Beleidsmedewerkers
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tenslotte gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
Dit hergebruik is een belangrijke bijdrage aan het oplossen van het zoetwatertekort door klimaatverandering. Peter van Veelen van Buro Waterfront vertelt over hun casus. Gezamenlijk gaan we verkennen welke risico's we kunnen verwachten bij het doorlopen van een vergunningaanvraag, het opzetten van een businesscase, en het organiseren van taken en verantwoordelijkheden.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
Bij het werken aan het omgevingsplan is meestal sprake van parallelle wijzigingstrajecten en wordt veelvuldig samengewerkt met één of meer stedenbouwkundig adviesbureaus. De afgelopen jaren zijn de werkwijzen hiervoor 'op papier' uitgewerkt in samenwerking met de leveranciers van plansoftware en adviesbureaus. In de huidige periode komen de eerste functies hiervoor beschikbaar in de plansoftware.
Participatie is verplicht bij het opstellen van de kerninstrumenten. Ook moet u aangeven hoe u de doelgroepen betrekt bij de participatieproces. Aan de hand van een aantal voorbeelden geven we aan hoe u diverse doelgroepen bij het participatieproces kunt betrekken.
Veel ontwikkelingen worden sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet mogelijk gemaakt met een BOPA (buitenplanse omgevingsplanactiviteit). Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt in deze sessie uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij het motiveren van een BOPA. Wat is anders dan voor de Omgevingswet? En kan alles wel met een BOPA?
Uitleg over het Programma Bodem en Ondergrond van IenW. Agenda, thema's en koppeling praktijk. Het Programma Bodem en Ondergrond biedt een robuuste structuur voor samenwerking rond vraagstukken die raken aan het gebruik van het bodem-watersysteem, passend bij het instrumentarium van de Omgevingswet.
De energietransitie betekent voor EZK/RVO dat besluitvorming over rijksenergieprojecten de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Momenteel werkt de directie realisatie energieprojecten van EZK samen met bureau energieprojecten van RVO aan deze opgave en zijn er circa 50 projecten in voorbereiding. Graag delen wij onze ervaring met projectbesluiten en milieueffectrapportage.
Tijdens deze sessie gaan Laura Spanjer en Regina Koning, beiden jurist en betrokken bij de wetgevingstrajecten met betrekking tot de energietransitie, in op de meest actuele ontwikkelingen in de energietransitie op het gebied van de wet- en regelgeving. Waarmee krijgt u in uw dagelijkse werkpraktijk naar verwachting te maken? Waar liggen nog de moeilijke discussiepunten? Er is aandacht voor de Energiewet, de Wet collectieve warmte en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie. Er is veel ruimte voor vragen en discussie.
Schaarste op het elektriciteitsnet is een actueel probleem. En dat is niet op korte termijn opgelost. Netverzwaring blijft nodig, maar wat kunt u als gemeente of provincie doen? Met de juridische instrumenten uit de Omgevingswet kan ruimtelijk gestuurd worden. Zo kan bijvoorbeeld worden gestuurd op de beschikbare capaciteit op het net en kan de bestaande infrastructuur beter benut worden. Aan de hand van een stroomschema en praktijkvoorbeelden lichten we toe welke instrumenten daarbij ingezet kunnen worden.
De VNG heeft recent de Staalkaart Energietransitie Gebouwde Omgeving uitgebreid met voorbeelden van het omgevingsplan en de energietransitie in het buitengebied.
De thermometer in het VTH-stelsel. Er is afgelopen jaren veel gezegd over de uitvoering van de VTH-taken en hoe het stelsel functioneert. Het ene na het andere rapport is verschenen. Het IBP VTH hoopt een flinke kwaliteitsimpuls te geven. Maar hoe kunt u nu meten hoe het VTH-stelsel zich de goede kant op beweegt en hoe rapporteert u dat? Daarvoor wordt een Staat van VTH ontwikkeld. Deze workshop geeft een toelichting wat de ideeën zijn.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Uitleg over de plannen voor 2676 plangebieden van alle gemeenten, warmtetechnieken, randvoorwaarden en de ervaren belemmeringen en obstakels.
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
De energietransitie gaat over de overgang van het gebruik van fossiele energie naar energie uit hernieuwbare bronnen. De energietransitie brengt nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee. Er zijn verschillende veiligheidsrisico's die ontstaan door de transitie. Denk aan brandgevaar door zonnepanelen, omvormers of accu's/batterijen. Maar ook brandstoffen zoals waterstof zijn risico's.
In deze sessie wordt dieper ingegaan op het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Deze kan in vervolg op de basissessie gevolgd worden. Wat staat er in en wat betekent dat voor de praktijk? Denk bijvoorbeeld aan de bestemmingsplannen en verordeningen die van rechtswege onderdeel uitmaken van het omgevingsplan en de bruidsschatregels. Aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe het systeem werkt.
Wilt u weten wat de 'knip' is die de Omgevingswet aanbrengt tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit? En wilt u weten hoe dit in de praktijk geregeld is? Bijvoorbeeld hoe de regels voor het ruimtelijk deel van het bouwen in het (tijdelijk deel van het) omgevingsplan staan? Dan is deze workshop voor u! U krijgt in 50 minuten een overzicht van de vergunningvrije regels in het Bbl, tijdelijk deel van het omgevingsplan en aan de hand van een voorbeeld-omgevingsplan.
Omgevingsdiensten nemen elkaar 'de maat' door elkaar onderling te visiteren om van elkaar te leren, verbeterpunten te formuleren en daarop actie te ondernemen. Zo worden omgevingsdiensten gestimuleerd om de VTH-processen en de inrichting van hun organisaties continu te monitoren en te verbeteren. In deze sessie wordt uitgelegd hoe de visitaties worden uitgevoerd en hoe dat leidt tot doorlopend verbeteren.
Toepasbare regels maken voor het Omgevingsloket doet een regelanalist. Deze werkt samen met onder meer beleidsadviseurs, planjuristen en vergunningverleners.
Water heeft een bijzondere positie in het omgevingsrecht. Het vloeit als een soort blauwe draad langs alle elementen. Dat zien we ook in de wet- en regelgeving waarin water en het beheer daarvan een bijzondere positie innemen. Dat geldt zeker ook voor lozingen. Is het nu een lozingsactiviteit? Of toch weer een milieubelastende activiteit? Is de lozing door het Rijk geregeld in het Bal of moeten we de bruidsschatten in van waterschap of gemeente? Wat is de betekenis van de specifieke zorgplichten, in zowel het Bal als de waterschapsverordening? Is er decentraal maatwerk mogelijk op de Bal-regels, en wie is dan het bevoegde gezag? Zijn lozingen door complexe bedrijven echt allemaal vergunningplichtig, ook hemelwaterlozingen vanaf een parkeerplaats in oppervlaktewater? Zomaar wat onderwerpen die bij IPLO de revue passeren. In deze workshop nemen wij u mee in de belangrijkste veranderingen van de Omgevingswet op het gebied van water en de lozingen in het Bal.
Terugkijken op geleerde lessen bij wijzigingsbesluiten op juridisch en technisch vlak.
De gemeente Utrecht heeft begin dit jaar een eerste wijziging van het omgevingsplan in procedure gebracht. Het is een mooi voorbeeld, waarin onder meer de algemene ruimtelijke regels, regels over kappen en enkele bruidsschatregels zijn meegenomen. Het is een eerste stap om in fases het nieuwe deel van het omgevingsplan voor Utrecht op te bouwen. In deze sessie legt de gemeente uit hoe de wijziging is voorbereid, hoe gekozen is voor de onderdelen in deze wijziging, welke onderdelen er zijn en waar zij tegenaan zijn gelopen bij het opstellen en publiceren van de wijziging. Ook licht de gemeente haar aanpak voor de volgende wijzigingen toe.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand van voorbeelden uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten, zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.