Ronde 1
Hieronder ziet u alle sessies die in Ronde 1 worden gehouden. Ronde 1 start om 10.45 uur.
Zoeken in de index
Onder de Omgevingswet kunnen gemeenten eigen milieunormen in hun omgevingsplan opnemen. Daarmee omvat de VTH-taakuitvoering ook de normen uit het omgevingsplan. Dit verandert de rol van omgevingsdiensten. Het belang van een goede milieuadvisering door omgevingsdiensten wordt belangrijker. In deze sessie nemen we u mee in hoe u invulling kunt geven aan deze adviesrol. Wat vraagt het van omgevingsdiensten en – net zo belangrijk – van gemeenten?
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
De overheid vindt transparantie belangrijk. Daarom maken we kaarten met informatie over de leefomgeving, zoals de externe veiligheidsrisico’s. De informatie komt uit het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). De informatie uit het REV is rechtstreeks te bekijken via kaarten op de Atlas Leefomgeving. We geven uitleg over de filtermogelijkheden in de Atlas Leefomgeving waarmee het voor professionals eenvoudiger is om lokale of zeer gedetailleerde informatie op te halen.
Terugkijken op een half jaar BOPA-vergunningen. Wat ging er goed en wat kan er beter?
Naar aanleiding van de ervaringen opgedaan in de Crisis- en herstelwet kijken we vooruit naar de mogelijkheden die de Omgevingswet biedt om vooruitlopend op de aanpassing van wet- en regelgeving te experimenteren met een nieuwe manier van werken.
Dit project houdt zich bezig met het uitvoeren van signalerende en thematische onderzoeken met als doel te reflecteren op het functioneren van het VTH-stelsel milieu. De staatssecretaris, provincies en gemeenten kunnen op basis van de uitkomsten sturen en bijsturen. Meer informatie over de thematische en signalerende onderzoeken vindt u op de ILT-website. Daar vindt u ook een oproep om signalen over het niet goed functioneren van het VTH-stelsel door te geven. Ook zal in deze sessie kort worden ingegaan op de samenwerking tussen ILT en Omgevingsdienst NL als onderdeel van een project 'Samenwerken in het VTH-stelsel'.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wanneer maakt u een voorbereidingsbesluit en hoe gaat dat in de praktijk? In deze sessie vertellen we u kort wat een voorbereidingsbesluit is. Maar vooral hoort u aan de hand van praktische voorbeelden wat u nu al moet weten en wat u nu al kunt voorbereiden.
Alle externeveiligheidsadviseurs kennen het wel: de zoveelste adviesaanvraag waarvan u eigenlijk denkt "Dit is zo'n simpele ontwikkeling, dat ik dáár tijd in moet steken. Dit is allemaal standaardwerk." Dat vonden wij ook en dus hebben we samen met andere Gelderse partijen standaardcriteria ontwikkeld voor zulke simpele adviesaanvragen. Deze hebben we in een online tool laten gieten: als EV-adviseur voert u een ontwikkeling in, dan geeft de Adviesrobot u een standaardbrief waarin staat of het een standaardsituatie is en zo ja, wat dan het advies kan zijn. Wilt u meer weten en de Adviesrobot proberen? Kom naar onze sessie op de Schakeldag!
Particuliere houtstook leidt tot schadelijke stoffen in de lucht en kan overlast geven voor omwonenden. Onder de Omgevingswet krijgen gemeenten meer ruimte om lokaal beleid en regels te maken voor het gebruik van houtkachels, haarden en vuurkorven.
Wat kunnen gemeenten lokaal regelen? Adviesbureau KokxDeVoogd heeft in opdracht van het ministerie van IenW voorbeeldregels gemaakt voor in het omgevingsplan. Kom inspiratie opdoen voor mogelijke regulering van houtstook in uw gemeente.
Bent u op zoek naar basiskennis over het omgevingsplan? In deze workshop leert u wat het omgevingsplan is en wat de veranderingen zijn ten opzichte van het oude stelsel. Er wordt uitgelegd hoe het omgevingsplan past in het stelsel en wat de instructieregels betekenen voor het omgevingsplan. Ook komt aan de orde welke regels al dan niet in het omgevingsplan kunnen. Tot slot gaat de workshop in op de vraag voor welke opgaven de gemeenten staan in de transitieperiode.
De Omgevingswet beoogt dat inwoners, initiatiefnemers en derden verschillende overheidspartijen als één overheid ervaren. Daartoe moeten die intensief samenwerken. In diverse regio's zijn in de afgelopen jaren samenwerkingsafspraken gemaakt en beproefd voor inwerkingtreding. Maar papier is geduldig: de echte ervaring met de samenwerking en de daartoe gemaakte afspraken is natuurlijk pas opgedaan sinds 1 januari 2024. In deze sessie presenteert een aantal regio's hun eerste ervaringen met het samenwerken op verschillende terreinen.
Omgevingsvisies die al zijn vastgesteld en in pdf zijn opgemaakt, moeten nog via het Omgevingsloket van het DSO in Regels op de kaart worden gepubliceerd. Hoe doet u dat? Dat geldt ook voor omgevingsvisies die nog in 2024 worden vastgesteld. Wat zijn de acties, wat is de STOP-TPOD-werking en hoe zit het met de leveranciers?
Hoe monitoren we het gebruik en de werking van het Omgevingsloket, welke ontwikkelingen zijn gepland en hoe komen we van een wens naar een beter DSO?
Welke informatie hebben we met het digitaal stelsel tot onze beschikking en hoe kunt u deze gebruiken voor beleidsvorming, monitoring en evaluatie?
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tenslotte gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
Het is lastig om een kant-en-klaar wijzigingsbesluit aan te leveren. De gemeente kan zorgen voor een wijzigingsbesluit dat aansluit bij de regelingversie.
Tijdens deze sessie gaan Laura Spanjer en Regina Koning, beiden jurist en betrokken bij de wetgevingstrajecten met betrekking tot de energietransitie, in op de meest actuele ontwikkelingen in de energietransitie op het gebied van de wet- en regelgeving. Waarmee krijgt u in uw dagelijkse werkpraktijk naar verwachting te maken? Waar liggen nog de moeilijke discussiepunten? Er is aandacht voor de Energiewet, de Wet collectieve warmte en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie. Er is veel ruimte voor vragen en discussie.
Schaarste op het elektriciteitsnet is een actueel probleem. En dat is niet op korte termijn opgelost. Netverzwaring blijft nodig, maar wat kunt u als gemeente of provincie doen? Met de juridische instrumenten uit de Omgevingswet kan ruimtelijk gestuurd worden. Zo kan bijvoorbeeld worden gestuurd op de beschikbare capaciteit op het net en kan de bestaande infrastructuur beter benut worden. Aan de hand van een stroomschema en praktijkvoorbeelden lichten we toe welke instrumenten daarbij ingezet kunnen worden.
In de Europese BREF-documenten worden de best beschikbare technieken voor het beperken van emissies van de Europese industrie beschreven. De haalbare emissieniveaus in de BREF's zijn gebaseerd op de milieuprestaties van Europese referentie-installaties. Het nationale beleid is om bij vergunningverlening scherpe emissiegrenswaarden te stellen. Daar komt meer bij kijken dan het overnemen van het laagste emissieniveau in de BREF als emissiegrenswaarde. In deze sessie gaan we kijken waar u rekening mee moet houden en welke hulpmiddelen er zijn om grenswaarden te stellen aan emissies naar de lucht.
In deze sessie kijken we vanuit de klant naar de vragen in het Omgevingsloket, ofwel uw toepasbare regels. Aan de hand van voorbeelden laten zien wat u als overheid kunt doen om uw toepasbare regels te verbeteren. Zo zorgt u voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket. U krijgt onder andere praktische tips en voorbeelden over begrijpelijke toepasbare regels maken, toelichtingen gebruiken, gebruik van locaties, werkzaamheden en activiteiten koppelen en samenwerken in de regio.
Welke lessen hebben we de afgelopen maanden opgedaan bij de invoering van de Omgevingswet voor VTH? Dat een nieuwe wet veel lenigheid van de uitvoering vraagt, is bekend. Maar hoe is dat bij de Omgevingswet en bij de werking van het Omgevingsloket? Tijdens deze sessie gaan we in op de belangrijkste knelpunten van het moment en we geven inzicht waar de behoefte ligt van de verdere ontwikkeling van het Omgevingsloket (vanuit de VNG).
Toepasbare regels maken voor het Omgevingsloket doet een regelanalist. Deze werkt samen met onder meer beleidsadviseurs, planjuristen en vergunningverleners.
De gemeente Utrecht heeft begin dit jaar een eerste wijziging van het omgevingsplan in procedure gebracht. Het is een mooi voorbeeld, waarin onder meer de algemene ruimtelijke regels, regels over kappen en enkele bruidsschatregels zijn meegenomen. Het is een eerste stap om in fases het nieuwe deel van het omgevingsplan voor Utrecht op te bouwen. In deze sessie legt de gemeente uit hoe de wijziging is voorbereid, hoe gekozen is voor de onderdelen in deze wijziging, welke onderdelen er zijn en waar zij tegenaan zijn gelopen bij het opstellen en publiceren van de wijziging. Ook licht de gemeente haar aanpak voor de volgende wijzigingen toe.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.