Nieuwe rol adviseur
Vanaf 18 september 2024 is een nieuwe rol voor deelnemers van projecten beschikbaar in het Omgevingsloket, de rol adviseur. Een adviseur kan een aanvraag of melding voorbereiden, maar niet indienen, intrekken of verwijderen. Met deze nieuwe rol kunnen ook gemachtigden andere personen of organisaties vragen om een aanvraag voor te bereiden of bijlagen toe te voegen. Voor overheden die verzoeken ontvangen, verandert er niets.
Nieuwe rol adviseur in het Omgevingsloket
Een adviseur kan bijna alles wat een initiatiefnemer en gemachtigde ook kan, zoals een aanvraag invullen en aanpassen, en bijlagen toevoegen. Een adviseur kan alleen niet indienen, intrekken of verwijderen. Ook kan een adviseur geen deelnemers toevoegen aan een project, maar wel zichzelf uit een project verwijderen.
Deelnemers in het Omgevingsloket
Zowel initiatiefnemers als gemachtigden kunnen een adviseur uitnodigen voor hun project. Dit kan een persoon zijn, maar ook een organisatie. Hieronder leest u per rol wat de verschillende deelnemers in een project wel en niet kunnen.
Initiatiefnemer
De initiatiefnemer is de opdrachtgever van het project. De aanvraag of melding komt op naam van de initiatiefnemer te staan. Ook zijn de eventuele kosten (leges) voor rekening van de initiatiefnemer. Een initiatiefnemer kan een aanvraag indienen, aanvullen, intrekken of verwijderen. Ook kan de initiatiefnemer deelnemers van een project beheren: een nieuwe initiatiefnemer toevoegen (als er nog geen gemachtigde is), en een of meerdere gemachtigden en adviseurs toevoegen.
Gemachtigde
Een gemachtigde kan voor een initiatiefnemer aanvragen doen voor het project. De gemachtigde heeft in het Omgevingsloket daarom bijna dezelfde rechten als de initiatiefnemer. Deze kan namens de initiatiefnemer een aanvraag indienen, aanpassen, intrekken en verwijderen. Maar ook een aanvraag aanvullen en nieuwe aanvragen starten vanuit het project.
Een gemachtigde kan geen andere personen of organisaties machtigen. Een gemachtigde kan alleen een adviseur toevoegen als deelnemer aan een project.
Adviseur
Een adviseur wordt door een initiatiefnemer of gemachtigde uitgenodigd om mee te werken aan een project. De adviseur kan een aanvraag invullen en aanpassen, maar niet indienen, intrekken of verwijderen. Een adviseur kan geen deelnemers toevoegen aan een project, maar kan wel zichzelf uit een project verwijderen.
Adviseur als deelnemer
Met de nieuwe rol adviseur wordt het makkelijker om met meerdere partijen samen te werken aan een project in het Omgevingsloket. Want zowel initiatiefnemers als gemachtigden kunnen adviseurs toevoegen aan een project.
Alleen een ketengemachtigde kan nog niet een adviseur als deelnemer toevoegen.
Nadat een adviseur als deelnemer is toegevoegd aan een project, ontvangt deze een e-mail met een activatiecode. Na inloggen met DigiD of eHerkenning kan de adviseur de activatiecode invoeren en heeft dan toegang tot het project.
Voor overheden die verzoeken ontvangen verandert niets
Als overheid verandert er voor u niets in het ontvangen van verzoeken. Een adviseur kan geen verzoeken indienen. In een verzoek staan nooit de gegevens van een adviseur. In een verzoek staan altijd de gegevens van de initiatiefnemer en als het ingediend is door een gemachtigde, de gegevens van de gemachtigde.
Melding in Omgevingsloket
Een aantal dagen voor deze verandering komt er een melding in het Omgevingsloket om aanvragers te informeren over de verandering.