Veelgestelde vragen over het LAVS (algemeen)
Ja. U kunt een trainer van de helpdesk LAVS uitnodigen een training te geven op brancheniveau of in een ander samenwerkingsverband. U bent zelf verantwoordelijk voor de organisatie van deze training. Wilt u meer informatie? Neem dan contact op via asbestvolgsysteem@rws.nl. U kunt ook de Gebruikershandleiding LAVS raadplegen.
Ja, elke medewerker die namens de organisatie werkt, kan bij alle projecten. Een andere medewerker kan dus in alle projecten blijven werken. De persoon die uit dienst gaat, kan in tab 'Beheer' inactief worden gemaakt.
Nee. U kunt in de lijst met medewerkers de contactpersoon selecteren.
Ja, u kunt bijlagen openen en downloaden of printen.
Ja dat kan. Maar dat raden wij u niet aan.
Bij een enkelvoudig locatietype (geen complex) kunt u het LAVS-kenmerk niet aanpassen. Bij een complex voor een nieuw uit te voeren project is het wel mogelijk om het LAVS-kenmerk aan te passen. De bestaande projecten houden hun oorspronkelijke kenmerk.
Ja, een niet-gecertificeerd bedrijf kan een coördinatieopdracht via het LAVS krijgen. Maar dit bedrijf kan geen handelingen verrichten die gebaseerd zijn op een certificaat of accreditatie.
Ja, de ketenpartijen kunnen elkaars handelingen volgen en documenten in een project inzien. Het doel van het LAVS is transparantie te bevorderen.
Het LAVS is gratis. Om in het LAVS te kunnen inloggen, heeft u vanaf 1 juni 2021 een eHerkenningsmiddel met minimaal beveiligingsniveau 2 nodig. Hier zijn kosten aan verbonden. Voor meer informatie, zie de volgende website onder de tussenkop Kosten: eHerkenning | Aansluiten op eHerkenning.
Zodra u met het eHerkenningsmiddel inlogt, kunt u met het LAVS werken en projecten invoeren.
In de kolom 'Projectstatus' in de projectenlijst kunt u in één oogopslag zien in welke fase uw project zich bevindt en wie er aan zet is. Uitgebreide over de werking van de kolom 'Projectstatus' vindt u in het document Uitleg over de kolom Projectstatus (pdf, 50 kB).
Deze melding krijgt u als u met een nieuw eHerkenningaccount inlogt in het LAVS. De LAVS-beheerder binnen uw bedrijf kan uw rol aanpassen in de subtab 'Medewerkers' in het tabblad 'Beheer'.
Ja, binnen een project kunt u meerdere opdrachten aan diverse partijen geven. Per opdrachtverstrekking moet u aangeven welke bronnen door die partij verwijderd moeten worden. Elke saneerder kan dan in het LAVS een melding/eindmetingsopdracht doen over zijn verwijderde bronnen.
Dit is afhankelijk van het bedrijf die deze sanering doet. Als het bedrijf gecertificeerd is, dan moet de verwijdering wél in het LAVS ingevoerd worden. Dit is bepaald in het certificatieschema. Wanneer de verwijdering wordt uitgevoerd door een deskundig bedrijf, dan hoeft (en kan) deze niet in het LAVS geplaatst worden.
Voor het optimaal functioneren van het Landelijk Asbestvolgsysteem
(LAVS) adviseren wij u om gebruik te maken van een recente versie van Chrome, Edge, Firefox of Safari. Op de pagina Browsersupport van CommunicatieRijk vindt u een overzicht van browsers waarmee u websites van de Rijksoverheid goed en volledig kunt gebruiken.