Schakeldag 2024 - Kennisniveau basis
Zoeken in de index
De thermometer in het VTH-stelsel. Er is afgelopen jaren veel gezegd over de uitvoering van de VTH-taken en hoe het stelsel functioneert. Het ene na het andere rapport is verschenen. Het IBP VTH hoopt een flinke kwaliteitsimpuls te geven. Maar hoe kunt u nu meten hoe het VTH-stelsel zich de goede kant op beweegt en hoe rapporteert u dat? Daarvoor wordt een Staat van VTH ontwikkeld. Deze workshop geeft een toelichting wat de ideeën zijn.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Uitleg over de meldingsplicht bij meten, keuringsplicht stookinstallaties en stookruimtes, meetfrequenties, overgangsrecht, emissie-eisen en maatwerk.
In deze sessie kijken we vanuit de klant naar de vragen in het Omgevingsloket, ofwel uw toepasbare regels. Aan de hand van voorbeelden laten zien wat u als overheid kunt doen om uw toepasbare regels te verbeteren. Zo zorgt u voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket. U krijgt onder andere praktische tips en voorbeelden over begrijpelijke toepasbare regels maken, toelichtingen gebruiken, gebruik van locaties, werkzaamheden en activiteiten koppelen en samenwerken in de regio.
Er zijn veel initiatieven rond de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) in het land, ook voor de Omgevingswet. Maar wat mag er eigenlijk op AI-gebied in de visie van het Rijk?
Uitleg over de plannen voor 2676 plangebieden van alle gemeenten, warmtetechnieken, randvoorwaarden en de ervaren belemmeringen en obstakels.
De energietransitie gaat over de overgang van het gebruik van fossiele energie naar energie uit hernieuwbare bronnen. De energietransitie brengt nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee. Er zijn verschillende veiligheidsrisico's die ontstaan door de transitie. Denk aan brandgevaar door zonnepanelen, omvormers of accu's/batterijen. Maar ook brandstoffen zoals waterstof zijn risico's.
Wilt u weten wat de 'knip' is die de Omgevingswet aanbrengt tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit? En wilt u weten hoe dit in de praktijk geregeld is? Bijvoorbeeld hoe de regels voor het ruimtelijk deel van het bouwen in het (tijdelijk deel van het) omgevingsplan staan? Dan is deze workshop voor u! U krijgt in 50 minuten een overzicht van de vergunningvrije regels in het Bbl, tijdelijk deel van het omgevingsplan en aan de hand van een voorbeeld-omgevingsplan.
Omgevingsdiensten nemen elkaar 'de maat' door elkaar onderling te visiteren om van elkaar te leren, verbeterpunten te formuleren en daarop actie te ondernemen. Zo worden omgevingsdiensten gestimuleerd om de VTH-processen en de inrichting van hun organisaties continu te monitoren en te verbeteren. In deze sessie wordt uitgelegd hoe de visitaties worden uitgevoerd en hoe dat leidt tot doorlopend verbeteren.
Welke lessen hebben we de afgelopen maanden opgedaan bij de invoering van de Omgevingswet voor VTH? Dat een nieuwe wet veel lenigheid van de uitvoering vraagt, is bekend. Maar hoe is dat bij de Omgevingswet en bij de werking van het Omgevingsloket? Tijdens deze sessie gaan we in op de belangrijkste knelpunten van het moment en we geven inzicht waar de behoefte ligt van de verdere ontwikkeling van het Omgevingsloket (vanuit de VNG).
Toepasbare regels maken voor het Omgevingsloket doet een regelanalist. Deze werkt samen met onder meer beleidsadviseurs, planjuristen en vergunningverleners.
Terugkijken op geleerde lessen bij wijzigingsbesluiten op juridisch en technisch vlak.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand van voorbeelden uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten, zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.