Spoor De winkel blijft open
Hieronder ziet u alle sessies van het spoor 'De winkel blijft open'.
De nieuwe VNG-handreiking 'Activiteiten en milieuzonering' (najaar 2023) is gebaseerd op de Omgevingswet en vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019. Rein Bruinsma van Royal HaskoningDHV, auteur van de nieuwe handreiking, vertelt u over de kern van de nieuwe systematiek en over de voordelen daarvan.
Door de Omgevingswet verandert er veel voor de organisatie rond bodemactiviteiten. In deze sessie deelt de regio Groningen geleerde lessen met de deelnemers.
Wil iemand een initiatief of een activiteit uitvoeren die in strijd is met het omgevingsplan? U kunt dan kijken of u de activiteit mogelijk kunt maken met een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA).
In deze sessie bespreken we de nieuwe regelgeving rond evenementen. Daarbij kijken we naar de verschillende evenementen die zijn te onderscheiden onder de Omgevingswet.
U krijgt duidelijkheid over hoe geluid landt in de wetsinstrumenten van de Omgevingswet. U weet na deze sessie waar de regels over geluid waarover al voor 1 januari 2024 is besloten staan.
De initiatiefnemer centraal: gebruikersvriendelijkheid verbeteren, een oproep om bij het vullen van het DSO vanuit de gebruiker te blijven denken.
Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet bestaat het omgevingsplan uit een tijdelijk deel en een nieuw deel. Tijdens deze sessie gaan we inhoudelijk in op beide delen.
Ook benieuwd hoe u milieuregels in een omgevingsplan implementeert? De ODMH heeft een basisadvies gemaakt voor verschillende milieuaspecten die gaan landen in de omgevingsplannen van onze regiogemeenten.
In deze sessie leggen wij in grote lijnen uit hoe het thema milieu in het omgevingsplan is verwerkt. We leggen uit hoe de bruidsschat voor milieu er uitziet en hoe een gemeente in 2024 aan de slag kan gaan met milieu in het omgevingsplan.
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar het voor bedoeld is. We gaan in op een aantal praktijkgevallen waarin dit instrument een rol speelt bij de besluitvorming. Ten slotte komt jurisprudentie aan bod.
De gemeente Meppel heeft een omgevingsplan voor de deelgebieden Binnenstad en Centrumschil gemaakt. Graag nemen we u tijdens deze werksessie mee in de gemaakte keuzes voor het omgevingsplan.
Tijdens deze sessie nemen wij het opstellen van regels in het nieuwe deel van het omgevingsplan onder de loep. Daarbij maken we gebruik van een praktijkvoorbeeld.
Bij het opstellen van het omgevingsplan spelen – naast vragen aangaande de inhoud en structuur van het plan – ook vragen ten aanzien van het proces en de samenwerking met adviesbureaus.
Onder de Omgevingswet bent u verplicht om participatiebeleid op te stellen als u aan de slag gaat met uw omgevingsvisie, programma, omgevingsplan of projectbesluit. Het opstellen van een participatieverordening volgt uit de Wet versterking participatie op decentraal niveau. Wij nemen u mee in deze twee wetten, leggen de verschillen uit en geven praktijkvoorbeelden die u zelf kunt toepassen.
In deze sessie maken wij u aan de hand van een casus wegwijs in Regels op de kaart. Regels op de kaart vervangt de website Ruimtelijke plannen.
Het maken van een keuze voor de structuur van het omgevingsplan is een belangrijke stap in de transitie naar het nieuwe omgevingsplan. Tijdens deze sessie lichten we de structuur en systematiek van de geïntegreerde staalkaarten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) toe.
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten gemeenten in staat zijn om hun omgevingsplan te wijzigen of ervan af te wijken.