Webinar 'Ondersteuning en beschikbare hulpmiddelen bij energietoezicht'
In dit webinar krijgt u informatie over beschikbare ondersteuning en hulpmiddelen. IPLO, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Omgevingsdienst NL vertellen over de verschillende middelen die zij ter beschikking hebben voor het bevoegd gezag. Aan bod komt onder meer: de Handreiking (uitleg over de regelgeving), Informatieblad (stappenplan voor toezicht en handhaving), Helpdesk, eLoket, Informatiebank en opleidingen.

De video duurt 1 uur en 9 seconden. De sprekers zijn Herman Jan Wijnants, Kyra Kors, Daan de Bruin en Yorick Vink.
Herman Jan: “Welkom bij het vierde webinar alweer. Vandaag gaat het over de ondersteuning en beschikbare hulpmiddelen voor het bevoegd gezag, om de energiebesparingsplicht goed te kunnen uitvoeren. Dit is weer een onderdeel van de reeks van negen. We hebben eerder gesproken over wijzigingen in de wetgeving, in de energiebesparingsplicht. Het ging over de informatieplicht en de EML-maatregelen. Gisteren ging het over de onderzoeksplicht. Later gaat het over de portefeuilleaanpak en het energielabel C voor kantoren. Daarna volgt nog een speciaal drietal, die meer ingaat op de techniek. Morgenochtend gaat het over compressoren en perslucht, in de middag elektrische aandrijfsystemen en motoren, en ten slotte de technische isolatie. Dan hebben we er negen gehad. Maar zover is niet. Voordat we daar zijn aangekomen, allereerst, nu de ondersteunende tools en hulpmiddelen. Ik wil graag de tafelgasten uitnodigen om zich voor te stellen. Als eerste, Kyra."
Kyra: “Helemaal goed. Goedemorgen, ik ben Kyra Kors, ik ben uitvoeringscoördinator bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.”
Herman Jan: “Dank, Kyra. Als tweede, Daan.”
Daan: ‘”Ik ben Daan de Bruin, adviseur uitvoeringsbeleid bij de omgevingsdienst Arnhem,
hier voor Omgevingsdienst NL.”
Herman Jan: “ Dank, Daan. En Yorick?”
Yorick: “Yorick Vink. Ik werk bij Informatiepunt Leefomgeving, als adviseur energiebesparing.”
Herman Jan: “Ik ben Herman Jan Wijnants. Ik ben de host voor de webinars. Werkend bij
Informatiepunt Leefomgeving van Rijkswaterstaat, aan de energiebesparingsplicht. We willen graag dit webinar openen met een poll. Voor de poll, wil ik jullie meegeven dat het mogelijk is vragen te stellen. Want dat kan. Die vragen zien de anderen overigens niet. De vragen komen binnen bij onze green room. Die worden, zover mogelijk, zo goed en snel mogelijk beantwoord. In geval dat er veel vragen binnenkomen, kan het even duren. Het kan ook zijn dat een vraag nogal complex is, of heel specifiek. Dan wordt die tijdelijk doorgezet naar de helpdesk van IPLO. Zij beantwoorden de vraag. Als het een vraag is die relevant is voor dit webinar, dan komt deze op mijn scherm. Tijdens het webinar tracht ik deze te stellen, en gaat één van de tafelgasten die vervolgens beantwoorden. Ik zou willen zeggen, aarzel niet, en stel je vraag bij onduidelijkheden. Of als je ergens graag meer over wil weten. Naast de optie om vragen te stellen, zullen we jullie straks vragen te reageren op de chat. Dat komt later in het programma, hierbij mogen jullie ideeën spuien. Dus wees in dat opzicht lekker actief, en help ons mee met jullie ideeën om ons verder te helpen op dit onderwerp. Dat gezegd hebbende, beginnen we met een poll. De pollvraag, die ik aan jullie wil stellen, is: heeft u wel eens een vraag gesteld in de helpdesk van InfoMil of van IPLO? De antwoorden zijn, nee, één keer, of meerdere keren. Yorick, op welke van drie komt het meeste antwoord, denk jij?”
Yorick: “Ik denk dat het heel gespreid is. Als ik werk bij de helpdesk, zie ik alle vragen. Ik zie dat een aantal collega's bij de omgevingsdiensten die echt veel vragen stellen, wat goed is. Soms vragen waar ik over moet nadenken, waardoor we onze informatieproducten verbeteren. Bij sommige omgevingsdiensten vraag ik me af, hebben die ooit iets gevraagd? Soms zou er onderling overleg zijn en dat dan iemand anders het instuurt. Dus stiekem een vraag van een andere omgevingsdienst. Ik ben benieuwd, vandaar dat deze erin staat.”
Herman Jan: “Er zijn op dit moment 36 respondenten. Ik zie het niet meer stijgen. dus ik denk dat dit het aantal is waarmee we het vanochtend even doen. Het is een opvallende uitkomst. 58 procent, nee. Dat had ik ook niet verwacht.”
Yorick: “Ik ergens wel.”
Herman Jan: “Ja. Eén keer, 22 procent. Meerdere keren, 19 procent.Kijk, er komt toch nog iets verandering. 60 procent niet, 40 procent wel. Dus ja, dat is dan toch. Ja, dus goed, dat is voor ons een weet.”
Yorick: “Of we zijn niet te vinden of ze weten alles zelf.”
Herman Jan: “Precies, dat laatste hopen we natuurlijk. Maar ik zou willen zeggen dat als je een vraag hebt, aarzel niet. De helpdesk is ervoor om jullie vragen te beantwoorden. Laat het weten aan de collega's van de omgevingsdiensten, dat de helpdesk voor alle vragen beschikbaar is. Er is trouwens ook een Q&A op de website, voor veelgestelde vragen. Dus dat is ook prima. Dat even als inleiding. Yorick, ik wil jou de vraag stellen: vanuit IPLO zijn er natuurlijk al een aantal dingen
die omgevingsdiensten kunnen gebruiken om hun kennis op te bouwen, of de energiebesparingsplicht goed te kunnen uitvoeren. Kan je daarop ingaan?”
Yorick: “Ja, zeker. Ik heb wat slides voorbereid. Bij het IPLO. Deze slide heb ik bij webinar één
ook al kort laten zien. Je ziet de ondersteuning geboden aan de omgevingsdiensten in drie voornaamste pijlers uiteengezet. Dat is ondersteuning op de inhoud, op procedures en op het proces. Aan de inhoudskant zit onze helpdesk, de website, de trainingen, en meedraaien in overleggen. Dat gaat over vragen die wij soms krijgen, over of valt iets onder een bepaalde milieubelastende activiteit. Of hoe groot moet ik dat zien? De energiebesparingsplicht is vanaf 50.000 kilowattuur, maar welk energiegebruik telt mee? Dat soort inhoudelijke dingen. Ook de trainingen die wij verzorgen, en de webinars, zoals deze. En het meedraaien in overleggen. We zitten vaak bij het coördinatieteam en Omgevingsdienst NL-overleggen om ook die inhoudelijke kennis in te brengen. Zo ook meer ondersteuning op de procedures. We hebben nu een hele grote subsidie die uitgerold is. SPUK THE richting omgevingsdiensten. Bij het beginproces hielpen wij mee. Omgevingsdiensten helpen met de aanvraag. Met de RVO hebben we alle omgevingsdiensten in een kamer gehad om hun aanvraag te bespreken. Nu zijn we bezig met hoe de monitoring van SPUK beter kan aansluiten, ook bij de omgevingsdiensten. Dit is weer samen met het RVO. Zij doen vooral de uitvraag, wat kunnen we doen? Wij denken over hoe te presteren naar de rest van Nederland. De laatste is ondersteuning op het proces. Dat is iets nieuwer wat we nu bij IPLO doen. Gestart in de afgelopen twee jaar. Dat is ondersteuning van omgevingsdiensten in de samenwerking met hun gemeente. Sommige omgevingsdiensten waren zoekende, hoe kan ik een gemeente betrekken bij de energiebesparingsplicht? En het bijbehorende werk? Regiobijeenkomsten zijn georganiseerd. We hebben er een aantal gehad en een aantal zijn gepland. We hebben inspiratiesessies georganiseerd voor de omgevingsdiensten, landelijk bijeen. We hebben een keer een voorbeeld van Omgevingsdienst Brabant uitgelicht. Hoe ze monitoring gebruiken om partners te informeren over de energiebesparingsplicht en de resultaten die ze behalen. We overwegen dat te gebruiken als voorbeeld voor andere omgevingsdiensten. Juist om gemeenten meer te betrekken. Ik wil graag een paar nog wat uitlichten. De website en de helpdesk. Ik zeg altijd Yorick Vink van IPLO. Het interessante is dat ik nu eigenlijk van IPLO en InfoMil tegelijk ben. Mensen vinden dat soms ingewikkeld. Op InfoMil leggen we de huidige wetgeving uit. Alles wat het activiteitenbesluit omvat. Dat is deze zomer nog aangepast, dus we hebben veel gedaan op InfoMil. En op IPLO leggen we uit hoe het onder de Omgevingswet werkt. We hebben net de handreiking voor de Omgevingswet gepubliceerd. Je ziet er een plaatje van, in stukjes uitgewerkt. Hoe werkt de energiebesparingsplicht, informatieplicht en onderzoeksplicht? Wat zijn details en uitzonderingen? Waar kan je het vinden? Verwijzingen naar de RVO. Dat zit erin. Dit is ook het basisdocument waar je bij vragen over de wetgeving, in kan kijken. We zijn nu bezig met het updaten van het Informatieblad. Dat is een stappenplan voor Toezicht en Handhaving. Op InfoMil is deze voor het activiteitenbesluit geheel uitgewerkt maar voor de Omgevingswet, komt het deze of volgende week online. Hoe pak je het aan onder de Omgevingswet? Daar zit verschil in. Men vroeg al naar het verschil tussen Bal en Bbl. Er komt dan een splitsing, dat doen we daar ook. Daar staat ook helpdesk bij. Via het contactformulier van IPLO kan je altijd vragen stellen, zoals Herman Jan al zei. Wij zijn beschikbaar. Binnen twee dagen wordt de vraag beantwoord. Bij specifieke technische vragen, moeten we hulp inschakelen, dan kan het langer duren. Dat laten we altijd weten.”
Herman Jan: “Krijg je al veel vragen binnen op dit moment over de Omgevingswet?”
Yorick: “Ja, echt een verschil. We houden het bij. Vragen komen via InfoMil of IPLO. Is het een Activiteitenbesluitvraag of een Omgevingswetvraag? Van die mooie statistiek. Dan hoor ik van de coördinator de statistiek van de Omgevingswet loopt opeens op. Dat is echt iets wat ons is opgevallen. Tot nu toe waren toezichthouders bezig met het activiteitenbesluit. Ze komen iets tegen tijdens de handhaving. Hoe zit dat eigenlijk? Richting 1 januari zie je ook de voorbereiding bij de omgevingsdiensten. Vanaf 1 januari is het anders. Hoe gaan we dan onze brief insteken? Of hoe moet ik die splitsing dan zien? Laatst kreeg ik een interessante vraag in de helpdesk, over laadpalen. De energiebesparingsplicht gaat over het energiegebruik binnen het bedrijf, of de milieubelastende activiteiten in het gebouw. De vraag was: een laadpaal zit wel aangesloten op de meter. Kijkend naar het energieverbruik, wordt dat misschien wel heel hoog. Telt dat dan mee, of niet? Ons antwoord is, ja, dat telt mee, maar alleen bij gebruik binnen het bedrijf. Bijvoorbeeld vorkheftrucks die elektrisch worden opgeladen, dat gebruik telt mee. Als er klanten bij je kantoor langskomen, die hun elektrische auto opladen en weer vertrekken, telt dat niet mee. Dat is niet het gebruik van het bedrijf. De volgende vraag is dan, hoe kun je dat inzien? Zo wordt het uitgediept. Het gaat over hoe je het kan opvragen. Hetzelfde met zonnepanelen. Zonnepanelen tellen wel mee bij eigen gebruik. Soms niet te zien, misschien wel op de omvormer. Met dat soort vragen denken we graag mee met toezichthouders.”
Herman Jan: “Dus er zou eigenlijk een aparte laadpaal moeten zijn voor bezoek.”
Yorick: “Vaak is dat ook wel zo. Dan kunnen ze dat wel zien. Er komt vaak een aparte rekening
voor de laadpaal, dat is wel inzichtelijk. De laadpaal voor de elektrische vorkheftruck staat vaak ergens anders. Soms is dat wel ingewikkeld. Ik vraag dan aan de toezichthouder: wil je het specifiek weten? Of stel dat je het gebruik van die laadpaal niet meetelt, zitten ze dan nog steeds
boven de 50.000 kilowattuur? Door de plicht maakt het dan niet uit. Bij de onderzoeksplicht
komen ze niet in de buurt. Dat is niet het allerbelangrijkste.”
Herman Jan: “Een leuk voorbeeld.”
Yorick: “Soms precies op de scheidslijn ervan.”
Herman Jan: “Ja.”
Yorick: “Ik heb nog wat andere slides. We hebben het gehad over de ondersteuning op de inhoud bij de helpdesk. Je kunt ook zien dat wij trainingen en bijeenkomsten geven. We zijn nu onze e-learning af aan het maken. Die hebben we al lang in de lucht. Deze was verouderd en is nu verbeterd richting de Omgevingswet. Het is vooral gericht op startende toezichthouders. Toezichthouders die al wat langer in het veld rondlopen alles weten van die e-learning. Het is interactief, vooral als je nieuw bent bij de energiebesparingsplicht, voor de aanpak van het toezicht. Het is samen met omgevingsdiensten opgesteld. Door een klankbordgroep met veel input. Wat vinden we belangrijk dat startende toezichthouders leren? Die komt binnenkort beschikbaar op de website. Er is twee keer per jaar een netwerkbijeenkomst. Dat is echt iets wat we al heel lang doen. De volgende is 9 november. Dan geven we een update op wetgevingsniveau. De toezichthouders kunnen elkaar dan ontmoeten, met elkaar te kunnen sparren wat je tegenkomt en ervaringen uit te wisselen.”
Herman Jan: “Een bijeenkomst om te netwerken?”
Yorick: “Het heet echt de netwerkbijeenkomst. Het begint met inhoud. Daarna is het vooral gewoon alle omgevingsdiensten bij elkaar.”
Herman Jan: “Het is grappig te zien dat het gezelschap enorm is toegenomen de afgelopen tijd. De aandacht voor het onderwerp is evenredig met het aantal mensen dat komt.”
Yorick: “Voordat ik bij InfoMil werkte, was het begonnen met een paar mensen in een zaal. Nu zitten we meestal met meer dan 100 man in Utrecht. Dat is wel echt.”
Herman Jan: “Grote zalen zoeken.”
Yorick: “Ja.”
Herman Jan: “Ja.”
Yorick: “Het laatste stuk dat ik specifiek nog wilde uitlichten is Training Effectief Communiceren. Die hebben we vooral ingericht op toezichthouders van wat grotere bedrijven. Hoe in gesprek te gaan over energiebesparing met zo'n groot bedrijf? We hebben nog wat plekjes voor dit jaar.”
Herman Jan: “Volgens mij ook.”
Yorick: “Komend jaar, in 2024, gaan we ook de training openzetten. Dan kunnen mensen zich aanmelden. Ik ga even verder. Het stuk ondersteuning bij procedures. De SPUK, zoals ik zei. 56 miljoen beschikbaar gesteld door het Rijk, meer dan 60 FTE aangenomen, hebben we gezien in de eerste monitoring. Heel leuk om te zien. Veel omgevingsdiensten zeggen dat ze juist door de SPUK nu eindelijk een team kunnen neerzetten. Na ondersteuning in het begin, zijn we nu bezig met de nazorg.
Vragen kunnen ook via de helpdesk. Hoe kan ik iets inrichten vanuit de SPUK? En we zijn bezig met monitoring, zoals ik al zei. We hebben de SPUK-verantwoording met de omgevingsdiensten uitgebreid, met vragen over het reguliere toezicht. Het toezicht dat omgevingsdiensten al deden in opdracht van de gemeente, of de provincie, om zo een landelijk beeld te krijgen. Wat gebeurt er in Nederland qua energiebesparing? Hopelijk maken we een mooi overzicht, wat de omgevingsdiensten kunnen uitwisselen met elkaar. Dat gaat zeker gebeuren. Even kijken, volgens mij dan alweer de laatste slide. Het proces. Ik had het kort al gezegd. We zijn dus met de regiobijeenkomsten bezig. De omgevingsdiensten en gemeenten komen dan echt dichter bij elkaar. We hebben er laatst één in Brabant gehad. Gemeenten gaven aan interessante en goede mails te ontvangen van de omgevingsdienst, ik word goed op de hoogte gehouden, maar niet wisten wie het was in het echt. Fijn om iemand in het echt te spreken. Dan heb je meer gevoel erbij. Dat kan ook goed zijn voor de samenwerking. We zijn ook bezig om volgend jaar een nieuwe inspiratiesessie op te richten. Als er nog interessante ideeën zijn van omgevingsdiensten, over waar ze iets willen presenteren, kunnen jullie altijd bij ons terecht en dat aangeven. Er is steeds meer aandacht voor hoe de samenwerking met de RES-regio is.”
Herman Jan: “De Regionale Energie Strategieën.”
Yorick: “Je ziet bij de omgevingsdiensten dat ze het aanbod wat ze kunnen doen aan energiebesparing, in de RES te brengen. Bij veel toezicht, kunnen we een deel van de besparingsdoelstelling behalen. Dat is fijn.”
Herman Jan: “Ja, super interessant. Leuk om zo in korte tijd inzicht te krijgen in de mogelijkheden. We wilden ook aan de mensen die nu online zijn nog vragen om ideeën. Wat te ontwikkelen?”
Yorick: “Ja, ik heb nu gezegd wat we allemaal doen. We zijn nu bezig om ook te kijken wat we in 2024 gaan doen. We zijn in gesprek met EZK. Ik heb natuurlijk ook veel gesprekken met omgevingsdiensten, de RVO en Omgevingsdienst NL. Dit is een mooi moment om daar naar te vragen. Gooi het in de chat. Wat is er nodig? Waar kunnen we jullie nog meer bij helpen? Aan het einde kunnen we kijken of er ideeën zijn.”
Herman Jan: “Precies, dat is mijn voorstel ook. Als je ideeën hebt, gooi je het in de chat. We hebben straks nog een vraag, dus zet er even bij dat het voor IPLO is. Dan komen wij daar aan het einde van dit webinar nog even op terug. Dan pikken we er een aantal uit. Bedankt, Yorick. Goed om dit overzicht te hebben van jou. We gaan naar de volgende. We hebben weer een poll. Dat is: heeft u al ervaring met het energieloket van RVO? Daar willen we jullie reactie op vragen.
Weer drie smaken: Nee. Ja, alleen vanuit de vorige ronde informatieplicht. En de derde is, vanuit beide rondes. Wat wij willen, is dat mensen daarop reageren. Kyra, wat denk jij?”
Kyra: “Ik heb de webinars van gisteren ook aan gehad. Gisteren werd ook de vraag gesteld of mensen ervaring hebben op dit gebied, of veel mensen nieuw zijn. Er waren toen veel nieuwe mensen, als ik het goed zeg. Ik denk dat de toezichthouders die ervaring hebben, uiteraard wel in het eLoket hebben gewerkt, om de gegevens daaruit te halen. Maar wellicht met zo'n grote groep
nieuwe toezichthouders, hebben die wellicht nog minder ervaring. Ik ben ook wel benieuwd naar de samenstelling van de deelnemers.”
Herman Jan: “Ja, we hebben weer hetzelfde aantal, 38. Een derde zegt, nee. Daar zat je niet ver naast. 41 procent, deels. Vooral nog vanuit de vorige ronde. De rest, een kwart, beide rondes. Dat is op zich wel netjes. Maar wat we natuurlijk willen weten is wat RVO allemaal nog meer biedt aan ondersteuning voor de omgevingsdiensten. Hoe ziet dat eruit?”
Kyra: “Onze belangrijkste rol is natuurlijk het eLoket. Ik denk dat de meeste omgevingsdiensten ons daar ook het beste kunnen vinden. Dit zijn de onderwerpen die ik zo aan bod laat komen. Over het eLoket wil ik in het algemeen nog wat vertellen. Ik laat ook de formulieren voor de informatie- en de onderzoeksplicht zien. Wij zijn natuurlijk de beheerders van de portal. Wij zijn degenen die de data van ondernemers ontvangen, zijn er ook verantwoordelijk voor dat de data bij de omgevingsdienst terechtkomt. Meteen een update wat dat betreft. Ik denk dat dit misschien voor veel deelnemers de belangrijkste vraag is. Het is natuurlijk nog niet beschikbaar. Ik heb vanmorgen contact gehad met het betrokken team. Geen beloftes, maar we hopen deze week het eerste deel voor de handmatige download open te kunnen zetten. Dat is nog niet volledig, maar dan kunnen omgevingsdiensten al wel inloggen en voor een deel de gegevens eruit halen. De komende weken rollen we dat uit, en komt er steeds meer beschikbaar. Dat zal in beginsel ook met name de informatieplicht zijn. Dat even voor de update. Die heb ik aangestipt. Dan laat ik zien wat we in het eLoket hebben gedaan de afgelopen jaren. We zijn er al lang mee bezig. Er zijn drie formulieren in het eLoket. Die hebben we vernieuwd of nieuw toegevoegd. Die zijn beschikbaar. De informatieplicht, de onderzoeksplicht en ook de EED-auditplicht is open. Wij sturen ondernemers naar de website die daar wordt weergegeven: rvo.nl/energiebesparingsplicht. Dat noemen wij onze landingspagina. Van daaruit kan alle informatie gevonden worden. Dat geldt ook voor omgevingsdiensten bevoegde gezagen. Zo ziet de landingspagina eruit. Voor ondernemers hebben we een direct rapporteren-knop toegevoegd. Bedrijven die voor een bepaalde plicht moeten rapporteren, dat kan via de landingspagina. Dan komen ze gelijk op de juiste pagina in Mijn RVO terecht. Zo ziet het eruit. Ik ga snel, maar ik laat ter illustratie zien hoe het er ongeveer uit ziet. Dit is dus de Mijn RVO-pagina. Hier kan een ondernemer de rapportages indienen. Hier kunnen omgevingsdiensten hopelijk binnenkort de rapportages ophalen. Hier komt ook de handleiding. Die ziet u onderin staan. De handleiding die wij nog opstellen over hoe de gegevensontsluiting plaatsvindt. Welke opties we hebben, welke knoppen, en hoe je op de juiste plek terechtkomt. Goed om te weten.”
Yorick: “Is dat een soort stappenplan, Kyra?”
Kyra: ”In principe wel. Wij maken voor alle formulieren een handleiding. We halen letterlijk de screenshots uit het systeem, en leggen daarbij uit welke knop wat doet in het kort gezegd. Het is een vrij uitgebreid verhaal. Maak daar zeker gebruik van, als het zover is. Het formulier voor de informatieplicht. Ik ga niet het hele formulier doornemen, dat wordt een vrij lang verhaal. Een aantal highlights die, denk ik, heel relevant zijn. Voor het formulier zijn er twee routes. Dat is ook gelijk aan de eerste ronde. Een formulier kan handmatig worden ingevuld, dus per locatie, of meerdere locaties in het formulier. Dan moeten alle vragen door de ondernemer worden ingevuld. Daarnaast hebben we de XML-bulk upload ook beschikbaar gesteld, dat is in Excel. Waarin een ondernemer voor heel veel locaties tegelijk de informatie kan invullen, en dat kan inlezen in het eLoket. Dan worden voor al die locaties de rapportages aangemaakt. Even een highlight wat dan de verschillen zijn ten opzichte van de eerste ronde. Toegevoegd is de mogelijkheid voor een ondernemer om aan te geven of het bevoegd gezag mag zien dat er een concept is aangemaakt. Het bevoegde gezag krijg geen toegang tot de inhoud, maar is zichtbaar dat er een concept is aangemaakt voor de locatie. Dat geeft wellicht wat zicht op dat een ondernemer daar al mee bezig is. Voor het zichtbaar maken moet toestemming worden gegeven.”
Yorick: “Was dat een vraag van omgevingsdiensten, dat ze dat graag wilden zien? Of zijn er ondernemers die dat zeiden?”
Kyra: ”Toen werkte ik nog niet bij RVO, dus weet ik niet precies. Maar ik vermoed dat dit inderdaad is om te kijken of ondernemers daar zicht in willen geven, willen tonen dat ze ermee bezig zijn. Het is nog niet klaar, maar hij staat er wel klaar voor. Dan weet een omgevingsdienst dat ook. We hebben eerlijk gezegd geen idee of veel ondernemers dat zichtbaar maken of niet. Daar komen we deze ronde achter, of dat wat wordt. Een aantal dingen zijn toegevoegd om de herkenbaarheid van de verschillende locaties wat beter te maken. Om daar wat meer eisen aan te stellen. Ik was zelf toezichthouder op de energiebesparingsplicht. Ik had regelmatig ook rapportages van een supermarktketen, die dan alleen het vestigingsnummer invult. Dan moet je uitzoeken wat het adres is. Hoe koppel ik dat aan ons zaaksysteem? Dat is een validatie die we hebben toegevoegd. Er mogen niet alleen cijfers worden ingevuld. Er moet echt een naam worden ingevuld, voor zover we dat kunnen valideren. We hebben een koppeling, die nog niet werkt, maar daar zijn we mee bezig, aan het handelsregister, om vestigingsnummers in te lezen, afhankelijk van het ingevulde KVK-nummer. Dat kan ook los worden ingevuld. Het kan al wel. Het vestigingsnummer, als een ondernemer dat meestuurt, wordt ook zichtbaar. Een grote verandering ten opzichte van de eerste ronde is dat kleingebruikers ook mogen rapporteren deze ronde. Zij moeten toestemming geven, want dan vallen ze net buiten de wet- en regelgeving. Die mogen ook vrijwillig hun energiegebruik melden. Dat is niet het hele formulier, maar dan kunnen ze wel bij een bevoegd gezag aangeven dat ze eronder vallen. Als ze het melden, krijgen jullie die informatie ook te zien. We hebben natuurlijk de splitsing in de rolverdeling. Dat is natuurlijk ook al aan bod gekomen, vooruitlopend op de Omgevingswet. Die rollen zitten in het formulier. Er kunnen per locatie twee rapportages worden ingediend. Eén door de gebouweigenaar, en door de activiteit uitvoerder. Daar mogen ze ook onderling afspraken over maken, bij afwijken van het drijver van de inrichting verhaal wat is opgesteld. In de vorige ronde werkten we natuurlijk met de sectorlijsten. De ondernemer moest de hele lijst doorgaan om de melding in te kunnen dienen. Dat hoeft niet meer. Nu zijn er maatregelcategorieën. Wellicht al bekend bij jullie, de drie lijsten: gebouwen, faciliteiten en processen. Daar zitten de categorieën onder. Een bedrijf kan in bepaalde mate, afhankelijk van wat ze invullen aan bedrijfsgegevens, ook categorieën uitzetten. Als zij, bijvoorbeeld, geen perslucht hebben, dan kunnen ze die categorie op 'nee' zetten. Die maatregelen komen niet in beeld. Dan wordt het een meer toegespitste EML die ingevuld moet worden. De antwoordopties zijn ook wat aangepast. De belangrijkste wijziging daarin is dat de antwoordopties 'voldoet niet aan randvoorwaarden' en 'natuurlijk moment nog niet geweest', alleen getoond worden als dit overeenkomt met de wet. Als er een maatregel in staat zonder randvoorwaarden, dan is deze antwoordoptie ook niet zichtbaar. Hetzelfde bij 'natuurlijk moment nog niet geweest'. Het is ook per maatregel rechtgetrokken. Behalve die twee die dan optioneel wel of niet worden getoond zijn alle antwoordopties hetzelfde.”
Yorick: “Kyra, als je randvoorwaarden als reden geeft dat het nog niet uitgevoerd is of nog niet hoeft, kan toelichting gegeven worden waarom het niet van toepassing is?”
Kyra: ”Ja, dat is een hele goede toevoeging. Het is nu mogelijk om per maatregel toelichting te geven. In sommige gevallen verplicht. Even uit mijn hoofd. Bij uitvoeren van een alternatieve maatregel, wordt aangegeven, licht toe wat je hebt gedaan, zodat het voor het bevoegd gezag helder is wat die alternatieve maatregel is. Het is bij elke maatregel mogelijk om een toelichting te geven. Dat geeft wat meer ruimte voor een ondernemer om daar over uit te wijden.”
Yorick: “Omgevingsdiensten vertelden dat het heel fijn is. Dan kun je met de ondernemer dat gesprek aangaan. De randvoorwaarden bij deze maatregel staan op 'niet van toepassing' want jij vindt de draaiuren te laag, of zo. Waarom denk je dat? De uitleg is soms duidelijk. Prima, helemaal mee eens. Of er staat, niet van toepassing. Waarom niet van toepassing, dan kan je in gesprek met elkaar.”
Kyra: ”Het geeft toch iets meer om over in gesprek te gaan. Ik weet van ondernemers zelf. Soms krijgen wij vragen van ondernemers over hoe ze dat moeten invullen. Dan geven wij vaak aan, zet het in de toelichting. Dan komt bij de omgevingsdienst gelijk het volledige plaatje terecht, en bij vragen, nemen ze vanzelf contact met u op. Het geeft ons ook richting ondernemers wat meer ruimte. Zet het in de toelichting erbij, dan is dat duidelijk. De laatste twee punten van deze sheet. Als gebouwen voldoen aan de renovatiestandaard is een aparte route. Hij is, volgens mij, gisteren ook al wel een keer aan bod gekomen. Voor gebouwen met een hoog energielabel, A+, A++ of A+++. Afhankelijk van de gebruiksfunctie daarvan, hebben we ingeregeld dat gebouwmaatregelen in het formulier vanzelf op "volledig uitgevoerd" worden gezet. Met uitzondering van het EBS, het energiebeheersysteem. Die moet wel aangevinkt worden. Bij de rest staat 'volledig uitgevoerd'. Met zo'n hoog label zijn die maatregelen echt wel aanwezig. Een andere route is 'Afwijken van de EML-systematiek'. Dat is ook een aparte vraag. Bijvoorbeeld de portefeuilleaanpak. Een ondernemer die meedoet aan de portefeuilleaanpak kan de rapportages alsnog via het formulier Informatieplicht indienen. Hij kan dan 'meedoen aan de portefeuilleaanpak' aangeven, en de bijlage die daarbij hoort meesturen. Een bedrijf kan altijd kiezen af te wijken van de EML-aanpak. Dat raden we niet per se aan, maar wie weet zitten ze ertussen. Dan kunnen ze deze route ook gebruiken. Het is dan wel verplicht om een bijlage toe te sturen welke aantoont dat er toch aan de energiebesparingsplicht wordt voldaan. Dan heb ik ter illustratie van een aantal punten een screenshot uit het eLoket gehaald. Linksboven die vraag over het concept, of je toestemming geeft dat de omgevingsdienst dat te zien krijgt. Linksonder de rolverdeling. Je kan aangeven, ben ik eigenaar of uitvoerder, of ben ik beide? Rechtsboven de herkenbaarheid even in een overzichtje. De naam van de locatie en of er een vestigingsnummer wordt ingevuld. Dus dat zijn even de… Linksonder is de kleinverbruikers screenshot. Er is extra toestemming nodig, voor het delen van de gegevens. Maar dat kan dus wel. Dan heb ik voor dit stukje als laatste nog een overzicht van de categorieën. Dit krijgt een ondernemer te zien. Sommige categorieën zijn uitgegrijsd. Als je een gebouw hebt, dan moet je de gebouwenlijst doorlopen. Daar is het niet mogelijk om de categorie aan of uit te zetten. Maar voor de faciliteiten en processen in dit geval wel. Daar kan een ondernemer invullen wat zij aanwezig hebben op hun locatie. Onderaan even een overzicht van de maatregel met de verschillende antwoordopties. Daar zitten inderdaad in sommige gevallen nog vragen achter, bij een bepaalde antwoordoptie. Net zoals de optie toelichting te geven.
Yorick: “Niet onbelangrijk.”
Kyra: ”Niet onbelangrijk, zeker niet.”
Herman Jan: “Qua inhoud komt er nog één over de maatregelen zelf, of niet?”
Kyra: ”Ja, de informatie, even op de pdf. Dit is, denk ik, ook heel relevant voor toezichthouders om te weten. De pdf van de rapportage die straks jullie kant opkomt. Wat staat er nu op? Referentienummer, locatie nummer, en versienummers. Wat we deze ronde hebben is, als een bedrijf een aanpassing wil doen in een ingediend rapportageformulier, moeten ze een kopie aanmaken. Hierin kunnen ze de aanpassing doen en opnieuw indienen. Een ondernemer die iets heeft aangepast, krijgt ook een nieuw versienummer. Dat is gewoon 1, 2, 3, 4, tot het echt klaar is.”
Yorick: “Als een ondernemer dat wil, en een paar maatregelen nog niet gedaan heeft, een paar maanden later wel. Dan kan hij naar eLoket, die zijn nu ook uitgevoerd. Alles staat nu op "ja".”
Kyra: ”Bijvoorbeeld, ja, dat zou kunnen. Dat versienummer geeft dan inzicht in of er inderdaad een rapportage opnieuw is ingediend, of dat er iets is aangepast.
Daan: “Voor toezichthouders blijft alles in te zien?”
Kyra: ”In beginsel krijgen jullie de laatste, meest recente versie, ja.”
Daan: “Stel je hebt het eerder gedownload.”
Kyra: ”Dan wel, inderdaad. Even kijken. De rolverdeling. Aan de G, A, of B is te zien vanuit
welke rol de rapportage is ingediend. We hebben categorie Energiegebruik met 'klein' daar ook bij, natuurlijk. Middelgroot en zeer groot. Met zeer groot bedoelen we de onderzoeksplichtige bedrijven, die boven de 10 miljoen of 170.000 kuub aardgas zitten. Het is ook mogelijk aan te geven of er een monumentaal gebouw aanwezig is. Daar is ook een code voor, als die tevoorschijn komt. Monumentaal heeft invloed op wat er wel en niet kan worden uitgevoerd op locatie. Jullie krijgen ook gelijk inzicht in hoeveel categorieën uit de faciliteiten en de processenlijst aan zijn gezet. Daar zijn die codes voor. Als laatste, voor de omgevingsdiensten die hier langer mee werken, herkenbaar: de rubriceringscode. Die natuurlijk aangeeft in hoeverre wat een bedrijf heeft ingevuld, in hoeverre zij voldoen aan de energiebesparingsplicht.”
Herman Jan: “Dat is bekend, denk ik.”
Kyra: ”Dit is wel bekend. Ik ga ze niet allemaal langs, ze zijn nog vrij hetzelfde. Misschien een aantal veranderingen. Portefeuilleaanpak is nieuw. Daar hebben we bij R3 een subcode aan toegevoegd. We hebben de energielabel nu toegevoegd in R4. De subcode E voor gebouwen die voldoen aan de eindnorm. Er wordt nog een link gemaakt, ook met EP-Online. Het energielabel wordt ook online gecheckt, of die in EP-Online staat. Als dat niet zo is, krijgt die ook weer een aparte code.”
Yorick: “Bijvoorbeeld, iemand die voldoet aan de eindnorm, want ik heb een label, maar in EP-Online niet?”
Kyra: ”Ja, bijvoorbeeld. Daar komt dan ook een uitroepteken bij te staan als aandachtspuntje. R5 is nieuw, en dat is de rapportage van de kleingebruiker. Ook die zijn voor jullie gelijk aan de voorkant al zichtbaar, als die zijn ingediend door kleingebruikers. Even kijken, ik doe deze heel kort, we hebben het gisteren uitgebreid gehad over de onderzoeksplicht. Ook daar hebben we het formulier voor opengezet. Gisteren heeft Jaap al uitgelegd hoe de rapportage en de verplichte bijlagen eruit komen te zien. Deze bijlagen moeten worden toegevoegd in het formulier. In het formulier zelf vragen we een aantal gegevens ook nog los in te vullen, waarvan de tabel 'getroffen maatregelen' en de tabel 'geïdentificeerde maatregelen' ook in te lezen zijn. Aan de voorkant is er een sjabloon voor, wat ingevuld wordt, ingelezen en op die manier worden ingediend. Ik denk dat dit gisteren voldoende aandacht heeft gehad, dus dan houd ik het kort. Ik ga gelijk door naar de informatiebank. Ik begreep dat die ook aardig bezocht wordt door omgevingsdiensten. Dat is fijn, daar is het ook voor bedoeld. De informatiebank is ook wederom te vinden via onze landingspagina, www.rvo.nl/energiebesparingsplicht. De informatiebank, voor wie het onbekend is, daar hebben wij, in samenwerking met de opstellers van de EML en een aantal adviesbureaus, wat uitgebreidere beschrijvingen gemaakt van de erkende maatregelen, om meer achtergrond te geven, dan alleen simpel de wettekst. Zowel voor ondernemers als voor toezichthouders, adviseurs, en wie er dan ook mee aan het werk moet, om wat meer inzicht te geven. Wat wordt er bedoeld? Hoe kijk je daarnaar? Dat soort dingen.”
Yorick: “Jacques zei dat gisteren ook. Bij een regelingstekst voor in de Omgevingswet, of in het activiteitenbesluit, moet dit heel compact. Hij zei dat het ook wel fijn is dat die extra beschikbare informatie, die je ook wilt delen met ondernemers en toezichthouders, een plek kan krijgen in de informatiebank. Omdat het niet in het kleine vakje van de regeling past.”
Kyra: ”Nee precies, het is om het ook. Uiteindelijk is dit een hele praktische regelgeving, met een hele praktische verplichting, waar ondernemers mee aan de gang moeten. Dit is ook een beetje een vertaling. Dit is hoe de wet zit. Hoe werkt dat dan in de praktijk? Hij ziet er zo uit, op dit moment. Per lijst kan er op een categorie worden gefilterd. Dan zie je alle maatregelen uit die categorie. De lay-out zal in de nabije toekomst nog veranderen, omdat wij nog een aantal dingen gaan toevoegen. In de basis is dit hoe het er ongeveer uitziet. Per maatregel, wederom, ik ga ze niet allemaal inhoudelijk behandelen, maar het geeft een beeld van wat er in die informatiebank staat. Per maatregel is dit de informatie die je kan vinden. Algemene beschrijving. Beschrijving van de huidige situatie, ook wel de uitgangssituatie. Deze komen ook wel deels uit de wettekst. Nieuw, en ik denk ook heel fijn, is het kopje 'herkenning'. We hebben geprobeerd om zo praktisch mogelijk uit te leggen waar je dan naar kijkt. Om te kunnen bepalen of deze maatregel al uitgevoerd is, of nog uitgevoerd zou moeten worden. Dus daar proberen we in de informatiebank een wat meer toegankelijke beschrijving te geven van de werking van de maatregel.”
Yorick: “Wij krijgen bij de helpdesk vaak nog wel vragen over de herkenning. We hebben ook vaak contact met jullie. Dit is niet duidelijk en het moet aangepast worden. Dit is geen statisch document, denk ik. Juist op basis van deze feedback, en jullie misschien ook van ondernemers, kunnen we dit uitbreiden. Juist heel goed. We krijgen vragen als, deze herkenning snap ik niet goed, hoe zit dit? Kunnen we het wat uitbreiden?”
Kyra: ”Ja. Dat vind ik leuk. Dit is echt een continu proces, ik ben hier zelf bij betrokken geweest. Ik vind het leuk ook om daar. Iedereen kijkt daar toch weer anders naar. Ook hier maken we graag gebruik van input her en der. Er worden in de nabije toekomst ook foto's toegevoegd ter herkenning.”
Herman Jan: “Daar was gisteren een vraag over.”
Kyra: ”Ja precies. In de huidige vorm lukte dat nog niet, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren. Dat is heel fijn. Even kijken of ik nog iets wil highlighten. De relevante wetgeving is wat naast de energiebesparingsplicht geldt. Er komen uit de Europese Unie steeds meer regels, wat er wel en niet mag. Dat noemen we dan ook. We hebben af en toe ook Arbowetgeving, als het in het kader van de Arbo wel of niet kan. Dat soort dingen staan erin. Voor de rest spreekt het aardig voor zich. De laatste nog even. In sommige gevallen zijn er vrij duidelijke alternatieve maatregelen. Als dat het geval is, hebben we die in de informatiebank toegevoegd.”
Herman Jan: “Dank voor dit overzicht. Voor de ondernemers, misschien kun je daarop ingaan, ook specifieke tools hebben?”
Kyra: ”Ja, zeker. Die kunnen natuurlijk ook door omgevingsdiensten gebruikt worden om naar te verwijzen. Die laat ik graag ook nog even zien. De belangrijkste zijn deze twee. Het Stappenplan en de Wetchecker. Dat klinkt misschien een beetje hetzelfde, dus ik ga het verschil uitleggen. Het Stappenplan is met name gericht op deze drie plichten. De Informatieplicht, de Onderzoeksplicht, en de EED-auditplicht. Deze hebben we echt ingeregeld als een snelle, laagdrempelige tool, gericht op drie plichten. Die kan door de ondernemers snel worden ingevuld, waar een duidelijk verhaal uitkomt. Dit moet je wel of niet doen. In sommige gevallen hebben we het ook over huur-verhuursituaties. Ook dat levert zo zijn knelpunten op, af en toe. Ook die hebben we in dit stappenplan opgenomen. Dan hebben we daarnaast de Wetchecker. Die is een stuk breder. Dit is een overzicht van welke plichten daar nu in staan. Wij zijn intern ook in conclaaf of dit voldoende is. Er komt best veel op ons af, ook vanuit Europa. Deze zal wellicht ook volgend jaar nog wel weer uitgebreid worden. Die is dus een stuk breder inzetbaar, en een langer verhaal om in te vullen. Er wordt meer informatie gevraagd van een ondernemer. Wat ik hier als advies wil meegeven, is: mochten er vragen binnenkomen van vastgoedeigenaren, want die beginnen zo af en toe ook wel wakker te worden, omdat er ook wat verplichtingen hun kant opkomen, dan is de Wetchecker wel geschikter. Als enkel verhuurder en niet per se gebruiker van het gebouw, hebben zij soms een iets andere rol dan wanneer ze zelf gebruikers zouden zijn. Daar hebben we in de Wetchecker een aparte route voor ingeregeld. Dat is de tip die ik nog had.”
Herman Jan: “Wel mooi om te zien, dat voor de ondernemer de drie plichten nu gecombineerd worden in het stappenplan, zodat ze niet drie verschillende routes hoeven te bewandelen. Dat is voor de ondernemer een mooie verbetering. We willen natuurlijk ook richting de omgevingsdiensten. Hoe kunnen zij de gegevens benaderen? Hoe verloopt dat?”
Kyra: ”Als het hopelijk deze week wordt opengezet, hebben we straks twee opties, handmatig of via de webservice. De webservice gaat nog wel iets langer duren, helaas. Ik heb het nu met name even over de handmatige download. Die kun je in verschillende formaten krijgen. Gewoon de pdf van de rapportage zelf, of een Excel voor een overzicht per omgevingsdienst. Wat heb ik nu in totaliteit binnengekregen? Dat hadden we ook al in de eerste ronde, dus die is vrij hetzelfde. Er komt een apart scherm voor de conceptrapportages. Dat was wat ik al eerder aan bod heb laten komen. Ondernemers die akkoord geven, dat jullie daar zicht op krijgen. Daar krijgen jullie in een apart scherm inzicht in. Ook voor het afwijken van de EML-systematiek maken we een apart scherm. Dat is een andere vorm van rapporteren. Die wordt ook voor jullie zichtbaar. Daar wordt ook de link met een webservice gelegd in de toekomst. Het doel is uiteindelijk 500 rapportages per zoekopdracht. We verwachten hopelijk deze week open te gaan, maar dan voor 25 rapportages per zoekopdracht. Het is nog iets kleiner. Dat zullen we de komende weken verder uitbreiden.”
Herman Jan: “Daar was ook een vraag over gesteld. Komt er een directe koppeling beschikbaar zonder de losse rapportage op te vragen?”
Kyra: ”Dat komt er wel. Dat is die webservice. Wat ik zeg, dat duurt nog iets langer, maar daar zijn we inderdaad wel mee bezig.”
Herman Jan: “Hartstikke goed. Dank je wel, Kyra. Een heel verhaal, maar wel heel duidelijk. Heel fijn om dit te horen, en een beeld te krijgen van wat die ondernemer kan invullen, en hoe de omgevingsdienst dit kan gebruiken. Super interessant, dank. We gaan over naar een poll. We hebben de laatste in dit geval. Daarbij willen we jullie vragen of jullie al gebruik hebben gemaakt van het Kennisnet van Omgevingsdienst NL? Daar hebben we weer vier mogelijkheden voor. Nee. Nee, maar ik zou het wel willen. Ik doe het wel eens. Ik kijk er vaak op. Daan, wat denk je?”
Daan: “Er zijn bepaalde groepen mensen of overleggen die vaker op Kennisnet zitten. Een paar mensen zullen er wel vaker op kijken. Een groot deel van de toezichthouders zou het willen maar nog niet gedaan heeft. Of er niet van weet, dus er nog niet op gekeken heeft.”
Herman Jan: “Het is grappig om te zien. Bijna een kwart, nee. Bijna een kwart, nee, maar ik zou het wel willen. En 44 procent, wel eens. En een kleine 10 procent, vaak. Het wordt bekender, laat ik het maar zo zeggen.
Daan: “Dat is mooi.”
Herman Jan: “De vraag die er natuurlijk achter zit, is: wat kunnen jullie vanuit Omgevingsdienst NL allemaal bieden aan de omgevingsdiensten?”
Daan: “Wat Omgevingsdienst NL vooral kan bieden, is Kennisnet. Dat is een platform voor energietoezichthouders van klimaat en energie heet dat. Daar staat van alles op. Het coördinatieteam energie beheert dat. Daar staan handreikingen op voor verschillende thema's, bijvoorbeeld ETS-toezicht. Voorbeeldbrieven staan erop, maar ook handreikingen over de onderzoeksplicht. Verder staat er een overzicht van opleidingen die Omgevingsdienst NL aanbiedt. Die staan ook op www.odnlacademie.nl. Opleidingen voor toezichthouders van basisopleidingen tot de expertopleidingen, en nog een verdieping voor een hbo-opleiding Energietoezicht. Omgevingsdienst NL biedt terugkoppeling aan alle omgevingsdiensten vanuit het Coördinatieteam Energie. Vanuit een landelijk overleg vier keer per jaar. Ook sturen ze een nieuwsbrief naar alle omgevingsdiensten. Ze hebben geïnventariseerd naar de contactpersonen van de omgevingsdiensten. Die sturen ze een terugkoppeling, of een soort update, waar het coördinatieteam mee bezig is. Die nieuwsbrief landt hopelijk goed. Dat is de vraag, maar vaak landt hij wel goed. Anders vragen omgevingsdiensten erom. Dat landelijke energie-overleg is in het verlengde van het kernteam VTH Energiebesparing van CO. Dat gaat naar Omgevingsdienst NL toe. Dat gaan we overnemen. Ik heb eigenlijk één vraag aan de energietoezichthouders. Net als de vraag van Yorick. Waar hebben jullie behoefte aan vanuit Omgevingsdienst NL? Waar kan Omgevingsdienst NL jullie nog in tegemoet komen en helpen? Is er een andere behoefte wat betreft Kennisnet waar jullie ons een vraag willen stellen? Dat kan in de chat.”
Herman Jan: “Ja, precies. Bij deze het verzoek daarop te reageren, als mensen inderdaad een idee hebben. Waarmee kan Omgevingsdienst NL ons verder helpen? Met wat voor producten, of trainingen, of wat dan ook meer. Zet het in de chat. We kijken ook even wat er zo al uit de chat is binnengekomen. Nog niet zoveel.”
Yorick: “Mag ik nog even reageren?”
Herman Jan: “Ja, natuurlijk.”
Yorick: “Wat ik interessant vind. Wij hebben bij IPLO een website waar we ook handreikingen plaatsen. Mensen vragen, wat is het verschil? Waarom Kennisnet of IPLO? Kennisnet is een beschermde omgeving, hoor ik vaak. Je hebt een account nodig. Je moet van de omgevingsdienst of van de gemeente zijn. Toezichthouders kunnen op Kennisnet kennis meer delen, die wij niet zouden kunnen delen. Als een omgevingsdienst zegt: ik zit echt met een bedrijf. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Kan ik uitstel verlenen? Als ze dat aan ons zouden vragen bij IPLO, krijg je het juridische antwoord. Er is een maatwerkmogelijkheid om uitstel te verlenen. Met een voorbeeldbrief van een andere omgevingsdienst. Die interactie zit daar wat minder, en vooral op dat niet wettelijke. Informeler.”
Daan: “Concrete casussen.”
Yorick: “Ja, concrete casussen kunnen wij ook niet plaatsen op IPLO. Daar zie ik echt dat het elkaar goed aanvult. Ik heb eens mee gespard over een casus. Dat kan niet op IPLO en wel op Kennisnet. Dat zie ik echt als een toegevoegde waarde.”
Daan: “Je kunt je als gebruiker van Kennisnet met een account aanmelden op een platform. Als je, bijvoorbeeld, toezicht houdt voor de portefeuilleaanpak, kun jij je aanmelden op dat platform, zodat je weet dat er iets gepubliceerd is en er belangrijke documentatie bijkomt. Bij vragen over Kennisnet, kun je altijd mailen naar kennisnet@omgevingsdienst.nl. Die kunnen je helpen met waar welk platform te vinden is. Je kunt als omgevingsdienst zelf een platform opzetten. Als je in de regio, bijvoorbeeld, het energietoezicht wil coördineren op één plek, dat kan op Kennisnet.”
Herman Jan: “We hadden het in het voorgesprek gezegd. Er is soms misschien verwarring over de verschillende helpdesks. Is het goed, Kyra, om daar duidelijkheid over te geven, of Yorick?”
Kyra: ”Ja, misschien. Ik denk het wel. Wij krijgen natuurlijk ook vragen van bevoegde gezagen. Ik heb ook regelmatig het antwoord gegeven: Dit klinkt als een vraag voor IPLO. Wellicht is het handiger contact met hen op te nemen. Vul me gerust aan. Ik denk dat het belangrijkste verschil tussen RVO en IPLO is dat wij er vooral zijn om de wet op hoofdlijnen uit te leggen. We zijn de portaalbeheerder. Voor de technische vragen kunnen jullie bij ons terecht. Vragen die meer gaan over, hoe ga ik hiermee om? Of de vraag die gisteren naar boven kwam, bijvoorbeeld, een ondernemer wil de gegevens niet delen, of vindt dat bedrijfsgevoelige informatie. Dat zijn zaken die richting IPLO gestuurd kunnen worden, omdat jullie de afstemmingsorganisatie zijn.”
Yorick: “Wat ik altijd zeg, ben je bevoegd gezag, begin bij ons. Behalve over het eLoket gaat,
als het indienen of het technisch niet werkt. Ben je een ondernemer, begin bij RVO. Als je als toezichthouder denkt: ik kom er even niet uit, bel of mail ons eerst via de helpdesk. Soms hebben we samen contact. Vaak zit er toch een link met iets van de RVO. In eerste instantie is dit de splitsing. Dat is het makkelijkst.”
Herman Jan: “Het meest praktisch.”
Yorick: “Het meest praktisch. Dat hebben we op meer onderwerpen ook zo afgesproken met de RVO.”
Herman Jan: “Weet dat het contact er onderling is. Als jij je vraag per ongeluk bij de andere helpdesk indient, komt het ook nog wel goed.”
Yorick: “Soms krijg je technische vragen over de EML, de RVO heeft die opgesteld. Jacques zat hier gisteren te vertellen hoe dat proces is gegaan. Dan moet ik vaak schakelen met de RVO. Het is fijn dat wij alle vragen van bevoegd gezag gebundeld hebben. Dan zie je wat er leeft. Waar moeten we misschien nog wat aanpassen?”
Daan: “Uit ervaring weet ik dat de antwoorden vrij snel komen. Bij vragen aan IPLO, is er meestal binnen één of twee dagen antwoord op je vraag.”
Yorick: “Ja, dat is ons doel. Je krijgt altijd een automatische mail. Dank voor uw vraag, antwoord volgt binnen twee dagen. Er zijn prestatieafspraken. Lukt het niet, volgt er bericht. Een mail met sorry, het duurt langer, we moeten overleggen.”
Daan: “Voor hele ingewikkelde vragen.”
Herman Jan: “We hebben nog een beetje tijd. Er is één suggestie vanuit de chat gekomen voor Omgevingsdienst NL, in de zin van e-learning voor de beoordeling van onderzoeksplicht rapportages. Hoe kijken jullie daartegenaan? Jij bent oud-toezichthouder, dus misschien kun je daar iets over zeggen. Wat vinden jullie ervan? Hij komt van omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek.
Daan: “Volgens mij is er wel een stappenplan voor de beoordeling van de onderzoeksplicht rapportages, wat op Kennisnet staat. Misschien dat e-learning wat toegankelijker is. Dat je dan echt meegenomen wordt in hoe zoiets gedaan wordt. Dat kan zeker meegenomen worden.”
Herman Jan: “Dat zou ook, praktisch kijkend naar jullie werk, denk je dan ook dat dit een goed idee zou zijn? Je werkt er niet meer, maar stel dat.”
Kyra: ”Ik merk ook wel dat er bij omgevingsdiensten steeds meer behoefte is naar een gelijk speelveld. Dat we allemaal hetzelfde naar de ingediende rapportages kijken. Met de beschrijvingen van Kennisnet denk ik wel dat Omgevingsdienst NL wellicht de aangewezen plek is om dat te coördineren,
wellicht in samenwerking.”
Yorick: “Ik heb ook gesprekken met Christiaan gehad. Zoals gisteren, kort benoemd, we denken dat we misschien ook wel samen met Omgevingsdienst NL kijken welke branches er in Nederland zijn, kunnen die verschillende toezichthouders, die rapportages hebben binnengekregen, bij elkaar komen? Wat zie jij in jouw rapportage? Toezichthouders kunnen dat zelf initiëren richting een omgevingsdienst. Misschien kunnen we met Omgevingsdienst NL kijken om het op gang te brengen.”
Herman Jan: “Ja.”
Daan: “Dat vind ik een goed idee.”
Herman Jan: “Er komt nog een suggestie zie ik. Voor het platform Kennisnet Omgevingsdienst NL zou het fijn zijn als het communicatieplatform beter toegankelijk en overzichtelijker zou zijn. Herken je dat?”
Daan: “Ja, dat herken ik wel. Het komt vooral doordat de platforms door individuele vergaderingen opgezet worden. Dat Coördinatieteam Energie is er nu. Dat heeft een platform opgezet. De landingspagina van Kennisnet is, als je ingelogd bent, alle platforms op alfabetische volgorde. Volgens mij zijn er bij Omgevingsdienst NL wel gesprekken over de structuur van Kennisnet veranderen, en wat toegankelijker maken.”
Herman Jan: “Prima. In dat opzicht is het misschien ook goed om te melden dat het informatieblad E16, dat je meeneemt als omgevingsdienst bij die beoordeling, binnenkort weer beschikbaar komt. Daar is een update van beschikbaar. Houd de website… Het is gepubliceerd, zie ik inmiddels. Op InfoMil wordt binnenkort op IPLO gepubliceerd. Op InfoMil al wel.”
Yorick: “Dat klopt, maar ik snap wel de vraag naar een webinar. Je ziet dat we nu veel papieren documenten gemaakt hebben. Zoals Christiaan zei. Echt goede documenten. Toelichting daarover geven of vragen kunnen stellen, is de volgende stap. Zo'n E16 kun je als toezichthouder zelf lezen. Een beetje kunnen sparren, toelichting te krijgen, is een behoefte die we volgend jaar meer moeten invullen. Dat doen we nu ook natuurlijk.”
Herman Jan: “Precies. Er is werk voor volgend jaar. Alsnog ook voor jou, Yorick.”
Yorick: “Ja, en Omgevingsdienst NL.”
Herman Jan: “Precies, en voor Omgevingsdienst NL. Ik wil jullie bedanken voor jullie inbreng. Goed dat jullie er waren. Het was een informatieve sessie. Ik wil de mensen die online aanwezig waren bedanken voor hun aanwezigheid. Het is natuurlijk goed om te weten dat je de webinars kan terugkijken.
Gebruik de website van IPLO om te kijken welke informatie er allemaal is. Kijk ook regelmatig op het Kennisnet van Omgevingsdienst NL. Gebruik de informatiebronnen bij RVO. Genoeg websites om te consulteren, gebruik het ook daadwerkelijk. Straks kunnen jullie nog aangeven of jullie bij de volgende webinars aanwezig willen zijn. Dat kun je via één druk op de knop doen. Bij deze heel erg bedankt en hopelijk tot de volgende keer. Dank jullie wel.”
Meer informatie over webinars over energiebesparing
Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) organiseert in samenwerking met het ministerie van Klimaat en Groene Groei en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties diverse webinars met uitleg over de plicht tot verduurzaming van energiegebruik. Ook de onderwerpen waarmee toezicht en handhaving op deze plicht mee te maken krijgt komen aan bod.
Het IPLO biedt de volgende webinars aan:
- Algemene webinars (uitleg over definitieve wetgeving en over veelgestelde vragen aan de helpdesk van het IPLO)
- Technische webinars (uitleg over technieken die energietoezichthouders tegenkomen bij hun controles op de energiebesparingsplicht)