Spoor VTH-processen
Hier ziet u alle sessies onder het spoor VTH-processen.
Omgevingsdiensten worden samen met hun deelnemers geadviseerd om het hoogste niveau van betrokkenheid in te richten. Op deze manier kan optimaal gebruik worden gemaakt van de kennis die bij de omgevingsdienst aanwezig is. Ook wordt er op die manier gebruikgemaakt van specialistische kennis die niet altijd bij de opdrachtgevers aanwezig is. Daarbij vergroot dit de efficiëntie van de uitvoeringstaken van de omgevingsdienst omdat een consistent geheel ontstaat van beleidsontwikkeling, beleidsdoorwerking en uitvoering. Ook zorgt het betrekken van de omgevingsdienst voor regionale afstemming en een organische verbinding om van elkaar te leren in de regio. In deze sessie nemen we u mee hoe u invulling kunt geven aan deze adviesrol. Wat vraagt het van omgevingsdiensten en – net zo belangrijk – van gemeenten?
Terugkijken op geleerde lessen bij wijzigingsbesluiten op juridisch en technisch vlak.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Het bestuurlijk overleg van het interbestuurlijke programma Versterking VTH-stelsel heeft op 25 september jongstleden ingestemd met de nieuwe set kwaliteitscriteria. Daarmee zal deze set vanaf 1 januari 2025 van kracht worden. De nieuwe set vervangt alle onderdelen van kwaliteitscriteria. Benieuwd wat het is geworden?
Gemeenten en provincies zijn verplicht een minimaal takkenpakket over te dragen aan een omgevingsdienst. Dit minimale takenpakket noemen we het basistakenpakket en is opgenomen in het Omgevingsbesluit. Het basistakentakken is veranderd met de komst van de Omgevingswet. In deze sessie lichten we de laatste versie van het basistakenpakket toe en laten we ook zien welke activiteiten bijvoorbeeld niet onder het basistakenpakket vallen.
De doelstelling van de regionale beleidscyclus is om op basis van een scherpe probleem- en risicoanalyse de capaciteit van de omgevingsdienst gericht in te kunnen zetten om in de gehele regio het meeste rendement te behalen en de grootste impact voor de leefomgeving te realiseren. De BIG-8 fungeert als raamwerk, dat tegelijkertijd de dienst stimuleert om efficiënt en effectief te functioneren. Het is belangrijk om met alle partners tot een gezamenlijke aanpak, doelstelling en prioritering te komen, zodat de aanwezige capaciteit en het VTH-instrumentarium zo doeltreffend mogelijk wordt gebruikt en ten goede komt aan een schone, veilige en duurzame leefomgeving voor de inwoners.