Adviseurs
Tijdens de sessie staat samenwerking tussen decentrale overheden en rijkspartijen centraal. Met praktijkvoorbeelden, kennisdeling en handige hulpmiddelen vindt verdieping plaats over de noodzaak voor en manier van samenwerken tussen rijkspartijen en andere overheden. Items die in ieder geval aan bod komen: toepassing van de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) en de handreiking 'De rijksoverheid doet mee met vergunningverlening, toezicht en handhaving'.
De VNG heeft recent de Staalkaart Energietransitie Gebouwde Omgeving uitgebreid met voorbeelden van het omgevingsplan en de energietransitie in het buitengebied.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Uitleg over de meldingsplicht bij meten, keuringsplicht stookinstallaties en stookruimtes, meetfrequenties, overgangsrecht, emissie-eisen en maatwerk.
In deze sessie kijken we vanuit de klant naar de vragen in het Omgevingsloket, ofwel uw toepasbare regels. Aan de hand van voorbeelden laten zien wat u als overheid kunt doen om uw toepasbare regels te verbeteren. Zo zorgt u voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket. U krijgt onder andere praktische tips en voorbeelden over begrijpelijke toepasbare regels maken, toelichtingen gebruiken, gebruik van locaties, werkzaamheden en activiteiten koppelen en samenwerken in de regio.
Er zijn veel initiatieven rond de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) in het land, ook voor de Omgevingswet. Maar wat mag er eigenlijk op AI-gebied in de visie van het Rijk?
Uitleg over de plannen voor 2676 plangebieden van alle gemeenten, warmtetechnieken, randvoorwaarden en de ervaren belemmeringen en obstakels.
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
De energietransitie gaat over de overgang van het gebruik van fossiele energie naar energie uit hernieuwbare bronnen. De energietransitie brengt nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee. Er zijn verschillende veiligheidsrisico's die ontstaan door de transitie. Denk aan brandgevaar door zonnepanelen, omvormers of accu's/batterijen. Maar ook brandstoffen zoals waterstof zijn risico's.
Voor de toepassing van de regels voor geur, fijnstof en luchtwassers is het nodig om inzicht te hebben in de ventilatie van stallen. De sessie behandelt o.a. verschillende manieren van ventileren (overdruk, onderdruk, centraal, decentraal), cascadeventilatie, combinatie van lengte- en nokventilatie, ventilatiebehoefte, richtlijnen van het Klimaatplatform, dimensionering luchtwasser, gebruik van informatie uit de klimaatcomputer en de borging en controle van uittreesnelheden en de optimale benutting van warmtewisselaars en stoffilters bij deelstromen.
In deze sessie wordt dieper ingegaan op het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Deze kan in vervolg op de basissessie gevolgd worden. Wat staat er in en wat betekent dat voor de praktijk? Denk bijvoorbeeld aan de bestemmingsplannen en verordeningen die van rechtswege onderdeel uitmaken van het omgevingsplan en de bruidsschatregels. Aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe het systeem werkt.
Welke milieuregels zijn er en welke beoordelingen zijn nodig vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan.
Toepasbare regels maken voor het Omgevingsloket doet een regelanalist. Deze werkt samen met onder meer beleidsadviseurs, planjuristen en vergunningverleners.
Water heeft een bijzondere positie in het omgevingsrecht. Het vloeit als een soort blauwe draad langs alle elementen. Dat zien we ook in de wet- en regelgeving waarin water en het beheer daarvan een bijzondere positie innemen. Dat geldt zeker ook voor lozingen. Is het nu een lozingsactiviteit? Of toch weer een milieubelastende activiteit? Is de lozing door het Rijk geregeld in het Bal of moeten we de bruidsschatten in van waterschap of gemeente? Wat is de betekenis van de specifieke zorgplichten, in zowel het Bal als de waterschapsverordening? Is er decentraal maatwerk mogelijk op de Bal-regels, en wie is dan het bevoegde gezag? Zijn lozingen door complexe bedrijven echt allemaal vergunningplichtig, ook hemelwaterlozingen vanaf een parkeerplaats in oppervlaktewater? Zomaar wat onderwerpen die bij IPLO de revue passeren. In deze workshop nemen wij u mee in de belangrijkste veranderingen van de Omgevingswet op het gebied van water en de lozingen in het Bal.
Welke werkzaamheid kiest u als overheid voor uw toepasbare regels voor de Vergunningcheck? En welke juist niet? Met werkzaamheden vinden inwoners en bedrijven de juiste vragen in de Vergunningcheck. Als overheid koppelt u zelf uw activiteiten aan werkzaamheden uit het Omgevingsloket. In deze sessie hoort u waar u op moet letten als u werkzaamheden kiest. U krijgt praktische tips en voorbeelden, waarmee u zorgt voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket.
De gemeente Utrecht heeft begin dit jaar een eerste wijziging van het omgevingsplan in procedure gebracht. Het is een mooi voorbeeld, waarin onder meer de algemene ruimtelijke regels, regels over kappen en enkele bruidsschatregels zijn meegenomen. Het is een eerste stap om in fases het nieuwe deel van het omgevingsplan voor Utrecht op te bouwen. In deze sessie legt de gemeente uit hoe de wijziging is voorbereid, hoe gekozen is voor de onderdelen in deze wijziging, welke onderdelen er zijn en waar zij tegenaan zijn gelopen bij het opstellen en publiceren van de wijziging. Ook licht de gemeente haar aanpak voor de volgende wijzigingen toe.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand van voorbeelden uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten, zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.