Nieuw Omgevingsloket (1 januari 2024)
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet gebruiken initiatiefnemers het nieuwe Omgevingsloket van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Dit nieuwe Omgevingsloket vindt u op de pagina https://omgevingswet.overheid.nl (verwijst naar een andere website).
Het huidige Omgevingsloket online (OLO) (verwijst naar een andere website) blijft tot 1 juli 2024 beschikbaar voor het indienen van aanvullingen.
Nieuwe loket vervangt bestaande toepassingen
Het nieuwe Omgevingsloket vervangt 4 bestaande toepassingen:
- Omgevingsloket online (OLO) (verwijst naar een andere website)
- Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) (verwijst naar een andere website)
- Ruimtelijkeplannen.nl (verwijst naar een andere website)
- Meldpunt bodemkwaliteit (verwijst naar een andere website)
Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet kunnen initiatiefnemers geen nieuwe aanvragen en meldingen meer indienen via OLO, AIM en het Meldpunt bodemkwaliteit. Dit gaat via het nieuwe Omgevingsloket. Ook de ruimtelijke plannen uit ruimtelijkeplannen.nl zijn te zien in het Omgevingsloket bij Regels op de kaart.
Eerder ingediende aanvragen inzien en aanvullen tot 1 juli 2024
Hebben initiatiefnemers voor 1 januari 2024 een vergunningaanvraag gedaan via het OLO? Dan kunnen zij deze tot 1 juli 2024 bekijken en aanvullen in het OLO. Deze aanvragen worden niet overgezet naar het nieuwe Omgevingsloket. Als initiatiefnemers na 1 januari 2024 een aanvraag, melding of informatie willen indienen, dan doen zij dat via het nieuwe Omgevingsloket. Aanvragen die zij hebben ingediend voor 1 januari 2024 kunnen zij dus nog inzien en aanvullen in het OLO tot 1 juli 2024.
Behandeling eerder ingediende aanvragen tot 1 juli 2024
Ook de behandeling van ingediende aanvragen voor 1 januari kunt u als overheid tot 1 juli 2024 via het OLO blijven doen. Alle behandel- en beheertaken blijven beschikbaar in OLO. Overheden kunnen dus in de periode van 1 januari 2024 tot 1 juli 2024 in het OLO advies aanvragen, aanvulling vragen, bevoegd gezag wijzigen, behandeling overdragen naar een andere organisatie en coördinator aanwijzen.
Na 1 juli 2024
Op 1 juli 2024 stopt het OLO. Het indienen van aanvullingen via OLO is dan niet meer mogelijk. Zijn er initiatiefnemers die ook na 1 juli 2024 aanvullingen willen indienen? Dan kan dit op 2 manieren:
- rechtstreeks bij de behandelende overheid (via een websiteformulier of e-mail)
- via een formulier in het nieuwe Omgevingsloket
Deze formulieren zijn vanaf 1 juli 2024 beschikbaar in het Omgevingsloket.
Meer hierover leest u in het artikel OLO en AIM zijn gestopt op 1 juli 2024 (verwijst naar een andere website) in het Helpcentrum van het Omgevingsloket.
eHerkenning nodig
Als bedrijf of overheid hebt u eHerkenning nodig om in te loggen op het Omgevingsloket. Als overheid hebt u ook eHerkenning nodig om in te loggen op andere onderdelen van het DSO. Deze kunt u aanvragen bij uw leverancier van eHerkenning of de beheerder van eHerkenning in hun organisatie.
Om in te loggen in het Omgevingsloket van het DSO heeft u de volgende diensten nodig:
Url: https://omgevingswet.overheid.nl/inloggen (verwijst naar een andere website)
Dienstverlener: Digitaal Stelsel Omgevingswet
Dienst: DSO Omgevingsloket
Betrouwbaarheidsniveau: eH2
Meer informatie daarover en hoe u dit kunt aanvragen leest u op de pagina Inloggen met eHerkenning bij het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Meer informatie
Meer informatie over de veranderingen leest u op de volgende pagina's: