Dit is veranderd voor de omgevingsvergunning
De Omgevingswet probeert zo veel mogelijk algemene regels op te stellen. Dit in plaats van het maken van vergunningplichtige activiteiten. Onder de Omgevingswet wordt de vergunning niet meer automatisch verleend als de beslistermijn voorbij is.
Algemene regels en vergunningplichtige activiteiten
De wetgever heeft op rijksniveau voor zo veel mogelijk activiteiten algemene regels gemaakt. Daardoor heeft de initiatiefnemer van een activiteit niet meer altijd toestemming nodig. Dit beperkt de lastendruk.
Een vergunning is alleen verplicht als:
- dit nodig is vanwege een internationaalrechtelijke verplichting
- algemene regels niet voldoende zijn om belangen af te wegen
Als onderdeel van het omgevingsplan is ook een aantal vergunningenstelsels uit lokale verordeningen opgegaan in de omgevingsvergunning. Denk hierbij aan de kapvergunning.
Reguliere procedure is hoofdregel
De hoofdregel is dat de reguliere procedure van titel 4.1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd (artikel 16.62 Omgevingswet). In bijzondere gevallen geldt de uitgebreide procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Lees meer over het toepassen van de reguliere en uitgebreide procedure.
Criterium onlosmakelijkheid vervallen
Het criterium uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) dat de aanvrager onlosmakelijk verbonden toestemmingen in 1 aanvraag moet aanvragen, bestaat niet meer. Wel is er in een enkel geval nog een plicht om een omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit en een omgevingsvergunning voor een wateractiviteit gelijktijdig aan te vragen. Zie artikel 5.7, lid 4 Omgevingswet.
De aanvrager mag dus zelf kiezen welke aanvragen hij in welke volgorde indient. Het bevoegd gezag is daarbij verplicht de initiatiefnemer te laten weten welke vergunningen er nog meer nodig zijn (artikel 3:19 Algemene wet bestuursrecht). Dit voor zover dat door het bevoegd gezag in te schatten is. Het is een zogenaamde inspanningsverplichting.
'Lex silencio positivo' is afgeschaft
Onder de oude wetgeving werd de vergunning in de reguliere procedure automatisch verleend als de beslistermijn voorbij was. Dit heet 'lex silencio positivo'. Dit uitgangspunt stond in de Wabo. In de Omgevingswet is dit niet teruggekomen. De reden hiervoor is dat de reguliere procedure onder de Omgevingswet voor veel meer soorten vergunningen geldt. En voor sommige van die vergunningen is inwerkingtreding van rechtswege niet geschikt. Bijvoorbeeld omdat dit strijd met Europees recht zou opleveren. Of bij een vergunning voor een omgevingsplanactiviteit omdat dit in strijd zou zijn met de evenwichtige toedeling van functies aan locaties.
Dwangsom en beroep bij niet op tijd beslissen
Doordat de lex silencio positivo niet meer van toepassing is, geldt er een andere regeling bij termijnoverschrijding. Het bevoegd gezag moet dan namelijk een dwangsom betalen aan de aanvrager. Dat staat in paragraaf 4.1.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze dwangsomregeling geldt in zowel de reguliere als in de uitgebreide procedure.
Vanaf het moment dat de dwangsom gaat lopen, kan men ook direct beroep instellen bij de rechtbank. Het is niet nodig om eerst bezwaar te maken. Als de rechter het beroep gegrond verklaart, dan moet het bevoegd gezag binnen 2 weken alsnog beslissen.
Zie ook
Van Activiteitenbesluit en Bor naar Bal ('was-wordt-tabellen')