Juristen
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor juristen.
Terugkijken op geleerde lessen bij wijzigingsbesluiten op juridisch en technisch vlak.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met lithiumionhoudende energiedragers. Alle nieuwe ontwikkelingen zorgen ook voor veel meer opslag van lithiumionbatterijen. Het gebruik van energieopslagsystemen neemt, mede door de netcongestie, in een snel tempo toe. Wij geven een toelichting op de wet- en regelgeving, zoals het Bal, het omgevingsplan en PGS 37-1 en PGS 37-2.
Op 15 mei 2024 is het omgevingsplan Stadshavens vastgesteld door de raad van de gemeente Groningen. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt de transformatie van Stadshavens voorbereid. Het bedrijventerrein wordt een woongebied. De bestaande bedrijfsmatige activiteiten zijn voorzien van tijdelijke regels en er gelden gouden regels en ontwikkelregels voor de transformatie. Dit lijkt op uitwerkingsregels in een uit te werken bestemming. Wim Drost, Dennis van der Laan en Joske Poelstra nemen u mee in de structuur en opzet van het plan en de milieu- en omgevingsaspecten.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand voorbeelden we uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In Friesland wordt geoefend met de inzet van een AI chatbot om vragen te beantwoorden over de Omgevingswet. Een uitleg en demo van de toepassing van AI om de dienstverlening en tweedelijns specialisten te ondersteunen in hun werk.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontwikkelde een bijsluiter TAM-IMRO, houdt marktconsultaties voor gemeenten en organiseert samen met Geonovum veldlabs over de Tijdelijke alternatieve maatregel. In deze sessie gaan we in op de actualiteiten en vertellen we u waar u op moet letten als u een besluit via TAM-IMRO opstelt.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave 'Bedrijven en milieuzonering 2009' (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regelsystematiek gepubliceerd onder de naam 'Milieuzonering nieuwe stijl'. Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (eind 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) is een activiteit die in strijd is met het omgevingsplan en die niet vergunningvrij is. Terugkijken op bijna een jaar BOPA-vergunningen. Wat ging er goed en wat kan er beter?
3.5 Basis Bal: een uitleg van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Bal voor beginners
In deze sessie krijgt u een uitleg in vogelvlucht van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving. Aan de orde komen onder andere de aanwijzing van milieubelastende activiteiten waar het Bal op van toepassing is, functioneel ondersteunende activiteiten, de vergunningplicht, de richtingaanwijzer, de specifieke zorgplicht, enzovoort.
Op 1 januari dit jaar is de Omgevingswet in werking getreden. Een nieuwe wet met een heel nieuw stelsel, waarin we al bijna 1 jaar allerlei ervaringen hebben opgedaan en er veel is veranderd, ook in de praktijk. De vraag luidt: hoe werkt het op het vlak van bodem en ondergrond in de Omgevingswet en kunnen we ermee uit de voeten? Welke vragen leven er en waar lopen we in de praktijk tegenaan? In deze sessie presenteren we vanuit verschillende perspectieven de opgedane ervaringen en inzichten: vanuit de IPLO Helpdesk (Rijksoverheid) en vanuit de lokale overheid (omgevingsdienst of gemeente).
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regelsystematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (eind 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
In deze sessie gaan we terug naar de basis over regelgeving voor water in het Bal. Wanneer is een lozing een milieubelastende activiteit of een lozingsactiviteit? Is de activiteit onderdeel van de kernactiviteit of een functioneel ondersteunende activiteit? Waar vind ik wie het bevoegd gezag is en hoe zat het ook alweer met advies en instemming? In deze sessie leggen we het uit.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
Gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. In deze sessie vertellen we hoe dit aspect wordt opgepakt met bijvoorbeeld analyses en gebruikersonderzoeken. Maar vooral ziet u wat u als overheid zelf kunt doen met goede toepasbare regels.