Registerbevraging in toepasbare regels: gegevens automatisch laten invullen door een register
Veel gegevens over personen, adressen, gebouwen, bedrijven, percelen of objecten staan in (basis)registraties. Bij toepasbare regels kunt u als overheid gegevens uit registraties gebruiken om vragen automatisch te beantwoorden. Dit heet registerbevraging. Hierdoor hoeven initiatiefnemers in het Omgevingsloket minder informatie zelf op te zoeken of in te vullen.
Op deze pagina
- Registerbevraging in toepasbare regels
- Voordelen registerbevraging
- Registerbevraging via API-profiel
- Registerbevragingen maken
- Eisen registergegevens
Registerbevraging in toepasbare regels
Via registerbevragingen kan informatie opgevraagd worden uit landelijke of lokale registraties, zoals de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) of gemeentelijke bomen- en monumentenregisters. Met die informatie kan een vraag vooringevuld worden. Het register moet wel via het API-profiel aangesloten zijn op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Voordelen registerbevraging
Gemak voor initiatiefnemers
Het opvragen van actuele informatie uit bestaande (basis)registraties helpt om het checken van een vergunningplicht of het aanvraagproces via het Omgevingsloket eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken. De overheid beschikt vaak al over relevantie informatie zoals perceelgegevens of de monumentale status van een gebouw.
Met registerbevraging kunnen deze gegevens automatisch vooraf worden ingevuld of gebruikt worden om vragen dynamisch aan te passen. Bijvoorbeeld:
- Vragen over een monument kunnen worden overgeslagen als bekend is dat het object waarvoor een vergunning aangevraagd wordt geen monument is.
- De oppervlakte van een pand kan direct uit de BAG worden opgehaald. De gebruiker hoeft deze informatie niet meer zelf aan te leveren.
Hergebruik van gegevens
Burgers en bedrijven hoeven dezelfde gegevens niet meerdere keren aan te leveren. Dit past binnen het bredere uitgangspunt van de overheid om gegevens slechts 1 keer uit te vragen, vast te leggen en meervoudig te gebruiken. Het voorkomt dat burgers of bedrijven steeds opnieuw dezelfde informatie moeten aanleveren, verkleint de kans op fouten en draagt het bij aan consistente en betrouwbare besluitvorming.
Voorbeeld: aanvraag voor plaatsen van een dakkapel
Een inwoner wil via het Omgevingsloket een vergunning aanvragen voor het plaatsen van een dakkapel. In de toepasbare regels wordt het Rijksmonumentenregister bevraagd. Als uit de bevraging blijkt dat het gebouw voorkomt op de lijst van monumenten, wordt direct een aanvullende vraag gesteld of gewezen op aanvullende regels. Is het gebouw geen monument, dan wordt de vraag overgeslagen.
Registerbevragingen via API-profiel
API-profiel
Het DSO heeft de uitvoeringsregel registerbevraging API-profiel ontwikkeld. Dit API-profiel is een standaard koppelvlak voor het standaardiseren van het vinden, verkennen en afnemen van informatie over bronnen heen. (Basis)registraties die hun gegevens volgens dit koppelvlak aanbieden (registraties 'met een API-profiel') kunnen via een interface worden geraadpleegd. Zo kan informatie over de beschikbaar gestelde gegevens (objectklassen en kenmerken) en de manier om deze op te vragen (zoekingangen) worden gevonden. Hiermee is elke (basis)registratie met een API-profiel te gebruiken in de landelijke voorziening van het DSO.
Informatie uit een (basis)registratie kan pas worden bevraagd via toepasbare regels als de registratie is aangesloten op het DSO. De eigenaar van de registratie moet hiervoor actie ondernemen, zoals beschreven in de Stelselafspraken. In het informatiemodel toepasbare regels wordt de technische werking uitgelegd.
Registerbevraging API-profiel
De registerbevraging API-profiel is de uitvoeringsregel waarmee in een toepasbare regel gegevens worden opgevraagd uit externe registers met een API-profiel. De precieze werking van deze uitvoeringsregels staat beschreven in de Standaard Toepasbare Regels (STTR) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Hiermee kunnen binnen toepasbare regels gegevens gebruikt worden uit bijvoorbeeld de volgende registraties:
- BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen)
- Rijksmonumentenregister van het RCE
- gemeentelijke of provinciale registraties, zoals bomenlijsten of monumentenregisters
Deze bevragingen worden gedaan op het moment van invullen, zodat altijd de meest actuele gegevens beschikbaar zijn en vooringevuld worden.
Aangesloten registers op het DSO
Op dit moment is nog geen register aangesloten maar wordt wel gewerkt aan aansluiting van de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) en BeSI (Beschermde SoortenIndicator).
Gegevens uit de BRP en het NHR worden gebruikt in de algemene set indieningsvereisten, maar kunnen daarbuiten nu niet bevraagd worden. In de Stelselcatalogus Omgevingswet staat welke registraties aangesloten zijn en welke informatie zij aanbieden.
Registerbevragingen maken
Voordat een vraag in het loket vooringevuld kan worden vanuit een registratie, moet de registratie aangesloten worden op het DSO via het API-profiel. De eigenaar van de registratie en het DSO regelen dit samen, eventueel met hulp van een leverancier van toepasbare regels. Hiervoor kunt u een aanvraag indienen via IPLO.
Daarna kan in de toepasbare regels de bevraging van het register gemodelleerd worden, zodat uiteindelijk de initiatiefnemer de vooringevulde gegevens kan gebruiken. Check bij uw leverancier van toepasbare regels of zij dit al ondersteunen. De registerbevraging API-profiel is een aparte uitvoeringsregel en de software om toepasbare regels te maken moet dat wel ondersteunen.
Eisen registergegevens: actueel, raadplegen historie en meldingsmogelijkheden
Het gebruik van gegevens uit registraties stelt eisen aan de kwaliteit van gegevens in die registraties. Een eis is dat de gegevens die via een registerbevraging worden opgehaald, actueel zijn. Zo kunnen vragen gebaseerd worden op de actuele en juiste informatie.
Wanneer blijkt dat gegevens onjuist of verouderd zijn, moet het mogelijk zijn om hiervan melding te maken bij de verantwoordelijke registratiehouder. Zo kunnen gegevens snel worden bijgewerkt door de registratiehouder en blijft de betrouwbaarheid van het systeem gewaarborgd. Is een register tijdelijk niet beschikbaar? Dan wordt de vraag niet automatisch ingevuld, de initiatiefnemer krijgt een vraag met een invoerveld om in te vullen.
Daarnaast is ook het kunnen raadplegen van historische gegevens van belang. Dit speelt niet alleen bij het aanvullen van eerdere aanvragen, maar ook in juridische context. De rechterlijke macht wil kunnen achterhalen op basis van welke gegevens een vergunningaanvraag is gedaan, of met welke informatie de Vergunningcheck is doorlopen.
Meer weten?
Wilt u weten hoe u uw registratie beschikbaar maakt voor registerbevraging? Dan kunt u contact opnemen met IPLO. Of wilt u toepasbare regels modelleren met een registerbevraging? Neem dan contact op met uw softwareleverancier voor toepasbare regels of raadpleeg de STTR.
Standaard toepasbare regels (STTR)
De Standaard toepasbare regels (STTR) is de standaard voor het aanleveren van toepasbare regels aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Als overheid kunt u alleen toepasbare regels publiceren als ze aan deze standaard voldoen. Dan zijn ze te zien als vragen in het Omgevingsloket. Bekijk de laatste versie van de Standaard toepasbare regels (STTR).