Veelgestelde vragen over meldingen in het LAVS
Het LAVS verstuurt start- en stopmeldingen die te maken hebben met projectwerkzaamheden van inventarisatie- en verwijderingsbedrijven. Vanuit het OLO worden sloopmeldingen op basis van de bouwregelgeving verstuurd.
Ja, sloopmeldingen moeten worden gedaan via het Omgevingsloket (OLO). Er bestaat een koppeling tussen het LAVS en het OLO. Hoe dit werkt, leest u bij 'Een sloopmelding indienen' op de pagina Gebruikshandleidingen LAVS.
Deze koppeling is gemaakt om extra werk voor de bedrijven te voorkomen. Het zorgt ervoor dat OLO de benodigde informatie uit het LAVS haalt. De gegevens uit het LAVS worden op deze manier hergebruikt.
De verwijderaar kan de werkzaamheden afmelden via de knop 'Afmelden werkzaamheden' in het tabblad 'Meldingen'. Het LAVS stuurt de afmelding automatisch door aan de gemeente, CKI en Nederlandse Arbeidsinspectie.
Het is niet mogelijk om meldingen op die manier in te voeren. Wel kunt u in het opmerkingenveld aangeven op welke dagen u niet aanwezig bent op de locatie. Let op: er zijn CKI's die het opmerkingenveld niet standaard inlezen in hun meldsysteem.
Het adres van het perceel waarvoor een verwijderopdracht aangemaakt wordt moet een BAG-gevalideerd adres zijn.
Workaround
Maak een complex aan met als adres het adres van het gemeentehuis. Vervolgens het perceel benoemen als 'Onderhoudbare eenheid' met in de omschrijving bijvoorbeeld een locatieomschrijving. Dan kan wel een startmelding worden gedaan. Wel moet dan in het tekstveld een locatieomschrijving staan. Ditzelfde kunt u doen als het gaat om een veldschuur, een asbestleiding enzovoorts.
Sloopmeldingen worden gedaan in het Omgevingsloket online. De melding wordt na invoering verstuurd naar de gemeente. Hiervoor wordt het e-mailadres gebruikt dat bekend is in het OLO. Als de gemeente haar taken heeft uitbesteed aan een andere organisatie, dan wordt de sloopmelding doorgestuurd naar die organisatie in kwestie. Hiervoor kan de gemeente zelf in het beheergedeelte van het OLO het e-mailadres aanpassen.
Bij het aanmaken van het bezit zijn de locatiegegevens niet volledig ingevuld waardoor er geen startmelding kan worden gedaan via het LAVS. In dit geval moet de startmelding via de portal van de Nederlandse Arbeidsinspectie gemeld worden. U kunt gewoon verder met het project.
Als u eerder klaar bent met de werkzaamheden kunt u deze afmelden met de knop 'Afmelden werkzaamheden'. Als u de werkzaamheden wilt onderbreken kunt u de melding intrekken met behulp van het kruisje waarbij u de reden opgeeft. Doe een nieuwe melding voor de dagen erna en vermeld in het opmerkingenveld dat het gaat om een doormelding en bij welk meldingsnummer dit hoort. Voorwaarde is dat de aanpassing plaatsvindt voordat de einddatum en tijd van de melding is verstreken. Deze melding gaat naar bevoegd gezag, CI en Nederlandse Arbeidsinspectie.
De startmelding wordt bij een tweede of derde poging meestal alsnog door het systeem ingetrokken. Controleer nog wel of u daadwerkelijk een terugkoppeling van de Nederlandse Arbeidsinspectie via de mail ontvangt. Als dit niet het geval is, geef de wijziging dan door via het portal van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
U kunt voor dat ene adres een tussentijdse melding doen. Hiermee wordt alleen dat ene adres gemeld. In het document tussentijds melden (pdf, 97 kB) (pdf, 96 kB) vindt u een uitleg hoe u deze functionaliteit kunt gebruiken.
De OLO-LAVS-koppeling is een koppeling tussen het LAVS en het OLO. Deze koppeling zorgt ervoor dat u gegevens in het LAVS kunt hergebruiken voor het doen van een sloopmelding. Na voltooiing van de melding zet het OLO een afschrift van de sloopmelding in het LAVS. Een uitgebreide uitleg hierover vindt u in de infographic op de pagina Gebruikshandleidingen LAVS.
Na melding kunt u dit niet zelf wijzigen. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld wanneer de gegevenseigenaar al in het LAVS geregistreerd staat met de rol van 'Opdrachtgever/Projecteigenaar', kan de helpdesk dit eventueel voor u doen met behulp van een script. Neem contact op met de helpdesk via het Vragenformulier, waarin u uw verzoek omschrijft. De helpdesk beoordeelt of uw verzoek uitvoerbaar is.
Controleer eerst of het betreffende bedrijf als asbestverwijderingsbedrijf of inventarisatiebedrijf is geregistreerd bij de overkoepelende stichting Ascert (www.ascert.nl). Het kan zijn dat het bedrijf nog niet geautoriseerd is in het LAVS voor de rol die zij in de asbestketen vervullen. Voor autorisatie kan het desbetreffende bedrijf contact opnemen met de helpdesk via het Vragenformulier waarin zij hun verzoek moeten omschrijven.