Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving (naar homepage)
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Digitaal stelsel ›
  3. Storingen, onderhoud en release-informatie ›
  4. Release-informatie ›
  5. Releasenotes bij release PI-31.3, 31.4, 31.5 en 31.6 (september 2024) ›
  6. Nieuwe rol adviseur
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Nieuwe rol adviseur

Gepubliceerd op 30 augustus 2024

Vanaf 18 september 2024 is een nieuwe rol voor deelnemers van projecten beschikbaar in het Omgevingsloket, de rol adviseur. Een adviseur kan een aanvraag of melding voorbereiden, maar niet indienen, intrekken of verwijderen. Met deze nieuwe rol kunnen ook gemachtigden andere personen of organisaties vragen om een aanvraag voor te bereiden of bijlagen toe te voegen. Voor overheden die verzoeken ontvangen, verandert er niets.

Nieuwe rol adviseur in het Omgevingsloket

Een adviseur kan bijna alles wat een initiatiefnemer en gemachtigde ook kan, zoals een aanvraag invullen en aanpassen, en bijlagen toevoegen. Een adviseur kan alleen niet indienen, intrekken of verwijderen. Ook kan een adviseur geen deelnemers toevoegen aan een project, maar wel zichzelf uit een project verwijderen.

Deelnemers in het Omgevingsloket

Zowel initiatiefnemers als gemachtigden kunnen een adviseur uitnodigen voor hun project. Dit kan een persoon zijn, maar ook een organisatie. Hieronder leest u per rol wat de verschillende deelnemers in een project wel en niet kunnen.

Initiatiefnemer

De initiatiefnemer is de opdrachtgever van het project. De aanvraag of melding komt op naam van de initiatiefnemer te staan. Ook zijn de eventuele kosten (leges) voor rekening van de initiatiefnemer. Een initiatiefnemer kan een aanvraag indienen, aanvullen, intrekken of verwijderen. Ook kan de initiatiefnemer deelnemers van een project beheren: een nieuwe initiatiefnemer toevoegen (als er nog geen gemachtigde is), en een of meerdere gemachtigden en adviseurs toevoegen.

Gemachtigde

Een gemachtigde kan voor een initiatiefnemer aanvragen doen voor het project. De gemachtigde heeft in het Omgevingsloket daarom bijna dezelfde rechten als de initiatiefnemer. Deze kan namens de initiatiefnemer een aanvraag indienen, aanpassen, intrekken en verwijderen. Maar ook een aanvraag aanvullen en nieuwe aanvragen starten vanuit het project.

Een gemachtigde kan geen andere personen of organisaties machtigen. Een gemachtigde kan alleen een adviseur toevoegen als deelnemer aan een project.

Adviseur

Een adviseur wordt door een initiatiefnemer of gemachtigde uitgenodigd om mee te werken aan een project. De adviseur kan een aanvraag invullen en aanpassen, maar niet indienen, intrekken of verwijderen. Een adviseur kan geen deelnemers toevoegen aan een project, maar kan wel zichzelf uit een project verwijderen.

Adviseur als deelnemer

Met de nieuwe rol adviseur wordt het makkelijker om met meerdere partijen samen te werken aan een project in het Omgevingsloket. Want zowel initiatiefnemers als gemachtigden kunnen adviseurs toevoegen aan een project.

Alleen een ketengemachtigde kan nog niet een adviseur als deelnemer toevoegen.

Nadat een adviseur als deelnemer is toegevoegd aan een project, ontvangt deze een e-mail met een activatiecode. Na inloggen met DigiD of eHerkenning kan de adviseur de activatiecode invoeren en heeft dan toegang tot het project.

Voor overheden die verzoeken ontvangen verandert niets

Als overheid verandert er voor u niets in het ontvangen van verzoeken. Een adviseur kan geen verzoeken indienen. In een verzoek staan nooit de gegevens van een adviseur. In een verzoek staan altijd de gegevens van de initiatiefnemer en als het ingediend is door een gemachtigde, de gegevens van de gemachtigde.

Melding in Omgevingsloket

Een aantal dagen voor deze verandering komt er een melding in het Omgevingsloket om aanvragers te informeren over de verandering.



delen

  • Delen op LinkedIn

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO