Wijziging omgevingsplan op aanvraag
Het is mogelijk dat de gemeente een verzoek krijgt van een burger, bedrijf of andere organisatie voor het wijzigen van het omgevingsplan. De gemeente moet dit verzoek behandelen als een aanvraag voor het wijzigen van het omgevingsplan. Dit volgt uit de Algemene wet bestuursrecht.
In welke gevallen wijziging van het omgevingsplan noodzakelijk is
De wijziging van het omgevingsplan kan bestaan uit het wijzigen, schrappen of toevoegen van regels met een specifiek oogmerk. Bijvoorbeeld een natuurorganisatie die bij de gemeente een aanvraag doet om een specifieke activiteit in het omgevingsplan te regelen zodat flora en fauna zich in een wijk kunnen ontwikkelen.
Het kan ook gaan om een ontwikkelaar die op een locatie woningen wil ontwikkelen en omliggende bedrijven die mogelijkheden beperken. Diegene kan een aanvraag doen om de gebruiksruimte van die bedrijven in te perken, of onbenutte bouw- en gebruiksmogelijkheden van die bedrijven te schrappen. Een aanvraag voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit is hiervoor niet geschikt, omdat in die omgevingsvergunning alleen voorschriften kunnen worden opgenomen voor de locatie van die ontwikkeling.
Aanvraag wijzigen omgevingsplan niet via het Omgevingsloket
De Omgevingswet bevat geen regels voor een aanvraag voor wijziging van het omgevingsplan. Dit is een bewuste keuze. Het wijzigen van het omgevingsplan is een bevoegdheid die de gemeente vooral ambtshalve uitoefent. Weliswaar kan een belanghebbende vragen om deze bevoegdheid toe te passen, maar de Omgevingswet ondersteunt dit niet met bijzondere procedurele bepalingen en een aanvraagformulier. Voor het behandelen van deze aanvragen geldt dus alleen de algemene regeling voor aanvragen uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Aanvraagvereisten
De initiatiefnemer moet de aanvraag voor het wijzigen van het omgevingsplan richten aan het bevoegd gezag. Voor het wijzigen van het omgevingsplan is dit de gemeenteraad. Alleen als de aanvraag een onderwerp omvat waarvoor de gemeenteraad die bevoegdheid heeft gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders, is dat bestuursorgaan bevoegd gezag. Lees meer over delegatie op Bevoegd gezag wijzigen omgevingsplan.
Degene die de aanvraag doet moet alle gegevens aanleveren die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en die hij redelijkerwijs kan verkrijgen. Als de gegevens onvoldoende zijn, kan het bevoegd gezag vragen om aanvullende gegevens. Komen die niet binnen, of zijn ze nog steeds onvoldoende, dan kan het bevoegd gezag besluiten de aanvraag niet te behandelen. Zie de artikelen 3:10, lid 3, 4:2, lid 2 en 4:5, Awb.
Procedure behandelen aanvraag
Als het bevoegd gezag medewerking verleent aan de aangevraagde wijziging van het omgevingsplan, geldt de procedure van afdeling 3.4 Awb voor het wijzigen van het omgevingsplan. Dit volgt uit artikel 16.30, Omgevingswet. Zie voor meer informatie Procedure wijzigen omgevingsplan.
Als het bevoegd gezag de aangevraagde wijziging volledig wil weigeren, volgt uit artikel 16.30, Omgevingswet dat afdeling 3.4 niet van toepassing is. Er is dan immers geen sprake van de voorbereiding van een omgevingsplan.
Redenen voor weigering medewerking
De volgende argumenten kunnen voor het bevoegd gezag reden zijn om medewerking aan de aangevraagde wijziging van het omgevingsplan te weigeren:
- De gewenste wijziging past niet binnen het gemeentelijke beleid voor de fysieke leefomgeving. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit de omgevingsvisie of programma's van de gemeente. Dan is er geen sprake van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties, of is er strijd met andere doelen van de Omgevingswet.
- Voor de gewenste ontwikkeling zijn regels nodig die in strijd zijn met de doelen van de Omgevingswet.
- Er is geen bereidheid bij het bevoegd gezag om het omgevingsplan te wijzigen. Hierbij kunnen ook financiële overwegingen meespelen.
Rechtsbescherming
Als het bevoegd gezag meewerkt aan de gewenste wijziging van het omgevingsplan, volgt op de aanvraag een procedure tot wijziging van het omgevingsplan. Bij een wijziging van het omgevingsplan op aanvraag van een derde gelden dezelfde regels voor rechtsbescherming als bij een ambtshalve wijziging van het omgevingsplan.
Als het bevoegd gezag de aanvraag weigert, is beroep mogelijk tegen de schriftelijke weigering om een besluit te nemen op aanvraag en het niet tijdig nemen van een besluit op aanvraag (artikel 6:2, Awb).
Bij het niet tijdig nemen van een beslissing kan de aanvrager geen beroep doen op de dwangsom bij niet tijdig beslissen uit paragraaf 4.1.3.2, Awb. Deze paragraaf is namelijk alleen van toepassing op aanvragen om een beschikking (artikel 4:17, lid 1, Awb). Het vaststellen van het omgevingsplan is geen beschikking, maar een besluit van algemene strekking.