Schakel 2024 - Ronde 2
Hieronder ziet u alle sessies die in Ronde 2 worden gehouden. Ronde 2 start om 11.40 uur.
Zoeken in de index
Het bestuurlijk overleg van het interbestuurlijke programma Versterking VTH-stelsel heeft op 25 september jongstleden ingestemd met de nieuwe set kwaliteitscriteria. Daarmee zal deze set vanaf 1 januari 2025 van kracht worden. De nieuwe set vervangt alle onderdelen van kwaliteitscriteria. Benieuwd wat het is geworden?
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
In deze sessie bespreken we de meestgestelde vragen bij IPLO over veehouderijen en de Omgevingswet. Deze sessie gaat over de vergunningplichten in het Bal voor veehouderijen, mono-mestvergisters, meldingen in het Omgevingsloket, overgangsrecht voor de OBM's mer en fijnstof, geur van veehouderijen en het omgevingsplan en de stand van zaken rond het geurbeleid voor veehouderijen. Dit is een herhaling van de sessie die is gegeven op de Dag voor de leefomgeving.
In Friesland wordt geoefend met de inzet van een AI chatbot om vragen te beantwoorden over de Omgevingswet. Een uitleg en demo van de toepassing van AI om de dienstverlening en tweedelijns specialisten te ondersteunen in hun werk.
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tot slot gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontwikkelde een bijsluiter TAM-IMRO, houdt marktconsultaties voor gemeenten en organiseert samen met Geonovum veldlabs over de Tijdelijke alternatieve maatregel. In deze sessie gaan we in op de actualiteiten en vertellen we u waar u op moet letten als u een besluit via TAM-IMRO opstelt.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave 'Bedrijven en milieuzonering 2009' (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regelsystematiek gepubliceerd onder de naam 'Milieuzonering nieuwe stijl'. Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (eind 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Schaarste op het elektriciteitsnet is een actueel probleem. En dat is niet op korte termijn opgelost. Netverzwaring blijft nodig, maar wat kunt u als gemeente of provincie doen? Met de juridische instrumenten uit de Omgevingswet kan ruimtelijk gestuurd worden. Zo kan bijvoorbeeld worden gestuurd op de beschikbare capaciteit op het net en kan de bestaande infrastructuur beter benut worden. Aan de hand van een stroomschema en praktijkvoorbeelden lichten we toe welke instrumenten daarbij ingezet kunnen worden.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand voorbeelden we uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.