Schakeldag 2024 - Kennisniveau verdiepend
Hieronder ziet u alle sessies met kennisniveau verdiepend.
Zoeken in de index
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Kiest u in de Vergunningcheck voor een Flora- en Fauna-activiteit, dan krijgt u ook vragen over beschermde dieren of planten. Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, is door BIJ12 in opdracht van de provincies de Beschermde SoortenIndicator (BeSI) ontwikkeld. In deze sessie doorlopen we een klantreis vanuit de Vergunningcheck en laten we zien hoe BeSI hierin van toegevoegde waarde is.
Onder de Omgevingswet blijven IPPC-installaties als milieubelastende activiteit vergunningplichtig. De BBT-conclusies uit de BREF zijn belangrijk, zij vormen de basis voor de omgevingsvergunning en lozingsvergunning. Maar hoe komen die BBT-conclusies eigenlijk tot stand en welke invloed heeft Nederland, een waterschap of omgevingsdienst daarop? Welke uitdagingen komt u tegen bij vergunningverlening met BBT-conclusies? In deze sessie laten we ook zien welke voordelen het heeft voor het bevoegd gezag om betrokken te zijn bij een BREF-herziening.
Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet staan regels voor houtkap in het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl), het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en lokale omgevingsdocumenten. In deze sessie staat de manier waarop deze regels over houtkap zich tot elkaar verhouden, centraal. Er is extra aandacht voor de manier waarop u deze juridische werkelijkheid vertaalt naar toepasbare regels aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn de bebouwingscontour houtkap, provinciale maatwerkregels, locaties en aansluitpunten.U krijgt aan het eind een stappenplan mee waarmee juristen, vergunningverleners en regelbeheerders het geleerde in de praktijk kunnen brengen.
Het is belangrijk dat de gegevens in het REV actueel, betrouwbaar en compleet zijn. Rijkswaterstaat beheert het REV in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met diverse bronhouders, zoals omgevingsdiensten, gemeenten, buisleidingexploitanten en de Rijksoverheid, wordt er gewerkt aan het verbeteren van de datakwaliteit. We gaan het gesprek aan over wat er nodig is aan analyses, prioritering, ondersteuning van bronhouders en monitoring.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
In deze sessie krijgen de deelnemers de vraag te reageren op het concept voor de nationale milieubeleidsvisie, het NMP. Het resultaat van de sessie wordt meegenomen bij het definitief maken van het NMP.
In deze sessie krijgt u de basisprincipes onder de knie van het instrument maatwerkvoorschriftbevoegdheid in relatie met het aspect geluid. We vertellen kort iets over de kenmerken van het instrument en de toepassing daarvan in het Besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit activiteiten leefomgeving. De meeste aandacht besteden we aan hoe en wanneer gemeenten dit instrument kunnen gebruiken bij het regelen van geluid door activiteiten. Zowel de huidige mogelijkheden in de bruidsschat omgevingsplan als de mogelijkheden in het nieuw deel omgevingsplan komen aan de orde. Dit doen we aan de hand van een aantal casussen, zoals het toelaten van een woning bij een bestaand bedrijf.
Samen met het RIVM nemen we u mee in het borgen van gezondheid in de diverse kerninstrumenten. Van omgevingsvisie tot omgevingsplan. Dit doen we aan de hand van verschillende voorbeelden en handreikingen.
Wanneer maakt u een voorbereidingsbesluit en hoe gaat dat in de praktijk? In deze sessie vertellen we u kort wat een voorbereidingsbesluit is. Maar vooral hoort u aan de hand van praktische voorbeelden wat u nu al moet weten en wat u nu al kunt voorbereiden.
De Europese F-gassenverordening is herzien en sinds 11 maart in werking getreden. Certificeringsverplichtingen voor natuurlijke personen en rechtspersonen zijn hierdoor uitgebreid. De Rijksoverheid verwerkt de minimumeisen in nationale beoordelingsrichtlijnen. Regels ten aanzien van koeling- en klimaatregelingsapparatuur zijn aangescherpt. HFK’s worden stapsgewijs uitgefaseerd en er komen strengere eisen voor het op de markt brengen van producten en apparatuur. Emissies uit isolatieschuim moeten voorkomen worden. Ingebruikname van midden- en hoogspanningsschakelinstallaties wordt gereguleerd qua toegestaan medium (Global Warming Potential, GWP). Tijdens deze sessie wordt u geïnformeerd over alle belangrijke wijzigingen.
Tips over hoe u locaties gebruikt bij uw toepasbare regels. Zo krijgen inwoners en bedrijven geen overbodige vragen in de Vergunningcheck en Aanvragen.
Op 15 mei 2024 wordt/is het omgevingsplan Stadshavens vastgesteld door de raad van de gemeente Groningen. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt de transformatie van Stadshavens voorbereid. Het bedrijventerrein wordt een woongebied. De bestaande bedrijfsmatige activiteiten zijn voorzien van tijdelijke regels en er gelden gouden regels en ontwikkelregels voor de transformatie. Dit lijkt op uitwerkingsregels in een uit te werken bestemming. Wim Drost en Joske Poelstra nemen u mee in de structuur en opzet van het plan en de milieu- en omgevingsaspecten.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tenslotte gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
Het is lastig om een kant-en-klaar wijzigingsbesluit aan te leveren. De gemeente kan zorgen voor een wijzigingsbesluit dat aansluit bij de regelingversie.
De energietransitie betekent voor EZK/RVO dat besluitvorming over rijksenergieprojecten de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Momenteel werkt de directie realisatie energieprojecten van EZK samen met bureau energieprojecten van RVO aan deze opgave en zijn er circa 50 projecten in voorbereiding. Graag delen wij onze ervaring met projectbesluiten en milieueffectrapportage.
In de Europese BREF-documenten worden de best beschikbare technieken voor het beperken van emissies van de Europese industrie beschreven. De haalbare emissieniveaus in de BREF's zijn gebaseerd op de milieuprestaties van Europese referentie-installaties. Het nationale beleid is om bij vergunningverlening scherpe emissiegrenswaarden te stellen. Daar komt meer bij kijken dan het overnemen van het laagste emissieniveau in de BREF als emissiegrenswaarde. In deze sessie gaan we kijken waar u rekening mee moet houden en welke hulpmiddelen er zijn om grenswaarden te stellen aan emissies naar de lucht.
De VNG heeft recent de Staalkaart Energietransitie Gebouwde Omgeving uitgebreid met voorbeelden van het omgevingsplan en de energietransitie in het buitengebied.
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
Op 23 juli 2023 trad de Europese verordening 2020/741 inzake minimumeisen voor hergebruik van water in werking. Deze verordening maakt het mogelijk dat het effluent van rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi’s) hergebruikt mag worden voor het irrigeren van landbouw gewassen.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
Voor de toepassing van de regels voor geur, fijnstof en luchtwassers is het nodig om inzicht te hebben in de ventilatie van stallen. De sessie behandelt o.a. verschillende manieren van ventileren (overdruk, onderdruk, centraal, decentraal), cascadeventilatie, combinatie van lengte- en nokventilatie, ventilatiebehoefte, richtlijnen van het Klimaatplatform, dimensionering luchtwasser, gebruik van informatie uit de klimaatcomputer en de borging en controle van uittreesnelheden en de optimale benutting van warmtewisselaars en stoffilters bij deelstromen.
In deze sessie wordt dieper ingegaan op het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Deze kan in vervolg op de basissessie gevolgd worden. Wat staat er in en wat betekent dat voor de praktijk? Denk bijvoorbeeld aan de bestemmingsplannen en verordeningen die van rechtswege onderdeel uitmaken van het omgevingsplan en de bruidsschatregels. Aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe het systeem werkt.
Welke milieuregels zijn er en welke beoordelingen zijn nodig vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan.
Welke werkzaamheid kiest u als overheid voor uw toepasbare regels voor de Vergunningcheck? En welke juist niet? Met werkzaamheden vinden inwoners en bedrijven de juiste vragen in de Vergunningcheck. Als overheid koppelt u zelf uw activiteiten aan werkzaamheden uit het Omgevingsloket. In deze sessie hoort u waar u op moet letten als u werkzaamheden kiest. U krijgt praktische tips en voorbeelden, waarmee u zorgt voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket.
In deze informatieve sessie neemt Casper van Busschbach (VNG) u mee in de verschillende transitiefasen van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) en de impact daarvan op uw organisatie. Er worden tips gedeeld zoals het maken van een transitieplan Wkb. Ook wordt er ingegaan op de mogelijkheden die de nieuwe wetgeving biedt voor de grote veranderopgaven van Nederland.
De gemeente Utrecht heeft begin dit jaar een eerste wijziging van het omgevingsplan in procedure gebracht. Het is een mooi voorbeeld, waarin onder meer de algemene ruimtelijke regels, regels over kappen en enkele bruidsschatregels zijn meegenomen. Het is een eerste stap om in fases het nieuwe deel van het omgevingsplan voor Utrecht op te bouwen. In deze sessie legt de gemeente uit hoe de wijziging is voorbereid, hoe gekozen is voor de onderdelen in deze wijziging, welke onderdelen er zijn en waar zij tegenaan zijn gelopen bij het opstellen en publiceren van de wijziging. Ook licht de gemeente haar aanpak voor de volgende wijzigingen toe.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.