Ronde 3
Hieronder ziet u alle sessies die in Ronde 3 worden gehouden. Ronde 3 start om 13.55 uur.
Zoeken in de index
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
RVO werkt met meerdere samenwerkingspartners aan een landelijk register met warmteplannen om centraal kennis en inzichten te delen met (professionele) belanghebbenden. Het register biedt naast de documentatie en beheer van de warmteplannen, ook specifieke inzichten waarmee basisinformatie voor specifieke warmteplannen inzichtelijk zijn. Het nieuwe landelijke register is een vervolg op de database met transitievisies warmte.
Het is belangrijk dat de gegevens in het REV actueel, betrouwbaar en compleet zijn. Rijkswaterstaat beheert het REV in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met diverse bronhouders, zoals omgevingsdiensten, gemeenten, buisleidingenexploitanten en de Rijksoverheid, wordt er gewerkt aan het verbeteren van de datakwaliteit. We gaan het gesprek aan over wat er nodig is aan analyses, prioritering, ondersteuning van bronhouders en monitoring.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
De verschillen tussen de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS) en de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) en een terugblik op werksessies.
De Maatregelenwiki is ontworpen voor professionals op het gebied van externe veiligheid zoals werknemers van veiligheidsregio's, omgevingsdiensten en gemeenten. Op dit platform worden handreikingen en praktijkvoorbeelden gedeeld over het werken met het externe veiligheidsbeleid. In deze sessie wordt de Maatregelenwiki toegelicht en enkele praktijkvoorbeelden gedeeld.
Aan de hand van een casus worden de overwegingen bij de keuze van een Omgevingswetinstrument bij het realiseren van nieuwe onderdelen van het hoogspanningsnet beschouwd. Hierbij speelt het dilemma dat er in de projectfase behoefte is aan snelheid en dat er in de beheerfase behoefte is aan een regeling voor activiteiten in de nabijheid van de hoogspanningsinfrastructuur.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Samen met het RIVM nemen we u mee in het borgen van gezondheid in de diverse kerninstrumenten, van omgevingsvisie tot omgevingsplan. Dit doen we aan de hand van verschillende voorbeelden en handreikingen.
Wanneer maakt u een voorbereidingsbesluit en hoe gaat dat in de praktijk? In deze sessie vertellen we u kort wat een voorbereidingsbesluit is. Maar vooral hoort u aan de hand van praktische voorbeelden wat u nu al moet weten en wat u nu al kunt voorbereiden.
De Europese F-gassenverordening is herzien en sinds 11 maart in werking getreden. Certificeringsverplichtingen voor natuurlijke personen en rechtspersonen zijn hierdoor uitgebreid. De Rijksoverheid verwerkt de minimumeisen in nationale beoordelingsrichtlijnen. Regels ten aanzien van koeling- en klimaatregelingsapparatuur zijn aangescherpt. HFK’s worden stapsgewijs uitgefaseerd en er komen strengere eisen voor het op de markt brengen van producten en apparatuur. Emissies uit isolatieschuim moeten voorkomen worden. Ingebruikname van midden- en hoogspanningsschakelinstallaties wordt gereguleerd qua toegestaan medium (Global Warming Potential, GWP). Tijdens deze sessie wordt u geïnformeerd over alle belangrijke wijzigingen.
Gemeenten en provincies zijn verplicht een minimaal takenpakket over te dragen aan een omgevingsdienst. Dit minimale takenpakket noemen we het basistakenpakket. Het is opgenomen in het Omgevingsbesluit. In deze sessie lichten we de laatste versie van het basistakenpakket toe en laten we ook zien welke activiteiten bijvoorbeeld niet onder het basistakenpakket vallen.
Tips over hoe u locaties gebruikt bij uw toepasbare regels. Zo krijgen inwoners en bedrijven geen overbodige vragen in de Vergunningcheck en Aanvragen.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een programma opgezet om de werking en de kosten van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) te monitoren. We nemen u mee in de resultaten van de monitor en we gaan aan de slag om te onderzoeken hoe deze gegevens ook voor eigen monitoring ingezet kunnen worden.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontwikkelde een bijsluiter TAM-IMRO, houdt marktconsultaties voor gemeenten en organiseert samen met Geonovum veldlabs over de Tijdelijke alternatieve maatregel. In deze sessie gaan we in op de actualiteiten en vertellen we u waar u op moet letten als u een besluit via TAM-IMRO opstelt.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
Dit hergebruik is een belangrijke bijdrage aan het oplossen van het zoetwatertekort door klimaatverandering. Peter van Veelen van Buro Waterfront vertelt over hun casus. Gezamenlijk gaan we verkennen welke risico's we kunnen verwachten bij het doorlopen van een vergunningaanvraag, het opzetten van een businesscase, en het organiseren van taken en verantwoordelijkheden.
Veel ontwikkelingen worden sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet mogelijk gemaakt met een BOPA (buitenplanse omgevingsplanactiviteit). Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt in deze sessie uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij het motiveren van een BOPA. Wat is anders dan voor de Omgevingswet? En kan alles wel met een BOPA?
In Friesland wordt geoefend met de inzet van AI en chatbot om vragen te beantwoorden in het klantcontactcentrum (KCC) en dienstverlening. Een uitleg en demo van deze toepassing van een chatbot om de dienstverlening te ondersteunen.
Uitleg over het Programma Bodem en Ondergrond van IenW. Agenda, thema's en koppeling praktijk. Het Programma Bodem en Ondergrond biedt een robuuste structuur voor samenwerking rond vraagstukken die raken aan het gebruik van het bodem-watersysteem, passend bij het instrumentarium van de Omgevingswet.
Uitleg over samenwerken in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), de Samenwerkfunctionaliteit (SWF), behandeldienst en de TAM-gerelateerde verzoeken.
De thermometer in het VTH-stelsel. Er is afgelopen jaren veel gezegd over de uitvoering van de VTH-taken en hoe het stelsel functioneert. Het ene na het andere rapport is verschenen. Het IBP VTH hoopt een flinke kwaliteitsimpuls te geven. Maar hoe kunt u nu meten hoe het VTH-stelsel zich de goede kant op beweegt en hoe rapporteert u dat? Daarvoor wordt een Staat van VTH ontwikkeld. Deze workshop geeft een toelichting wat de ideeën zijn.
Uitleg over de meldingsplicht bij meten, keuringsplicht stookinstallaties en stookruimtes, meetfrequenties, overgangsrecht, emissie-eisen en maatwerk.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.