Toezichthouders
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor toezichthouders.
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
In 2024 zouden asbestdaken verboden zijn. Dat verbod is er niet gekomen, maar er is een communicatiestrategie gemaakt. Blijft het nu bij praten? In deze sessie hoort u wat de strategie inhoudt en ook wat voor rol we zien voor gemeenten, omgevingsdiensten en eigenaren om asbestdaken te verwijderen. Hoe kunnen we samen van deze (oer)ZZS af?
De overheid vindt transparantie belangrijk. Daarom maken we kaarten met informatie over de leefomgeving, zoals de externe veiligheidsrisico’s. De informatie komt uit het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). De informatie uit het REV is rechtstreeks te bekijken via kaarten op de Atlas Leefomgeving. We geven uitleg over de filtermogelijkheden in de Atlas Leefomgeving waarmee het voor professionals eenvoudiger is om lokale of zeer gedetailleerde informatie op te halen.
In deze sessie krijgt u een uitleg in vogelvlucht van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving. Aan de orde komen onder andere de aanwijzing van milieubelastende activiteiten waar het Bal op van toepassing is, functioneel ondersteunende activiteiten, de vergunningplicht, de richtingaanwijzer, de specifieke zorgplicht, enzovoort.
Kiest u in de Vergunningcheck voor een Flora- en Fauna-activiteit, dan krijgt u ook vragen over beschermde dieren of planten. Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, is door BIJ12 in opdracht van de provincies de Beschermde SoortenIndicator (BeSI) ontwikkeld. In deze sessie doorlopen we een klantreis vanuit de Vergunningcheck en laten we zien hoe BeSI hierin van toegevoegde waarde is.
Het is belangrijk dat de gegevens in het REV actueel, betrouwbaar en compleet zijn. Rijkswaterstaat beheert het REV in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met diverse bronhouders, zoals omgevingsdiensten, gemeenten, buisleidingexploitanten en de Rijksoverheid, wordt er gewerkt aan het verbeteren van de datakwaliteit. We gaan het gesprek aan over wat er nodig is aan analyses, prioritering, ondersteuning van bronhouders en monitoring.
De verschillen tussen de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS) en de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) en een terugblik op werksessies.
In deze sessie krijgen de deelnemers de vraag te reageren op het concept voor de nationale milieubeleidsvisie, het NMP. Het resultaat van de sessie wordt meegenomen bij het definitief maken van het NMP.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Uitleg over externe veiligheid onder de Omgevingswet, zoals gevaarlijke stoffen in de omgeving en de mogelijke impact daarvan op mens en leefomgeving.
Het Handboek Omgevingsveiligheid biedt methoden om invulling te geven aan het omgevingsveiligheidsbeleid. De sessie biedt een verkenning van de toepassingen van het handboek voor diverse belanghebbenden, zoals bestuurders en gebiedsontwikkelaars. Daarnaast wordt de praktische implementatie van de beschikbare methoden en instrumenten besproken.
De Europese F-gassenverordening is herzien en sinds 11 maart in werking getreden. Certificeringsverplichtingen voor natuurlijke personen en rechtspersonen zijn hierdoor uitgebreid. De Rijksoverheid verwerkt de minimumeisen in nationale beoordelingsrichtlijnen. Regels ten aanzien van koeling- en klimaatregelingsapparatuur zijn aangescherpt. HFK’s worden stapsgewijs uitgefaseerd en er komen strengere eisen voor het op de markt brengen van producten en apparatuur. Emissies uit isolatieschuim moeten voorkomen worden. Ingebruikname van midden- en hoogspanningsschakelinstallaties wordt gereguleerd qua toegestaan medium (Global Warming Potential, GWP). Tijdens deze sessie wordt u geïnformeerd over alle belangrijke wijzigingen.
Particuliere houtstook leidt tot schadelijke stoffen in de lucht en kan overlast geven voor omwonenden. Onder de Omgevingswet krijgen gemeenten meer ruimte om lokaal beleid en regels te maken voor het gebruik van houtkachels, haarden en vuurkorven.
Wat kunnen gemeenten lokaal regelen? Adviesbureau KokxDeVoogd heeft in opdracht van het ministerie van IenW voorbeeldregels gemaakt voor in het omgevingsplan. Kom inspiratie opdoen voor mogelijke regulering van houtstook in uw gemeente.
Bent u op zoek naar basiskennis over het omgevingsplan? In deze workshop leert u wat het omgevingsplan is en wat de veranderingen zijn ten opzichte van het oude stelsel. Er wordt uitgelegd hoe het omgevingsplan past in het stelsel en wat de instructieregels betekenen voor het omgevingsplan. Ook komt aan de orde welke regels al dan niet in het omgevingsplan kunnen. Tot slot gaat de workshop in op de vraag voor welke opgaven de gemeenten staan in de transitieperiode.
De Omgevingswet beoogt dat inwoners, initiatiefnemers en derden verschillende overheidspartijen als één overheid ervaren. Daartoe moeten die intensief samenwerken. In diverse regio's zijn in de afgelopen jaren samenwerkingsafspraken gemaakt en beproefd voor inwerkingtreding. Maar papier is geduldig: de echte ervaring met de samenwerking en de daartoe gemaakte afspraken is natuurlijk pas opgedaan sinds 1 januari 2024. In deze sessie presenteert een aantal regio's hun eerste ervaringen met het samenwerken op verschillende terreinen.
In het onderdeel Maatregelen op maat van het Omgevingsloket zien initiatiefnemers wat ze moeten doen om zich aan regels te houden die horen bij hun werkzaamheden. De landelijke maatregelen stonden voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet in de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM). Als overheid kunt u nu ook lokale maatregelen toevoegen met toepasbare regels.In deze sessie krijgt u een demonstratie van Maatregelen op maat. En ontdekt u wat Maatregelen op maat kan betekenen voor uw dienstverlening.
Hoe monitoren we het gebruik en de werking van het Omgevingsloket, welke ontwikkelingen zijn gepland en hoe komen we van een wens naar een beter DSO?
Welke informatie hebben we met het digitaal stelsel tot onze beschikking en hoe kunt u deze gebruiken voor beleidsvorming, monitoring en evaluatie?
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
Uitleg over het ruimtelijk inpassen van kabels en leidingen, hoe de aanleg van een kabel geregeld is of kan worden, aan de hand van een fictief kabeltracé.
Tijdens deze sessie gaan Laura Spanjer en Regina Koning, beiden jurist en betrokken bij de wetgevingstrajecten met betrekking tot de energietransitie, in op de meest actuele ontwikkelingen in de energietransitie op het gebied van de wet- en regelgeving. Waarmee krijgt u in uw dagelijkse werkpraktijk naar verwachting te maken? Waar liggen nog de moeilijke discussiepunten? Er is aandacht voor de Energiewet, de Wet collectieve warmte en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie. Er is veel ruimte voor vragen en discussie.
Uitleg over samenwerken in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), de Samenwerkfunctionaliteit (SWF), behandeldienst en de TAM-gerelateerde verzoeken.
De sessie betreft een vervolg op de samenwerking met rijkspartijen tijdens de Schakeldag vorig jaar. Over de exacte invulling en bemensing denken we nog na. De inhoudelijke omschrijving wordt nagestuurd. In ieder geval gaan we in op voorbeelden in regio's waar we inmiddels ervaring hebben opgedaan met, en het op gebruik van, de Samenwerkfunctionaliteit (SWF).
Uitleg over de meldingsplicht bij meten, keuringsplicht stookinstallaties en stookruimtes, meetfrequenties, overgangsrecht, emissie-eisen en maatwerk.
Er zijn veel initiatieven rond de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) in het land, ook voor de Omgevingswet. Maar wat mag er eigenlijk op AI-gebied in de visie van het Rijk?
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
Op 23 juli 2023 trad de Europese verordening 2020/741 inzake minimumeisen voor hergebruik van water in werking. Deze verordening maakt het mogelijk dat het effluent van rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi’s) hergebruikt mag worden voor het irrigeren van landbouw gewassen.
Voor de toepassing van de regels voor geur, fijnstof en luchtwassers is het nodig om inzicht te hebben in de ventilatie van stallen. De sessie behandelt o.a. verschillende manieren van ventileren (overdruk, onderdruk, centraal, decentraal), cascadeventilatie, combinatie van lengte- en nokventilatie, ventilatiebehoefte, richtlijnen van het Klimaatplatform, dimensionering luchtwasser, gebruik van informatie uit de klimaatcomputer en de borging en controle van uittreesnelheden en de optimale benutting van warmtewisselaars en stoffilters bij deelstromen.
Welke milieuregels zijn er en welke beoordelingen zijn nodig vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan.
Wilt u weten wat de 'knip' is die de Omgevingswet aanbrengt tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit? En wilt u weten hoe dit in de praktijk geregeld is? Bijvoorbeeld hoe de regels voor het ruimtelijk deel van het bouwen in het (tijdelijk deel van het) omgevingsplan staan? Dan is deze workshop voor u! U krijgt in 50 minuten een overzicht van de vergunningvrije regels in het Bbl, tijdelijk deel van het omgevingsplan en aan de hand van een voorbeeld-omgevingsplan.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.