Vergunningverleners
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor vergunningverleners.
Wilt u weten wat de "knip" is die de Omgevingswet aanbrengt tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit? En wilt u weten welke gevallen vergunningvrij zijn? Dan is deze workshop voor u! U krijgt in 50 minuten een overzicht van de vergunningvrije regels in het Bbl.
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar deze voor bedoeld is. We focussen op mer(-beoordeling) bij kleinere projecten of vergunningen. Vanuit praktijkvoorbeelden gaan we in op veelgestelde vragen hierover. Bijvoorbeeld over mandatering van besluitvorming over mer-beoordeling.
Bent u op zoek naar basiskennis over het omgevingsplan? In deze workshop leert u wat het omgevingsplan is en wat de veranderingen zijn ten opzichte van het oude stelsel. Er wordt uitgelegd hoe het omgevingsplan past in het stelsel en wat de instructieregels betekenen voor het omgevingsplan. Ook komt aan de orde welke regels al dan niet in het omgevingsplan kunnen. Tot slot gaat de workshop in op de vraag voor welke opgaven de gemeenten staan in de transitieperiode.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met lithiumionhoudende energiedragers. Alle nieuwe ontwikkelingen zorgen ook voor veel meer opslag van lithiumionbatterijen. Het gebruik van energieopslagsystemen neemt, mede door de netcongestie, in een snel tempo toe. Wij geven een toelichting op de wet- en regelgeving, zoals het Bal, het omgevingsplan en PGS 37-1 en PGS 37-2.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Aan de hand van een casus worden de overwegingen bij de keuze van een Omgevingswetinstrument bij het realiseren van nieuwe onderdelen van het hoogspanningsnet beschouwd. Hierbij speelt het dilemma dat er in de projectfase behoefte is aan snelheid en dat er in de beheerfase behoefte is aan een regeling voor activiteiten in de nabijheid van de hoogspanningsinfrastructuur.
Het bestuurlijk overleg van het interbestuurlijke programma Versterking VTH-stelsel heeft op 25 september jongstleden ingestemd met de nieuwe set kwaliteitscriteria. Daarmee zal deze set vanaf 1 januari 2025 van kracht worden. De nieuwe set vervangt alle onderdelen van kwaliteitscriteria. Benieuwd wat het is geworden?
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand voorbeelden we uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In deze sessie bespreken we de meestgestelde vragen bij IPLO over veehouderijen en de Omgevingswet. Deze sessie gaat over de vergunningplichten in het Bal voor veehouderijen, mono-mestvergisters, meldingen in het Omgevingsloket, overgangsrecht voor de OBM's mer en fijnstof, geur van veehouderijen en het omgevingsplan en de stand van zaken rond het geurbeleid voor veehouderijen. Dit is een herhaling van de sessie die is gegeven op de Dag voor de leefomgeving.
In Friesland wordt geoefend met de inzet van een AI chatbot om vragen te beantwoorden over de Omgevingswet. Een uitleg en demo van de toepassing van AI om de dienstverlening en tweedelijns specialisten te ondersteunen in hun werk.
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tot slot gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
Gemeenten en provincies zijn verplicht een minimaal takkenpakket over te dragen aan een omgevingsdienst. Dit minimale takenpakket noemen we het basistakenpakket en is opgenomen in het Omgevingsbesluit. Het basistakentakken is veranderd met de komst van de Omgevingswet. In deze sessie lichten we de laatste versie van het basistakenpakket toe en laten we ook zien welke activiteiten bijvoorbeeld niet onder het basistakenpakket vallen.
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
3.5 Basis Bal: een uitleg van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Bal voor beginners
In deze sessie krijgt u een uitleg in vogelvlucht van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving. Aan de orde komen onder andere de aanwijzing van milieubelastende activiteiten waar het Bal op van toepassing is, functioneel ondersteunende activiteiten, de vergunningplicht, de richtingaanwijzer, de specifieke zorgplicht, enzovoort.
De data van onze fysieke leefomgeving is met de komst van de Omgevingswet gecentraliseerd in een nieuw digitaal stelsel. Welke informatie hebben we daarmee tot onze beschikking en wat kunnen we daarmee? Welke trends zijn hieruit te ontlenen? Hoe kunt u deze informatie gebruiken voor beleidsvorming, monitoring en evaluatie? Alexander Hermanns laat u zien aan de hand van eerste praktijkvoorbeelden wat u met de informatie uit het digitaal stelsel kunt doen. Ook inspireert u in deze interactieve sessie elkaar met praktijkvoorbeelden, ideeën en toekomstperspectieven!
Uitleg over de meldingsplicht bij meten, keuringsplicht stookinstallaties en stookruimtes, meetfrequenties, overgangsrecht, emissie-eisen en maatwerk.
De Omgevingswet beoogt dat inwoners, initiatiefnemers en derden verschillende overheidspartijen als één overheid ervaren. Daartoe moeten die intensief samenwerken. In diverse regio's zijn in de afgelopen jaren samenwerkingsafspraken gemaakt en beproefd voor inwerkingtreding. Maar papier is geduldig: de echte ervaring met de samenwerking en de daartoe gemaakte afspraken is natuurlijk pas opgedaan sinds 1 januari 2024. In deze sessie presenteert een aantal regio's hun eerste ervaringen met het samenwerken op verschillende terreinen.
In deze sessie gaan we terug naar de basis over regelgeving voor water in het Bal. Wanneer is een lozing een milieubelastende activiteit of een lozingsactiviteit? Is de activiteit onderdeel van de kernactiviteit of een functioneel ondersteunende activiteit? Waar vind ik wie het bevoegd gezag is en hoe zat het ook alweer met advies en instemming? In deze sessie leggen we het uit.
Deze sessie biedt uitleg over welke milieuregels gelden en welke beoordelingen nodig zijn vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan (inclusief bruidsschat omgevingsplan) voor een snackfabriek.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.