1 00:00:02,960 --> 00:00:05,420 Welkom allemaal bij het vijfde webinar, 2 00:00:05,880 --> 00:00:07,789 over de portefeuilleaanpak. 3 00:00:08,579 --> 00:00:11,920 Dit is een webinar in de reeks van negen in totaal. 4 00:00:12,630 --> 00:00:15,789 We hebben het gehad over de wijzigingen in de wetgeving 5 00:00:17,209 --> 00:00:20,209 van de aanscherping van de energiebesparingsplicht, 6 00:00:20,920 --> 00:00:24,329 over de informatieplicht en de EML maatregelen, 7 00:00:24,420 --> 00:00:26,379 over de onderzoeksplicht. 8 00:00:26,879 --> 00:00:30,079 Vanochtend hebben we het over de ondersteuning 9 00:00:30,670 --> 00:00:34,250 en de hulpmiddelen die het bevoegd gezag ter beschikking staan 10 00:00:34,330 --> 00:00:38,380 bij de uitvoering van de informatie- en energiebesparingsplicht. 11 00:00:38,959 --> 00:00:40,709 Nu over de portefeuilleaanpak. 12 00:00:41,250 --> 00:00:44,880 Later komen we nog terug op het energielabel C voor kantoren. 13 00:00:45,709 --> 00:00:50,709 Morgen hebben we specifieke seminars die betrekking hebben op technieken. 14 00:00:51,580 --> 00:00:55,209 We gaan dan in op de compressoren en perslucht, 15 00:00:55,959 --> 00:00:58,290 elektrische aandrijfsystemen en motoren. 16 00:00:58,709 --> 00:01:02,330 De laatste webinar morgenmiddag gaat over technische isolatie. 17 00:01:02,709 --> 00:01:04,129 Dat is pas morgen. 18 00:01:05,040 --> 00:01:08,919 We zijn in het nu en we gaan het over de portefeuilleaanpak hebben. 19 00:01:09,000 --> 00:01:12,169 Ik wil graag de mensen aan tafel aan jullie voorstellen 20 00:01:12,879 --> 00:01:14,129 en ik begin met Inka. 21 00:01:15,379 --> 00:01:19,379 Hallo, mijn naam is Inka Vogelaar en ik werk bij het ministerie 22 00:01:19,459 --> 00:01:21,879 van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 23 00:01:22,379 --> 00:01:24,500 aan het verduurzamen van de gebouwde omgeving 24 00:01:25,040 --> 00:01:28,330 en specifiek voor het verduurzamen van de utiliteitsbouw. 25 00:01:28,830 --> 00:01:29,500 Dank, Inka. 26 00:01:29,580 --> 00:01:30,709 We gaan naar Nadja. 27 00:01:31,500 --> 00:01:35,169 Ik ben Nadja Helvensteijn van de Omgevingsdienst West-Holland 28 00:01:35,959 --> 00:01:40,040 en ik ben hier namens ODNL Omgevingsdienst NL, 29 00:01:40,129 --> 00:01:43,379 daar zit ik in een werkgroep voor de portefeuilleaanpak. 30 00:01:44,250 --> 00:01:45,209 Dank, Nadja. 31 00:01:45,290 --> 00:01:46,459 We gaan naar Ruben. 32 00:01:46,540 --> 00:01:49,629 Ik ben Ruben van Brenk, ik werk bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten. 33 00:01:49,919 --> 00:01:53,709 Ik ben daar beleidsmedewerker verduurzamen van het utiliteitsbouw 34 00:01:53,790 --> 00:01:56,709 en ondersteun gemeentes bij hun taken hierover. 35 00:01:57,540 --> 00:01:59,080 Dank je wel, Ruben. Jelle. 36 00:01:59,580 --> 00:02:02,330 Mijn naam is Jelle Voets, werkzaam voor ODNL, 37 00:02:02,419 --> 00:02:04,919 ik ben daar projectleider portefeuilleaanpak 38 00:02:05,459 --> 00:02:08,789 en help de inhoudelijke experts, Nadja en haar collega's, 39 00:02:08,880 --> 00:02:12,380 om de portefeuilleaanpak ook in de praktijk te brengen. 40 00:02:12,460 --> 00:02:14,000 Ja, hartstikke goed. 41 00:02:14,080 --> 00:02:16,750 Tenslotte, mijn naam is Herman Jan Wijnants, 42 00:02:16,830 --> 00:02:19,919 ik ben de host tijdens deze negen webinars. 43 00:02:20,000 --> 00:02:24,539 Ik werk bij IPLO, het informatiepunt leefomgeving van Rijkswaterstaat 44 00:02:24,630 --> 00:02:27,080 en specifiek de energiebesparingsplicht. 45 00:02:27,580 --> 00:02:30,789 Welkom allemaal, fijn om jullie aan tafel te hebben. 46 00:02:31,880 --> 00:02:36,080 We beginnen de webinars meestal met een poll en dat is nu ook het geval. 47 00:02:37,710 --> 00:02:41,250 Mensen die online aanwezig zijn, die zien nu de vraag: 48 00:02:41,330 --> 00:02:44,039 Bent u bekend met de portefeuilleaanpak? 49 00:02:44,960 --> 00:02:46,210 Inka, wat denk jij? 50 00:02:46,880 --> 00:02:48,710 Zijn ze hier goed mee bekend? 51 00:02:48,789 --> 00:02:53,080 Of wel redelijk, deels of eigenlijk nog helemaal niet? 52 00:02:53,169 --> 00:02:54,460 Wat verwacht je? 53 00:02:54,539 --> 00:02:59,960 Ik denk, het is nieuw, dus ik verwacht deels mee bekend. 54 00:03:00,039 --> 00:03:02,710 Deels. Nadja, wat denk jij? 55 00:03:02,789 --> 00:03:06,960 We hebben best wel veel gecommuniceerd de afgelopen maanden, 56 00:03:07,039 --> 00:03:09,919 dus ik hoop ja, maar anders deels. 57 00:03:10,419 --> 00:03:11,500 Anders deels. 58 00:03:12,710 --> 00:03:18,380 Ik zie nu in ieder geval ruim 20 mensen die geantwoord hebben 59 00:03:18,460 --> 00:03:21,380 en het overgrote deel zegt, ja. 60 00:03:22,289 --> 00:03:23,919 20 procent zegt, ja, goed. 61 00:03:25,330 --> 00:03:31,130 Ongeveer een kwart, is deels en maar vijf procent gelukkig, nee. 62 00:03:31,919 --> 00:03:35,250 Dat is in ieder geval goed nieuws. 63 00:03:35,330 --> 00:03:37,539 De meesten hebben er kennis mee gemaakt 64 00:03:37,630 --> 00:03:40,289 en het overgrote deel weet er wel van. 65 00:03:40,380 --> 00:03:42,789 Dat is in ieder geval fijn om te horen. 66 00:03:45,380 --> 00:03:48,380 Dan zijn we natuurlijk benieuwd. 67 00:03:48,460 --> 00:03:53,210 De portefeuilleaanpak, hoe is het tot stand gekomen? 68 00:03:53,289 --> 00:03:55,500 Inka, kan jij ons daarin meenemen? 69 00:03:55,580 --> 00:03:57,580 Daar kan ik kort iets over zeggen. 70 00:03:58,130 --> 00:04:03,039 De portefeuilleaanpak komt voort uit het Klimaatakkoord 71 00:04:03,669 --> 00:04:08,000 en daarin staat dat er een portefeuilleaanpak komt 72 00:04:08,539 --> 00:04:13,330 waarmee grote gebouweigenaren aan het bevoegd gezag 73 00:04:13,419 --> 00:04:16,040 verantwoording kunnen afleggen over hun vastgoedportefeuille. 74 00:04:16,500 --> 00:04:20,540 Het is dus een afspraak uit het Klimaatakkoord, die nu uitgewerkt is. 75 00:04:20,630 --> 00:04:24,540 Ja, helder. Wat houdt dat ongeveer in? 76 00:04:24,630 --> 00:04:27,959 Eigenlijk zijn we er nu om het precies te regelen. 77 00:04:28,040 --> 00:04:29,040 Ja, zeker. 78 00:04:29,130 --> 00:04:33,459 Het doel van deze portefeuilleaanpak is te werken 79 00:04:33,540 --> 00:04:38,540 aan onze klimaatdoelstellingen voor 2050, met een tussenstap voor 2030. 80 00:04:39,829 --> 00:04:42,380 We streven naar het realiseren van 81 00:04:43,880 --> 00:04:48,000 55 procent CO2-reductie in 2030. 82 00:04:48,630 --> 00:04:52,630 Om dat te halen, moet er meer gebeuren dan wettelijk verplicht is. 83 00:04:53,040 --> 00:04:54,920 We willen met deze aanpak, 84 00:04:55,000 --> 00:04:57,540 ook met de vrijwillige renovatiestandaard, 85 00:04:57,630 --> 00:05:01,000 gebouweigenaren perspectief bieden van hoe komen we daar? 86 00:05:02,170 --> 00:05:04,750 Concreet is deze portefeuilleaanpak daarvoor. 87 00:05:04,829 --> 00:05:07,630 Wat het inhoudt voor gebouweigenaren, 88 00:05:07,709 --> 00:05:11,130 is dat ze met minder administratieve lasten 89 00:05:11,209 --> 00:05:13,880 voor het bevoegd gezag als de gebouweigenaar, 90 00:05:14,459 --> 00:05:17,290 dat het ruimte biedt voor een planmatige aanpak. 91 00:05:18,329 --> 00:05:24,040 Het geeft ook een integrale beoordeling van het bevoegd gezag. 92 00:05:25,130 --> 00:05:27,750 Gebouweigenaren weten waar ze aan toe zijn. 93 00:05:27,829 --> 00:05:31,459 Ja, en het is natuurlijk voor de Omgevingsdienst interessant, 94 00:05:31,540 --> 00:05:33,420 die administratieve last. 95 00:05:33,500 --> 00:05:37,500 Dat tikt bij sommige van deze vastgoedeigenaren echt aan. 96 00:05:37,959 --> 00:05:39,170 Nadja of Jelle? 97 00:05:40,709 --> 00:05:42,630 Vertaald naar de praktijk, 98 00:05:42,709 --> 00:05:46,630 hebben we een aantal mogelijke deelnemers aan de portefeuilleaanpak, 99 00:05:46,709 --> 00:05:51,250 die soms 1000 of meer vastgoedobjecten in één portefeuille hebben zitten. 100 00:05:51,750 --> 00:05:54,630 Als de portefeuilleaanpak niet zou bestaan, 101 00:05:54,709 --> 00:05:58,500 zou dat resulteren in 1000 controlebezoeken 102 00:05:58,630 --> 00:06:01,670 vanuit meer dan 25 omgevingsdiensten in het land. 103 00:06:02,959 --> 00:06:04,329 Nu is er een instrument 104 00:06:04,420 --> 00:06:08,209 om dat op portefeuilleniveau meerjarig te sturen. 105 00:06:08,670 --> 00:06:11,459 Dat is voor ons als omgevingsdienst makkelijk, 106 00:06:11,920 --> 00:06:15,750 dat is één van de hoofdredenen voor deelnemers om deel te nemen. 107 00:06:15,829 --> 00:06:17,250 Ja, precies. 108 00:06:17,329 --> 00:06:20,459 Het is de administratieve last bij de ondernemer 109 00:06:21,709 --> 00:06:26,130 om makkelijker aan deze plicht te voldoen. 110 00:06:26,209 --> 00:06:28,209 Mag ik daarop aanvullen? -Tuurlijk. 111 00:06:28,290 --> 00:06:31,329 Het is een invulling van de eigen verantwoordelijkheid van ondernemers. 112 00:06:31,420 --> 00:06:33,920 Je geeft ze ruimte om het zelf in te vullen, 113 00:06:34,000 --> 00:06:36,709 wat zij voor hun bedrijfsvoering het beste kunnen doen, 114 00:06:36,790 --> 00:06:38,209 dat geeft veel voordeel. 115 00:06:38,290 --> 00:06:41,380 Ja, terecht punt, denk ik inderdaad, 116 00:06:41,880 --> 00:06:45,500 maar het is niet alleen maar leuk en aardig. 117 00:06:46,079 --> 00:06:50,540 In de markt hoor je ook wel de geluiden dat het een manier is 118 00:06:50,670 --> 00:06:53,130 om eronderuit te komen voor de ondernemer. 119 00:06:53,209 --> 00:06:54,540 Hoe zie jij dat, Inka? 120 00:06:54,630 --> 00:06:58,750 Waarschijnlijk doel je op een escape voor de wettelijke verplichtingen. 121 00:06:59,540 --> 00:07:03,380 Dat is natuurlijk nadrukkelijk niet de bedoeling. 122 00:07:03,880 --> 00:07:08,920 Het uitgangspunt is dat deze partijen die deel gaan nemen, 123 00:07:09,880 --> 00:07:13,829 zich verbinden aan het realiseren van bovenwettelijke prestaties 124 00:07:13,920 --> 00:07:17,790 dus meer CO2-reductie realiseren, groter energiegebruik 125 00:07:18,380 --> 00:07:22,630 en sowieso is voldoen aan wetgeving, het uitgangspunt. 126 00:07:23,579 --> 00:07:27,380 Daar hebben we het met elkaar uitgebreid over gehad. 127 00:07:29,000 --> 00:07:31,750 Op dat punt hebben we goede afspraken gemaakt, 128 00:07:31,880 --> 00:07:34,579 binnen de periode van deze portefeuilleaanpak, 129 00:07:34,959 --> 00:07:38,290 gebouweigenaren moeten voldoen aan de wettelijke verplichtingen. 130 00:07:38,790 --> 00:07:41,750 Misschien kan Nadja daar iets meer op aanvullen. 131 00:07:41,829 --> 00:07:45,459 Ja, dat klopt, we hebben inderdaad met elkaar gekeken 132 00:07:45,579 --> 00:07:49,630 en het is heel belangrijk dat de langetermijndoelen die er zijn, 133 00:07:49,709 --> 00:07:51,500 dat deze gerealiseerd gaan worden. 134 00:07:51,880 --> 00:07:57,079 Maar wij vonden wel als ODNL dat bestaande bouw ook minimaal moet voldoen 135 00:07:57,170 --> 00:08:00,459 aan de wettelijke eisen, net zoals alle andere bedrijven 136 00:08:00,540 --> 00:08:02,420 en vastgoedeigenaren. 137 00:08:03,079 --> 00:08:08,709 We hebben in de aanpak opgenomen dat de komende vier jaar 138 00:08:08,829 --> 00:08:11,709 voldaan moet worden aan de energiebesparingsplicht 139 00:08:12,829 --> 00:08:16,130 en de label C-verplichting, naast de bovenwettelijke besparing. 140 00:08:16,540 --> 00:08:18,790 Daar toetsen wij de routekaart ook op. 141 00:08:21,579 --> 00:08:23,420 Er zijn partijen die deelnemen. 142 00:08:24,040 --> 00:08:27,290 Komt de hoeveelheid deelnemers die je nu ziet 143 00:08:27,380 --> 00:08:30,250 overeen met de eerdere verwachting, Inka? 144 00:08:30,329 --> 00:08:31,420 Ja, goede vraag. 145 00:08:32,419 --> 00:08:35,880 Het is een nieuwe aanpak, dus we wisten op voorhand 146 00:08:35,960 --> 00:08:38,080 niet goed wat we konden verwachten. 147 00:08:38,880 --> 00:08:44,289 Er zijn 28 deelnemers, daar zijn we blij mee. 148 00:08:45,580 --> 00:08:52,210 Ze staan voor een groot aantal gebouwen, dus daarmee maken ze ook echt impact 149 00:08:52,630 --> 00:08:56,080 op die CO2-uitstoot die we willen realiseren met elkaar. 150 00:08:57,710 --> 00:09:04,039 Ik heb in het voorgesprek hadden we het over circa, een grove schatting, 151 00:09:05,210 --> 00:09:11,039 maar dat we over 10.000 locaties of iets dergelijks gebouwen hebben. 152 00:09:11,130 --> 00:09:12,330 Ja, precies. 153 00:09:12,419 --> 00:09:15,710 Ja, dus we hebben het echt over veel. 154 00:09:18,630 --> 00:09:25,630 Dus wat dat betreft, kun je via een integrale of mooie aanpak, 155 00:09:25,710 --> 00:09:31,919 waarbij je dus verscheidene gebouwen 156 00:09:32,000 --> 00:09:33,210 in één kan oppakken. 157 00:09:33,289 --> 00:09:38,630 Als ondernemer kun je inderdaad winst boeken, 158 00:09:38,710 --> 00:09:41,500 ik kan me ook voorstellen dat er wel wat hiccups 159 00:09:41,580 --> 00:09:46,080 bij naar voren zijn gekomen, om zo'n schema of aanpak uit te werken. 160 00:09:46,169 --> 00:09:48,000 Kun je daarbij stilstaan, Inka? 161 00:09:50,630 --> 00:09:54,789 Ja, tuurlijk, toen we hiermee begonnen. 162 00:09:54,880 --> 00:09:59,250 Wij hadden daar al lang over nagedacht, we zijn in 2019 gestart 163 00:09:59,330 --> 00:10:04,789 met nadenken over de portefeuilleaanpak en dan ben je zover. 164 00:10:05,710 --> 00:10:09,130 Bij de start van de implementatie, hebben we nog veelvuldig 165 00:10:09,210 --> 00:10:13,419 met elkaar uitgewisseld om het goed scherp te krijgen. 166 00:10:14,919 --> 00:10:16,210 Welke voorwaarden? 167 00:10:16,289 --> 00:10:17,580 Hoe ga je dat regelen? 168 00:10:18,000 --> 00:10:23,460 En dat heeft geleid tot een plan van eisen waar we nu allemaal tevreden over zijn 169 00:10:23,539 --> 00:10:29,330 en wat echt een goede basis is voor deze portefeuilleaanpak. 170 00:10:30,960 --> 00:10:35,419 Dat proces was ook nodig om met elkaar 171 00:10:35,500 --> 00:10:38,880 van die papieren werkelijkheid naar de vertaling te komen. 172 00:10:39,289 --> 00:10:42,169 In die periode was de samenwerking intensief, 173 00:10:42,250 --> 00:10:48,250 maar hebben alle partijen deze aanpak omarmd om tot een succes te maken. 174 00:10:49,330 --> 00:10:54,789 Willen jullie daar nog op reageren, vanuit de omgevingsdienst dan wel ODNL? 175 00:10:55,539 --> 00:10:59,500 Zeker ook in het afgelopen jaar, eind vorig jaar, dit jaar, 176 00:11:00,539 --> 00:11:02,669 regelmatig op vraagstukken stuiten. 177 00:11:02,750 --> 00:11:07,169 Het was prettig dat we dat altijd in gezamenlijkheid konden uitkauwen 178 00:11:07,250 --> 00:11:08,669 en tot iets komen. 179 00:11:08,750 --> 00:11:11,580 Dus dat was prettig samenwerken. 180 00:11:11,669 --> 00:11:14,380 Dat is alleen maar goed om te horen natuurlijk. 181 00:11:14,500 --> 00:11:17,789 We zijn nog niet echt begonnen, 182 00:11:17,880 --> 00:11:20,919 ondertussen hebben we een aantal dingen geleerd. 183 00:11:21,000 --> 00:11:22,580 Kun je dat kort toelichten? 184 00:11:23,000 --> 00:11:24,880 Dat heb ik al aangegeven. 185 00:11:26,289 --> 00:11:29,080 Je kunt zoiets uitdenken 186 00:11:29,169 --> 00:11:32,080 maar die vraagstukken waar Jelle het ook over had, 187 00:11:32,169 --> 00:11:37,919 dat je die bij implementatie echt tegenkomt en dat samen uit moet werken. 188 00:11:38,000 --> 00:11:40,130 Ja, dus echt de gezamenlijke aanpak? 189 00:11:41,330 --> 00:11:42,500 Gezamenlijke effort, 190 00:11:42,580 --> 00:11:47,250 dat is wel het belangrijkste voor waar we nu zijn. 191 00:11:47,330 --> 00:11:49,710 Precies, dat heeft ons verder gebracht. 192 00:11:50,130 --> 00:11:51,539 Goed om te horen, Inka. 193 00:11:53,000 --> 00:11:57,750 Ruben, hoe kijkt het VNG naar zo'n aanpak? 194 00:11:57,830 --> 00:12:01,419 We hebben als gemeentes ontzettend veel te doen op dit gebied, 195 00:12:02,960 --> 00:12:06,539 het toezicht wat nu op de energiebesparingsplicht zit, 196 00:12:06,630 --> 00:12:08,919 wat nu bij de omgevingsdiensten zit. 197 00:12:09,000 --> 00:12:11,130 Maar de opgave is veel groter. 198 00:12:11,210 --> 00:12:14,130 We moeten aardgrasvrij en klimaatneutraal worden 199 00:12:14,750 --> 00:12:16,750 Deze aanpak ondersteunt dit erg. 200 00:12:17,789 --> 00:12:20,380 Ondernemers krijgen de kans op hun tempo, 201 00:12:20,460 --> 00:12:25,169 op hun manier, met investering van het geld dat efficiënt wordt ingezet, 202 00:12:25,250 --> 00:12:26,419 dat ze daarnaartoe kunnen werken 203 00:12:26,500 --> 00:12:29,750 en als bevoegd gezag zeggen hoe het moet 204 00:12:29,830 --> 00:12:31,960 ze kunnen zelf keuzes beter maken 205 00:12:32,039 --> 00:12:34,710 en binnen de looptijd van vier jaar, 206 00:12:34,789 --> 00:12:37,880 moeten ze aan de erkende maatregelen en label C-verplichting voldoen. 207 00:12:38,539 --> 00:12:43,000 Deze manier ondersteunt ons wel en daarin is ook een unieke aanpak 208 00:12:43,630 --> 00:12:47,669 en dragen we dit uit, gemeentes, omarm dit, ga hiermee aan de slag. 209 00:12:48,539 --> 00:12:51,460 Jullie nemen een rol in, aangaande het verwerven 210 00:12:51,539 --> 00:12:54,130 van draagvlak binnen de gemeentelijke wereld, 211 00:12:54,210 --> 00:12:56,460 als VNG om dit te promoten. 212 00:12:56,539 --> 00:12:59,130 Wij zijn een soort branchevereniging van de gemeentes. 213 00:12:59,250 --> 00:13:02,289 Wij proberen namens die gemeentes dit te vertellen, 214 00:13:03,000 --> 00:13:04,539 Dus we hebben de gemeentes ook een brief gestuurd 215 00:13:04,630 --> 00:13:06,630 van alsjeblieft, omarm deze aanpak 216 00:13:06,710 --> 00:13:10,130 gemotiveerd dat dit hartstikke slim is om het zo te doen. 217 00:13:12,169 --> 00:13:16,330 Ja, dat is alleen maar mooi dat de gemeente en de VNG 218 00:13:16,419 --> 00:13:19,169 hier een rol en verantwoordelijkheid in pakt. 219 00:13:19,250 --> 00:13:24,000 Eerder noemde je dat dit een mooie manier is de ondernemer te verleiden 220 00:13:24,080 --> 00:13:27,539 dat er ook wel echt een wenspunt in zit. 221 00:13:29,380 --> 00:13:34,710 Ja, zoals ik zei, ze worden getriggerd om zelf na te denken. 222 00:13:34,789 --> 00:13:39,419 Ze mogen eigen verantwoordelijkheid nemen en het op hun manier invullen. 223 00:13:39,710 --> 00:13:42,289 Niet elk pand moet op een bepaald moment voldoen. 224 00:13:42,380 --> 00:13:45,960 Ze kunnen kiezen, een pand op moment A, een ander op moment B. 225 00:13:46,330 --> 00:13:48,169 Dat komt het in hun planning het beste uit. 226 00:13:48,789 --> 00:13:51,080 Dus hoe slim kan het zijn? 227 00:13:51,169 --> 00:13:55,630 Ja, exact, het sluit een beetje aan op het ritme wat de ondernemer heeft. 228 00:13:55,710 --> 00:13:57,500 Precies, zo is het. 229 00:13:59,669 --> 00:14:03,460 We gaan kijken over welke partijen we het hebben. 230 00:14:04,419 --> 00:14:06,630 Nadja, kan jij daarop ingaan? 231 00:14:06,710 --> 00:14:10,250 Ja, misschien nog heel even kort de voorwaarden aangeven 232 00:14:10,330 --> 00:14:12,919 om deel te nemen aan de portefeuilleaanpak. 233 00:14:13,000 --> 00:14:18,250 Dat is dat je minimaal 20 panden in eigendom hebt 234 00:14:18,580 --> 00:14:20,789 verdeeld over twee omgevingsdiensten. 235 00:14:21,539 --> 00:14:27,039 We hebben 28 partijen die op dit moment graag deel willen nemen 236 00:14:27,130 --> 00:14:30,250 aan de portefeuilleaanpak, die staan hier. 237 00:14:30,710 --> 00:14:36,039 Het is een diverse groep, van zorg tot groothandel, 238 00:14:36,460 --> 00:14:40,669 overheid en supermarkten. 239 00:14:42,210 --> 00:14:47,750 Veel verschillende partijen die graag deel willen nemen aan de portefeuilleaanpak. 240 00:14:49,880 --> 00:14:53,460 Overigens moet ik nog toevoegen, dat had ik nog niet gezegd, 241 00:14:53,539 --> 00:14:56,880 maar je kunt natuurlijk vragen stellen in de chat. 242 00:14:57,710 --> 00:15:03,669 Ik dacht dat ik dat had genoemd, maar in dit geval wellicht nog niet 243 00:15:04,250 --> 00:15:06,289 en dat ik daarover heen gegaan ben. 244 00:15:08,130 --> 00:15:11,130 Mensen die online deelnemen kunnen vragen stellen in de chat. 245 00:15:12,539 --> 00:15:14,039 Als deze interessant zijn, 246 00:15:14,130 --> 00:15:19,669 of vragen zijn die voor dit gezelschap mooi zijn om te beantwoorden 247 00:15:19,750 --> 00:15:21,130 dan wordt het doorgestuurd. 248 00:15:21,789 --> 00:15:24,960 Anders worden ze beantwoord in de green room hiernaast. 249 00:15:26,830 --> 00:15:29,830 Mochten er veel vragen zijn, gaan deze naar de helpdesk, 250 00:15:29,919 --> 00:15:31,330 en op een later moment beantwoord. 251 00:15:31,419 --> 00:15:34,580 Maar stel dus vooral je vragen in de chat. 252 00:15:35,330 --> 00:15:37,080 Excuus dat ik dat nu pas noem. 253 00:15:37,880 --> 00:15:41,210 Ik denk dat het verhaal tot nu toe redelijk duidelijk was. 254 00:15:42,500 --> 00:15:44,580 Wees dus inderdaad niet bescheiden, 255 00:15:44,669 --> 00:15:47,210 neem de gelegenheid om de vraag te stellen. 256 00:15:47,289 --> 00:15:49,830 De vraag is ook niet zichtbaar voor anderen. 257 00:15:51,169 --> 00:15:52,960 Vraag gewoon maar raak. 258 00:15:54,500 --> 00:15:55,919 Nadja, ga door. 259 00:15:56,000 --> 00:16:00,460 Ja, hier zie je dus de partijen die graag willen deelnemen. 260 00:16:00,539 --> 00:16:03,210 Kunnen we naar de sheet over het proces? 261 00:16:04,000 --> 00:16:09,000 We dachten misschien toch wel handig om het proces te schetsen. 262 00:16:09,380 --> 00:16:14,919 De partijen die graag wilden deelnemen, 263 00:16:15,000 --> 00:16:19,669 konden een routekaart indienen voor 31 mei 2023. 264 00:16:19,750 --> 00:16:23,419 Er staat nu in de sheet 1 mei, dat moet 31 mei zijn. 265 00:16:23,919 --> 00:16:26,580 Waarom die termijn is belangrijk om te noemen, 266 00:16:26,960 --> 00:16:29,960 wij hebben gezegd richting de omgevingsdiensten, 267 00:16:30,039 --> 00:16:33,539 als er al bijvoorbeeld een controle liep 268 00:16:33,630 --> 00:16:38,419 bij één van de partijen, dan loopt dat gewoon door. 269 00:16:40,000 --> 00:16:46,630 Maar na 31 mei, wacht dan even met controles bij deze partijen, 270 00:16:46,710 --> 00:16:49,880 om te kijken of ze deelnemen aan de portefeuilleaanpak. 271 00:16:50,710 --> 00:16:54,419 Vervolgens zijn we met tien coördinerende inspecteurs 272 00:16:54,500 --> 00:16:57,419 de routekaarten gaan beoordelen, in teams van twee. 273 00:16:58,960 --> 00:17:04,500 We hebben gezien dat bij alle routekaarten toch wel aanvullende informatie nodig is. 274 00:17:05,459 --> 00:17:09,670 We hebben de routekaarten getoetst aan een drietal onderwerpen, 275 00:17:09,750 --> 00:17:12,459 de nul situatie, dus wat is de kernvoorraad? 276 00:17:13,290 --> 00:17:18,750 Wat zijn de hoofdgebruiksfuncties en bijvoorbeeld vierkante meters? 277 00:17:20,790 --> 00:17:22,709 Is het energiegebruik opgenomen? 278 00:17:22,920 --> 00:17:28,170 Voldoet een bedrijf aan de indicatoren, de bovenwettelijke besparing, 279 00:17:28,829 --> 00:17:31,829 energiebesparingsplicht en de label C? 280 00:17:32,500 --> 00:17:36,670 En of er gemonitord wordt, wat het ambitie- en uitvoeringsplan is? 281 00:17:36,920 --> 00:17:40,579 Vervolgens zagen wij, zoals ik zei, dat aanvullende informatie 282 00:17:40,670 --> 00:17:45,079 voor alle partijen wel nodig is om deel te kunnen nemen. 283 00:17:45,709 --> 00:17:49,920 Wij hebben met al die partijen vooraf ook een afspraak gemaakt 284 00:17:50,000 --> 00:17:53,500 om onze bevindingen te bespreken. 285 00:17:54,540 --> 00:17:57,459 Dan hebben ze één maand ongeveer de tijd gekregen 286 00:17:57,540 --> 00:17:59,670 om de routekaart aan te passen. 287 00:17:59,750 --> 00:18:04,920 Alle gesprekken hebben we nu bijna gehad op een paar na nog. 288 00:18:06,709 --> 00:18:08,459 Uiterlijk 1 december. 289 00:18:09,000 --> 00:18:12,380 Vervolgens moeten ze de definitieve routekaart indienen 290 00:18:12,459 --> 00:18:14,459 en verwachten wij uiterlijk één december 291 00:18:16,420 --> 00:18:18,670 te weten of een partij deel kan nemen of niet. 292 00:18:18,920 --> 00:18:24,250 Dan zullen wij dat advies ook communiceren naar de omgevingsdiensten 293 00:18:25,000 --> 00:18:30,459 en als een partij deelneemt, ook met een overzicht van de locaties. 294 00:18:31,000 --> 00:18:34,130 Omdat wij daar een best grote klus hebben 295 00:18:34,209 --> 00:18:37,000 om daar een goed overzicht per dienst van te maken… 296 00:18:41,170 --> 00:18:47,670 …zullen we dat uiterlijk 1 januari 2024 doen. 297 00:18:48,380 --> 00:18:52,170 Het kan zijn dat we richting de gemeentes informatie moeten geven 298 00:18:52,250 --> 00:18:56,959 over label C, als de omgevingsdienst die taak niet uitvoert. 299 00:18:57,880 --> 00:19:01,209 Dat is heel kort en snel wat het proces is. 300 00:19:01,290 --> 00:19:05,579 Heel goed, dan hebben we dat mooi inzichtelijk gehad in een sheet. 301 00:19:07,329 --> 00:19:13,250 Jelle, ik begrijp ook dat er een uniforme rapportagetool is, 302 00:19:13,329 --> 00:19:16,630 waarin de voortgang van de portefeuilleaanpak weergegeven kan worden? 303 00:19:17,459 --> 00:19:21,630 Ja, inderdaad, we begrijpen dat dit wellicht wat klein is om te lezen 304 00:19:21,709 --> 00:19:24,579 zowel voor ons als degenen die kijken. 305 00:19:25,130 --> 00:19:28,209 In de kern komt het erop neer dat we als projectgroep 306 00:19:29,000 --> 00:19:32,000 waar de coördinerend inspecteurs bij betrokken zijn, 307 00:19:32,079 --> 00:19:35,000 hebben gekeken, kunnen we komen tot een uniforme tool, 308 00:19:35,079 --> 00:19:38,250 waarmee deelnemers verantwoording kunnen afleggen in de jaren 309 00:19:38,329 --> 00:19:42,459 over de voortgang met hun vastgoedportefeuille? 310 00:19:43,170 --> 00:19:45,459 Met voortgang kijken we met name naar 311 00:19:45,750 --> 00:19:47,670 in welke mate voldoen alle gebouwen inmiddels 312 00:19:47,750 --> 00:19:50,420 aan de erkende maatregelen en aan de label C-verplichting? 313 00:19:51,130 --> 00:19:57,290 Vervolgens zit er in die tool ook een sjabloon of grafiek, 314 00:19:57,380 --> 00:20:01,829 waarmee je kunt zien hoe ver je gevorderd bent met de KPI's 315 00:20:01,920 --> 00:20:06,500 op het gebied van finaal en fossiel energieverbruik. 316 00:20:06,630 --> 00:20:13,290 Dit stelt ondernemers in staat om via één tool aan ons te kunnen rapporteren 317 00:20:13,709 --> 00:20:15,920 omdat natuurlijk, zoals je je kunt voorstellen, 318 00:20:16,290 --> 00:20:21,709 bij al die verbruiks-KPI's gedetailleerde of ingewikkelde definities onderleggen. 319 00:20:22,579 --> 00:20:24,670 Het helpt ons erg in de monitoring, 320 00:20:26,209 --> 00:20:28,000 Dat voelt te ver om nu bij stil te staan. 321 00:20:28,079 --> 00:20:29,920 Maar wel goed om te weten. 322 00:20:30,420 --> 00:20:31,420 Dat denk ik ook. 323 00:20:32,630 --> 00:20:33,709 Net wat je zegt. 324 00:20:34,040 --> 00:20:37,170 Het is belangrijk dat je de voortgang in ieder geval kan monitoren 325 00:20:37,250 --> 00:20:40,670 en dat op deze manier inzichtelijk kan maken. 326 00:20:42,079 --> 00:20:47,170 Als mensen willen zien wat er staat, dan kunnen we dit wel toesturen, toch? 327 00:20:49,329 --> 00:20:53,250 Ja, we hebben sowieso een mailadres als portefeuilleaanpak, 328 00:20:53,329 --> 00:20:56,000 dat is portefeuilleaanpak@omgevingsdienst.nl. 329 00:20:56,959 --> 00:20:59,540 Dat kan benaderd worden voor allerlei vragen. 330 00:21:00,829 --> 00:21:04,329 Fantastisch, houd dat adres in gedachten. 331 00:21:08,630 --> 00:21:10,880 Omgevingsdiensten hebben ook een rol 332 00:21:10,959 --> 00:21:13,250 in het laten slagen van de portefeuilleaanpak. 333 00:21:13,709 --> 00:21:16,579 Kun je over die rol nog wat vertellen, Jelle? 334 00:21:19,420 --> 00:21:24,380 Ja, wat Nadja aangaf, is dat nu de beoordelingsfase 335 00:21:24,459 --> 00:21:26,920 van de portefeuilleaanpak achter de rug is, 336 00:21:27,670 --> 00:21:32,750 hebben we natuurlijk inzicht in welke partijen deel gaan nemen 337 00:21:32,829 --> 00:21:34,750 en ook met welke locaties. 338 00:21:34,829 --> 00:21:37,329 Dus dat zullen we delen met de omgevingsdiensten. 339 00:21:37,959 --> 00:21:41,250 In feite, Nadja noemde net al coördinerend inspecteurs, 340 00:21:41,329 --> 00:21:45,250 dat zijn ook toezichthouders van de verschillende omgevingsdiensten. 341 00:21:46,670 --> 00:21:49,250 Kun jij, Nadja, iets kan aangeven 342 00:21:49,329 --> 00:21:51,630 wat je specifiek als individuele dienst… 343 00:21:53,170 --> 00:21:57,209 Ja, het verzoek is natuurlijk, als een deelnemer meedoet 344 00:21:57,290 --> 00:22:01,380 aan de portefeuilleaanpak, als we de routekaart hebben goedgekeurd 345 00:22:01,459 --> 00:22:05,959 voor die panden om daar dan de komende tijd niet langs te gaan 346 00:22:06,040 --> 00:22:07,420 voor een energiecontrole, 347 00:22:07,920 --> 00:22:13,579 omdat zij al meelopen in het traject van de portefeuilleaanpak. 348 00:22:14,130 --> 00:22:15,920 Dat is het verzoek. 349 00:22:17,750 --> 00:22:21,079 We hebben wel gezegd, ook nog belangrijk om te noemen. 350 00:22:21,500 --> 00:22:25,500 Soms komt het voor dat er een onderzoeksplichtige locatie 351 00:22:26,380 --> 00:22:28,130 is opgenomen in de kernvoorraad. 352 00:22:29,540 --> 00:22:33,790 Het onderzoek wordt door de omgevingsdienst zelf beoordeeld. 353 00:22:33,880 --> 00:22:38,630 Dus onderzoeksplichtig is geen onderdeel van de portefeuilleaanpak. 354 00:22:38,709 --> 00:22:41,790 Het kan meegenomen worden met je bovenwettelijke besparing. 355 00:22:42,209 --> 00:22:47,959 Maar de onderzoeken worden door de omgevingsdiensten zelf gecontroleerd. 356 00:22:48,880 --> 00:22:53,380 Ja, helder. Ik ben wel benieuwd, 357 00:22:53,459 --> 00:22:56,130 we hebben de rol van de omgevingsdiensten, 358 00:22:56,209 --> 00:22:58,959 maar er moet ook wel een soort informatiestroom 359 00:22:59,040 --> 00:23:01,040 richting de gemeente gaan lopen. 360 00:23:01,540 --> 00:23:03,579 Ruben, hoe zie jij dat dat voor je? 361 00:23:03,670 --> 00:23:06,000 Wat is de rol van de gemeente nog meer? 362 00:23:06,420 --> 00:23:08,079 Of wat zou die kunnen zijn? 363 00:23:08,170 --> 00:23:11,170 Gemeentes zijn de opdrachtgever van de omgevingsdiensten. 364 00:23:11,540 --> 00:23:14,000 Dus omgevingsdiensten moeten in alles wat ze doen, 365 00:23:14,079 --> 00:23:16,750 de productie jaarlijks rapporteren. 366 00:23:17,420 --> 00:23:20,290 Op die manier komt de informatie ook naar ons toe. 367 00:23:20,790 --> 00:23:24,709 En omdat de label C-verplichting in principe nog wel bij gemeentes ligt, 368 00:23:25,209 --> 00:23:28,209 is het fijn op die manier te horen welke kantoren, 369 00:23:28,290 --> 00:23:30,500 aan die label C-verplichting voldoen, 370 00:23:30,579 --> 00:23:32,959 dat de gemeenten dat kunnen meenemen. 371 00:23:33,040 --> 00:23:36,170 Precies, want daar gaat ook specifiek een vraag over. 372 00:23:36,250 --> 00:23:39,170 De label C-verplichting valt toch niet onder deze portefeuilleaanpak? 373 00:23:39,250 --> 00:23:41,250 Maar dat is dus inderdaad zo. 374 00:23:41,329 --> 00:23:42,790 Het valt onder de portefeuilleaanpak. 375 00:23:43,290 --> 00:23:47,250 Maar in feite hoeven de gemeentes dit stukje niet te doen, 376 00:23:47,329 --> 00:23:48,829 omdat de omgevingsdienst dit meepakt, 377 00:23:49,790 --> 00:23:51,500 daarom is de rapportage vervolgens weer fijn. 378 00:23:54,079 --> 00:23:57,420 Een eerdere vraag die naar voren kwam, was dat jij noemde, 379 00:23:57,500 --> 00:24:02,040 dat de VNG een brief ging uitsturen over de portefeuilleaanpak. 380 00:24:02,420 --> 00:24:07,040 Is die brief beschikbaar of kun je aangeven wanneer die verstuurd is? 381 00:24:07,630 --> 00:24:09,500 De brief is nogmaals beschikbaar. 382 00:24:09,579 --> 00:24:11,920 Begin dit jaar, een paar maanden geleden, 383 00:24:12,000 --> 00:24:14,130 hebben we 'm aan alle gemeentes verstuurd. 384 00:24:15,170 --> 00:24:19,209 Maar ik denk dat iedereen dat nog nagestuurd kan krijgen, die dat wil. 385 00:24:19,290 --> 00:24:25,459 Oké, in dit geval, daar kan voor gezorgd worden. 386 00:24:29,209 --> 00:24:33,670 Dan eigenlijk ook nog een vraag, als we dan toch bij de vragen zijn, 387 00:24:34,630 --> 00:24:37,670 eerdere convenantpogingen zoals de MJA zijn mislukt. 388 00:24:38,670 --> 00:24:43,040 Wat maakt het dat deze poging wel goed zal gaan? 389 00:24:43,540 --> 00:24:47,540 Wat gebeurt er als de partijen de doelstellingen niet of deels halen? 390 00:24:48,670 --> 00:24:50,829 Daar kan ik wel wat over zeggen. 391 00:24:52,420 --> 00:24:55,500 Daar waren wij in het begin ook wel bang voor. 392 00:24:56,630 --> 00:25:00,420 Dat is de reden in de portefeuilleaanpak, het programma van eisen, 393 00:25:00,500 --> 00:25:04,000 nu anders in elkaar zit dan meerjarenafspraken. 394 00:25:04,420 --> 00:25:08,959 Meerjarenafspraken had je eigenlijk alleen een besparing 395 00:25:09,040 --> 00:25:13,420 in vier jaar voor het hele concern. 396 00:25:15,130 --> 00:25:19,250 Nu is de verplichting van energiebesparingsplicht 397 00:25:19,959 --> 00:25:23,079 en label C onderdeel van de portefeuille. 398 00:25:23,170 --> 00:25:26,250 Dus het wettelijke gedeelte wordt ook meegenomen 399 00:25:26,329 --> 00:25:29,829 en moet ook goed zijn aan het eind van deze vier jaar. 400 00:25:30,170 --> 00:25:32,540 Dat is wel een verschil met de MJA. 401 00:25:33,130 --> 00:25:38,500 En daarnaast hebben we een jaarlijkse voortgangsrapportage wat we toetsen. 402 00:25:39,829 --> 00:25:43,290 Blijkt er onvoldoende voortgang te zijn, dan is er de mogelijkheid 403 00:25:43,380 --> 00:25:47,209 om een partij uit de portefeuilleaanpak te zetten. 404 00:25:48,209 --> 00:25:51,709 Dus we zitten er heel streng op eigenlijk. 405 00:25:53,709 --> 00:25:59,459 Dat maakt nogmaals dat je ziet dat het vooral een handreiking is 406 00:25:59,540 --> 00:26:04,290 naar de ondernemer om het op het voor hun juiste moment te doen, 407 00:26:04,380 --> 00:26:08,209 maar dat echt geen manier is om onder deze verplichtingen uit te komen. 408 00:26:08,709 --> 00:26:12,500 Met dat plan van eisen zit er wel meer een stok achter de deur. 409 00:26:12,579 --> 00:26:14,540 Precies, veel meer. 410 00:26:14,630 --> 00:26:17,959 Ja, de MJA3 was vooral een efficiency verbetering, 411 00:26:18,040 --> 00:26:22,130 je moest per product minder energie gaan verbruiken maar je kon uiteindelijk 412 00:26:22,209 --> 00:26:25,750 alsnog meer energie gaan gebruiken, want het is een efficiency per product. 413 00:26:25,829 --> 00:26:30,209 In absolute zin moet het finale energieverbruik naar beneden. 414 00:26:30,290 --> 00:26:32,750 Dat is een totaal andere benadering. 415 00:26:34,130 --> 00:26:38,000 Precies. Nu ik toch bij jou ben, Ruben. 416 00:26:39,079 --> 00:26:42,630 Want de gemeenten zijn ook bezig in hun eigen wijk 417 00:26:42,709 --> 00:26:47,790 om van dat aardgas los te komen, de warmtetransitie praten we dan over. 418 00:26:49,329 --> 00:26:51,790 Hoe past deze portefeuilleaanpak daar eigenlijk in? 419 00:26:51,880 --> 00:26:54,040 Hoe kan de gemeente daar dan rekening mee houden? 420 00:26:54,790 --> 00:26:55,790 Ja, goede vraag. 421 00:26:57,079 --> 00:26:59,579 We hopen dat bedrijven er rekening mee gaan houden. 422 00:26:59,670 --> 00:27:03,040 Gemeentes zijn bezig met plannen om van het aardgas af te gaan. 423 00:27:03,380 --> 00:27:06,290 Daar hebben ze hun transitievisie warmte al voor opgesteld. 424 00:27:06,880 --> 00:27:09,420 Het is wachten op de omgevingswet, dat die ingaat. 425 00:27:09,709 --> 00:27:12,250 Dan komen de wijkuitvoeringsplannen 426 00:27:12,329 --> 00:27:15,500 uiteindelijk in de omgevingsvisies terecht. 427 00:27:16,209 --> 00:27:19,709 Dan krijgt een wijk acht jaar de tijd om van het aardgas af te gaan. 428 00:27:20,380 --> 00:27:23,750 En dus valt nog geen enkel bedrijf nu in een wijk die toegewezen is. 429 00:27:23,880 --> 00:27:26,920 Maar dit bedrijf weet nu dat het eraan gaat komen. 430 00:27:27,500 --> 00:27:29,709 En als ze bij de gemeente gaan informeren, 431 00:27:29,790 --> 00:27:32,829 wanneer gaat mijn bedrijf op die locatie van het aardgas af? 432 00:27:32,920 --> 00:27:35,829 Geeft deze aanpak de kans om er beter op te anticiperen, 433 00:27:36,500 --> 00:27:40,290 dus het is nog niet zo'n groot ding in de portefeuilleaanpak, 434 00:27:40,380 --> 00:27:44,209 maar het staat er wel en het helpt ondernemers daarover na te denken. 435 00:27:44,920 --> 00:27:47,459 Het is ook communicatie, want op die manier, 436 00:27:48,579 --> 00:27:51,329 door langer de tijd te nemen, kun je beter voorbereiden, 437 00:27:51,420 --> 00:27:53,000 dan heb je veel beter rendement. 438 00:27:55,459 --> 00:27:58,709 Is daar dan voor de gemeente, ligt daar de bal? 439 00:27:58,790 --> 00:28:02,880 Of moet de ondernemer dat eigenlijk zelf goed nagaan? 440 00:28:03,709 --> 00:28:07,130 We zijn sowieso aan het nadenken, samen met Binnenlandse Zaken, 441 00:28:07,209 --> 00:28:11,459 hoe gaan we de wijkaanpak ook koppelen aan de utiliteitsbouw? 442 00:28:11,540 --> 00:28:18,329 Ik denk dat deze bij zowel gemeenten als bedrijven ligt, 443 00:28:18,420 --> 00:28:19,420 bij beiden. 444 00:28:21,670 --> 00:28:25,630 Als bedrijf of instelling moet je ook kijken 445 00:28:25,709 --> 00:28:27,670 wat gaat er in mijn omgeving gebeuren 446 00:28:27,750 --> 00:28:30,459 en hoe kan ik daar goed op aansluiten 447 00:28:31,790 --> 00:28:35,079 om aan te sluiten op de transitievisie warmte of de warmteplannen? 448 00:28:36,000 --> 00:28:38,500 Kan ik mee met collectieve oplossingen 449 00:28:38,579 --> 00:28:42,579 of moet ik individueel een oplossing kiezen? 450 00:28:44,040 --> 00:28:47,040 Daarover nadenken, dat ligt bij een gebouweigenaar 451 00:28:47,130 --> 00:28:51,540 en dan moet die ook kijken naar alle bronnen van informatie die er zijn, 452 00:28:51,630 --> 00:28:53,290 om die keuze op te baseren. 453 00:28:53,380 --> 00:28:55,380 En de gemeente heeft natuurlijk een rol 454 00:28:55,459 --> 00:28:59,209 om ook echt partijen actief te gaan betrekken in die transitie. 455 00:28:59,709 --> 00:29:03,170 Ja, dus dat is wel vanuit de omgevingsdienst 456 00:29:03,250 --> 00:29:07,459 misschien gewenst om dat signaal bij het bedrijf neer te leggen, 457 00:29:07,540 --> 00:29:11,079 houd ook in de gaten wat er in de omgeving gebeurt. 458 00:29:11,670 --> 00:29:13,380 Ja, dat hebben we ook gedaan. 459 00:29:13,459 --> 00:29:15,540 We hebben alle partijen uitgenodigd, 460 00:29:15,630 --> 00:29:20,500 ook om de routekaarten toe te lichten. 461 00:29:20,579 --> 00:29:24,000 Toen hebben we aangegeven: houd rekening met de wijkaanpak, 462 00:29:24,079 --> 00:29:26,920 neem het mee indien er informatie over bekend is, 463 00:29:27,329 --> 00:29:29,790 en neem het op in de routekaart. 464 00:29:29,880 --> 00:29:34,000 Daar kan misschien ook in de komende jaren steeds meer in opgenomen worden. 465 00:29:35,540 --> 00:29:39,250 Ongeveer een derde van de wijk moet in 2030 van het aardgas af, 466 00:29:39,329 --> 00:29:40,880 ook een derde van de bedrijven. 467 00:29:41,250 --> 00:29:43,079 Dan ben je in de tweede ronde in 2040. 468 00:29:43,170 --> 00:29:44,920 Dan heb je nog wel even tijd om te gaan 469 00:29:45,000 --> 00:29:46,540 en dan praten we niet over deze portefeuilleaanpak, 470 00:29:46,630 --> 00:29:49,579 maar over een vervolg, wat er vast gaat komen. 471 00:29:49,670 --> 00:29:52,290 Ja, precies. 472 00:29:52,380 --> 00:29:55,630 In januari is er een evaluatie, 473 00:29:57,040 --> 00:30:03,170 Ruben, je gaf in het voorgesprek aan, dat jij ook nog wel vanuit de VNG 474 00:30:03,829 --> 00:30:07,290 graag wens hebt ten aanzien van de portefeuilleaanpak, 475 00:30:07,380 --> 00:30:08,579 ten aanzien van de toekomst. 476 00:30:08,959 --> 00:30:11,920 We moeten eerst goed evalueren, kijken of dit aanslaat 477 00:30:12,329 --> 00:30:18,380 of de hoop die dit project biedt, of dat werkelijkheid wordt. 478 00:30:18,540 --> 00:30:23,380 Dus gaan partijen echt jaarlijks die drieënhalf procent halen? 479 00:30:24,170 --> 00:30:27,459 Of met een kleine herinnering, dat ze daarna echt wel gaan halen. 480 00:30:27,540 --> 00:30:29,040 Dat hopen we gewoon. 481 00:30:30,420 --> 00:30:32,579 Maar als dat allemaal positief is 482 00:30:32,670 --> 00:30:35,130 en we kunnen meer partijen hierbij betrekken, 483 00:30:35,209 --> 00:30:36,790 dus of op dezelfde voorwaarden, 484 00:30:36,880 --> 00:30:41,079 of liever nog, dat we de grens van 20 locaties 485 00:30:42,670 --> 00:30:48,420 in minimaal twee omgevingsdiensten, als dat wat losser kan komen. 486 00:30:48,920 --> 00:30:51,250 Ik ben in dienst van de gemeente Utrecht 487 00:30:51,329 --> 00:30:54,079 er zijn scholenstichtingen, binnen de gemeente Utrecht, 488 00:30:54,170 --> 00:30:55,420 die hebben 15 panden. 489 00:30:55,920 --> 00:30:58,040 Dit zou voor hen ook een perfecte oplossing zijn. 490 00:30:58,130 --> 00:30:59,540 Dus of dit uitbreiden 491 00:30:59,630 --> 00:31:03,290 of misschien uiteindelijk een soort lokale aanpak gaan ontwikkelen, 492 00:31:03,670 --> 00:31:05,290 dat zou ik geweldig vinden. 493 00:31:05,380 --> 00:31:08,040 Dat zou helpen, niet meer pak je de koplopers, 494 00:31:08,130 --> 00:31:09,540 dat woord is nog niet gevallen. 495 00:31:09,630 --> 00:31:13,540 De koplopers die best willen of willen bewijzen dat ze koploper zijn, 496 00:31:13,920 --> 00:31:15,459 die kunnen op deze manier aan de slag gaan. 497 00:31:15,540 --> 00:31:19,829 Dan hebben we de energiebesparingsplicht wel voor degene die dan minder goed lopen. 498 00:31:19,920 --> 00:31:23,709 Ja, precies echt als stok achter de deur. 499 00:31:27,290 --> 00:31:30,000 Wil iemand anders nog reageren 500 00:31:30,079 --> 00:31:34,329 of een boodschap meegeven aan de omgevingsdiensten? 501 00:31:36,420 --> 00:31:42,959 Nadja gaf net al aan dat we dus jaarlijks ook een verantwoordingsmoment hebben, 502 00:31:43,329 --> 00:31:47,250 waar we dus toetsen op de KPI's en op de voortgang, 503 00:31:49,170 --> 00:31:52,250 en dit vindt plaats met de coördinerend inspecteur 504 00:31:52,329 --> 00:31:53,709 die is toegewezen aan het concern, 505 00:31:54,459 --> 00:31:57,130 dat we ook gebruikmaken van steekproeven en dergelijke. 506 00:31:57,209 --> 00:32:01,540 Dus dat heeft echt wel wat gewicht, in dat moment. 507 00:32:01,959 --> 00:32:08,079 En dat zal einde van het eerste kwartaal van 2024 plaatsvinden, 508 00:32:08,380 --> 00:32:11,829 dus daar zijn we ook al mee aan de slag. 509 00:32:11,920 --> 00:32:12,920 Ja, precies. 510 00:32:13,000 --> 00:32:14,750 Ga je gang. 511 00:32:14,829 --> 00:32:16,420 Ik zou nog wel graag willen aanvullen 512 00:32:16,500 --> 00:32:21,130 dat we heel blij zijn met de partijen die deelnemen, 513 00:32:21,209 --> 00:32:26,380 omdat die de ambitie delen om meer te doen dan wettelijk verplicht is, 514 00:32:27,250 --> 00:32:32,040 en dus bijdragen aan het bereiken van CO2-doelstellingen. 515 00:32:32,500 --> 00:32:37,130 Gisteren zijn er weer scenario's van het KNMI openbaar gemaakt. 516 00:32:38,209 --> 00:32:41,709 Ik vind dat best wel schrikken als je kijkt naar het ergste scenario. 517 00:32:42,880 --> 00:32:46,040 We moeten niet wachten tot morgen, maar vandaag beginnen. 518 00:32:46,329 --> 00:32:48,579 Ja, zeker waar, dat denk ik ook. 519 00:32:50,540 --> 00:32:53,579 Daarop aansluitend, ik zie nog een vraag binnenkomen. 520 00:32:53,670 --> 00:32:57,079 Stel er zijn bedrijven die willen instappen, is dat nog mogelijk? 521 00:32:58,209 --> 00:33:00,790 Daarvan hebben we gezegd, voor nu, niet. 522 00:33:03,250 --> 00:33:07,329 Voordat we daar een besluit over nemen, gaan we eerst met de partijen 523 00:33:07,420 --> 00:33:13,170 die zich nu hebben gemeld aan de slag en ervaring opdoen met deze aanpak. 524 00:33:13,790 --> 00:33:18,750 Zoals Ruben al zei, we gaan in januari deze aanpak, 525 00:33:18,829 --> 00:33:21,170 wat we tot nu toe hebben gedaan, evalueren. 526 00:33:21,250 --> 00:33:27,040 Op basis daarvan kijken we of een instapmoment tot de mogelijkheden behoort, 527 00:33:27,540 --> 00:33:29,880 en ook over een mogelijk vervolg. 528 00:33:30,079 --> 00:33:34,329 Precies, wellicht in de toekomst, maar nu even met de partijen. 529 00:33:34,420 --> 00:33:35,790 Nu aan de slag. 530 00:33:35,880 --> 00:33:36,920 Zo is het, ja. 531 00:33:37,829 --> 00:33:38,670 Je was een rondje aan het doen? 532 00:33:38,790 --> 00:33:41,130 Ja, ga je gang, Ruben. 533 00:33:41,209 --> 00:33:42,540 Wat ik nog wil benadrukken, 534 00:33:42,630 --> 00:33:46,079 ik ben een soort voorstander van de wortel en de stok methode. 535 00:33:46,540 --> 00:33:48,079 Dit is echt een wortel. 536 00:33:48,170 --> 00:33:50,579 Je helpt ondernemers hiermee verder te komen. 537 00:33:50,670 --> 00:33:53,579 Maar het moet heel duidelijk zijn dat het niet vrijblijvend is, 538 00:33:53,670 --> 00:33:57,540 Daarom ben ik blij dat omgevingsdiensten er best op gestaan hebben, 539 00:33:57,630 --> 00:34:00,500 dat erkende maatregelen en label C gedaan worden. 540 00:34:00,579 --> 00:34:04,920 Alleen hebben ze wel wat flexibiliteit ingebouwd dus liefst stimulerend 541 00:34:05,000 --> 00:34:09,790 maar wel met een duidelijk controleren op, doen ze echt wat ze beloven. 542 00:34:09,879 --> 00:34:12,379 Geen greenwashing, dat moet het niet worden. 543 00:34:12,459 --> 00:34:15,459 Daarin hoop ik echt dat de omgevingsdiensten die uitdaging aangaan, 544 00:34:15,540 --> 00:34:18,750 dat ze heel scherp de voortgangsrapporten te beoordelen. 545 00:34:18,830 --> 00:34:20,379 Daar daag ik ze toe uit. 546 00:34:20,459 --> 00:34:24,580 Blijf scherp kijken en doe niet zoveel of geen concessies. 547 00:34:26,330 --> 00:34:30,169 Het woord stimuleren is misschien niet helemaal het juiste woord, 548 00:34:30,250 --> 00:34:32,790 want het is beiden. 549 00:34:33,419 --> 00:34:37,750 Controle van de wettelijke aspecten en de bovenwettelijke eisen. 550 00:34:37,830 --> 00:34:42,419 De ruimte zit inderdaad in, neem het mee in je planning van vier jaar. 551 00:34:43,919 --> 00:34:48,879 Dan moet in ieder geval de bestaande bouw minimaal aan wettelijke eisen voldoen. 552 00:34:50,959 --> 00:34:54,500 Dat is voor sommige partijen echt een uitdaging, zien wij. 553 00:34:57,209 --> 00:35:02,879 Ik zag een vraag, maar die is weg, dus dat is makkelijk. 554 00:35:02,959 --> 00:35:04,959 Die heeft zichzelf opgelost. 555 00:35:05,580 --> 00:35:07,830 Wil jij daar nog op reageren, Jelle? 556 00:35:07,919 --> 00:35:09,129 Een verdwenen vraag? 557 00:35:13,750 --> 00:35:18,250 Op wat er gezegd is: Het verhaal met de wortel en de stok. 558 00:35:20,080 --> 00:35:22,250 Wij staan achter wat Ruben aangeeft. 559 00:35:22,330 --> 00:35:25,379 Het is interessant, dat we in de afgelopen maanden, 560 00:35:25,459 --> 00:35:29,919 en nog steeds, in gesprek zijn met die deelnemende partijen. 561 00:35:30,000 --> 00:35:33,419 Daar zie je ook continu dat het er allebei in zit 562 00:35:34,540 --> 00:35:37,830 en dat die portefeuilleaanpak soms wel ondernemers helpt 563 00:35:37,959 --> 00:35:40,629 om het ook intern, in hun eigen organisatie, 564 00:35:40,959 --> 00:35:44,290 het belang en de urgentie van die wettelijke kaders 565 00:35:44,379 --> 00:35:48,540 en daar een uitvoeringsplan voor de komende vier jaar op te maken, 566 00:35:48,629 --> 00:35:50,959 om dat intern ook verder te brengen. 567 00:35:52,540 --> 00:35:55,830 Soms is het ook best veel en complex, 568 00:35:55,919 --> 00:36:00,379 en vragen we op een bepaalde manier best veel in zo'n routekaart. 569 00:36:00,959 --> 00:36:03,919 Dat is het gevolg van dat we in het programma van eisen 570 00:36:05,000 --> 00:36:10,540 ook wel een bepaalde mate van strengheid hebben opgezocht. 571 00:36:10,629 --> 00:36:12,080 Het is niet vrijblijvend. 572 00:36:12,169 --> 00:36:13,250 Nee. 573 00:36:13,330 --> 00:36:16,830 We hebben in eerste instantie gezien dat de eerste routekaarten 574 00:36:16,919 --> 00:36:21,330 zo waren opgenomen, dat er aan aansluiting werd gezocht 575 00:36:21,419 --> 00:36:26,379 met onderhoudsmomenten en renovatie. 576 00:36:26,459 --> 00:36:31,459 Dat zou te lang duren voordat je dan aan alle eisen zou kunnen voldoen. 577 00:36:32,629 --> 00:36:37,790 Wat Jelle ook zegt, intern hebben ze daar wel overleg moeten voeren 578 00:36:37,879 --> 00:36:40,709 om het binnen een bepaalde termijn te realiseren. 579 00:36:42,169 --> 00:36:45,080 Een goed punt om dat interne te benadrukken, ja. 580 00:36:45,169 --> 00:36:47,790 De duurzaamheidsafdeling kan van alles willen, 581 00:36:47,919 --> 00:36:52,419 maar de uitvoering ook, en op deze manier is dat wel stok achter de deur. 582 00:36:52,500 --> 00:36:56,080 Dat hebben we meerdere keren gehoord, dat in eerste instantie, 583 00:36:57,709 --> 00:37:00,879 schrik je er wellicht van wat we allemaal vragen 584 00:37:00,959 --> 00:37:03,959 en dat men op een later moment in de tijd terugkwam, 585 00:37:04,040 --> 00:37:08,040 het heeft ons ook geholpen om het intern te verbreden 586 00:37:08,129 --> 00:37:12,790 in plaats van dat het een plan is van de afdeling duurzaamheid of vastgoed. 587 00:37:15,540 --> 00:37:21,129 Zo komt het onderwerp ook weer beter op de agenda bij de anderen, zo is het. 588 00:37:23,000 --> 00:37:25,129 Volgens mij is er genoeg gezegd. 589 00:37:25,209 --> 00:37:29,040 Ik hoop dat het voor iedereen een informatieve webinar is geweest. 590 00:37:29,129 --> 00:37:33,580 Ik wil in ieder geval de gasten aan tafel hartelijk bedanken voor hun inbreng 591 00:37:34,080 --> 00:37:38,629 en de mensen online bedanken voor hun aanwezigheid. 592 00:37:40,379 --> 00:37:44,209 Meestal na afloop, en dat scherm zien jullie nu, 593 00:37:44,290 --> 00:37:47,580 kan je je aanmelden voor de overige webinars. 594 00:37:48,709 --> 00:37:52,290 Na afloop is er de mogelijkheid om een enquête in te vullen. 595 00:37:52,379 --> 00:37:59,040 Dat vinden we leuk, dan weten we hoe jullie onze webinar hebben gewaardeerd. 596 00:37:59,129 --> 00:38:01,830 Neem daar even de tijd voor, als je wil. 597 00:38:03,250 --> 00:38:07,040 Wij gaan morgen zoals ik zei, door met de technische webinars. 598 00:38:07,669 --> 00:38:12,080 Als je een webinar gemist hebt, dat je het achteraf terug kan zien, 599 00:38:12,169 --> 00:38:17,500 alle webinars worden opgenomen, dus het geeft niet als je er één mist. 600 00:38:17,919 --> 00:38:21,879 Die kun je rustig terugkijken of als je een collega hebt 601 00:38:22,000 --> 00:38:24,580 waarvan je denkt, die vindt dat leuk, 602 00:38:24,669 --> 00:38:25,669 laat het weten. 603 00:38:27,050 --> 00:38:30,500 Er komen links op de website van IPLO te staan, 604 00:38:31,500 --> 00:38:35,000 zodat ze straks allemaal daar ook weer terug te vinden zijn. 605 00:38:35,790 --> 00:38:40,209 Voor nu, bedankt voor het kijken en wellicht tot de webinar later vanmiddag. 606 00:38:40,290 --> 00:38:41,290 Bedankt.