Schakeldag 2024 - Kennisniveau verdiepend
Hieronder ziet u alle sessies met kennisniveau verdiepend.
Zoeken in de index
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Kiest u in de Vergunningcheck voor een Flora- en Fauna-activiteit, dan krijgt u ook vragen over beschermde dieren of planten. Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, is door BIJ12 in opdracht van de provincies de Beschermde SoortenIndicator (BeSI) ontwikkeld. In deze sessie doorlopen we een klantreis vanuit de Vergunningcheck en laten we zien hoe BeSI hierin van toegevoegde waarde is.
Onder de Omgevingswet blijven IPPC-installaties als milieubelastende activiteit vergunningplichtig. De BBT-conclusies uit de BREF zijn belangrijk, zij vormen de basis voor de omgevingsvergunning en lozingsvergunning. Maar hoe komen die BBT-conclusies eigenlijk tot stand en welke invloed heeft Nederland, een waterschap of omgevingsdienst daarop? Welke uitdagingen komt u tegen bij vergunningverlening met BBT-conclusies? In deze sessie laten we ook zien welke voordelen het heeft voor het bevoegd gezag om betrokken te zijn bij een BREF-herziening.
Het is belangrijk dat de gegevens in het REV actueel, betrouwbaar en compleet zijn. Rijkswaterstaat beheert het REV in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met diverse bronhouders, zoals omgevingsdiensten, gemeenten, buisleidingenexploitanten en de Rijksoverheid, wordt er gewerkt aan het verbeteren van de datakwaliteit. We gaan het gesprek aan over wat er nodig is aan analyses, prioritering, ondersteuning van bronhouders en monitoring.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
In deze sessie krijgt u de basisprincipes onder de knie van het instrument maatwerkvoorschriftbevoegdheid in relatie met het aspect geluid. We vertellen kort iets over de kenmerken van het instrument en de toepassing daarvan in het Besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit activiteiten leefomgeving. De meeste aandacht besteden we aan hoe en wanneer gemeenten dit instrument kunnen gebruiken bij het regelen van geluid door activiteiten. Zowel de huidige mogelijkheden in de bruidsschat omgevingsplan als de mogelijkheden in het nieuw deel omgevingsplan komen aan de orde. Dit doen we aan de hand van een aantal casussen, zoals het toelaten van een woning bij een bestaand bedrijf.
Samen met het RIVM nemen we u mee in het borgen van gezondheid in de diverse kerninstrumenten, van omgevingsvisie tot omgevingsplan. Dit doen we aan de hand van verschillende voorbeelden en handreikingen.
Wanneer maakt u een voorbereidingsbesluit en hoe gaat dat in de praktijk? In deze sessie vertellen we u kort wat een voorbereidingsbesluit is. Maar vooral hoort u aan de hand van praktische voorbeelden wat u nu al moet weten en wat u nu al kunt voorbereiden.
De Europese F-gassenverordening is herzien en sinds 11 maart in werking getreden. Certificeringsverplichtingen voor natuurlijke personen en rechtspersonen zijn hierdoor uitgebreid. De Rijksoverheid verwerkt de minimumeisen in nationale beoordelingsrichtlijnen. Regels ten aanzien van koeling- en klimaatregelingsapparatuur zijn aangescherpt. HFK’s worden stapsgewijs uitgefaseerd en er komen strengere eisen voor het op de markt brengen van producten en apparatuur. Emissies uit isolatieschuim moeten voorkomen worden. Ingebruikname van midden- en hoogspanningsschakelinstallaties wordt gereguleerd qua toegestaan medium (Global Warming Potential, GWP). Tijdens deze sessie wordt u geïnformeerd over alle belangrijke wijzigingen.
Tips over hoe u locaties gebruikt bij uw toepasbare regels. Zo krijgen inwoners en bedrijven geen overbodige vragen in de Vergunningcheck en Aanvragen.
Met een langetermijnbeleidsvisie op milieu in het Nationaal MilieuProgramma (NMP) verandert de wereld niet meteen. De visie vormt wel het fundament voor de weg naar de naar de gezonde, schone en veilige leefomgeving in 2050. Om ervoor te zorgen dat die weg ook afgelegd kan worden, komt er een uitvoeringsagenda. Er wordt hard aan het NMP gewerkt. We hebben veel gesprekken gevoerd over de visie. Tijdens deze interactieve bijeenkomst vragen we de deelnemers met de blik van de uitvoering naar onze plannen te kijken. Wat moeten we in de langetermijnbeleidsvisie opnemen om ervoor te zorgen dat het NMP geen papieren tijger wordt? En wat vooral niet?
Het Nationaal MilieuProgramma is nu nog niet vastgesteld. We willen uw inzichten, opmerkingen en ideeën gebruiken om de teksten die we hebben, te toetsen en te verrijken. Met uw hulp kunnen we in het NMP een goed fundament te leggen waar we op een later moment een uitvoerbare uitvoeringsagenda op kunnen bouwen.
Op 15 mei 2024 wordt/is het omgevingsplan Stadshavens vastgesteld door de raad van de gemeente Groningen. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt de transformatie van Stadshavens voorbereid. Het bedrijventerrein wordt een woongebied. De bestaande bedrijfsmatige activiteiten zijn voorzien van tijdelijke regels en er gelden gouden regels en ontwikkelregels voor de transformatie. Dit lijkt op uitwerkingsregels in een uit te werken bestemming. Wim Drost en Joske Poelstra nemen u mee in de structuur en opzet van het plan en de milieu- en omgevingsaspecten.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tenslotte gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
Dit hergebruik is een belangrijke bijdrage aan het oplossen van het zoetwatertekort door klimaatverandering. Peter van Veelen van Buro Waterfront vertelt over hun casus. Gezamenlijk gaan we verkennen welke risico's we kunnen verwachten bij het doorlopen van een vergunningaanvraag, het opzetten van een businesscase, en het organiseren van taken en verantwoordelijkheden.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
Bij het werken aan het omgevingsplan is meestal sprake van parallelle wijzigingstrajecten en wordt veelvuldig samengewerkt met één of meer stedenbouwkundig adviesbureaus. De afgelopen jaren zijn de werkwijzen hiervoor 'op papier' uitgewerkt in samenwerking met de leveranciers van plansoftware en adviesbureaus. In de huidige periode komen de eerste functies hiervoor beschikbaar in de plansoftware.
De energietransitie betekent voor EZK/RVO dat besluitvorming over rijksenergieprojecten de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Momenteel werkt de directie realisatie energieprojecten van EZK samen met bureau energieprojecten van RVO aan deze opgave en zijn er circa 50 projecten in voorbereiding. Graag delen wij onze ervaring met projectbesluiten en milieueffectrapportage.
In de Europese BREF-documenten worden de best beschikbare technieken voor het beperken van emissies van de Europese industrie beschreven. De haalbare emissieniveaus in de BREF's zijn gebaseerd op de milieuprestaties van Europese referentie-installaties. Het nationale beleid is om bij vergunningverlening scherpe emissiegrenswaarden te stellen. Daar komt meer bij kijken dan het overnemen van het laagste emissieniveau in de BREF als emissiegrenswaarde. In deze sessie gaan we kijken waar u rekening mee moet houden en welke hulpmiddelen er zijn om grenswaarden te stellen aan emissies naar de lucht.
De VNG heeft recent de Staalkaart Energietransitie Gebouwde Omgeving uitgebreid met voorbeelden van het omgevingsplan en de energietransitie in het buitengebied.
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
Voor de toepassing van de regels voor geur, fijnstof en luchtwassers is het nodig om inzicht te hebben in de ventilatie van stallen. De sessie behandelt o.a. verschillende manieren van ventileren (overdruk, onderdruk, centraal, decentraal), cascadeventilatie, combinatie van lengte- en nokventilatie, ventilatiebehoefte, richtlijnen van het Klimaatplatform, dimensionering luchtwasser, gebruik van informatie uit de klimaatcomputer en de borging en controle van uittreesnelheden en de optimale benutting van warmtewisselaars en stoffilters bij deelstromen.
In deze sessie wordt dieper ingegaan op het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Deze kan in vervolg op de basissessie gevolgd worden. Wat staat er in en wat betekent dat voor de praktijk? Denk bijvoorbeeld aan de bestemmingsplannen en verordeningen die van rechtswege onderdeel uitmaken van het omgevingsplan en de bruidsschatregels. Aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe het systeem werkt.
Welke milieuregels zijn er en welke beoordelingen zijn nodig vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan.
Water heeft een bijzondere positie in het omgevingsrecht. Het vloeit als een soort blauwe draad langs alle elementen. Dat zien we ook in de wet- en regelgeving waarin water en het beheer daarvan een bijzondere positie innemen. Dat geldt zeker ook voor lozingen. Is het nu een lozingsactiviteit? Of toch weer een milieubelastende activiteit? Is de lozing door het Rijk geregeld in het Bal of moeten we de bruidsschatten in van waterschap of gemeente? Wat is de betekenis van de specifieke zorgplichten, in zowel het Bal als de waterschapsverordening? Is er decentraal maatwerk mogelijk op de Bal-regels, en wie is dan het bevoegde gezag? Zijn lozingen door complexe bedrijven echt allemaal vergunningplichtig, ook hemelwaterlozingen vanaf een parkeerplaats in oppervlaktewater? Zomaar wat onderwerpen die bij IPLO de revue passeren. In deze workshop nemen wij u mee in de belangrijkste veranderingen van de Omgevingswet op het gebied van water en de lozingen in het Bal.
Welke werkzaamheid kiest u als overheid voor uw toepasbare regels voor de Vergunningcheck? En welke juist niet? Met werkzaamheden vinden inwoners en bedrijven de juiste vragen in de Vergunningcheck. Als overheid koppelt u zelf uw activiteiten aan werkzaamheden uit het Omgevingsloket. In deze sessie hoort u waar u op moet letten als u werkzaamheden kiest. U krijgt praktische tips en voorbeelden, waarmee u zorgt voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket.
De gemeente Utrecht heeft begin dit jaar een eerste wijziging van het omgevingsplan in procedure gebracht. Het is een mooi voorbeeld, waarin onder meer de algemene ruimtelijke regels, regels over kappen en enkele bruidsschatregels zijn meegenomen. Het is een eerste stap om in fases het nieuwe deel van het omgevingsplan voor Utrecht op te bouwen. In deze sessie legt de gemeente uit hoe de wijziging is voorbereid, hoe gekozen is voor de onderdelen in deze wijziging, welke onderdelen er zijn en waar zij tegenaan zijn gelopen bij het opstellen en publiceren van de wijziging. Ook licht de gemeente haar aanpak voor de volgende wijzigingen toe.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.