Beleidsmedewerkers
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor beleidsmedewerkers.
Omgevingsdiensten worden samen met hun deelnemers geadviseerd om het hoogste niveau van betrokkenheid in te richten. Op deze manier kan optimaal gebruik worden gemaakt van de kennis die bij de omgevingsdienst aanwezig is. Ook wordt er op die manier gebruikgemaakt van specialistische kennis die niet altijd bij de opdrachtgevers aanwezig is. Daarbij vergroot dit de efficiëntie van de uitvoeringstaken van de omgevingsdienst omdat een consistent geheel ontstaat van beleidsontwikkeling, beleidsdoorwerking en uitvoering. Ook zorgt het betrekken van de omgevingsdienst voor regionale afstemming en een organische verbinding om van elkaar te leren in de regio. In deze sessie nemen we u mee hoe u invulling kunt geven aan deze adviesrol. Wat vraagt het van omgevingsdiensten en – net zo belangrijk – van gemeenten?
Wilt u weten wat de "knip" is die de Omgevingswet aanbrengt tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit? En wilt u weten welke gevallen vergunningvrij zijn? Dan is deze workshop voor u! U krijgt in 50 minuten een overzicht van de vergunningvrije regels in het Bbl.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar deze voor bedoeld is. We focussen op mer(-beoordeling) bij kleinere projecten of vergunningen. Vanuit praktijkvoorbeelden gaan we in op veelgestelde vragen hierover. Bijvoorbeeld over mandatering van besluitvorming over mer-beoordeling.
Bent u op zoek naar basiskennis over het omgevingsplan? In deze workshop leert u wat het omgevingsplan is en wat de veranderingen zijn ten opzichte van het oude stelsel. Er wordt uitgelegd hoe het omgevingsplan past in het stelsel en wat de instructieregels betekenen voor het omgevingsplan. Ook komt aan de orde welke regels al dan niet in het omgevingsplan kunnen. Tot slot gaat de workshop in op de vraag voor welke opgaven de gemeenten staan in de transitieperiode.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met lithiumionhoudende energiedragers. Alle nieuwe ontwikkelingen zorgen ook voor veel meer opslag van lithiumionbatterijen. Het gebruik van energieopslagsystemen neemt, mede door de netcongestie, in een snel tempo toe. Wij geven een toelichting op de wet- en regelgeving, zoals het Bal, het omgevingsplan en PGS 37-1 en PGS 37-2.
Op 15 mei 2024 is het omgevingsplan Stadshavens vastgesteld door de raad van de gemeente Groningen. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt de transformatie van Stadshavens voorbereid. Het bedrijventerrein wordt een woongebied. De bestaande bedrijfsmatige activiteiten zijn voorzien van tijdelijke regels en er gelden gouden regels en ontwikkelregels voor de transformatie. Dit lijkt op uitwerkingsregels in een uit te werken bestemming. Wim Drost, Dennis van der Laan en Joske Poelstra nemen u mee in de structuur en opzet van het plan en de milieu- en omgevingsaspecten.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Aan de hand van een casus worden de overwegingen bij de keuze van een Omgevingswetinstrument bij het realiseren van nieuwe onderdelen van het hoogspanningsnet beschouwd. Hierbij speelt het dilemma dat er in de projectfase behoefte is aan snelheid en dat er in de beheerfase behoefte is aan een regeling voor activiteiten in de nabijheid van de hoogspanningsinfrastructuur.
Het bestuurlijk overleg van het interbestuurlijke programma Versterking VTH-stelsel heeft op 25 september jongstleden ingestemd met de nieuwe set kwaliteitscriteria. Daarmee zal deze set vanaf 1 januari 2025 van kracht worden. De nieuwe set vervangt alle onderdelen van kwaliteitscriteria. Benieuwd wat het is geworden?
Schaarste op het elektriciteitsnet is een actueel probleem. En dat is niet op korte termijn opgelost. Netverzwaring blijft nodig, maar wat kunt u als gemeente of provincie doen? Met de juridische instrumenten uit de Omgevingswet kan ruimtelijk gestuurd worden. Zo kan bijvoorbeeld worden gestuurd op de beschikbare capaciteit op het net en kan de bestaande infrastructuur beter benut worden. Aan de hand van een stroomschema en praktijkvoorbeelden lichten we toe welke instrumenten daarbij ingezet kunnen worden.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand voorbeelden we uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In deze sessie bespreken we de meestgestelde vragen bij IPLO over veehouderijen en de Omgevingswet. Deze sessie gaat over de vergunningplichten in het Bal voor veehouderijen, mono-mestvergisters, meldingen in het Omgevingsloket, overgangsrecht voor de OBM's mer en fijnstof, geur van veehouderijen en het omgevingsplan en de stand van zaken rond het geurbeleid voor veehouderijen. Dit is een herhaling van de sessie die is gegeven op de Dag voor de leefomgeving.
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tot slot gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontwikkelde een bijsluiter TAM-IMRO, houdt marktconsultaties voor gemeenten en organiseert samen met Geonovum veldlabs over de Tijdelijke alternatieve maatregel. In deze sessie gaan we in op de actualiteiten en vertellen we u waar u op moet letten als u een besluit via TAM-IMRO opstelt.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave 'Bedrijven en milieuzonering 2009' (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regelsystematiek gepubliceerd onder de naam 'Milieuzonering nieuwe stijl'. Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (eind 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Gemeenten en provincies zijn verplicht een minimaal takkenpakket over te dragen aan een omgevingsdienst. Dit minimale takenpakket noemen we het basistakenpakket en is opgenomen in het Omgevingsbesluit. Het basistakentakken is veranderd met de komst van de Omgevingswet. In deze sessie lichten we de laatste versie van het basistakenpakket toe en laten we ook zien welke activiteiten bijvoorbeeld niet onder het basistakenpakket vallen.
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
De doelstelling van de regionale beleidscyclus is om op basis van een scherpe probleem- en risicoanalyse de capaciteit van de omgevingsdienst gericht in te kunnen zetten om in de gehele regio het meeste rendement te behalen en de grootste impact voor de leefomgeving te realiseren. De BIG-8 fungeert als raamwerk, dat tegelijkertijd de dienst stimuleert om efficiënt en effectief te functioneren. Het is belangrijk om met alle partners tot een gezamenlijke aanpak, doelstelling en prioritering te komen, zodat de aanwezige capaciteit en het VTH-instrumentarium zo doeltreffend mogelijk wordt gebruikt en ten goede komt aan een schone, veilige en duurzame leefomgeving voor de inwoners.
Samen met GGD'en uit het noorden nemen we u mee in het borgen van gezondheid in de diverse kerninstrumenten, van omgevingsvisie tot omgevingsplan. Dit doen we aan de hand van verschillende voorbeelden en handreikingen.
Een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) is een activiteit die in strijd is met het omgevingsplan en die niet vergunningvrij is. Terugkijken op bijna een jaar BOPA-vergunningen. Wat ging er goed en wat kan er beter?
De data van onze fysieke leefomgeving is met de komst van de Omgevingswet gecentraliseerd in een nieuw digitaal stelsel. Welke informatie hebben we daarmee tot onze beschikking en wat kunnen we daarmee? Welke trends zijn hieruit te ontlenen? Hoe kunt u deze informatie gebruiken voor beleidsvorming, monitoring en evaluatie? Alexander Hermanns laat u zien aan de hand van eerste praktijkvoorbeelden wat u met de informatie uit het digitaal stelsel kunt doen. Ook inspireert u in deze interactieve sessie elkaar met praktijkvoorbeelden, ideeën en toekomstperspectieven!
Op 1 januari dit jaar is de Omgevingswet in werking getreden. Een nieuwe wet met een heel nieuw stelsel, waarin we al bijna 1 jaar allerlei ervaringen hebben opgedaan en er veel is veranderd, ook in de praktijk. De vraag luidt: hoe werkt het op het vlak van bodem en ondergrond in de Omgevingswet en kunnen we ermee uit de voeten? Welke vragen leven er en waar lopen we in de praktijk tegenaan? In deze sessie presenteren we vanuit verschillende perspectieven de opgedane ervaringen en inzichten: vanuit de IPLO Helpdesk (Rijksoverheid) en vanuit de lokale overheid (omgevingsdienst of gemeente).
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regelsystematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (eind 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
De Omgevingswet beoogt dat inwoners, initiatiefnemers en derden verschillende overheidspartijen als één overheid ervaren. Daartoe moeten die intensief samenwerken. In diverse regio's zijn in de afgelopen jaren samenwerkingsafspraken gemaakt en beproefd voor inwerkingtreding. Maar papier is geduldig: de echte ervaring met de samenwerking en de daartoe gemaakte afspraken is natuurlijk pas opgedaan sinds 1 januari 2024. In deze sessie presenteert een aantal regio's hun eerste ervaringen met het samenwerken op verschillende terreinen.
In deze sessie gaan we terug naar de basis over regelgeving voor water in het Bal. Wanneer is een lozing een milieubelastende activiteit of een lozingsactiviteit? Is de activiteit onderdeel van de kernactiviteit of een functioneel ondersteunende activiteit? Waar vind ik wie het bevoegd gezag is en hoe zat het ook alweer met advies en instemming? In deze sessie leggen we het uit.
De VNG is bezig haar ondersteuning voor de transitie bij gemeenten in de planketen (omgevingsvisie, programma en omgevingsplan) vorm te geven. Daarvoor is er een tool in ontwikkeling, met de werktitel: Grip op de transitie van de planketen. Doel van deze tool is om overzicht en inzicht te bieden op het te verrichten werk. Specifiek zal er aandacht zijn voor de ondersteuning van gemeenten.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.
Welke bedrijfsonderdelen kunnen tot de andere milieubelastende installatie gerekend worden bij een veehouderij? In deze sessie behandelen we het onderwerp 'de andere milieubelastende installatie' bij een veehouderij.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
Onder de Omgevingswet is de definitie van kwetsbare gebouwen veranderd. En met de komst van de Omgevingswet moeten gemeenten ook informatie over zogenoemde kwetsbare gebouwen en locaties (KGL) toevoegen aan het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). In de sessie geven we uitleg over de hulp vanuit het REV-team en de mogelijkheden voor gemeenten voor ondersteuning en een financiële tegemoetkoming.
Gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. In deze sessie vertellen we hoe dit aspect wordt opgepakt met bijvoorbeeld analyses en gebruikersonderzoeken. Maar vooral ziet u wat u als overheid zelf kunt doen met goede toepasbare regels.
Korte uitleg over dit programma van IenW. Agenda, thema's en koppeling praktijk. Het programma Bodem en Ondergrond biedt een robuuste structuur voor samenwerking rond vraagstukken die raken aan het gebruik van het bodem-watersysteem, passend bij het instrumentarium van de Omgevingswet. En vooral inzoomen op de lokale invulling door provincies en gemeenten met de themalijn "Minder verstoren, afgraven en meer hoogwaardig hergebruik".