Juristen
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor juristen.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Als overheid voegt u met annoteren extra kenmerken toe aan uw omgevingsdocumenten. Hiermee kunnen initiatiefnemers uw juridische regels makkelijker vinden in het Omgevingsloket, bij Regels op de kaart. Ook voor toepasbare regels is annoteren nodig. Door goed te annoteren zorgt u voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket. In deze sessie vertellen we u alles over het belang van annoteren. Wat is het effect van annoteren bij het opstellen van uw juridische regels? En wat betekent dat verderop in de keten? Ook hoort u meer over de annotatierichtlijn.
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
In deze sessie krijgt u een uitleg in vogelvlucht van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving. Aan de orde komen onder andere de aanwijzing van milieubelastende activiteiten waar het Bal op van toepassing is, functioneel ondersteunende activiteiten, de vergunningplicht, de richtingaanwijzer, de specifieke zorgplicht, enzovoort.
Kiest u in de Vergunningcheck voor een Flora- en Fauna-activiteit, dan krijgt u ook vragen over beschermde dieren of planten. Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, is door BIJ12 in opdracht van de provincies de Beschermde SoortenIndicator (BeSI) ontwikkeld. In deze sessie doorlopen we een klantreis vanuit de Vergunningcheck en laten we zien hoe BeSI hierin van toegevoegde waarde is.
Terugkijken op een half jaar BOPA-vergunningen. Wat ging er goed en wat kan er beter?
Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet staan regels voor houtkap in het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl), het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en lokale omgevingsdocumenten. In deze sessie staat de manier waarop deze regels over houtkap zich tot elkaar verhouden, centraal. Er is extra aandacht voor de manier waarop u deze juridische werkelijkheid vertaalt naar toepasbare regels aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn de bebouwingscontour houtkap, provinciale maatwerkregels, locaties en aansluitpunten.U krijgt aan het eind een stappenplan mee waarmee juristen, vergunningverleners en regelbeheerders het geleerde in de praktijk kunnen brengen.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
Naar aanleiding van de ervaringen opgedaan in de Crisis- en herstelwet kijken we vooruit naar de mogelijkheden die de Omgevingswet biedt om vooruitlopend op de aanpassing van wet- en regelgeving te experimenteren met een nieuwe manier van werken.
De verschillen tussen de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS) en de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) en een terugblik op werksessies.
In deze sessie krijgen de deelnemers de vraag te reageren op het concept voor de nationale milieubeleidsvisie, het NMP. Het resultaat van de sessie wordt meegenomen bij het definitief maken van het NMP.
Op 1 januari dit jaar is de Omgevingswet in werking getreden. Een nieuwe wet met een heel nieuw stelsel, waarin we in de eerste maanden van 2024 allerlei ervaringen opdoen en er veel verandert, ook in de praktijk. De vraag luidt: hoe werkt het op het vlak van bodem en ondergrond in de nieuwe Omgevingswet en kunnen we ermee uit de voeten? Welke vragen leven er en waar lopen we in de praktijk tegenaan? In deze sessie presenteren we vanuit verschillende perspectieven de eerste opgedane ervaringen en inzichten: vanuit de IPLO-Helpdesk (Rijksoverheid) en vanuit de overheid (omgevingsdienst of gemeente).
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Uitleg over externe veiligheid onder de Omgevingswet, zoals gevaarlijke stoffen in de omgeving en de mogelijke impact daarvan op mens en leefomgeving.
In deze sessie krijgt u de basisprincipes onder de knie van het instrument maatwerkvoorschriftbevoegdheid in relatie met het aspect geluid. We vertellen kort iets over de kenmerken van het instrument en de toepassing daarvan in het Besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit activiteiten leefomgeving. De meeste aandacht besteden we aan hoe en wanneer gemeenten dit instrument kunnen gebruiken bij het regelen van geluid door activiteiten. Zowel de huidige mogelijkheden in de bruidsschat omgevingsplan als de mogelijkheden in het nieuw deel omgevingsplan komen aan de orde. Dit doen we aan de hand van een aantal casussen, zoals het toelaten van een woning bij een bestaand bedrijf.
Wanneer maakt u een voorbereidingsbesluit en hoe gaat dat in de praktijk? In deze sessie vertellen we u kort wat een voorbereidingsbesluit is. Maar vooral hoort u aan de hand van praktische voorbeelden wat u nu al moet weten en wat u nu al kunt voorbereiden.
Het Handboek Omgevingsveiligheid biedt methoden om invulling te geven aan het omgevingsveiligheidsbeleid. De sessie biedt een verkenning van de toepassingen van het handboek voor diverse belanghebbenden, zoals bestuurders en gebiedsontwikkelaars. Daarnaast wordt de praktische implementatie van de beschikbare methoden en instrumenten besproken.
Particuliere houtstook leidt tot schadelijke stoffen in de lucht en kan overlast geven voor omwonenden. Onder de Omgevingswet krijgen gemeenten meer ruimte om lokaal beleid en regels te maken voor het gebruik van houtkachels, haarden en vuurkorven.
Wat kunnen gemeenten lokaal regelen? Adviesbureau KokxDeVoogd heeft in opdracht van het ministerie van IenW voorbeeldregels gemaakt voor in het omgevingsplan. Kom inspiratie opdoen voor mogelijke regulering van houtstook in uw gemeente.
In het onderdeel Maatregelen op maat van het Omgevingsloket zien initiatiefnemers wat ze moeten doen om zich aan regels te houden die horen bij hun werkzaamheden. De landelijke maatregelen stonden voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet in de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM). Als overheid kunt u nu ook lokale maatregelen toevoegen met toepasbare regels.In deze sessie krijgt u een demonstratie van Maatregelen op maat. En ontdekt u wat Maatregelen op maat kan betekenen voor uw dienstverlening.
Hoe monitoren we het gebruik en de werking van het Omgevingsloket, welke ontwikkelingen zijn gepland en hoe komen we van een wens naar een beter DSO?
De Omgevingswet heeft geen planschaderegeling. De opvolger is nadeelcompensatie. Deze sessie gaat in op de vraag hoe nadeelcompensatie is geregeld in de Omgevingswet: welke schadeoorzaken zijn er, welke schade wordt vergoed, wanneer heeft een aanvrager het risico op schade aanvaard, hoe kan de schadevergoeding worden verhaald. Ook wordt uitgebreid stilgestaan bij de verschillen ten opzichte van planschade.
Op 15 mei 2024 wordt/is het omgevingsplan Stadshavens vastgesteld door de raad van de gemeente Groningen. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt de transformatie van Stadshavens voorbereid. Het bedrijventerrein wordt een woongebied. De bestaande bedrijfsmatige activiteiten zijn voorzien van tijdelijke regels en er gelden gouden regels en ontwikkelregels voor de transformatie. Dit lijkt op uitwerkingsregels in een uit te werken bestemming. Wim Drost en Joske Poelstra nemen u mee in de structuur en opzet van het plan en de milieu- en omgevingsaspecten.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Geonovum organiseren samen veldlabs over de Tijdelijke alternatieve maatregel IMRO (TAM-IMRO). In deze sessie gaan we in op de actualiteiten en vertellen we u waar u op moet letten als u een besluit via TAM-IMRO opstelt.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
Het is lastig om een kant-en-klaar wijzigingsbesluit aan te leveren. De gemeente kan zorgen voor een wijzigingsbesluit dat aansluit bij de regelingversie.
Veel ontwikkelingen worden sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet mogelijk gemaakt met een BOPA (buitenplanse omgevingsplanactiviteit). Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt in deze sessie uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij het motiveren van een BOPA. Wat is anders dan voor de Omgevingswet? En kan alles wel met een BOPA?
In Friesland wordt geoefend met de inzet van AI en chatbot om vragen te beantwoorden in het klantcontactcentrum (KCC) en dienstverlening. Een uitleg en demo van deze toepassing van een chatbot om de dienstverlening te ondersteunen.
Uitleg over het ruimtelijk inpassen van kabels en leidingen, hoe de aanleg van een kabel geregeld is of kan worden, aan de hand van een fictief kabeltracé.
Tijdens deze sessie gaan Laura Spanjer en Regina Koning, beiden jurist en betrokken bij de wetgevingstrajecten met betrekking tot de energietransitie, in op de meest actuele ontwikkelingen in de energietransitie op het gebied van de wet- en regelgeving. Waarmee krijgt u in uw dagelijkse werkpraktijk naar verwachting te maken? Waar liggen nog de moeilijke discussiepunten? Er is aandacht voor de Energiewet, de Wet collectieve warmte en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie. Er is veel ruimte voor vragen en discussie.
De sessie betreft een vervolg op de samenwerking met rijkspartijen tijdens de Schakeldag vorig jaar. Over de exacte invulling en bemensing denken we nog na. De inhoudelijke omschrijving wordt nagestuurd. In ieder geval gaan we in op voorbeelden in regio's waar we inmiddels ervaring hebben opgedaan met, en het op gebruik van, de Samenwerkfunctionaliteit (SWF).
In de Europese BREF-documenten worden de best beschikbare technieken voor het beperken van emissies van de Europese industrie beschreven. De haalbare emissieniveaus in de BREF's zijn gebaseerd op de milieuprestaties van Europese referentie-installaties. Het nationale beleid is om bij vergunningverlening scherpe emissiegrenswaarden te stellen. Daar komt meer bij kijken dan het overnemen van het laagste emissieniveau in de BREF als emissiegrenswaarde. In deze sessie gaan we kijken waar u rekening mee moet houden en welke hulpmiddelen er zijn om grenswaarden te stellen aan emissies naar de lucht.
De VNG heeft recent de Staalkaart Energietransitie Gebouwde Omgeving uitgebreid met voorbeelden van het omgevingsplan en de energietransitie in het buitengebied.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Er zijn veel initiatieven rond de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) in het land, ook voor de Omgevingswet. Maar wat mag er eigenlijk op AI-gebied in de visie van het Rijk?
Op 23 juli 2023 trad de Europese verordening 2020/741 inzake minimumeisen voor hergebruik van water in werking. Deze verordening maakt het mogelijk dat het effluent van rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi’s) hergebruikt mag worden voor het irrigeren van landbouw gewassen.
In deze sessie wordt dieper ingegaan op het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Deze kan in vervolg op de basissessie gevolgd worden. Wat staat er in en wat betekent dat voor de praktijk? Denk bijvoorbeeld aan de bestemmingsplannen en verordeningen die van rechtswege onderdeel uitmaken van het omgevingsplan en de bruidsschatregels. Aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe het systeem werkt.
Toepasbare regels maken voor het Omgevingsloket doet een regelanalist. Deze werkt samen met onder meer beleidsadviseurs, planjuristen en vergunningverleners.
Terugkijken op geleerde lessen bij wijzigingsbesluiten op juridisch en technisch vlak.
De gemeente Utrecht heeft begin dit jaar een eerste wijziging van het omgevingsplan in procedure gebracht. Het is een mooi voorbeeld, waarin onder meer de algemene ruimtelijke regels, regels over kappen en enkele bruidsschatregels zijn meegenomen. Het is een eerste stap om in fases het nieuwe deel van het omgevingsplan voor Utrecht op te bouwen. In deze sessie legt de gemeente uit hoe de wijziging is voorbereid, hoe gekozen is voor de onderdelen in deze wijziging, welke onderdelen er zijn en waar zij tegenaan zijn gelopen bij het opstellen en publiceren van de wijziging. Ook licht de gemeente haar aanpak voor de volgende wijzigingen toe.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand van voorbeelden uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten, zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.