Niet-selectieve katalytische reductie (NSCR)
Niet-selectieve katalytische reductie (NSCR) zet de stoffen CO, NOx en VOS om in CO2, N2 en/of H2O met behulp van een katalysator. NSCR wordt voornamelijk toegepast in de auto-industrie.
Natuurlijk vervangingsmoment
Nee
Toepasbaarheid
NSCR wordt voornamelijk toegepast in de auto-industrie. Het wordt ook toegepast waar de verbranding stoichiometrisch is, zoals bij stationaire motoren voor energieopwekking of aandrijving (niet voor dieselmotoren in verband met de hoeveelheid zuurstof). Het kan ook worden toegepast bij de productie van inerte gassen en in de chemiesector, zoals salpeterzuurproductie. Vanwege het lage rendement worden stoichiometrische motoren in stationaire toepassingen nog maar weinig toegepast.
Componenten
Verwijderde componenten | Verwijderingsefficiëntie1, % | Restemissie, mg/m03 | Validatiekengetal |
---|---|---|---|
NOX | 90 – 98 | 50 | 3 |
1 Afhankelijk van de specifieke configuratie en bedrijfscondities. Waarden zijn in principe gebaseerd op halfuurgemiddelde waarden.
Randvoorwaarden
Debiet, m03/uur |
<34.000 |
---|---|
Temperatuur, 0C |
375 – 825 |
Druk, bar |
<8 |
Drukval |
Geen info |
Vochtgehalte |
Idem |
Stof |
Idem |
Ingaande concentratie: |
|
Zuurstof, % |
0,2 – 0,7 |
NOX, mg/m03 |
4.000 – 8.000 |
CO, mg/m03 |
3.000 – 6.000 |
VOS, ppm |
1.000 – 2.000 |
Beschrijving
Niet-selectieve katalytische reductie (NSCR) zet de stoffen CO, NOx en VOS om in CO2, N2 en/of H2O met behulp van een katalysator. Omdat onverbrande VOS als reagens wordt gebruikt, behoeft deze techniek geen injectie van extra reagens (maar ook ammoniak of ureum wordt gebruikt). Het is hiervoor wel vereist dat de gassen niet meer dan 0,5% zuurstof bevatten. De gebruikte katalysatoren zijn meestal op basis van platina.
Principeschema
Financiële aspecten
Investeringen, EUR |
15.000 – 250.000, sterk afhankelijk van motorgrootte (80 – 8.000 pk) |
---|---|
Operationele kosten, EUR |
69.000 – 244.000, sterk afhankelijk van motorgrootte (80 – 8.000 pk)1 |
Personeel, dagen/jaar |
Geen |
Hulp- en reststoffen |
Katalysator2 |
Energieverbruik, kWh/1000 m03/uur |
Meerverbruik aan brandstof door de hogere drukval van de katalysator (afhankelijk van het ontwerp 0 – 5%). Het vermogen van de motor vermindert met 1 – 2%. |
Elektriciteitskosten, EUR/1000 m03/uur |
- |
Kostenbepalende parameters |
Motorgrootte, debiet |
Baten |
In principe geen |
1 Gebaseerd op 8.000 uur per jaar inclusief onderhoud en afschrijving.
2 De katalysator moet periodiek worden vervangen. De afgewerkte katalysator wordt soms verkocht.