Ronde 2
Hieronder ziet u alle sessies die in Ronde 2 worden gehouden. Ronde 2 start om 11.50 uur.
Zoeken in de index
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), de VNG en ADS hebben het afgelopen jaar in negen regio's een serie ateliers georganiseerd om medewerkers van gemeenten vertrouwd te maken met de ruimtelijke scenario's van het PBL.
Als overheid voegt u met annoteren extra kenmerken toe aan uw omgevingsdocumenten. Hiermee kunnen initiatiefnemers uw juridische regels makkelijker vinden in het Omgevingsloket, bij Regels op de kaart. Ook voor toepasbare regels is annoteren nodig. Door goed te annoteren zorgt u voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket. In deze sessie vertellen we u alles over het belang van annoteren. Wat is het effect van annoteren bij het opstellen van uw juridische regels? En wat betekent dat verderop in de keten? Ook hoort u meer over de annotatierichtlijn.
In deze sessie krijgt u een uitleg in vogelvlucht van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving. Aan de orde komen onder andere de aanwijzing van milieubelastende activiteiten waar het Bal op van toepassing is, functioneel ondersteunende activiteiten, de vergunningplicht, de richtingaanwijzer, de specifieke zorgplicht, enzovoort.
Kiest u in de Vergunningcheck voor een Flora- en Fauna-activiteit, dan krijgt u ook vragen over beschermde dieren of planten. Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, is door BIJ12 in opdracht van de provincies de Beschermde SoortenIndicator (BeSI) ontwikkeld. In deze sessie doorlopen we een klantreis vanuit de Vergunningcheck en laten we zien hoe BeSI hierin van toegevoegde waarde is.
Onder de Omgevingswet blijven IPPC-installaties als milieubelastende activiteit vergunningplichtig. De BBT-conclusies uit de BREF zijn belangrijk, zij vormen de basis voor de omgevingsvergunning en lozingsvergunning. Maar hoe komen die BBT-conclusies eigenlijk tot stand en welke invloed heeft Nederland, een waterschap of omgevingsdienst daarop? Welke uitdagingen komt u tegen bij vergunningverlening met BBT-conclusies? In deze sessie laten we ook zien welke voordelen het heeft voor het bevoegd gezag om betrokken te zijn bij een BREF-herziening.
"Het versterken van de decentrale uitvoeringskracht", dat is de boodschap achter de ontwikkeling van het digitale VTH-stelsel. Het stelsel maakt mogelijk dat lokale beleidsautonomie behouden blijft terwijl er wel landelijke eenheid en samenwerking in uitvoering van VTH-taken ontstaat. Niet alleen de individuele partijen worden daardoor effectiever en robuuster, het hele stelsel wordt sterker. Én een fundamenteel betere informatiepositie, zowel voor het stelsel als geheel, als voor de individuele partijen als voor vergunningverleners en toezichthouders. De grondplaat van het digitale stelsel is daarom niet alleen de grondplaat voor een betere informatievoorziening maar ook voor de samenwerking tussen partijen en daarmee de werking van het hele stelsel. Zonder de eigen organisatorische context los te laten. In andere woorden, decentraal organiseren en tegelijkertijd tegen lage kosten samenwerken, leren en innoveren. Pijler 3 van het interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel licht de gedachte en de grondplaat van het digitale VTH-stelsel en het pad om daar te komen toe.
Het programma is een nieuw instrumenten onder de Omgevingswet. Toegelicht wordt hoe het programma ervoor zorgt dat de regio en afzonderlijke gemeenten gezamenlijk sturen op het daadwerkelijk realiseren van de RES 1.0-ambitie. Hoe doet u dat als samenwerkende RES-partijen: gemeenten en provincie? Na een korte intro op ‘het programma’ zullen Bart Bakker en Ruud Louwes van de RES-regio Midden-Holland u meenemen waarom gekozen is voor het instrument programma, welke stappen zijn gezet, en vooral hoe de gezamenlijke aanpak verloopt in de regio.
Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. In deze sessie lichten we toe hoe dit aspect wordt opgepakt. Het Omgevingsloket wordt bijvoorbeeld elke 3 maanden getest met gebruikersonderzoek. De sessie geeft overzicht op wat er al gedaan is, wat er loopt en wat er nog gaat komen.
Wilt u weten wat u als overheid zelf kunt doen voor een gebruiksvriendelijk Omgevingsloket? Bezoek dan ook sessies in het spoor Dienstverlening inrichten in organisatie en Omgevingsloket.
Op 1 januari dit jaar is de Omgevingswet in werking getreden. Een nieuwe wet met een heel nieuw stelsel, waarin we in de eerste maanden van 2024 allerlei ervaringen opdoen en er veel verandert, ook in de praktijk. De vraag luidt: hoe werkt het op het vlak van bodem en ondergrond in de nieuwe Omgevingswet en kunnen we ermee uit de voeten? Welke vragen leven er en waar lopen we in de praktijk tegenaan? In deze sessie presenteren we vanuit verschillende perspectieven de eerste opgedane ervaringen en inzichten: vanuit de IPLO-Helpdesk (Rijksoverheid) en vanuit de overheid (omgevingsdienst of gemeente).
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Uitleg over externe veiligheid onder de Omgevingswet, zoals gevaarlijke stoffen in de omgeving en de mogelijke impact daarvan op mens en leefomgeving.
Omgevingsdiensten werken met een regionaal programma. De commissie Van Aartsen is van mening dat dit beter moet. Het kan niet zo zijn dat onvoldoende middelen zijn om het programma uit te voeren. Maar hoe moet dit dan wel? In het interbestuurlijk programma Versterking VTH-stelsel hebben we een model uitgewerkt wat een antwoord moet zijn op de tekortkoming welke de commissie Van Aartsen heeft gesignaleerd.
Binnen het IBP-VTH is een modelmandaat ontwikkeld dat een einde maakt aan de honderden verschillende mandaten binnen Nederland. Een model-mandaat maken is één ding; implementeren is een heel ander verhaal! Dat gaan we behandelen in deze workshop met de centrale vraag hoe we er voor gaan zorgen dat over enkele jaren overal hetzelfde wordt gewerkt volgens een voor iedereen helder mandaat? De presentatie wordt gegeven door de opsteller van het mandaat. de inleiding van deze workshop wordt gegeven door de voorzitter van de werkgroep van het IBP-VTH.
Onder de Omgevingswet is de definitie van kwetsbare gebouwen veranderd. En met de komst van de Omgevingswet moeten gemeenten ook informatie over zogenoemde kwetsbare gebouwen en locaties (KGL) toevoegen aan het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). In de sessie geven we uitleg over de hulp vanuit het REV-team en de mogelijkheden voor gemeenten voor ondersteuning en een financiële tegemoetkoming.
De Omgevingswet heeft geen planschaderegeling. De opvolger is nadeelcompensatie. Deze sessie gaat in op de vraag hoe nadeelcompensatie is geregeld in de Omgevingswet: welke schadeoorzaken zijn er, welke schade wordt vergoed, wanneer heeft een aanvrager het risico op schade aanvaard, hoe kan de schadevergoeding worden verhaald. Ook wordt uitgebreid stilgestaan bij de verschillen ten opzichte van planschade.
Participatie is verplicht bij het opstellen van de kerninstrumenten. Ook moet u aangeven hoe u de doelgroepen betrekt bij de participatieproces. Aan de hand van een aantal voorbeelden geven we aan hoe u diverse doelgroepen bij het participatieproces kunt betrekken.
De sessie betreft een vervolg op de samenwerking met rijkspartijen tijdens de Schakeldag vorig jaar. Over de exacte invulling en bemensing denken we nog na. De inhoudelijke omschrijving wordt nagestuurd. In ieder geval gaan we in op voorbeelden in regio's waar we inmiddels ervaring hebben opgedaan met, en het op gebruik van, de Samenwerkfunctionaliteit (SWF).
De VNG heeft recent de Staalkaart Energietransitie Gebouwde Omgeving uitgebreid met voorbeelden van het omgevingsplan en de energietransitie in het buitengebied.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Er zijn veel initiatieven rond de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) in het land, ook voor de Omgevingswet. Maar wat mag er eigenlijk op AI-gebied in de visie van het Rijk?
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
De energietransitie gaat over de overgang van het gebruik van fossiele energie naar energie uit hernieuwbare bronnen. De energietransitie brengt nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee. Er zijn verschillende veiligheidsrisico's die ontstaan door de transitie. Denk aan brandgevaar door zonnepanelen, omvormers of accu's/batterijen. Maar ook brandstoffen zoals waterstof zijn risico's.
Wilt u weten wat de 'knip' is die de Omgevingswet aanbrengt tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit? En wilt u weten hoe dit in de praktijk geregeld is? Bijvoorbeeld hoe de regels voor het ruimtelijk deel van het bouwen in het (tijdelijk deel van het) omgevingsplan staan? Dan is deze workshop voor u! U krijgt in 50 minuten een overzicht van de vergunningvrije regels in het Bbl, tijdelijk deel van het omgevingsplan en aan de hand van een voorbeeld-omgevingsplan.
Terugkijken op geleerde lessen bij wijzigingsbesluiten op juridisch en technisch vlak.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand van voorbeelden uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten, zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.