1
00:00:02,960 --> 00:00:05,420
Welkom allemaal bij het vijfde webinar,

2
00:00:05,880 --> 00:00:07,789
over de portefeuilleaanpak.

3
00:00:08,579 --> 00:00:11,920
Dit is een webinar
in de reeks van negen in totaal.

4
00:00:12,630 --> 00:00:15,789
We hebben het gehad
over de wijzigingen in de wetgeving

5
00:00:17,209 --> 00:00:20,209
van de aanscherping
van de energiebesparingsplicht,

6
00:00:20,920 --> 00:00:24,329
over de
informatieplicht en de EML maatregelen,

7
00:00:24,420 --> 00:00:26,379
over de onderzoeksplicht.

8
00:00:26,879 --> 00:00:30,079
Vanochtend hebben we
het over de ondersteuning

9
00:00:30,670 --> 00:00:34,250
en de hulpmiddelen die
het bevoegd gezag ter beschikking staan

10
00:00:34,330 --> 00:00:38,380
bij de uitvoering van de
informatie- en energiebesparingsplicht.

11
00:00:38,959 --> 00:00:40,709
Nu over de portefeuilleaanpak.

12
00:00:41,250 --> 00:00:44,880
Later komen we nog terug
op het energielabel C voor kantoren.

13
00:00:45,709 --> 00:00:50,709
Morgen hebben we specifieke seminars
die betrekking hebben op technieken.

14
00:00:51,580 --> 00:00:55,209
We gaan dan in op
de compressoren en perslucht,

15
00:00:55,959 --> 00:00:58,290
elektrische aandrijfsystemen en motoren.

16
00:00:58,709 --> 00:01:02,330
De laatste webinar morgenmiddag
gaat over technische isolatie.

17
00:01:02,709 --> 00:01:04,129
Dat is pas morgen.

18
00:01:05,040 --> 00:01:08,919
We zijn in het nu en we gaan het
over de portefeuilleaanpak hebben.

19
00:01:09,000 --> 00:01:12,169
Ik wil graag de mensen
aan tafel aan jullie voorstellen

20
00:01:12,879 --> 00:01:14,129
en ik begin met Inka.

21
00:01:15,379 --> 00:01:19,379
Hallo, mijn naam is Inka Vogelaar
en ik werk bij het ministerie

22
00:01:19,459 --> 00:01:21,879
van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties

23
00:01:22,379 --> 00:01:24,500
aan het verduurzamen
van de gebouwde omgeving

24
00:01:25,040 --> 00:01:28,330
en specifiek voor het verduurzamen
van de utiliteitsbouw.

25
00:01:28,830 --> 00:01:29,500
Dank, Inka.

26
00:01:29,580 --> 00:01:30,709
We gaan naar Nadja.

27
00:01:31,500 --> 00:01:35,169
Ik ben Nadja Helvensteijn
van de Omgevingsdienst West-Holland

28
00:01:35,959 --> 00:01:40,040
en ik ben hier
namens ODNL Omgevingsdienst NL,

29
00:01:40,129 --> 00:01:43,379
daar zit ik in een werkgroep
voor de portefeuilleaanpak.

30
00:01:44,250 --> 00:01:45,209
Dank, Nadja.

31
00:01:45,290 --> 00:01:46,459
We gaan naar Ruben.

32
00:01:46,540 --> 00:01:49,629
Ik ben Ruben van Brenk, ik werk bij de
Vereniging Nederlandse Gemeenten.

33
00:01:49,919 --> 00:01:53,709
Ik ben daar beleidsmedewerker
verduurzamen van het utiliteitsbouw

34
00:01:53,790 --> 00:01:56,709
en ondersteun gemeentes
bij hun taken hierover.

35
00:01:57,540 --> 00:01:59,080
Dank je wel, Ruben. Jelle.

36
00:01:59,580 --> 00:02:02,330
Mijn naam is Jelle Voets,
werkzaam voor ODNL,

37
00:02:02,419 --> 00:02:04,919
ik ben daar projectleider
portefeuilleaanpak

38
00:02:05,459 --> 00:02:08,789
en help de inhoudelijke experts,
Nadja en haar collega's,

39
00:02:08,880 --> 00:02:12,380
om de portefeuilleaanpak
ook in de praktijk te brengen.

40
00:02:12,460 --> 00:02:14,000
Ja, hartstikke goed.

41
00:02:14,080 --> 00:02:16,750
Tenslotte, mijn naam
is Herman Jan Wijnants,

42
00:02:16,830 --> 00:02:19,919
ik ben de host
tijdens deze negen webinars.

43
00:02:20,000 --> 00:02:24,539
Ik werk bij IPLO, het informatiepunt
leefomgeving van Rijkswaterstaat

44
00:02:24,630 --> 00:02:27,080
en specifiek de energiebesparingsplicht.

45
00:02:27,580 --> 00:02:30,789
Welkom allemaal,
fijn om jullie aan tafel te hebben.

46
00:02:31,880 --> 00:02:36,080
We beginnen de webinars meestal
met een poll en dat is nu ook het geval.

47
00:02:37,710 --> 00:02:41,250
Mensen die online aanwezig zijn,
die zien nu de vraag:

48
00:02:41,330 --> 00:02:44,039
Bent u bekend met de portefeuilleaanpak?

49
00:02:44,960 --> 00:02:46,210
Inka, wat denk jij?

50
00:02:46,880 --> 00:02:48,710
Zijn ze hier goed mee bekend?

51
00:02:48,789 --> 00:02:53,080
Of wel redelijk, deels of
eigenlijk nog helemaal niet?

52
00:02:53,169 --> 00:02:54,460
Wat verwacht je?

53
00:02:54,539 --> 00:02:59,960
Ik denk, het is nieuw,
dus ik verwacht deels mee bekend.

54
00:03:00,039 --> 00:03:02,710
Deels. Nadja, wat denk jij?

55
00:03:02,789 --> 00:03:06,960
We hebben best wel veel
gecommuniceerd de afgelopen maanden,

56
00:03:07,039 --> 00:03:09,919
dus ik hoop ja, maar anders deels.

57
00:03:10,419 --> 00:03:11,500
Anders deels.

58
00:03:12,710 --> 00:03:18,380
Ik zie nu in ieder geval
ruim 20 mensen die geantwoord hebben

59
00:03:18,460 --> 00:03:21,380
en het overgrote deel zegt, ja.

60
00:03:22,289 --> 00:03:23,919
20 procent zegt, ja, goed.

61
00:03:25,330 --> 00:03:31,130
Ongeveer een kwart, is deels
en maar vijf procent gelukkig, nee.

62
00:03:31,919 --> 00:03:35,250
Dat is in
ieder geval goed nieuws.

63
00:03:35,330 --> 00:03:37,539
De meesten hebben er kennis mee gemaakt

64
00:03:37,630 --> 00:03:40,289
en het overgrote deel weet er wel van.

65
00:03:40,380 --> 00:03:42,789
Dat is in ieder geval fijn om te horen.

66
00:03:45,380 --> 00:03:48,380
Dan zijn we natuurlijk benieuwd.

67
00:03:48,460 --> 00:03:53,210
De portefeuilleaanpak,
hoe is het tot stand gekomen?

68
00:03:53,289 --> 00:03:55,500
Inka, kan jij ons daarin meenemen?

69
00:03:55,580 --> 00:03:57,580
Daar kan ik kort iets over zeggen.

70
00:03:58,130 --> 00:04:03,039
De portefeuilleaanpak komt
voort uit het Klimaatakkoord

71
00:04:03,669 --> 00:04:08,000
en daarin staat
dat er een portefeuilleaanpak komt

72
00:04:08,539 --> 00:04:13,330
waarmee grote gebouweigenaren
aan het bevoegd gezag

73
00:04:13,419 --> 00:04:16,040
verantwoording kunnen afleggen
over hun vastgoedportefeuille.

74
00:04:16,500 --> 00:04:20,540
Het is dus een afspraak uit
het Klimaatakkoord, die nu uitgewerkt is.

75
00:04:20,630 --> 00:04:24,540
Ja, helder. Wat houdt dat ongeveer in?

76
00:04:24,630 --> 00:04:27,959
Eigenlijk zijn we er nu
om het precies te regelen.

77
00:04:28,040 --> 00:04:29,040
Ja, zeker.

78
00:04:29,130 --> 00:04:33,459
Het doel van
deze portefeuilleaanpak is te werken

79
00:04:33,540 --> 00:04:38,540
aan onze klimaatdoelstellingen voor 2050,
met een tussenstap voor 2030.

80
00:04:39,829 --> 00:04:42,380
We streven naar het realiseren van

81
00:04:43,880 --> 00:04:48,000
55 procent CO2-reductie in 2030.

82
00:04:48,630 --> 00:04:52,630
Om dat te halen, moet er meer
gebeuren dan wettelijk verplicht is.

83
00:04:53,040 --> 00:04:54,920
We willen met deze aanpak,

84
00:04:55,000 --> 00:04:57,540
ook met de vrijwillige renovatiestandaard,

85
00:04:57,630 --> 00:05:01,000
gebouweigenaren perspectief
bieden van hoe komen we daar?

86
00:05:02,170 --> 00:05:04,750
Concreet is
deze portefeuilleaanpak daarvoor.

87
00:05:04,829 --> 00:05:07,630
Wat het inhoudt voor gebouweigenaren,

88
00:05:07,709 --> 00:05:11,130
is dat ze met
minder administratieve lasten

89
00:05:11,209 --> 00:05:13,880
voor het bevoegd gezag
als de gebouweigenaar,

90
00:05:14,459 --> 00:05:17,290
dat het ruimte biedt
voor een planmatige aanpak.

91
00:05:18,329 --> 00:05:24,040
Het geeft ook een integrale beoordeling
van het bevoegd gezag.

92
00:05:25,130 --> 00:05:27,750
Gebouweigenaren weten
waar ze aan toe zijn.

93
00:05:27,829 --> 00:05:31,459
Ja, en het is natuurlijk
voor de Omgevingsdienst interessant,

94
00:05:31,540 --> 00:05:33,420
die administratieve last.

95
00:05:33,500 --> 00:05:37,500
Dat tikt bij sommige
van deze vastgoedeigenaren echt aan.

96
00:05:37,959 --> 00:05:39,170
Nadja of Jelle?

97
00:05:40,709 --> 00:05:42,630
Vertaald naar de praktijk,

98
00:05:42,709 --> 00:05:46,630
hebben we een aantal mogelijke
deelnemers aan de portefeuilleaanpak,

99
00:05:46,709 --> 00:05:51,250
die soms 1000 of meer vastgoedobjecten
in één portefeuille hebben zitten.

100
00:05:51,750 --> 00:05:54,630
Als de portefeuilleaanpak
niet zou bestaan,

101
00:05:54,709 --> 00:05:58,500
zou dat resulteren
in 1000 controlebezoeken

102
00:05:58,630 --> 00:06:01,670
vanuit meer dan
25 omgevingsdiensten in het land.

103
00:06:02,959 --> 00:06:04,329
Nu is er een instrument

104
00:06:04,420 --> 00:06:08,209
om dat op portefeuilleniveau
meerjarig te sturen.

105
00:06:08,670 --> 00:06:11,459
Dat is voor ons
als omgevingsdienst makkelijk,

106
00:06:11,920 --> 00:06:15,750
dat is één van de hoofdredenen
voor deelnemers om deel te nemen.

107
00:06:15,829 --> 00:06:17,250
Ja, precies.

108
00:06:17,329 --> 00:06:20,459
Het is de administratieve last
bij de ondernemer

109
00:06:21,709 --> 00:06:26,130
om makkelijker
aan deze plicht te voldoen.

110
00:06:26,209 --> 00:06:28,209
Mag ik daarop aanvullen?
-Tuurlijk.

111
00:06:28,290 --> 00:06:31,329
Het is een invulling van de eigen
verantwoordelijkheid van ondernemers.

112
00:06:31,420 --> 00:06:33,920
Je geeft ze
ruimte om het zelf in te vullen,

113
00:06:34,000 --> 00:06:36,709
wat zij voor hun bedrijfsvoering
het beste kunnen doen,

114
00:06:36,790 --> 00:06:38,209
dat geeft veel voordeel.

115
00:06:38,290 --> 00:06:41,380
Ja, terecht punt, denk ik inderdaad,

116
00:06:41,880 --> 00:06:45,500
maar het is niet
alleen maar leuk en aardig.

117
00:06:46,079 --> 00:06:50,540
In de markt hoor je ook wel
de geluiden dat het een manier is

118
00:06:50,670 --> 00:06:53,130
om eronderuit te komen voor de ondernemer.

119
00:06:53,209 --> 00:06:54,540
Hoe zie jij dat, Inka?

120
00:06:54,630 --> 00:06:58,750
Waarschijnlijk doel je op een escape
voor de wettelijke verplichtingen.

121
00:06:59,540 --> 00:07:03,380
Dat is natuurlijk nadrukkelijk
niet de bedoeling.

122
00:07:03,880 --> 00:07:08,920
Het uitgangspunt is dat
deze partijen die deel gaan nemen,

123
00:07:09,880 --> 00:07:13,829
zich verbinden aan het realiseren
van bovenwettelijke prestaties

124
00:07:13,920 --> 00:07:17,790
dus meer CO2-reductie
realiseren, groter energiegebruik

125
00:07:18,380 --> 00:07:22,630
en sowieso is voldoen aan wetgeving,
het uitgangspunt.

126
00:07:23,579 --> 00:07:27,380
Daar hebben we het met
elkaar uitgebreid over gehad.

127
00:07:29,000 --> 00:07:31,750
Op dat punt
hebben we goede afspraken gemaakt,

128
00:07:31,880 --> 00:07:34,579
binnen de periode
van deze portefeuilleaanpak,

129
00:07:34,959 --> 00:07:38,290
gebouweigenaren moeten voldoen
aan de wettelijke verplichtingen.

130
00:07:38,790 --> 00:07:41,750
Misschien kan Nadja
daar iets meer op aanvullen.

131
00:07:41,829 --> 00:07:45,459
Ja, dat klopt,
we hebben inderdaad met elkaar gekeken

132
00:07:45,579 --> 00:07:49,630
en het is heel belangrijk
dat de langetermijndoelen die er zijn,

133
00:07:49,709 --> 00:07:51,500
dat deze gerealiseerd gaan worden.

134
00:07:51,880 --> 00:07:57,079
Maar wij vonden wel als ODNL dat
bestaande bouw ook minimaal moet voldoen

135
00:07:57,170 --> 00:08:00,459
aan de wettelijke eisen,
net zoals alle andere bedrijven

136
00:08:00,540 --> 00:08:02,420
en vastgoedeigenaren.

137
00:08:03,079 --> 00:08:08,709
We hebben in de aanpak
opgenomen dat de komende vier jaar

138
00:08:08,829 --> 00:08:11,709
voldaan moet worden
aan de energiebesparingsplicht

139
00:08:12,829 --> 00:08:16,130
en de label C-verplichting,
naast de bovenwettelijke besparing.

140
00:08:16,540 --> 00:08:18,790
Daar toetsen wij de routekaart ook op.

141
00:08:21,579 --> 00:08:23,420
Er zijn partijen die deelnemen.

142
00:08:24,040 --> 00:08:27,290
Komt de hoeveelheid deelnemers
die je nu ziet

143
00:08:27,380 --> 00:08:30,250
overeen met de eerdere verwachting, Inka?

144
00:08:30,329 --> 00:08:31,420
Ja, goede vraag.

145
00:08:32,419 --> 00:08:35,880
Het is een nieuwe aanpak,
dus we wisten op voorhand

146
00:08:35,960 --> 00:08:38,080
niet goed wat we konden verwachten.

147
00:08:38,880 --> 00:08:44,289
Er zijn 28 deelnemers,
daar zijn we blij mee.

148
00:08:45,580 --> 00:08:52,210
Ze staan voor een groot aantal gebouwen,
dus daarmee maken ze ook echt impact

149
00:08:52,630 --> 00:08:56,080
op die CO2-uitstoot
die we willen realiseren met elkaar.

150
00:08:57,710 --> 00:09:04,039
Ik heb in het voorgesprek hadden we het
over circa, een grove schatting,

151
00:09:05,210 --> 00:09:11,039
maar dat we over 10.000 locaties
of iets dergelijks gebouwen hebben.

152
00:09:11,130 --> 00:09:12,330
Ja, precies.

153
00:09:12,419 --> 00:09:15,710
Ja, dus we hebben het echt over veel.

154
00:09:18,630 --> 00:09:25,630
Dus wat dat betreft,
kun je via een integrale of mooie aanpak,

155
00:09:25,710 --> 00:09:31,919
waarbij je dus verscheidene gebouwen

156
00:09:32,000 --> 00:09:33,210
in één kan oppakken.

157
00:09:33,289 --> 00:09:38,630
Als ondernemer
kun je inderdaad winst boeken,

158
00:09:38,710 --> 00:09:41,500
ik kan me ook voorstellen
dat er wel wat hiccups

159
00:09:41,580 --> 00:09:46,080
bij naar voren zijn gekomen,
om zo'n schema of aanpak uit te werken.

160
00:09:46,169 --> 00:09:48,000
Kun je daarbij stilstaan, Inka?

161
00:09:50,630 --> 00:09:54,789
Ja, tuurlijk, toen we hiermee begonnen.

162
00:09:54,880 --> 00:09:59,250
Wij hadden daar al lang over nagedacht,
we zijn in 2019 gestart

163
00:09:59,330 --> 00:10:04,789
met nadenken over de portefeuilleaanpak
en dan ben je zover.

164
00:10:05,710 --> 00:10:09,130
Bij de start van de implementatie,
hebben we nog veelvuldig

165
00:10:09,210 --> 00:10:13,419
met elkaar uitgewisseld
om het goed scherp te krijgen.

166
00:10:14,919 --> 00:10:16,210
Welke voorwaarden?

167
00:10:16,289 --> 00:10:17,580
Hoe ga je dat regelen?

168
00:10:18,000 --> 00:10:23,460
En dat heeft geleid tot een plan van eisen
waar we nu allemaal tevreden over zijn

169
00:10:23,539 --> 00:10:29,330
en wat echt een goede basis is
voor deze portefeuilleaanpak.

170
00:10:30,960 --> 00:10:35,419
Dat proces was ook nodig om met elkaar

171
00:10:35,500 --> 00:10:38,880
van die papieren
werkelijkheid naar de vertaling te komen.

172
00:10:39,289 --> 00:10:42,169
In die periode
was de samenwerking intensief,

173
00:10:42,250 --> 00:10:48,250
maar hebben alle partijen deze aanpak
omarmd om tot een succes te maken.

174
00:10:49,330 --> 00:10:54,789
Willen jullie daar nog op reageren,
vanuit de omgevingsdienst dan wel ODNL?

175
00:10:55,539 --> 00:10:59,500
Zeker ook in het afgelopen jaar,
eind vorig jaar, dit jaar,

176
00:11:00,539 --> 00:11:02,669
regelmatig op vraagstukken stuiten.

177
00:11:02,750 --> 00:11:07,169
Het was prettig dat we dat altijd
in gezamenlijkheid konden uitkauwen

178
00:11:07,250 --> 00:11:08,669
en tot iets komen.

179
00:11:08,750 --> 00:11:11,580
Dus dat was prettig samenwerken.

180
00:11:11,669 --> 00:11:14,380
Dat is alleen maar
goed om te horen natuurlijk.

181
00:11:14,500 --> 00:11:17,789
We zijn nog niet echt begonnen,

182
00:11:17,880 --> 00:11:20,919
ondertussen hebben we
een aantal dingen geleerd.

183
00:11:21,000 --> 00:11:22,580
Kun je dat kort toelichten?

184
00:11:23,000 --> 00:11:24,880
Dat heb ik al aangegeven.

185
00:11:26,289 --> 00:11:29,080
Je kunt zoiets uitdenken

186
00:11:29,169 --> 00:11:32,080
maar die vraagstukken
waar Jelle het ook over had,

187
00:11:32,169 --> 00:11:37,919
dat je die bij implementatie echt
tegenkomt en dat samen uit moet werken.

188
00:11:38,000 --> 00:11:40,130
Ja, dus echt de gezamenlijke aanpak?

189
00:11:41,330 --> 00:11:42,500
Gezamenlijke effort,

190
00:11:42,580 --> 00:11:47,250
dat is wel het belangrijkste
voor waar we nu zijn.

191
00:11:47,330 --> 00:11:49,710
Precies,
dat heeft ons verder gebracht.

192
00:11:50,130 --> 00:11:51,539
Goed om te horen, Inka.

193
00:11:53,000 --> 00:11:57,750
Ruben, hoe kijkt het VNG naar zo'n aanpak?

194
00:11:57,830 --> 00:12:01,419
We hebben als gemeentes
ontzettend veel te doen op dit gebied,

195
00:12:02,960 --> 00:12:06,539
het toezicht
wat nu op de energiebesparingsplicht zit,

196
00:12:06,630 --> 00:12:08,919
wat nu bij de omgevingsdiensten zit.

197
00:12:09,000 --> 00:12:11,130
Maar de opgave is veel groter.

198
00:12:11,210 --> 00:12:14,130
We moeten aardgrasvrij
en klimaatneutraal worden

199
00:12:14,750 --> 00:12:16,750
Deze aanpak ondersteunt dit erg.

200
00:12:17,789 --> 00:12:20,380
Ondernemers krijgen de kans op hun tempo,

201
00:12:20,460 --> 00:12:25,169
op hun manier, met investering van het
geld dat efficiënt wordt ingezet,

202
00:12:25,250 --> 00:12:26,419
dat ze daarnaartoe kunnen werken

203
00:12:26,500 --> 00:12:29,750
en als bevoegd gezag zeggen hoe het moet

204
00:12:29,830 --> 00:12:31,960
ze kunnen zelf keuzes beter maken

205
00:12:32,039 --> 00:12:34,710
en binnen de looptijd van vier jaar,

206
00:12:34,789 --> 00:12:37,880
moeten ze aan de erkende maatregelen
en label C-verplichting voldoen.

207
00:12:38,539 --> 00:12:43,000
Deze manier ondersteunt ons wel
en daarin is ook een unieke aanpak

208
00:12:43,630 --> 00:12:47,669
en dragen we dit uit, gemeentes,
omarm dit, ga hiermee aan de slag.

209
00:12:48,539 --> 00:12:51,460
Jullie nemen een rol in,
aangaande het verwerven

210
00:12:51,539 --> 00:12:54,130
van draagvlak
binnen de gemeentelijke wereld,

211
00:12:54,210 --> 00:12:56,460
als VNG om dit te promoten.

212
00:12:56,539 --> 00:12:59,130
Wij zijn een soort
branchevereniging van de gemeentes.

213
00:12:59,250 --> 00:13:02,289
Wij proberen namens die gemeentes
dit te vertellen,

214
00:13:03,000 --> 00:13:04,539
Dus we hebben de gemeentes
ook een brief gestuurd

215
00:13:04,630 --> 00:13:06,630
van alsjeblieft, omarm deze aanpak

216
00:13:06,710 --> 00:13:10,130
gemotiveerd dat dit hartstikke slim is
om het zo te doen.

217
00:13:12,169 --> 00:13:16,330
Ja, dat is alleen maar mooi
dat de gemeente en de VNG

218
00:13:16,419 --> 00:13:19,169
hier een rol
en verantwoordelijkheid in pakt.

219
00:13:19,250 --> 00:13:24,000
Eerder noemde je dat dit een mooie manier
is de ondernemer te verleiden

220
00:13:24,080 --> 00:13:27,539
dat er ook wel echt een wenspunt in zit.

221
00:13:29,380 --> 00:13:34,710
Ja, zoals ik zei,
ze worden getriggerd om zelf na te denken.

222
00:13:34,789 --> 00:13:39,419
Ze mogen eigen verantwoordelijkheid nemen
en het op hun manier invullen.

223
00:13:39,710 --> 00:13:42,289
Niet elk pand moet
op een bepaald moment voldoen.

224
00:13:42,380 --> 00:13:45,960
Ze kunnen kiezen, een pand op moment A,
een ander op moment B.

225
00:13:46,330 --> 00:13:48,169
Dat komt het in hun planning
het beste uit.

226
00:13:48,789 --> 00:13:51,080
Dus hoe slim kan het zijn?

227
00:13:51,169 --> 00:13:55,630
Ja, exact, het sluit een beetje aan
op het ritme wat de ondernemer heeft.

228
00:13:55,710 --> 00:13:57,500
Precies, zo is het.

229
00:13:59,669 --> 00:14:03,460
We gaan kijken over
welke partijen we het hebben.

230
00:14:04,419 --> 00:14:06,630
Nadja, kan jij daarop ingaan?

231
00:14:06,710 --> 00:14:10,250
Ja, misschien nog heel
even kort de voorwaarden aangeven

232
00:14:10,330 --> 00:14:12,919
om deel te nemen
aan de portefeuilleaanpak.

233
00:14:13,000 --> 00:14:18,250
Dat is dat je minimaal
20 panden in eigendom hebt

234
00:14:18,580 --> 00:14:20,789
verdeeld over twee omgevingsdiensten.

235
00:14:21,539 --> 00:14:27,039
We hebben 28 partijen die
op dit moment graag deel willen nemen

236
00:14:27,130 --> 00:14:30,250
aan de portefeuilleaanpak, die staan hier.

237
00:14:30,710 --> 00:14:36,039
Het is een diverse groep,
van zorg tot groothandel,

238
00:14:36,460 --> 00:14:40,669
overheid en supermarkten.

239
00:14:42,210 --> 00:14:47,750
Veel verschillende partijen die graag deel
willen nemen aan de portefeuilleaanpak.

240
00:14:49,880 --> 00:14:53,460
Overigens moet ik nog toevoegen,
dat had ik nog niet gezegd,

241
00:14:53,539 --> 00:14:56,880
maar je kunt natuurlijk
vragen stellen in de chat.

242
00:14:57,710 --> 00:15:03,669
Ik dacht dat ik dat had genoemd,
maar in dit geval wellicht nog niet

243
00:15:04,250 --> 00:15:06,289
en dat ik daarover heen gegaan ben.

244
00:15:08,130 --> 00:15:11,130
Mensen die online deelnemen
kunnen vragen stellen in de chat.

245
00:15:12,539 --> 00:15:14,039
Als deze interessant zijn,

246
00:15:14,130 --> 00:15:19,669
of vragen zijn die voor dit gezelschap
mooi zijn om te beantwoorden

247
00:15:19,750 --> 00:15:21,130
dan wordt het doorgestuurd.

248
00:15:21,789 --> 00:15:24,960
Anders worden ze beantwoord
in de green room hiernaast.

249
00:15:26,830 --> 00:15:29,830
Mochten er veel vragen zijn,
gaan deze naar de helpdesk,

250
00:15:29,919 --> 00:15:31,330
en op een later moment beantwoord.

251
00:15:31,419 --> 00:15:34,580
Maar stel dus vooral je vragen in de chat.

252
00:15:35,330 --> 00:15:37,080
Excuus dat ik dat nu pas noem.

253
00:15:37,880 --> 00:15:41,210
Ik denk dat het verhaal
tot nu toe redelijk duidelijk was.

254
00:15:42,500 --> 00:15:44,580
Wees dus inderdaad niet bescheiden,

255
00:15:44,669 --> 00:15:47,210
neem de gelegenheid
om de vraag te stellen.

256
00:15:47,289 --> 00:15:49,830
De vraag is ook
niet zichtbaar voor anderen.

257
00:15:51,169 --> 00:15:52,960
Vraag gewoon maar raak.

258
00:15:54,500 --> 00:15:55,919
Nadja, ga door.

259
00:15:56,000 --> 00:16:00,460
Ja, hier zie je dus de partijen
die graag willen deelnemen.

260
00:16:00,539 --> 00:16:03,210
Kunnen we
naar de sheet over het proces?

261
00:16:04,000 --> 00:16:09,000
We dachten misschien toch wel handig
om het proces te schetsen.

262
00:16:09,380 --> 00:16:14,919
De partijen die graag wilden deelnemen,

263
00:16:15,000 --> 00:16:19,669
konden een routekaart
indienen voor 31 mei 2023.

264
00:16:19,750 --> 00:16:23,419
Er staat nu in de sheet 1 mei,
dat moet 31 mei zijn.

265
00:16:23,919 --> 00:16:26,580
Waarom die termijn is
belangrijk om te noemen,

266
00:16:26,960 --> 00:16:29,960
wij hebben gezegd
richting de omgevingsdiensten,

267
00:16:30,039 --> 00:16:33,539
als er al bijvoorbeeld een controle liep

268
00:16:33,630 --> 00:16:38,419
bij één van de partijen,
dan loopt dat gewoon door.

269
00:16:40,000 --> 00:16:46,630
Maar na 31 mei, wacht dan even
met controles bij deze partijen,

270
00:16:46,710 --> 00:16:49,880
om te kijken
of ze deelnemen aan de portefeuilleaanpak.

271
00:16:50,710 --> 00:16:54,419
Vervolgens zijn we
met tien coördinerende inspecteurs

272
00:16:54,500 --> 00:16:57,419
de routekaarten gaan beoordelen,
in teams van twee.

273
00:16:58,960 --> 00:17:04,500
We hebben gezien dat bij alle routekaarten
toch wel aanvullende informatie nodig is.

274
00:17:05,459 --> 00:17:09,670
We hebben de routekaarten getoetst
aan een drietal onderwerpen,

275
00:17:09,750 --> 00:17:12,459
de nul situatie,
dus wat is de kernvoorraad?

276
00:17:13,290 --> 00:17:18,750
Wat zijn de hoofdgebruiksfuncties
en bijvoorbeeld vierkante meters?

277
00:17:20,790 --> 00:17:22,709
Is het energiegebruik opgenomen?

278
00:17:22,920 --> 00:17:28,170
Voldoet een bedrijf aan de indicatoren,
de bovenwettelijke besparing,

279
00:17:28,829 --> 00:17:31,829
energiebesparingsplicht en de label C?

280
00:17:32,500 --> 00:17:36,670
En of er gemonitord wordt,
wat het ambitie- en uitvoeringsplan is?

281
00:17:36,920 --> 00:17:40,579
Vervolgens zagen wij, zoals ik zei,
dat aanvullende informatie

282
00:17:40,670 --> 00:17:45,079
voor alle partijen wel nodig is
om deel te kunnen nemen.

283
00:17:45,709 --> 00:17:49,920
Wij hebben met al die partijen
vooraf ook een afspraak gemaakt

284
00:17:50,000 --> 00:17:53,500
om onze bevindingen te bespreken.

285
00:17:54,540 --> 00:17:57,459
Dan hebben ze één maand
ongeveer de tijd gekregen

286
00:17:57,540 --> 00:17:59,670
om de routekaart aan te passen.

287
00:17:59,750 --> 00:18:04,920
Alle gesprekken hebben we nu bijna gehad
op een paar na nog.

288
00:18:06,709 --> 00:18:08,459
Uiterlijk 1 december.

289
00:18:09,000 --> 00:18:12,380
Vervolgens moeten ze
de definitieve routekaart indienen

290
00:18:12,459 --> 00:18:14,459
en verwachten wij uiterlijk één december

291
00:18:16,420 --> 00:18:18,670
te weten of een partij
deel kan nemen of niet.

292
00:18:18,920 --> 00:18:24,250
Dan zullen wij dat advies ook
communiceren naar de omgevingsdiensten

293
00:18:25,000 --> 00:18:30,459
en als een partij deelneemt,
ook met een overzicht van de locaties.

294
00:18:31,000 --> 00:18:34,130
Omdat wij daar een best grote klus hebben

295
00:18:34,209 --> 00:18:37,000
om daar een goed overzicht
per dienst van te maken…

296
00:18:41,170 --> 00:18:47,670
…zullen we dat uiterlijk
1 januari 2024 doen.

297
00:18:48,380 --> 00:18:52,170
Het kan zijn dat we richting
de gemeentes informatie moeten geven

298
00:18:52,250 --> 00:18:56,959
over label C, als de omgevingsdienst
die taak niet uitvoert.

299
00:18:57,880 --> 00:19:01,209
Dat is heel kort en snel
wat het proces is.

300
00:19:01,290 --> 00:19:05,579
Heel goed, dan hebben we dat mooi
inzichtelijk gehad in een sheet.

301
00:19:07,329 --> 00:19:13,250
Jelle, ik begrijp ook
dat er een uniforme rapportagetool is,

302
00:19:13,329 --> 00:19:16,630
waarin de voortgang van de
portefeuilleaanpak weergegeven kan worden?

303
00:19:17,459 --> 00:19:21,630
Ja, inderdaad, we begrijpen
dat dit wellicht wat klein is om te lezen

304
00:19:21,709 --> 00:19:24,579
zowel voor ons als degenen die kijken.

305
00:19:25,130 --> 00:19:28,209
In de kern komt het erop neer
dat we als projectgroep

306
00:19:29,000 --> 00:19:32,000
waar de coördinerend inspecteurs
bij betrokken zijn,

307
00:19:32,079 --> 00:19:35,000
hebben gekeken,
kunnen we komen tot een uniforme tool,

308
00:19:35,079 --> 00:19:38,250
waarmee deelnemers
verantwoording kunnen afleggen in de jaren

309
00:19:38,329 --> 00:19:42,459
over de voortgang
met hun vastgoedportefeuille?

310
00:19:43,170 --> 00:19:45,459
Met voortgang kijken we met name naar

311
00:19:45,750 --> 00:19:47,670
in welke mate
voldoen alle gebouwen inmiddels

312
00:19:47,750 --> 00:19:50,420
aan de erkende maatregelen
en aan de label C-verplichting?

313
00:19:51,130 --> 00:19:57,290
Vervolgens zit er in die tool
ook een sjabloon of grafiek,

314
00:19:57,380 --> 00:20:01,829
waarmee je kunt zien
hoe ver je gevorderd bent met de KPI's

315
00:20:01,920 --> 00:20:06,500
op het gebied
van finaal en fossiel energieverbruik.

316
00:20:06,630 --> 00:20:13,290
Dit stelt ondernemers in staat om via één
tool aan ons te kunnen rapporteren

317
00:20:13,709 --> 00:20:15,920
omdat natuurlijk,
zoals je je kunt voorstellen,

318
00:20:16,290 --> 00:20:21,709
bij al die verbruiks-KPI's gedetailleerde
of ingewikkelde definities onderleggen.

319
00:20:22,579 --> 00:20:24,670
Het helpt ons erg in de monitoring,

320
00:20:26,209 --> 00:20:28,000
Dat voelt te ver
om nu bij stil te staan.

321
00:20:28,079 --> 00:20:29,920
Maar wel goed om te weten.

322
00:20:30,420 --> 00:20:31,420
Dat denk ik ook.

323
00:20:32,630 --> 00:20:33,709
Net wat je zegt.

324
00:20:34,040 --> 00:20:37,170
Het is belangrijk dat je de voortgang
in ieder geval kan monitoren

325
00:20:37,250 --> 00:20:40,670
en dat op deze manier
inzichtelijk kan maken.

326
00:20:42,079 --> 00:20:47,170
Als mensen willen zien wat er staat,
dan kunnen we dit wel toesturen, toch?

327
00:20:49,329 --> 00:20:53,250
Ja, we hebben sowieso
een mailadres als portefeuilleaanpak,

328
00:20:53,329 --> 00:20:56,000
dat is
portefeuilleaanpak@omgevingsdienst.nl.

329
00:20:56,959 --> 00:20:59,540
Dat kan benaderd worden
voor allerlei vragen.

330
00:21:00,829 --> 00:21:04,329
Fantastisch, houd dat adres in gedachten.

331
00:21:08,630 --> 00:21:10,880
Omgevingsdiensten hebben ook een rol

332
00:21:10,959 --> 00:21:13,250
in het laten slagen
van de portefeuilleaanpak.

333
00:21:13,709 --> 00:21:16,579
Kun je over die rol
nog wat vertellen, Jelle?

334
00:21:19,420 --> 00:21:24,380
Ja, wat Nadja aangaf,
is dat nu de beoordelingsfase

335
00:21:24,459 --> 00:21:26,920
van de portefeuilleaanpak
achter de rug is,

336
00:21:27,670 --> 00:21:32,750
hebben we natuurlijk inzicht
in welke partijen deel gaan nemen

337
00:21:32,829 --> 00:21:34,750
en ook met welke locaties.

338
00:21:34,829 --> 00:21:37,329
Dus dat zullen we delen
met de omgevingsdiensten.

339
00:21:37,959 --> 00:21:41,250
In feite, Nadja noemde net
al coördinerend inspecteurs,

340
00:21:41,329 --> 00:21:45,250
dat zijn ook toezichthouders
van de verschillende omgevingsdiensten.

341
00:21:46,670 --> 00:21:49,250
Kun jij, Nadja,
iets kan aangeven

342
00:21:49,329 --> 00:21:51,630
wat je specifiek als individuele dienst…

343
00:21:53,170 --> 00:21:57,209
Ja, het verzoek is natuurlijk,
als een deelnemer meedoet

344
00:21:57,290 --> 00:22:01,380
aan de portefeuilleaanpak,
als we de routekaart hebben goedgekeurd

345
00:22:01,459 --> 00:22:05,959
voor die panden om daar
dan de komende tijd niet langs te gaan

346
00:22:06,040 --> 00:22:07,420
voor een energiecontrole,

347
00:22:07,920 --> 00:22:13,579
omdat zij al meelopen
in het traject van de portefeuilleaanpak.

348
00:22:14,130 --> 00:22:15,920
Dat is het verzoek.

349
00:22:17,750 --> 00:22:21,079
We hebben wel gezegd,
ook nog belangrijk om te noemen.

350
00:22:21,500 --> 00:22:25,500
Soms komt het voor dat er een
onderzoeksplichtige locatie

351
00:22:26,380 --> 00:22:28,130
is opgenomen in de kernvoorraad.

352
00:22:29,540 --> 00:22:33,790
Het onderzoek wordt door de
omgevingsdienst zelf beoordeeld.

353
00:22:33,880 --> 00:22:38,630
Dus onderzoeksplichtig is geen onderdeel
van de portefeuilleaanpak.

354
00:22:38,709 --> 00:22:41,790
Het kan meegenomen worden
met je bovenwettelijke besparing.

355
00:22:42,209 --> 00:22:47,959
Maar de onderzoeken worden door de
omgevingsdiensten zelf gecontroleerd.

356
00:22:48,880 --> 00:22:53,380
Ja, helder. Ik ben wel benieuwd,

357
00:22:53,459 --> 00:22:56,130
we hebben de rol van de omgevingsdiensten,

358
00:22:56,209 --> 00:22:58,959
maar er moet ook
wel een soort informatiestroom

359
00:22:59,040 --> 00:23:01,040
richting de gemeente gaan lopen.

360
00:23:01,540 --> 00:23:03,579
Ruben, hoe zie jij dat dat voor je?

361
00:23:03,670 --> 00:23:06,000
Wat is de rol van de gemeente nog meer?

362
00:23:06,420 --> 00:23:08,079
Of wat zou die kunnen zijn?

363
00:23:08,170 --> 00:23:11,170
Gemeentes zijn de opdrachtgever
van de omgevingsdiensten.

364
00:23:11,540 --> 00:23:14,000
Dus omgevingsdiensten
moeten in alles wat ze doen,

365
00:23:14,079 --> 00:23:16,750
de productie jaarlijks rapporteren.

366
00:23:17,420 --> 00:23:20,290
Op die manier
komt de informatie ook naar ons toe.

367
00:23:20,790 --> 00:23:24,709
En omdat de label C-verplichting in
principe nog wel bij gemeentes ligt,

368
00:23:25,209 --> 00:23:28,209
is het fijn op die manier te horen welke
kantoren,

369
00:23:28,290 --> 00:23:30,500
aan die label C-verplichting voldoen,

370
00:23:30,579 --> 00:23:32,959
dat de gemeenten dat kunnen meenemen.

371
00:23:33,040 --> 00:23:36,170
Precies, want
daar gaat ook specifiek een vraag over.

372
00:23:36,250 --> 00:23:39,170
De label C-verplichting valt toch
niet onder deze portefeuilleaanpak?

373
00:23:39,250 --> 00:23:41,250
Maar dat is dus inderdaad zo.

374
00:23:41,329 --> 00:23:42,790
Het valt onder de portefeuilleaanpak.

375
00:23:43,290 --> 00:23:47,250
Maar in feite hoeven de gemeentes
dit stukje niet te doen,

376
00:23:47,329 --> 00:23:48,829
omdat de omgevingsdienst dit meepakt,

377
00:23:49,790 --> 00:23:51,500
daarom is de rapportage
vervolgens weer fijn.

378
00:23:54,079 --> 00:23:57,420
Een eerdere vraag die naar voren kwam,
was dat jij noemde,

379
00:23:57,500 --> 00:24:02,040
dat de VNG een brief ging uitsturen
over de portefeuilleaanpak.

380
00:24:02,420 --> 00:24:07,040
Is die brief beschikbaar of
kun je aangeven wanneer die verstuurd is?

381
00:24:07,630 --> 00:24:09,500
De brief is nogmaals beschikbaar.

382
00:24:09,579 --> 00:24:11,920
Begin dit jaar,
een paar maanden geleden,

383
00:24:12,000 --> 00:24:14,130
hebben we 'm aan alle gemeentes verstuurd.

384
00:24:15,170 --> 00:24:19,209
Maar ik denk dat iedereen dat nog
nagestuurd kan krijgen, die dat wil.

385
00:24:19,290 --> 00:24:25,459
Oké, in dit geval,
daar kan voor gezorgd worden.

386
00:24:29,209 --> 00:24:33,670
Dan eigenlijk ook nog een vraag,
als we dan toch bij de vragen zijn,

387
00:24:34,630 --> 00:24:37,670
eerdere convenantpogingen
zoals de MJA zijn mislukt.

388
00:24:38,670 --> 00:24:43,040
Wat maakt het
dat deze poging wel goed zal gaan?

389
00:24:43,540 --> 00:24:47,540
Wat gebeurt er als de partijen
de doelstellingen niet of deels halen?

390
00:24:48,670 --> 00:24:50,829
Daar kan ik wel wat over zeggen.

391
00:24:52,420 --> 00:24:55,500
Daar waren wij in het begin
ook wel bang voor.

392
00:24:56,630 --> 00:25:00,420
Dat is de reden in de portefeuilleaanpak,
het programma van eisen,

393
00:25:00,500 --> 00:25:04,000
nu anders in elkaar zit
dan meerjarenafspraken.

394
00:25:04,420 --> 00:25:08,959
Meerjarenafspraken
had je eigenlijk alleen een besparing

395
00:25:09,040 --> 00:25:13,420
in vier jaar voor het hele concern.

396
00:25:15,130 --> 00:25:19,250
Nu is de verplichting
van energiebesparingsplicht

397
00:25:19,959 --> 00:25:23,079
en label C onderdeel van de portefeuille.

398
00:25:23,170 --> 00:25:26,250
Dus het wettelijke gedeelte
wordt ook meegenomen

399
00:25:26,329 --> 00:25:29,829
en moet ook goed zijn
aan het eind van deze vier jaar.

400
00:25:30,170 --> 00:25:32,540
Dat is wel een verschil met de MJA.

401
00:25:33,130 --> 00:25:38,500
En daarnaast hebben we een jaarlijkse
voortgangsrapportage wat we toetsen.

402
00:25:39,829 --> 00:25:43,290
Blijkt er onvoldoende voortgang te zijn,
dan is er de mogelijkheid

403
00:25:43,380 --> 00:25:47,209
om een partij
uit de portefeuilleaanpak te zetten.

404
00:25:48,209 --> 00:25:51,709
Dus we zitten er heel streng op eigenlijk.

405
00:25:53,709 --> 00:25:59,459
Dat maakt nogmaals dat je ziet
dat het vooral een handreiking is

406
00:25:59,540 --> 00:26:04,290
naar de ondernemer om het op het
voor hun juiste moment te doen,

407
00:26:04,380 --> 00:26:08,209
maar dat echt geen manier is
om onder deze verplichtingen uit te komen.

408
00:26:08,709 --> 00:26:12,500
Met dat plan van eisen zit er
wel meer een stok achter de deur.

409
00:26:12,579 --> 00:26:14,540
Precies, veel meer.

410
00:26:14,630 --> 00:26:17,959
Ja, de MJA3 was vooral
een efficiency verbetering,

411
00:26:18,040 --> 00:26:22,130
je moest per product minder energie
gaan verbruiken maar je kon uiteindelijk

412
00:26:22,209 --> 00:26:25,750
alsnog meer energie gaan gebruiken,
want het is een efficiency per product.

413
00:26:25,829 --> 00:26:30,209
In absolute zin moet het
finale energieverbruik naar beneden.

414
00:26:30,290 --> 00:26:32,750
Dat is een totaal andere benadering.

415
00:26:34,130 --> 00:26:38,000
Precies. Nu ik toch bij jou ben, Ruben.

416
00:26:39,079 --> 00:26:42,630
Want de gemeenten zijn ook bezig
in hun eigen wijk

417
00:26:42,709 --> 00:26:47,790
om van dat aardgas los te komen,
de warmtetransitie praten we dan over.

418
00:26:49,329 --> 00:26:51,790
Hoe past deze portefeuilleaanpak
daar eigenlijk in?

419
00:26:51,880 --> 00:26:54,040
Hoe kan de gemeente
daar dan rekening mee houden?

420
00:26:54,790 --> 00:26:55,790
Ja, goede vraag.

421
00:26:57,079 --> 00:26:59,579
We hopen dat bedrijven
er rekening mee gaan houden.

422
00:26:59,670 --> 00:27:03,040
Gemeentes zijn bezig met plannen
om van het aardgas af te gaan.

423
00:27:03,380 --> 00:27:06,290
Daar hebben ze hun transitievisie
warmte al voor opgesteld.

424
00:27:06,880 --> 00:27:09,420
Het is wachten
op de omgevingswet, dat die ingaat.

425
00:27:09,709 --> 00:27:12,250
Dan komen de wijkuitvoeringsplannen

426
00:27:12,329 --> 00:27:15,500
uiteindelijk in de
omgevingsvisies terecht.

427
00:27:16,209 --> 00:27:19,709
Dan krijgt een wijk acht jaar de tijd
om van het aardgas af te gaan.

428
00:27:20,380 --> 00:27:23,750
En dus valt nog geen enkel bedrijf
nu in een wijk die toegewezen is.

429
00:27:23,880 --> 00:27:26,920
Maar dit bedrijf weet nu
dat het eraan gaat komen.

430
00:27:27,500 --> 00:27:29,709
En als ze bij de gemeente gaan informeren,

431
00:27:29,790 --> 00:27:32,829
wanneer gaat mijn bedrijf
op die locatie van het aardgas af?

432
00:27:32,920 --> 00:27:35,829
Geeft deze aanpak de kans
om er beter op te anticiperen,

433
00:27:36,500 --> 00:27:40,290
dus het is nog niet zo'n groot ding
in de portefeuilleaanpak,

434
00:27:40,380 --> 00:27:44,209
maar het staat er wel en het helpt
ondernemers daarover na te denken.

435
00:27:44,920 --> 00:27:47,459
Het is ook communicatie,
want op die manier,

436
00:27:48,579 --> 00:27:51,329
door langer de tijd te nemen,
kun je beter voorbereiden,

437
00:27:51,420 --> 00:27:53,000
dan heb je veel beter rendement.

438
00:27:55,459 --> 00:27:58,709
Is daar dan voor de gemeente,
ligt daar de bal?

439
00:27:58,790 --> 00:28:02,880
Of moet de ondernemer
dat eigenlijk zelf goed nagaan?

440
00:28:03,709 --> 00:28:07,130
We zijn sowieso aan het nadenken,
samen met Binnenlandse Zaken,

441
00:28:07,209 --> 00:28:11,459
hoe gaan we de wijkaanpak
ook koppelen aan de utiliteitsbouw?

442
00:28:11,540 --> 00:28:18,329
Ik denk dat deze bij zowel gemeenten
als bedrijven ligt,

443
00:28:18,420 --> 00:28:19,420
bij beiden.

444
00:28:21,670 --> 00:28:25,630
Als bedrijf of instelling
moet je ook kijken

445
00:28:25,709 --> 00:28:27,670
wat gaat er in mijn omgeving gebeuren

446
00:28:27,750 --> 00:28:30,459
en hoe kan ik daar goed op aansluiten

447
00:28:31,790 --> 00:28:35,079
om aan te sluiten op de
transitievisie warmte of de warmteplannen?

448
00:28:36,000 --> 00:28:38,500
Kan ik mee met collectieve oplossingen

449
00:28:38,579 --> 00:28:42,579
of moet ik individueel
een oplossing kiezen?

450
00:28:44,040 --> 00:28:47,040
Daarover nadenken,
dat ligt bij een gebouweigenaar

451
00:28:47,130 --> 00:28:51,540
en dan moet die ook kijken naar
alle bronnen van informatie die er zijn,

452
00:28:51,630 --> 00:28:53,290
om die keuze op te baseren.

453
00:28:53,380 --> 00:28:55,380
En de gemeente heeft natuurlijk een rol

454
00:28:55,459 --> 00:28:59,209
om ook echt partijen actief
te gaan betrekken in die transitie.

455
00:28:59,709 --> 00:29:03,170
Ja, dus dat is wel
vanuit de omgevingsdienst

456
00:29:03,250 --> 00:29:07,459
misschien gewenst om dat signaal
bij het bedrijf neer te leggen,

457
00:29:07,540 --> 00:29:11,079
houd ook in de gaten
wat er in de omgeving gebeurt.

458
00:29:11,670 --> 00:29:13,380
Ja, dat hebben we ook gedaan.

459
00:29:13,459 --> 00:29:15,540
We hebben alle partijen uitgenodigd,

460
00:29:15,630 --> 00:29:20,500
ook om de routekaarten toe te lichten.

461
00:29:20,579 --> 00:29:24,000
Toen hebben we aangegeven:
houd rekening met de wijkaanpak,

462
00:29:24,079 --> 00:29:26,920
neem het mee
indien er informatie over bekend is,

463
00:29:27,329 --> 00:29:29,790
en neem het op in de routekaart.

464
00:29:29,880 --> 00:29:34,000
Daar kan misschien ook in de komende jaren
steeds meer in opgenomen worden.

465
00:29:35,540 --> 00:29:39,250
Ongeveer een derde van de wijk
moet in 2030 van het aardgas af,

466
00:29:39,329 --> 00:29:40,880
ook een derde van de bedrijven.

467
00:29:41,250 --> 00:29:43,079
Dan ben je in de tweede ronde in 2040.

468
00:29:43,170 --> 00:29:44,920
Dan heb je nog wel even tijd om te gaan

469
00:29:45,000 --> 00:29:46,540
en dan praten we niet
over deze portefeuilleaanpak,

470
00:29:46,630 --> 00:29:49,579
maar over een vervolg,
wat er vast gaat komen.

471
00:29:49,670 --> 00:29:52,290
Ja, precies.

472
00:29:52,380 --> 00:29:55,630
In januari is er een evaluatie,

473
00:29:57,040 --> 00:30:03,170
Ruben, je gaf in het voorgesprek aan,
dat jij ook nog wel vanuit de VNG

474
00:30:03,829 --> 00:30:07,290
graag wens hebt
ten aanzien van de portefeuilleaanpak,

475
00:30:07,380 --> 00:30:08,579
ten aanzien van de toekomst.

476
00:30:08,959 --> 00:30:11,920
We moeten eerst goed evalueren,
kijken of dit aanslaat

477
00:30:12,329 --> 00:30:18,380
of de hoop die dit project biedt,
of dat werkelijkheid wordt.

478
00:30:18,540 --> 00:30:23,380
Dus gaan partijen echt jaarlijks
die drieënhalf procent halen?

479
00:30:24,170 --> 00:30:27,459
Of met een kleine herinnering,
dat ze daarna echt wel gaan halen.

480
00:30:27,540 --> 00:30:29,040
Dat hopen we gewoon.

481
00:30:30,420 --> 00:30:32,579
Maar als dat allemaal positief is

482
00:30:32,670 --> 00:30:35,130
en we kunnen meer partijen
hierbij betrekken,

483
00:30:35,209 --> 00:30:36,790
dus of op dezelfde voorwaarden,

484
00:30:36,880 --> 00:30:41,079
of liever nog,
dat we de grens van 20 locaties

485
00:30:42,670 --> 00:30:48,420
in minimaal twee omgevingsdiensten,
als dat wat losser kan komen.

486
00:30:48,920 --> 00:30:51,250
Ik ben in dienst
van de gemeente Utrecht

487
00:30:51,329 --> 00:30:54,079
er zijn scholenstichtingen,
binnen de gemeente Utrecht,

488
00:30:54,170 --> 00:30:55,420
die hebben 15 panden.

489
00:30:55,920 --> 00:30:58,040
Dit zou voor hen ook
een perfecte oplossing zijn.

490
00:30:58,130 --> 00:30:59,540
Dus of dit uitbreiden

491
00:30:59,630 --> 00:31:03,290
of misschien uiteindelijk een soort
lokale aanpak gaan ontwikkelen,

492
00:31:03,670 --> 00:31:05,290
dat zou ik geweldig vinden.

493
00:31:05,380 --> 00:31:08,040
Dat zou helpen,
niet meer pak je de koplopers,

494
00:31:08,130 --> 00:31:09,540
dat woord is nog niet gevallen.

495
00:31:09,630 --> 00:31:13,540
De koplopers die best willen
of willen bewijzen dat ze koploper zijn,

496
00:31:13,920 --> 00:31:15,459
die kunnen op deze manier aan de slag gaan.

497
00:31:15,540 --> 00:31:19,829
Dan hebben we de energiebesparingsplicht
wel voor degene die dan minder goed lopen.

498
00:31:19,920 --> 00:31:23,709
Ja, precies echt als stok achter de deur.

499
00:31:27,290 --> 00:31:30,000
Wil iemand anders nog reageren

500
00:31:30,079 --> 00:31:34,329
of een boodschap meegeven
aan de omgevingsdiensten?

501
00:31:36,420 --> 00:31:42,959
Nadja gaf net al aan dat we dus jaarlijks
ook een verantwoordingsmoment hebben,

502
00:31:43,329 --> 00:31:47,250
waar we dus toetsen op de KPI's
en op de voortgang,

503
00:31:49,170 --> 00:31:52,250
en dit vindt plaats
met de coördinerend inspecteur

504
00:31:52,329 --> 00:31:53,709
die is toegewezen aan het concern,

505
00:31:54,459 --> 00:31:57,130
dat we ook gebruikmaken van
steekproeven en dergelijke.

506
00:31:57,209 --> 00:32:01,540
Dus dat heeft echt wel wat gewicht,
in dat moment.

507
00:32:01,959 --> 00:32:08,079
En dat zal einde van het eerste kwartaal
van 2024 plaatsvinden,

508
00:32:08,380 --> 00:32:11,829
dus daar zijn we ook al mee aan de slag.

509
00:32:11,920 --> 00:32:12,920
Ja, precies.

510
00:32:13,000 --> 00:32:14,750
Ga je gang.

511
00:32:14,829 --> 00:32:16,420
Ik zou nog wel graag willen aanvullen

512
00:32:16,500 --> 00:32:21,130
dat we heel blij zijn
met de partijen die deelnemen,

513
00:32:21,209 --> 00:32:26,380
omdat die de ambitie delen om
meer te doen dan wettelijk verplicht is,

514
00:32:27,250 --> 00:32:32,040
en dus bijdragen
aan het bereiken van CO2-doelstellingen.

515
00:32:32,500 --> 00:32:37,130
Gisteren zijn er weer scenario's
van het KNMI openbaar gemaakt.

516
00:32:38,209 --> 00:32:41,709
Ik vind dat best wel schrikken
als je kijkt naar het ergste scenario.

517
00:32:42,880 --> 00:32:46,040
We moeten niet wachten tot morgen,
maar vandaag beginnen.

518
00:32:46,329 --> 00:32:48,579
Ja, zeker waar, dat denk ik ook.

519
00:32:50,540 --> 00:32:53,579
Daarop aansluitend,
ik zie nog een vraag binnenkomen.

520
00:32:53,670 --> 00:32:57,079
Stel er zijn bedrijven
die willen instappen, is dat nog mogelijk?

521
00:32:58,209 --> 00:33:00,790
Daarvan hebben we gezegd, voor nu, niet.

522
00:33:03,250 --> 00:33:07,329
Voordat we daar een besluit over nemen,
gaan we eerst met de partijen

523
00:33:07,420 --> 00:33:13,170
die zich nu hebben gemeld aan de slag
en ervaring opdoen met deze aanpak.

524
00:33:13,790 --> 00:33:18,750
Zoals Ruben al zei,
we gaan in januari deze aanpak,

525
00:33:18,829 --> 00:33:21,170
wat we tot nu toe
hebben gedaan, evalueren.

526
00:33:21,250 --> 00:33:27,040
Op basis daarvan kijken we of een
instapmoment tot de mogelijkheden behoort,

527
00:33:27,540 --> 00:33:29,880
en ook over een mogelijk vervolg.

528
00:33:30,079 --> 00:33:34,329
Precies, wellicht in de toekomst,
maar nu even met de partijen.

529
00:33:34,420 --> 00:33:35,790
Nu aan de slag.

530
00:33:35,880 --> 00:33:36,920
Zo is het, ja.

531
00:33:37,829 --> 00:33:38,670
Je was een rondje aan het doen?

532
00:33:38,790 --> 00:33:41,130
Ja, ga je gang, Ruben.

533
00:33:41,209 --> 00:33:42,540
Wat ik nog wil benadrukken,

534
00:33:42,630 --> 00:33:46,079
ik ben een soort voorstander
van de wortel en de stok methode.

535
00:33:46,540 --> 00:33:48,079
Dit is echt een wortel.

536
00:33:48,170 --> 00:33:50,579
Je helpt ondernemers
hiermee verder te komen.

537
00:33:50,670 --> 00:33:53,579
Maar het moet heel duidelijk zijn
dat het niet vrijblijvend is,

538
00:33:53,670 --> 00:33:57,540
Daarom ben ik blij dat omgevingsdiensten
er best op gestaan hebben,

539
00:33:57,630 --> 00:34:00,500
dat erkende
maatregelen en label C gedaan worden.

540
00:34:00,579 --> 00:34:04,920
Alleen hebben ze wel wat flexibiliteit
ingebouwd dus liefst stimulerend

541
00:34:05,000 --> 00:34:09,790
maar wel met een duidelijk controleren op,
doen ze echt wat ze beloven.

542
00:34:09,879 --> 00:34:12,379
Geen greenwashing,
dat moet het niet worden.

543
00:34:12,459 --> 00:34:15,459
Daarin hoop ik echt dat de
omgevingsdiensten die uitdaging aangaan,

544
00:34:15,540 --> 00:34:18,750
dat ze heel scherp de voortgangsrapporten
te beoordelen.

545
00:34:18,830 --> 00:34:20,379
Daar daag ik ze toe uit.

546
00:34:20,459 --> 00:34:24,580
Blijf scherp kijken
en doe niet zoveel of geen concessies.

547
00:34:26,330 --> 00:34:30,169
Het woord stimuleren is misschien niet
helemaal het juiste woord,

548
00:34:30,250 --> 00:34:32,790
want het is beiden.

549
00:34:33,419 --> 00:34:37,750
Controle van de wettelijke aspecten
en de bovenwettelijke eisen.

550
00:34:37,830 --> 00:34:42,419
De ruimte zit inderdaad in,
neem het mee in je planning van vier jaar.

551
00:34:43,919 --> 00:34:48,879
Dan moet in ieder geval de bestaande bouw
minimaal aan wettelijke eisen voldoen.

552
00:34:50,959 --> 00:34:54,500
Dat is voor sommige partijen
echt een uitdaging, zien wij.

553
00:34:57,209 --> 00:35:02,879
Ik zag een vraag, maar die is weg,
dus dat is makkelijk.

554
00:35:02,959 --> 00:35:04,959
Die heeft zichzelf opgelost.

555
00:35:05,580 --> 00:35:07,830
Wil jij daar nog op reageren, Jelle?

556
00:35:07,919 --> 00:35:09,129
Een verdwenen vraag?

557
00:35:13,750 --> 00:35:18,250
Op wat er gezegd is:
Het verhaal met de wortel en de stok.

558
00:35:20,080 --> 00:35:22,250
Wij staan achter wat Ruben aangeeft.

559
00:35:22,330 --> 00:35:25,379
Het is interessant,
dat we in de afgelopen maanden,

560
00:35:25,459 --> 00:35:29,919
en nog steeds, in gesprek zijn
met die deelnemende partijen.

561
00:35:30,000 --> 00:35:33,419
Daar zie je ook continu
dat het er allebei in zit

562
00:35:34,540 --> 00:35:37,830
en dat die portefeuilleaanpak
soms wel ondernemers helpt

563
00:35:37,959 --> 00:35:40,629
om het ook intern,
in hun eigen organisatie,

564
00:35:40,959 --> 00:35:44,290
het belang en de urgentie
van die wettelijke kaders

565
00:35:44,379 --> 00:35:48,540
en daar een uitvoeringsplan voor de
komende vier jaar op te maken,

566
00:35:48,629 --> 00:35:50,959
om dat intern ook verder te brengen.

567
00:35:52,540 --> 00:35:55,830
Soms is het ook best veel en complex,

568
00:35:55,919 --> 00:36:00,379
en vragen we op een bepaalde manier
best veel in zo'n routekaart.

569
00:36:00,959 --> 00:36:03,919
Dat is het gevolg van
dat we in het programma van eisen

570
00:36:05,000 --> 00:36:10,540
ook wel een bepaalde mate
van strengheid hebben opgezocht.

571
00:36:10,629 --> 00:36:12,080
Het is niet vrijblijvend.

572
00:36:12,169 --> 00:36:13,250
Nee.

573
00:36:13,330 --> 00:36:16,830
We hebben in eerste instantie
gezien dat de eerste routekaarten

574
00:36:16,919 --> 00:36:21,330
zo waren opgenomen,
dat er aan aansluiting werd gezocht

575
00:36:21,419 --> 00:36:26,379
met onderhoudsmomenten en renovatie.

576
00:36:26,459 --> 00:36:31,459
Dat zou te lang duren voordat je dan
aan alle eisen zou kunnen voldoen.

577
00:36:32,629 --> 00:36:37,790
Wat Jelle ook zegt, intern hebben ze
daar wel overleg moeten voeren

578
00:36:37,879 --> 00:36:40,709
om het binnen een bepaalde termijn
te realiseren.

579
00:36:42,169 --> 00:36:45,080
Een goed punt om
dat interne te benadrukken, ja.

580
00:36:45,169 --> 00:36:47,790
De duurzaamheidsafdeling kan
van alles willen,

581
00:36:47,919 --> 00:36:52,419
maar de uitvoering ook, en op deze manier
is dat wel stok achter de deur.

582
00:36:52,500 --> 00:36:56,080
Dat hebben we meerdere keren gehoord,
dat in eerste instantie,

583
00:36:57,709 --> 00:37:00,879
schrik je er wellicht van
wat we allemaal vragen

584
00:37:00,959 --> 00:37:03,959
en dat men op een later moment
in de tijd terugkwam,

585
00:37:04,040 --> 00:37:08,040
het heeft ons ook geholpen
om het intern te verbreden

586
00:37:08,129 --> 00:37:12,790
in plaats van dat het een plan is
van de afdeling duurzaamheid of vastgoed.

587
00:37:15,540 --> 00:37:21,129
Zo komt het onderwerp ook weer beter
op de agenda bij de anderen, zo is het.

588
00:37:23,000 --> 00:37:25,129
Volgens mij is er genoeg gezegd.

589
00:37:25,209 --> 00:37:29,040
Ik hoop dat het voor iedereen
een informatieve webinar is geweest.

590
00:37:29,129 --> 00:37:33,580
Ik wil in ieder geval de gasten aan tafel
hartelijk bedanken voor hun inbreng

591
00:37:34,080 --> 00:37:38,629
en de mensen online bedanken
voor hun aanwezigheid.

592
00:37:40,379 --> 00:37:44,209
Meestal na afloop,
en dat scherm zien jullie nu,

593
00:37:44,290 --> 00:37:47,580
kan je je aanmelden
voor de overige webinars.

594
00:37:48,709 --> 00:37:52,290
Na afloop is er de mogelijkheid
om een enquête in te vullen.

595
00:37:52,379 --> 00:37:59,040
Dat vinden we leuk, dan weten we hoe
jullie onze webinar hebben gewaardeerd.

596
00:37:59,129 --> 00:38:01,830
Neem daar even de tijd voor,
als je wil.

597
00:38:03,250 --> 00:38:07,040
Wij gaan morgen zoals ik zei,
door met de technische webinars.

598
00:38:07,669 --> 00:38:12,080
Als je een webinar gemist hebt,
dat je het achteraf terug kan zien,

599
00:38:12,169 --> 00:38:17,500
alle webinars worden opgenomen,
dus het geeft niet als je er één mist.

600
00:38:17,919 --> 00:38:21,879
Die kun je rustig terugkijken
of als je een collega hebt

601
00:38:22,000 --> 00:38:24,580
waarvan je denkt, die vindt dat leuk,

602
00:38:24,669 --> 00:38:25,669
laat het weten.

603
00:38:27,050 --> 00:38:30,500
Er komen links
op de website van IPLO te staan,

604
00:38:31,500 --> 00:38:35,000
zodat ze straks allemaal daar
ook weer terug te vinden zijn.

605
00:38:35,790 --> 00:38:40,209
Voor nu, bedankt voor het kijken en
wellicht tot de webinar later vanmiddag.

606
00:38:40,290 --> 00:38:41,290
Bedankt.