Ronde 4
Hieronder ziet u alle sessies die in Ronde 4 worden gehouden. Ronde 4 start om 15.15 uur.
Zoeken in de index
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
In 2024 zouden asbestdaken verboden zijn. Dat verbod is er niet gekomen, maar er is een communicatiestrategie gemaakt. Blijft het nu bij praten? In deze sessie hoort u wat de strategie inhoudt en ook wat voor rol we zien voor gemeenten, omgevingsdiensten en eigenaren om asbestdaken te verwijderen. Hoe kunnen we samen van deze (oer)ZZS af?
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
Het woord ‘stelselverantwoordelijkheid’ valt regelmatig als het gaat over alle ontwikkelingen binnen het stelsel VTH. Ook de commissie Van Aartsen vond er van alles van. Maar wat verstaat het ministerie van IenW nu eigenlijk onder het VTH-stelsel, wat zijn de taken en verantwoordelijkheden binnen het huidige stelsel en wat zijn de beperkingen? Ronald Bakker en Emmy Heijmans van het ministerie van I&W gaan daar op in.
In deze sessie krijgen de deelnemers de vraag te reageren op het concept voor de nationale milieubeleidsvisie, het NMP. Het resultaat van de sessie wordt meegenomen bij het definitief maken van het NMP.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
In deze sessie krijgt u de basisprincipes onder de knie van het instrument maatwerkvoorschriftbevoegdheid in relatie met het aspect geluid. We vertellen kort iets over de kenmerken van het instrument en de toepassing daarvan in het Besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit activiteiten leefomgeving. De meeste aandacht besteden we aan hoe en wanneer gemeenten dit instrument kunnen gebruiken bij het regelen van geluid door activiteiten. Zowel de huidige mogelijkheden in de bruidsschat omgevingsplan als de mogelijkheden in het nieuw deel omgevingsplan komen aan de orde. Dit doen we aan de hand van een aantal casussen, zoals het toelaten van een woning bij een bestaand bedrijf.
Naast de beginselplicht tot handhaving bestaat evengoed de beginselplicht tot invordering. Het uniform mandaatbesluit voorziet m.b.t. handhaving in de mandatering van de volledige proceslijn inclusief invordering. De daadwerkelijke effectuering van handhavingsbeschikkingen is van belang voor de geloofwaardigheid van handhaving. Wanneer bevoegde gezagen wel handhavingsbeschikkingen nemen, maar deze vervolgens niet effectueren, dan ‘voelt’ de overtreder de gevolgen van handhaving niet, waardoor de effectiviteit van handhaving onder druk komt te staan. Alleen bijzondere omstandigheden kunnen de invordering van een dwangsom door de overheid in de weg staan. Voor een deel van de omgevingsdiensten is dit een nieuwe bevoegdheid. In deze sessie staat centraal hoe verbeurde dwangsommen effectief kunnen worden ingevorderd en kunnen goede voorbeelden worden gedeeld.
Het Handboek Omgevingsveiligheid biedt methoden om invulling te geven aan het omgevingsveiligheidsbeleid. De sessie biedt een verkenning van de toepassingen van het handboek voor diverse belanghebbenden, zoals bestuurders en gebiedsontwikkelaars. Daarnaast wordt de praktische implementatie van de beschikbare methoden en instrumenten besproken.
Een van de aanbevelingen van de commissie-Van Aartsen ging over regionaal werken door omgevingsdiensten. In deze sessie gaan we in op hoe een regionaal programma tot stand komt, gelet op de procescriteria in het Omgevingsbesluit. We bespreken de rollen van de betrokken bestuurlijke partijen als gemeenten, provincie en inbreng van de strafrechtelijke kant. De route die we volgen noemen we ook wel de BIG-8.
Wie beantwoordt welke algemene vragen en informatieverzoeken binnen uw organisatie onder de Omgevingswet? De VNG ontwikkelde ‘wie beantwoordt welke vraag’, een gespreksstarter waarmee overheden aan de hand van een breed scala van vragen zelf kunnen doordenken hoe ze hun dienstverlening organiseren op dit vlak. Een samenspel tussen dienstverleningsmedewerkers (van afdelingshoofd tot KCC) en VTH'ers en ketenpartners die samen moeten nadenken over waar welke kennis zit. Aan de hand van een theoretisch kader gaan we aan de hand van casussen het gesprek aan, om met elkaar na te denken wie welke vraag nu daadwerkelijk beantwoordt. En is dit nu ook al zo georganiseerd in de organisatie?
In het onderdeel Maatregelen op maat van het Omgevingsloket zien initiatiefnemers wat ze moeten doen om zich aan regels te houden die horen bij hun werkzaamheden. De landelijke maatregelen stonden voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet in de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM). Als overheid kunt u nu ook lokale maatregelen toevoegen met toepasbare regels.In deze sessie krijgt u een demonstratie van Maatregelen op maat. En ontdekt u wat Maatregelen op maat kan betekenen voor uw dienstverlening.
Er zijn diverse manieren om een aanvraag in te laten dienen door iemand anders. Hoe werkt dit in het Omgevingsloket en waar let u op als vergunningverlener?
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar deze voor bedoeld is. We focussen op mer(-beoordeling)en bij kleinere projecten of vergunningen. Vanuit praktijkvoorbeelden gaan we in op 1 tot 2 veelgestelde vragen hierover. Bijvoorbeeld over mandatering van besluitvorming over mer-beoordeling.
Op 15 mei 2024 wordt/is het omgevingsplan Stadshavens vastgesteld door de raad van de gemeente Groningen. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt de transformatie van Stadshavens voorbereid. Het bedrijventerrein wordt een woongebied. De bestaande bedrijfsmatige activiteiten zijn voorzien van tijdelijke regels en er gelden gouden regels en ontwikkelregels voor de transformatie. Dit lijkt op uitwerkingsregels in een uit te werken bestemming. Wim Drost en Joske Poelstra nemen u mee in de structuur en opzet van het plan en de milieu- en omgevingsaspecten.
Genieten van de stad en tegelijk informatie over de leefomgeving? Drie studenten van de HAS (Applied Information Science en Management van de Leefomgeving) hebben een app gemaakt die een wandeling in de stad combineren met onder andere klimaat- en milieudata uit de Atlas Leefomgeving.
Zo krijg je, terwijl je loopt, informatie over wat je niet zomaar ziet (hittestress, wateropvang, klimaatmaatregelen). Via verschillende visualisatie vormen waaronder augmented reality krijg je informatie over hoe deze klimaateffecten de stad beïnvloeden.
De energietransitie betekent voor EZK/RVO dat besluitvorming over rijksenergieprojecten de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Momenteel werkt de directie realisatie energieprojecten van EZK samen met bureau energieprojecten van RVO aan deze opgave en zijn er circa 50 projecten in voorbereiding. Graag delen wij onze ervaring met projectbesluiten en milieueffectrapportage.
Uitleg over het ruimtelijk inpassen van kabels en leidingen, hoe de aanleg van een kabel geregeld is of kan worden, aan de hand van een fictief kabeltracé.
Uitleg over de plannen voor 2676 plangebieden van alle gemeenten, warmtetechnieken, randvoorwaarden en de ervaren belemmeringen en obstakels.
De woningbouwopgave is bijna dagelijks in het nieuws. De regering werkt aan een wetsvoorstel om de uitvoering van woningbouwprojecten te versnellen (Wet versterking regie volkshuisvesting). Rijk, provincies en gemeenten krijgen allemaal met deze wet te maken. In deze sessie gaan we in op de manier waarop gemeenten in hun omgevingsvisie de woningbouwopgave zichtbaar kunnen maken en hoe ze het programma kunnen inzetten.
Voor de toepassing van de regels voor geur, fijnstof en luchtwassers is het nodig om inzicht te hebben in de ventilatie van stallen. De sessie behandelt o.a. verschillende manieren van ventileren (overdruk, onderdruk, centraal, decentraal), cascadeventilatie, combinatie van lengte- en nokventilatie, ventilatiebehoefte, richtlijnen van het Klimaatplatform, dimensionering luchtwasser, gebruik van informatie uit de klimaatcomputer en de borging en controle van uittreesnelheden en de optimale benutting van warmtewisselaars en stoffilters bij deelstromen.
In deze sessie wordt dieper ingegaan op het tijdelijk deel van het omgevingsplan. Deze kan in vervolg op de basissessie gevolgd worden. Wat staat er in en wat betekent dat voor de praktijk? Denk bijvoorbeeld aan de bestemmingsplannen en verordeningen die van rechtswege onderdeel uitmaken van het omgevingsplan en de bruidsschatregels. Aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe het systeem werkt.
Welke milieuregels zijn er en welke beoordelingen zijn nodig vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan.
Omgevingsdiensten nemen elkaar 'de maat' door elkaar onderling te visiteren om van elkaar te leren, verbeterpunten te formuleren en daarop actie te ondernemen. Zo worden omgevingsdiensten gestimuleerd om de VTH-processen en de inrichting van hun organisaties continu te monitoren en te verbeteren. In deze sessie wordt uitgelegd hoe de visitaties worden uitgevoerd en hoe dat leidt tot doorlopend verbeteren.
Welke werkzaamheid kiest u als overheid voor uw toepasbare regels voor de Vergunningcheck? En welke juist niet? Met werkzaamheden vinden inwoners en bedrijven de juiste vragen in de Vergunningcheck. Als overheid koppelt u zelf uw activiteiten aan werkzaamheden uit het Omgevingsloket. In deze sessie hoort u waar u op moet letten als u werkzaamheden kiest. U krijgt praktische tips en voorbeelden, waarmee u zorgt voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.