Gegevens bij aanvraag omgevingsvergunning
De aanvrager van een omgevingsvergunning moet diverse gegevens aanleveren, die aan verschillende voorwaarden moeten voldoen.
De aanvrager van een omgevingsvergunning moet de volgende gegevens aanleveren:
- de algemene gegevens van artikel 7.3 van de Omgevingsregeling en 4:2, lid 1, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit zijn zaken als naam en adres van de aanvrager en een beschrijving van de aangevraagde activiteit.
- de gegevens die in afdeling 7.2 van de Omgevingsregeling staan, voor zover van toepassing. In de Omgevingsregeling staat per activiteit een set met aan te leveren gegevens.
- alle overige gegevens die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en die de aanvrager redelijkerwijs kan krijgen. Zie artikel 4:2, lid 2, Awb.
De aanvrager hoeft geen gegevens aan te leveren die het bevoegd gezag al in zijn bezit heeft. Zie artikel 16.55, lid 5, Omgevingswet. Dit is met name van belang bij het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het wijzigen van een activiteit. De aanvrager hoeft dus niet opnieuw alle gegevens aan te leveren die de Omgevingsregeling eist.
Extra gegevens na het indienen van de aanvraag
Soms zijn de aangeleverde gegevens onvoldoende om een goed onderbouwd besluit te nemen. In dat geval heeft het bevoegd gezag het recht om extra gegevens te vragen. Zie artikel 4:5 Awb. Soms is de beschikbare informatie daarna nog steeds onvoldoende. In dat geval mag het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen. Zie voor meer informatie de pagina’s over de reguliere procedure bij een besluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning en de uitgebreide procedure bij een besluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning.
Het bevoegd gezag gebruikt de gegevens om te kijken of de aanvraag voldoet aan de beoordelingsregels van hoofdstuk 8 van het Besluit kwaliteit leefomgeving Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) (Bkl). Het bevoegd gezag kan dus op grond van 4:5 Awb alle gegevens opvragen die het voor deze beoordeling nodig heeft.
De functie van het Omgevingsloket
Het Omgevingsloket is bedoeld om de aanvrager zo veel mogelijk van dienst te zijn bij zijn aanvraag. Het Omgevingsloket kan echter alleen maar gegevens uitvragen die letterlijk in de regelgeving staan. Gegevens die het bevoegd gezag wel nodig heeft, maar die niet expliciet in de Omgevingsregeling staan, staan ook niet in het Omgevingsloket. Denk aan:
- een algemeen geformuleerde eis in de Omgevingsregeling, zodat het per geval verschilt welke gegevens de aanvrager moet aanleveren. Bijvoorbeeld een zinsnede als 'de gegevens en bescheiden die nodig zijn om de gevolgen van die activiteit te beoordelen voor een evenwichtige toedeling van functies aan locaties'.
- een vergunningplicht die geldt voor een heel breed gedefinieerde activiteit, zodat de wetgever niet alle benodigde gegevens in de Omgevingsregeling kon opnemen. Bijvoorbeeld het installatiebegrip in hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) (Bal).
In dit soort gevallen vraagt het Omgevingsloket niet om de precieze gegevens, maar kan het bevoegd gezag ze wel opvragen.
Daarom zal de aanvrager in veel gevallen ook zelf moeten nadenken over de vraag wat voor extra gegevens het bevoegd gezag zou willen hebben. Het vooroverleg kan hier een belangrijke rol bij spelen.
Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) is een van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet.
Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)
Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bal bevat regels van het Rijk over activiteiten in de fysieke leefomgeving.