Vergunningverleners
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor vergunningverleners.
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
De overheid vindt transparantie belangrijk. Daarom maken we kaarten met informatie over de leefomgeving, zoals de externe veiligheidsrisico’s. De informatie komt uit het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). De informatie uit het REV is rechtstreeks te bekijken via kaarten op de Atlas Leefomgeving. We geven uitleg over de filtermogelijkheden in de Atlas Leefomgeving waarmee het voor professionals eenvoudiger is om lokale of zeer gedetailleerde informatie op te halen.
In deze sessie krijgt u een uitleg in vogelvlucht van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving. Aan de orde komen onder andere de aanwijzing van milieubelastende activiteiten waar het Bal op van toepassing is, functioneel ondersteunende activiteiten, de vergunningplicht, de richtingaanwijzer, de specifieke zorgplicht, enzovoort.
Kiest u in de Vergunningcheck voor een Flora- en Fauna-activiteit, dan krijgt u ook vragen over beschermde dieren of planten. Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, is door BIJ12 in opdracht van de provincies de Beschermde SoortenIndicator (BeSI) ontwikkeld. In deze sessie doorlopen we een klantreis vanuit de Vergunningcheck en laten we zien hoe BeSI hierin van toegevoegde waarde is.
Onder de Omgevingswet blijven IPPC-installaties als milieubelastende activiteit vergunningplichtig. De BBT-conclusies uit de BREF zijn belangrijk, zij vormen de basis voor de omgevingsvergunning en lozingsvergunning. Maar hoe komen die BBT-conclusies eigenlijk tot stand en welke invloed heeft Nederland, een waterschap of omgevingsdienst daarop? Welke uitdagingen komt u tegen bij vergunningverlening met BBT-conclusies? In deze sessie laten we ook zien welke voordelen het heeft voor het bevoegd gezag om betrokken te zijn bij een BREF-herziening.
Het is belangrijk dat de gegevens in het REV actueel, betrouwbaar en compleet zijn. Rijkswaterstaat beheert het REV in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met diverse bronhouders, zoals omgevingsdiensten, gemeenten, buisleidingenexploitanten en de Rijksoverheid, wordt er gewerkt aan het verbeteren van de datakwaliteit. We gaan het gesprek aan over wat er nodig is aan analyses, prioritering, ondersteuning van bronhouders en monitoring.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
De Maatregelenwiki is ontworpen voor professionals op het gebied van externe veiligheid zoals werknemers van veiligheidsregio's, omgevingsdiensten en gemeenten. Op dit platform worden handreikingen en praktijkvoorbeelden gedeeld over het werken met het externe veiligheidsbeleid. In deze sessie wordt de Maatregelenwiki toegelicht en enkele praktijkvoorbeelden gedeeld.
Het programma is een nieuw instrumenten onder de Omgevingswet. Toegelicht wordt hoe het programma ervoor zorgt dat de regio en afzonderlijke gemeenten gezamenlijk sturen op het daadwerkelijk realiseren van de RES 1.0-ambitie. Hoe doet u dat als samenwerkende RES-partijen: gemeenten en provincie? Na een korte intro op ‘het programma’ zullen Bart Bakker en Ruud Louwes van de RES-regio Midden-Holland u meenemen waarom gekozen is voor het instrument programma, welke stappen zijn gezet, en vooral hoe de gezamenlijke aanpak verloopt in de regio.
Aan de hand van een casus worden de overwegingen bij de keuze van een Omgevingswetinstrument bij het realiseren van nieuwe onderdelen van het hoogspanningsnet beschouwd. Hierbij speelt het dilemma dat er in de projectfase behoefte is aan snelheid en dat er in de beheerfase behoefte is aan een regeling voor activiteiten in de nabijheid van de hoogspanningsinfrastructuur.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Uitleg over externe veiligheid onder de Omgevingswet, zoals gevaarlijke stoffen in de omgeving en de mogelijke impact daarvan op mens en leefomgeving.
Het Handboek Omgevingsveiligheid biedt methoden om invulling te geven aan het omgevingsveiligheidsbeleid. De sessie biedt een verkenning van de toepassingen van het handboek voor diverse belanghebbenden, zoals bestuurders en gebiedsontwikkelaars. Daarnaast wordt de praktische implementatie van de beschikbare methoden en instrumenten besproken.
De Europese F-gassenverordening is herzien en sinds 11 maart in werking getreden. Certificeringsverplichtingen voor natuurlijke personen en rechtspersonen zijn hierdoor uitgebreid. De Rijksoverheid verwerkt de minimumeisen in nationale beoordelingsrichtlijnen. Regels ten aanzien van koeling- en klimaatregelingsapparatuur zijn aangescherpt. HFK’s worden stapsgewijs uitgefaseerd en er komen strengere eisen voor het op de markt brengen van producten en apparatuur. Emissies uit isolatieschuim moeten voorkomen worden. Ingebruikname van midden- en hoogspanningsschakelinstallaties wordt gereguleerd qua toegestaan medium (Global Warming Potential, GWP). Tijdens deze sessie wordt u geïnformeerd over alle belangrijke wijzigingen.
Alle externeveiligheidsadviseurs kennen het wel: de zoveelste adviesaanvraag waarvan u eigenlijk denkt "Dit is zo'n simpele ontwikkeling, dat ik dáár tijd in moet steken. Dit is allemaal standaardwerk." Dat vonden wij ook en dus hebben we samen met andere Gelderse partijen standaardcriteria ontwikkeld voor zulke simpele adviesaanvragen. Deze hebben we in een online tool laten gieten: als EV-adviseur voert u een ontwikkeling in, dan geeft de Adviesrobot u een standaardbrief waarin staat of het een standaardsituatie is en zo ja, wat dan het advies kan zijn. Wilt u meer weten en de Adviesrobot proberen? Kom naar onze sessie op de Schakeldag!
Bent u op zoek naar basiskennis over het omgevingsplan? In deze workshop leert u wat het omgevingsplan is en wat de veranderingen zijn ten opzichte van het oude stelsel. Er wordt uitgelegd hoe het omgevingsplan past in het stelsel en wat de instructieregels betekenen voor het omgevingsplan. Ook komt aan de orde welke regels al dan niet in het omgevingsplan kunnen. Tot slot gaat de workshop in op de vraag voor welke opgaven de gemeenten staan in de transitieperiode.
Wie beantwoordt welke algemene vragen en informatieverzoeken binnen uw organisatie onder de Omgevingswet? De VNG ontwikkelde ‘wie beantwoordt welke vraag’, een gespreksstarter waarmee overheden aan de hand van een breed scala van vragen zelf kunnen doordenken hoe ze hun dienstverlening organiseren op dit vlak. Een samenspel tussen dienstverleningsmedewerkers (van afdelingshoofd tot KCC) en VTH'ers en ketenpartners die samen moeten nadenken over waar welke kennis zit. Aan de hand van een theoretisch kader gaan we aan de hand van casussen het gesprek aan, om met elkaar na te denken wie welke vraag nu daadwerkelijk beantwoordt. En is dit nu ook al zo georganiseerd in de organisatie?
De Omgevingswet beoogt dat inwoners, initiatiefnemers en derden verschillende overheidspartijen als één overheid ervaren. Daartoe moeten die intensief samenwerken. In diverse regio's zijn in de afgelopen jaren samenwerkingsafspraken gemaakt en beproefd voor inwerkingtreding. Maar papier is geduldig: de echte ervaring met de samenwerking en de daartoe gemaakte afspraken is natuurlijk pas opgedaan sinds 1 januari 2024. In deze sessie presenteert een aantal regio's hun eerste ervaringen met het samenwerken op verschillende terreinen.
In het onderdeel Maatregelen op maat van het Omgevingsloket zien initiatiefnemers wat ze moeten doen om zich aan regels te houden die horen bij hun werkzaamheden. De landelijke maatregelen stonden voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet in de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM). Als overheid kunt u nu ook lokale maatregelen toevoegen met toepasbare regels.In deze sessie krijgt u een demonstratie van Maatregelen op maat. En ontdekt u wat Maatregelen op maat kan betekenen voor uw dienstverlening.
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar deze voor bedoeld is. We focussen op mer(-beoordeling)en bij kleinere projecten of vergunningen. Vanuit praktijkvoorbeelden gaan we in op 1 tot 2 veelgestelde vragen hierover. Bijvoorbeeld over mandatering van besluitvorming over mer-beoordeling.
Hoe monitoren we het gebruik en de werking van het Omgevingsloket, welke ontwikkelingen zijn gepland en hoe komen we van een wens naar een beter DSO?
Met een langetermijnbeleidsvisie op milieu in het Nationaal MilieuProgramma (NMP) verandert de wereld niet meteen. De visie vormt wel het fundament voor de weg naar de naar de gezonde, schone en veilige leefomgeving in 2050. Om ervoor te zorgen dat die weg ook afgelegd kan worden, komt er een uitvoeringsagenda. Er wordt hard aan het NMP gewerkt. We hebben veel gesprekken gevoerd over de visie. Tijdens deze interactieve bijeenkomst vragen we de deelnemers met de blik van de uitvoering naar onze plannen te kijken. Wat moeten we in de langetermijnbeleidsvisie opnemen om ervoor te zorgen dat het NMP geen papieren tijger wordt? En wat vooral niet?
Het Nationaal MilieuProgramma is nu nog niet vastgesteld. We willen uw inzichten, opmerkingen en ideeën gebruiken om de teksten die we hebben, te toetsen en te verrijken. Met uw hulp kunnen we in het NMP een goed fundament te leggen waar we op een later moment een uitvoerbare uitvoeringsagenda op kunnen bouwen.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
Welke informatie hebben we met het digitaal stelsel tot onze beschikking en hoe kunt u deze gebruiken voor beleidsvorming, monitoring en evaluatie?
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tenslotte gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
Dit hergebruik is een belangrijke bijdrage aan het oplossen van het zoetwatertekort door klimaatverandering. Peter van Veelen van Buro Waterfront vertelt over hun casus. Gezamenlijk gaan we verkennen welke risico's we kunnen verwachten bij het doorlopen van een vergunningaanvraag, het opzetten van een businesscase, en het organiseren van taken en verantwoordelijkheden.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
In Friesland wordt geoefend met de inzet van AI en chatbot om vragen te beantwoorden in het klantcontactcentrum (KCC) en dienstverlening. Een uitleg en demo van deze toepassing van een chatbot om de dienstverlening te ondersteunen.
Uitleg over het ruimtelijk inpassen van kabels en leidingen, hoe de aanleg van een kabel geregeld is of kan worden, aan de hand van een fictief kabeltracé.
Tijdens deze sessie gaan Laura Spanjer en Regina Koning, beiden jurist en betrokken bij de wetgevingstrajecten met betrekking tot de energietransitie, in op de meest actuele ontwikkelingen in de energietransitie op het gebied van de wet- en regelgeving. Waarmee krijgt u in uw dagelijkse werkpraktijk naar verwachting te maken? Waar liggen nog de moeilijke discussiepunten? Er is aandacht voor de Energiewet, de Wet collectieve warmte en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie. Er is veel ruimte voor vragen en discussie.
Uitleg over samenwerken in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), de Samenwerkfunctionaliteit (SWF), behandeldienst en de TAM-gerelateerde verzoeken.
Tijdens de sessie staat samenwerking tussen decentrale overheden en rijkspartijen centraal. Met praktijkvoorbeelden, kennisdeling en handige hulpmiddelen vindt verdieping plaats over de noodzaak voor en manier van samenwerken tussen rijkspartijen en andere overheden. Items die in ieder geval aan bod komen: toepassing van de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) en de handreiking 'De rijksoverheid doet mee met vergunningverlening, toezicht en handhaving'.
In de Europese BREF-documenten worden de best beschikbare technieken voor het beperken van emissies van de Europese industrie beschreven. De haalbare emissieniveaus in de BREF's zijn gebaseerd op de milieuprestaties van Europese referentie-installaties. Het nationale beleid is om bij vergunningverlening scherpe emissiegrenswaarden te stellen. Daar komt meer bij kijken dan het overnemen van het laagste emissieniveau in de BREF als emissiegrenswaarde. In deze sessie gaan we kijken waar u rekening mee moet houden en welke hulpmiddelen er zijn om grenswaarden te stellen aan emissies naar de lucht.
In deze sessie wordt aan de hand van praktische voorbeelden uitgelegd welke stappen er zijn bij het beoordelen van een aanvraag voor een omgevingsplanactiviteit bouwen. Is de omgevingsplanactiviteit vergunningvrij? Past de omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan? Is beoordeling van welstand nodig?
Uitleg over de meldingsplicht bij meten, keuringsplicht stookinstallaties en stookruimtes, meetfrequenties, overgangsrecht, emissie-eisen en maatwerk.
Er zijn veel initiatieven rond de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) in het land, ook voor de Omgevingswet. Maar wat mag er eigenlijk op AI-gebied in de visie van het Rijk?
‘Dat wil ik nou ook weleens weten!’ In 3 kwartier behandelen we vragen over geluid die het afgelopen jaar vaak aan IPLO zijn gesteld. Bijvoorbeeld: valt het geven van pianolessen aan huis onder de bruidsschat? Of: welke regels moet ik toepassen bij een nieuwe woning in een geluidzone en in een geluidaandachtsgebied? Maar ook: kan ik met geluidvoorschriften in een vergunning regelen dat een transformatorstation meer geluid mag maken? Er komen nog veel meer vragen aan bod. Leer van de vragen van uw vakgenoten en meld u aan voor deze sessie.
Voor de toepassing van de regels voor geur, fijnstof en luchtwassers is het nodig om inzicht te hebben in de ventilatie van stallen. De sessie behandelt o.a. verschillende manieren van ventileren (overdruk, onderdruk, centraal, decentraal), cascadeventilatie, combinatie van lengte- en nokventilatie, ventilatiebehoefte, richtlijnen van het Klimaatplatform, dimensionering luchtwasser, gebruik van informatie uit de klimaatcomputer en de borging en controle van uittreesnelheden en de optimale benutting van warmtewisselaars en stoffilters bij deelstromen.
Welke milieuregels zijn er en welke beoordelingen zijn nodig vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het omgevingsplan.
Wilt u weten wat de 'knip' is die de Omgevingswet aanbrengt tussen de ruimtelijke en technische bouwactiviteit? En wilt u weten hoe dit in de praktijk geregeld is? Bijvoorbeeld hoe de regels voor het ruimtelijk deel van het bouwen in het (tijdelijk deel van het) omgevingsplan staan? Dan is deze workshop voor u! U krijgt in 50 minuten een overzicht van de vergunningvrije regels in het Bbl, tijdelijk deel van het omgevingsplan en aan de hand van een voorbeeld-omgevingsplan.
Welke lessen hebben we de afgelopen maanden opgedaan bij de invoering van de Omgevingswet voor VTH? Dat een nieuwe wet veel lenigheid van de uitvoering vraagt, is bekend. Maar hoe is dat bij de Omgevingswet en bij de werking van het Omgevingsloket? Tijdens deze sessie gaan we in op de belangrijkste knelpunten van het moment en we geven inzicht waar de behoefte ligt van de verdere ontwikkeling van het Omgevingsloket (vanuit de VNG).
Toepasbare regels maken voor het Omgevingsloket doet een regelanalist. Deze werkt samen met onder meer beleidsadviseurs, planjuristen en vergunningverleners.
Water heeft een bijzondere positie in het omgevingsrecht. Het vloeit als een soort blauwe draad langs alle elementen. Dat zien we ook in de wet- en regelgeving waarin water en het beheer daarvan een bijzondere positie innemen. Dat geldt zeker ook voor lozingen. Is het nu een lozingsactiviteit? Of toch weer een milieubelastende activiteit? Is de lozing door het Rijk geregeld in het Bal of moeten we de bruidsschatten in van waterschap of gemeente? Wat is de betekenis van de specifieke zorgplichten, in zowel het Bal als de waterschapsverordening? Is er decentraal maatwerk mogelijk op de Bal-regels, en wie is dan het bevoegde gezag? Zijn lozingen door complexe bedrijven echt allemaal vergunningplichtig, ook hemelwaterlozingen vanaf een parkeerplaats in oppervlaktewater? Zomaar wat onderwerpen die bij IPLO de revue passeren. In deze workshop nemen wij u mee in de belangrijkste veranderingen van de Omgevingswet op het gebied van water en de lozingen in het Bal.
Uitleg over wat er voor luchtemissieregelgeving gewijzigd is in het Bal ten opzichte van het Activiteitenbesluit, en paragraaf 5.4.3 ZZS en 5.4.4 Lucht.
Bij Regels op de kaart in het Omgevingsloket kunt u regels en beleid van overheden bekijken. In deze demonstratie leggen we aan de hand van voorbeelden uit hoe dit werkt. We kijken naar de nog geldende bestemmingsplannen. En naar nieuwe omgevingsdocumenten, zoals het omgevingsplan en de waterschaps- en omgevingsverordening. Ook laten we zien wat het belang is van annoteren van omgevingsdocumenten voor de vindbaarheid van regels en beleid.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers controleren of ze een vergunning nodig hebben en deze direct aanvragen. In deze demonstratie ziet u aan de hand van een voorbeeldcasus hoe dat werkt. En hoort u wat overheden moeten doen om deze onderdelen van het Omgevingsloket in te richten.