Praktijkvoorbeelden gebruikerservaringen verbeteren
Bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket is gebruikersvriendelijkheid belangrijk. Daarom wordt de gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket regelmatig getest. Hier vindt u een overzicht van interviews, video's, praktijkvoorbeelden en tips voor het verbeteren van gebruikerservaringen.
Achter de schermen wordt continu gewerkt aan het gebruikersvriendelijker maken van het Omgevingsloket. Stephan Stipdonk, gebruikersonderzoeker (UX-researcher) van het DSO-LV, stopt. Met hem blikken we terug op zijn rol en zijn ervaringen bij het verder doorontwikkelen van het Omgevingsloket.
Een gesprek met Floris van der Bijl (productmanager DSO) over een uitgevoerd gebruikersvriendelijkheidsonderzoek van de Vergunningcheck. En alvast een tipje van de sluier over de onderzoeksresultaten.
Een terugblik met Martin Ypenburg (UX-designer), Tom Bischops (Business Liaison Manager bij de VNG) en Rick Bleeker (product owner bij DSO-LV) op verbetering in het Omgevingsloket.
De Vergunningcheck in het Omgevingsloket kent nog hindernissen voor inwoners en bedrijven. Er wordt gewerkt aan verbetering, onder andere via gebruikersonderzoek.
Iedereen die per 1 januari 2024 'iets' groots of kleins wil doen, start bij het Omgevingsloket. Voor een op de zes mensen in Nederland, die hulp nodig hebben bij het doen van een eenvoudige digitale handeling, is dat nog niet zo eenvoudig. Een gebruikersvriendelijk Omgevingsloket is dan ook een doel van het programma Aan de slag met de Omgevingswet.
Bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket wordt de gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket regelmatig getest. Hier vindt u een aantal video's en webinars over het verbeteren van gebruikerservaringen.