Spoor Nieuwe ontwikkelingen en innovaties
Hieronder ziet u alle sessies in het Spoor Nieuwe ontwikkelingen en innovaties.
Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. In deze sessie lichten we toe hoe dit aspect wordt opgepakt. Het Omgevingsloket wordt bijvoorbeeld elke 3 maanden getest met gebruikersonderzoek. De sessie geeft overzicht op wat er al gedaan is, wat er loopt en wat er nog gaat komen.
Wilt u weten wat u als overheid zelf kunt doen voor een gebruiksvriendelijk Omgevingsloket? Bezoek dan ook sessies in het spoor Dienstverlening inrichten in organisatie en Omgevingsloket.
Alle externeveiligheidsadviseurs kennen het wel: de zoveelste adviesaanvraag waarvan u eigenlijk denkt "Dit is zo'n simpele ontwikkeling, dat ik dáár tijd in moet steken. Dit is allemaal standaardwerk." Dat vonden wij ook en dus hebben we samen met andere Gelderse partijen standaardcriteria ontwikkeld voor zulke simpele adviesaanvragen. Deze hebben we in een online tool laten gieten: als EV-adviseur voert u een ontwikkeling in, dan geeft de Adviesrobot u een standaardbrief waarin staat of het een standaardsituatie is en zo ja, wat dan het advies kan zijn. Wilt u meer weten en de Adviesrobot proberen? Kom naar onze sessie op de Schakeldag!
Hoe monitoren we het gebruik en de werking van het Omgevingsloket, welke ontwikkelingen zijn gepland en hoe komen we van een wens naar een beter DSO?
Genieten van de stad en tegelijk informatie over de leefomgeving? Drie studenten van de HAS (Applied Information Science en Management van de Leefomgeving) hebben een app gemaakt die een wandeling in de stad combineren met onder andere klimaat- en milieudata uit de Atlas Leefomgeving.
Zo krijg je, terwijl je loopt, informatie over wat je niet zomaar ziet (hittestress, wateropvang, klimaatmaatregelen). Via verschillende visualisatie vormen waaronder augmented reality krijg je informatie over hoe deze klimaateffecten de stad beïnvloeden.
In Friesland wordt geoefend met de inzet van AI en chatbot om vragen te beantwoorden in het klantcontactcentrum (KCC) en dienstverlening. Een uitleg en demo van deze toepassing van een chatbot om de dienstverlening te ondersteunen.
Er zijn veel initiatieven rond de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) in het land, ook voor de Omgevingswet. Maar wat mag er eigenlijk op AI-gebied in de visie van het Rijk?