748
00:50:07,125 --> 00:50:11,083
voor ons allemaal
en besparingen voor de toekomst.

749
00:50:13,125 --> 00:50:15,666
Dat is mooi
om mee af te sluiten, maar terwijl

750
00:50:15,708 --> 00:50:18,458
je aan de praat was,
kwamen er een paar vragen binnen.

751
00:50:18,541 --> 00:50:22,500
Ik zie dat we nog tijd hebben,
dus laten we die tijd goed gebruiken.

752
00:50:23,500 --> 00:50:26,458
Een praktische vraag:
om hoeveel draaiuren gaat het

753
00:50:26,500 --> 00:50:28,750
in de rekenvoorbeelden die je gaf?

754
00:50:29,625 --> 00:50:34,833
Het staat in de rekenvoorbeelden,
dus dat kan je even bekijken.

755
00:50:36,375 --> 00:50:38,791
Het is veelal 8000 draaiuren.

756
00:50:40,958 --> 00:50:45,083
Zijn er andere praktijkvoorbeelden waarbij
het plaatsen van frequentieregelaars op

757
00:50:45,125 --> 00:50:48,916
motoren een significante
besparing heeft opgeleverd?

758
00:50:50,125 --> 00:50:53,916
Er zijn legio
aan voorbeelden mogelijk.

759
00:50:56,166 --> 00:50:59,541
We hebben geprobeerd
om de presentatie daarmee uit te breiden,

760
00:50:59,625 --> 00:51:01,625
maar de tijd was helaas te beperkt.

761
00:51:01,958 --> 00:51:06,333
En frequentieregelaars is een vak apart.

762
00:51:07,541 --> 00:51:10,875
Het gaat om
het juist inregelen, het laten zien.

763
00:51:11,375 --> 00:51:15,125
Er zit een frequentieregelaar
voor een motor, dat zegt mij niet

764
00:51:15,291 --> 00:51:16,875
of we ook energie besparen.

765
00:51:17,375 --> 00:51:20,000
Dan moet je er dieper
op in en daarvoor heb je een

766
00:51:20,041 --> 00:51:26,291
diepere technische training
nodig om daar goed op te letten

767
00:51:26,375 --> 00:51:28,958
als ze ook
met de goede dingen bezig zijn.

768
00:51:30,083 --> 00:51:34,208
Vandaar dat we hebben
gezegd dat we op dit moment

769
00:51:34,500 --> 00:51:36,416
dit onderwerp onderbelicht laten.

770
00:51:37,291 --> 00:51:41,458
Misschien voor de toekomst of
een nieuwe webinar of een training

771
00:51:42,000 --> 00:51:43,083
om te kunnen volgen.

772
00:51:44,958 --> 00:51:48,708
Het is niet gezegd
van als het erop zit, dat het goed is.

773
00:51:48,750 --> 00:51:52,958
Het hangt samen met wat
er gevraagd wordt en wat nodig is.

774
00:51:54,041 --> 00:51:58,250
Ja, want ook in het praktijkvoorbeeld
wat we gaven van tien procent lager,

775
00:51:58,708 --> 00:52:01,291
betekent 25 procent energiebesparing.

776
00:52:02,208 --> 00:52:07,125
De eerste reactie die wij van klanten
krijgen is: maar we kunnen niet langzaam

777
00:52:07,166 --> 00:52:12,250
draaien of we hebben die capaciteit
nodig, dus we gaan niet lager in snelheid.

778
00:52:14,375 --> 00:52:17,583
We hebben in
de praktijk af en toe geprobeerd

779
00:52:17,708 --> 00:52:22,041
om de snelheid te verminderen,
zonder dat de klant dat doorheeft.

780
00:52:22,291 --> 00:52:26,416
Zo zijn wij erachter
gekomen dat het wel mogelijk is,

781
00:52:27,000 --> 00:52:32,500
zolang er geen piep afgaat
dan kun je nog wat verminderen.

782
00:52:34,416 --> 00:52:36,875
En als klanten
dat eenmaal doorhebben

783
00:52:36,958 --> 00:52:40,166
met name technische
diensten of maintenance engineers,

784
00:52:40,708 --> 00:52:42,708
gaan ze daar meer mee proberen.

785
00:52:42,791 --> 00:52:48,833
Dus bespreek het met ze
en vervolgens moeten de ondernemers

786
00:52:48,916 --> 00:52:52,625
dat zelf gaan oppakken en bewust
worden dat ze nog meer kunnen besparen.

787
00:52:53,041 --> 00:52:59,041
Het moet een passie van iedereen
worden, waar in deze fabriek of waar

788
00:52:59,083 --> 00:53:03,500
in dit kantoor of ziekenhuis
kunnen we nog meer besparen.

789
00:53:03,666 --> 00:53:06,291
Als we dat
kunnen bereiken met z'n allen,

790
00:53:06,375 --> 00:53:09,875
zijn we op de goede weg,
want dan gaat het echt leven.

791
00:53:10,000 --> 00:53:12,375
Mag ik daarop nog aanvullen?

792
00:53:12,541 --> 00:53:15,083
Als je in het keten denken gaat kijken.

793
00:53:15,166 --> 00:53:19,833
Als je in een fabriekshal of
een kantoorgebouw,

794
00:53:20,166 --> 00:53:24,791
minder lucht uit gaat ventileren en wat je
naar buiten blaast en de luchtkwaliteit

795
00:53:24,833 --> 00:53:28,458
zijn nog steeds voldoende, betekent
het dat je 's winters minder warme

796
00:53:28,500 --> 00:53:30,458
lucht naar buiten blaast.

797
00:53:30,500 --> 00:53:34,291
En dan bespaar je aan de ene kant
op de elektromotor duizenden euro's

798
00:53:34,375 --> 00:53:35,750
laten we daarvan uitgaan.

799
00:53:35,833 --> 00:53:40,416
De CV-ketel die het moet verwarmen of
de airco die het zomaar staat te koelen,

800
00:53:40,916 --> 00:53:42,500
krijgt een makkelijker leven.

801
00:53:42,583 --> 00:53:45,458
Het is ook het mes
snijdt aan twee kanten verhaal.

802
00:53:45,916 --> 00:53:49,500
En wat Wim zegt dat
als we dat soort denkwijzes

803
00:53:50,000 --> 00:53:53,291
binnen de industrie
en binnen de gebouwbeheersystemen

804
00:53:53,916 --> 00:53:56,916
kunnen implementeren
dan wordt het een way of life.

805
00:53:57,166 --> 00:53:59,250
En ik denk
dat we daar naartoe moeten.

806
00:54:02,833 --> 00:54:04,875
Nog een praktische vraag.

807
00:54:05,166 --> 00:54:08,500
Is de besparingsdoel
toegankelijk voor de inspecteurs?

808
00:54:11,958 --> 00:54:16,833
Op dit moment nog niet,
maar we hebben wel contact gehad

809
00:54:17,875 --> 00:54:21,000
met de IPLO maar
ook met de omgevingsdiensten

810
00:54:21,083 --> 00:54:25,208
dat het een handige tool
ook voor de omgevingsdiensten zal zijn.

811
00:54:25,625 --> 00:54:28,041
Ik denk dat we
daarover contact moeten opnemen.

812
00:54:28,083 --> 00:54:32,416
En nagaan als we het kunnen uitbreiden
of geschikt maken voor de omgevingsdienst,

813
00:54:32,458 --> 00:54:34,791
zodat zij het ook kunnen gebruiken.

814
00:54:35,833 --> 00:54:40,458
Dat wordt vervolgd,
dus daar komen we nog op terug.

815
00:54:42,583 --> 00:54:45,833
De laatste vraag:
kunnen de bedrijfstijden gebruikt worden

816
00:54:45,875 --> 00:54:47,666
om de draaiuren te schatten?

817
00:54:48,416 --> 00:54:51,041
Hebben we er al
een beetje over gehad, denk ik?

818
00:54:51,458 --> 00:54:57,375
Ja, het is wel een goede indicatie,
maar ook dat is niet één op één.

819
00:54:57,583 --> 00:55:01,125
Niet elke motor draait 8000 uur.

820
00:55:02,416 --> 00:55:08,375
Om een praktisch voorbeeld
te noemen: stel, je hebt een waterbedrijf

821
00:55:08,500 --> 00:55:13,708
of een zuiveringsinstallatie
daarvan weten we dat er twee pompen

822
00:55:13,750 --> 00:55:17,333
worden geplaatst,
waarbij de één full continu draait

823
00:55:17,416 --> 00:55:19,208
en de andere als backup fungeert.

824
00:55:19,291 --> 00:55:21,750
De ene heeft 8000
draaiuren en de andere heeft

825
00:55:21,916 --> 00:55:25,166
nul draaiuren of 4000 om 4000.

826
00:55:26,625 --> 00:55:31,291
Dus de openingstijden
of de bedrijfstijden zijn niet altijd

827
00:55:33,416 --> 00:55:36,708
één op één over te nemen,
maar het geeft een goede indicatie.

828
00:55:37,708 --> 00:55:40,375
-Het is een soort vertrekpunt?
-Ja.

829
00:55:44,708 --> 00:55:49,333
Wij rekenen vaak met 8000 draaiuren
en op het moment dat een klant zegt

830
00:55:49,583 --> 00:55:54,666
maar wij draaien geen
8000 draaiuren hebben we ons doel bereikt,

831
00:55:54,750 --> 00:55:58,666
want dan is die ook over
het besparen aan het nadenken.

832
00:55:59,500 --> 00:56:02,708
Ik wil alleen de berekening
iets specifieker op mij toepassen.

833
00:56:02,875 --> 00:56:07,708
Al rekenen we soms te hoog,
wat we duidelijk aangeven is,

834
00:56:07,791 --> 00:56:09,083
we rekenen met 8000 uur.

835
00:56:09,208 --> 00:56:14,875
We rekenen met
deze tarieven, geeft dit vaak een idee

836
00:56:15,500 --> 00:56:18,500
aan de klant en
dan zeggen ze: dat wist ik niet,

837
00:56:18,625 --> 00:56:20,958
laten we hiermee aan de slag.

838
00:56:24,750 --> 00:56:27,125
Dat was een informatieve middag.

839
00:56:28,958 --> 00:56:33,458
Een mooie sessie
waarbij we alles te weten zijn gekomen

840
00:56:33,625 --> 00:56:37,083
over de aandrijfsystemen
en de elektromotoren.

841
00:56:39,208 --> 00:56:41,375
Hartelijk dank voor jullie inbreng.

842
00:56:41,416 --> 00:56:42,291
-Graag gedaan.

843
00:56:43,125 --> 00:56:49,458
En leuk om een kijkje in de fabriek
te krijgen van hoe het eruit ziet,

844
00:56:49,500 --> 00:56:52,708
want het is
voor de toezichthouder ook fijn.

845
00:56:52,750 --> 00:56:54,583
Dus zeker informatief.

846
00:56:55,875 --> 00:56:59,541
Aan de deelnemers bedankt voor het kijken.

847
00:57:00,458 --> 00:57:04,208
We hebben straks
een webinar over technische isolatie,

848
00:57:04,291 --> 00:57:06,583
daar kun jij je zo meteen voor opgeven.

849
00:57:07,166 --> 00:57:10,708
Dan verschijnt er nog
een call to action, zoals het heet.

850
00:57:11,250 --> 00:57:13,375
De andere
webinars zijn terug te bekijken

851
00:57:13,416 --> 00:57:17,208
op de website
van IPLO, waar straks binnen nu

852
00:57:17,333 --> 00:57:21,750
en een paar weekjes de link komt te staan.

853
00:57:22,958 --> 00:57:26,583
Als je iets niet gezien
hebt, kun je het altijd nog terugkijken.

854
00:57:27,041 --> 00:57:30,875
Tenslotte wil ik
jullie erop attenderen dat er

855
00:57:30,916 --> 00:57:34,333
een enquête is die jullie
kunnen invullen om aan te geven

856
00:57:34,458 --> 00:57:36,250
wat jullie van dit webinar vonden.

857
00:57:36,291 --> 00:57:38,833
Wij vinden dat leuk,
want dat kunnen wij meenemen

858
00:57:38,916 --> 00:57:40,500
in onze volgende webinars.

859
00:57:40,666 --> 00:57:44,875
Dank jullie wel en
interessant om dit gehoord te hebben.

860
00:57:44,916 --> 00:57:45,791
Bedankt!

861
00:57:45,833 --> 00:57:46,833
Dank je wel.