Korte en uitgebreide voorbereidingsprocedure
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) kent 2 voorbereidingsprocedures: de korte voorbereidingsprocedure en de uitgebreide voorbereidingsprocedure. Op deze pagina leggen we kort uit wat het verschil is en welke procedure geldt in welke gevallen.
Korte procedure is uitgangspunt
De korte procedure (titel 4.1 Awb) is het uitgangspunt in de Omgevingswet. De beslistermijn voor de korte procedure is normaliter maximaal 8 weken. Daarna is er nog bezwaar en beroep mogelijk.
Als voor een omgevingsvergunning niet de uitgebreide procedure geldt, geldt de reguliere procedure. Dit is de korte procedure van de Awb met een aantal extra voorwaarden. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de beslistermijn te verlengen met 6 weken en een verplichte kennisgeving.
Voor omgevingsvergunningen waarvoor de reguliere procedure geldt, hebben wij alle procedurestappen uitgewerkt:
- ambtshalve wijziging omgevingsvergunning, reguliere procedure
- besluit op aanvraag omgevingsvergunning, reguliere procedure
Bekijk meer informatie op de pagina procedures en termijnen bij meldingsplichten en informatieplichten.
Uitgebreide procedure is uitzondering
Op diverse plaatsen in de Omgevingswet en in artikel 10.24 van het Omgevingsbesluit staat wanneer de uitgebreide procedure geldt. In de uitgebreide procedure (uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Awb), beslist het bevoegd gezag binnen 6 maanden na een aanvraag. Eventueel te verlengen met 6 weken. Tijdens de uitgebreide procedure maakt het bestuursorgaan een ontwerpbesluit waarover zienswijzen openstaan. Nadat het besluit is genomen, is er nog beroep bij de rechtbank mogelijk.
In artikel 3.10 van de Algemene wet bestuursrecht staat dat het bevoegd gezag de uitgebreide procedure van toepassing mag verklaren. Dit mag echter niet bij een aanvraag om een omgevingsvergunning (artikel 16.62, lid 3, Omgevingswet). Er zijn 2 gevallen waarin het toch mag:
- In bepaalde gevallen bij een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (artikel 16.65, lid 4, Omgevingswet). Informatie over beleidsregels bij deze bevoegdheid vindt u op de pagina Beleidsregels bij bevoegdheden op grond van de Omgevingswet.
- De aanvrager heeft verzocht om of ingestemd met het toepassen van de uitgebreide procedure (artikel 16.65, lid 1, onder a, Omgevingswet).
Voor de volgende besluiten waarvoor de uitgebreide procedure geldt, hebben wij alle procedurestappen uitgewerkt:
- wijziging omgevingsplan
- besluit op aanvraag omgevingsvergunning, uitgebreide procedure
- ambtshalve wijziging omgevingsvergunning, uitgebreide procedure
Besluiten waarvoor de uitgebreide procedure geldt
De besluiten in de tabel hieronder volgen in ieder geval de uitgebreide procedure. Ook als het gaat om wijziging of intrekking van een besluit. Zowel besluiten op aanvraag als ambtshalve besluiten.
Besluit dat het bestuursorgaan met de uitgebreide procedure voorbereidt | Artikel |
---|---|
De aanwijzing van zwemlocaties | 16.25 Omgevingswet |
Aanwijzing van een Natura 2000-gebied of een bijzonder nationaal natuurgebied | 16.25a Omgevingswet |
Een omgevingsvisie | 16.26 Omgevingswet |
Alle in de Omgevingswet aangewezen programma's en de documenten die voor het opstellen van die programma's afzonderlijk worden vastgesteld | 16.27 Omgevingswet |
Een omgevingsplan | 16.30 Omgevingswet |
Een omgevingsverordening | 16.32 Omgevingswet |
Een waterschapsverordening | 16.32 Omgevingswet |
Een peilbesluit | 16.32a Omgevingswet |
Bepaalde gedoogplichtbeschikkingen, behalve als het gaat om intrekking van een gedoogplichtbeschikking | 16.33 Omgevingswet, 10.26 Omgevingsbesluit |
Een onteigeningsbeschikking | 16.33b Omgevingswet |
Een inrichtingsbesluit | 16.33f Omgevingswet |
Een besluit tot het tijdelijk in gebruik geven van tot een herverkavelingsblok behorende percelen | 16.33g Omgevingswet |
Een ruilbesluit | 16.33h Omgevingswet |
Een besluit geldelijke regelingen | 16.33i Omgevingswet |
Een plan of programma dat het kader vormt voor te nemen besluiten waarvoor een milieueffectrapport (MER) moet worden gemaakt | 16.40 Omgevingswet |
Een besluit waarvoor een milieueffectrapport (MER) moet worden gemaakt | 16.50 Omgevingswet |
Een projectbesluit en een voorkeursbeslissing voor een projectbesluit | 16.70 en 16.71 Omgevingswet |
Een besluit tot vaststelling van een geluidproductieplafond als omgevingswaarde in bepaalde gevallen |
10.6e Omgevingsbesluit |
Bepaalde omgevingsvergunningen, opgesomd in artikel 10.24 van het Omgevingsbesluit. Dit zijn onder andere omgevingsvergunningen voor de volgende activiteiten:
Vraagt iemand in 1 aanvraag een omgevingsvergunning aan voor meerdere activiteiten? Dan geldt de uitgebreide procedure zodra voor 1 van de activiteiten de uitgebreide procedure geldt. |
16.65 lid 1a Omgevingswet, 10.24 Omgevingsbesluit |
Een aanvraag om een omgevingsvergunning, waarbij de aanvrager heeft verzocht of ingestemd met het toepassen van de uitgebreide procedure |
16.65 lid 1b Omgevingswet |
Een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, als het bevoegd gezag hier de uitgebreide procedure op van toepassing heeft verklaard. Er is geen andere omgevingsvergunning waarbij het bevoegd gezag de uitgebreide procedure ambtshalve van toepassing kan verklaren. |
16.62 lid 3 en 16.65 lid 4 Omgevingswet |
Afdeling 3.4 Awb buiten toepassing
Het bevoegd gezag kan besluiten om afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht buiten toepassing te laten in de volgende gevallen:
- Het gaat alleen om het herstel van een kennelijke verschrijving (artikel 16.24, lid 2, Omgevingswet).
- De aanwijzing van een Natura 2000-gebied of een bijzonder nationaal natuurgebied, als het gaat om een wijziging van ondergeschikte aard die niet leidt tot grotere nadelige gevolgen voor het milieu (artikel 16.25a, lid 2 Omgevingswet).
- Het vaststellen van een programma of een afzonderlijk voor een programma vastgesteld document als het gaat om: 1) een wijziging van ondergeschikte aard die 2) niet leidt tot grotere nadelige gevolgen voor het milieu en 3) die wijziging niet ziet op een in dat programma opgenomen beschrijving van een activiteit als gevolg waarvan de activiteit is toegestaan (artikel 16.27, lid 2, Omgevingswet).
- Een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een activiteit waarvan de uitvoering door een bijzondere omstandigheid op korte termijn nodig is (artikel 16.68 onder a, Omgevingswet).
- Een aanvraag voor een omgevingsvergunning als nationale veiligheidsbelangen dit vereisen (artikel 16.68, onder b, Omgevingswet).
- Een aanvraag voor een omgevingsvergunning als de uitvoering van een internationaalrechtelijke verplichting dit vereist (artikel 16.68, onder c, Omgevingswet).
- Een wijziging van ondergeschikte aard van een besluit waartegen beroep aanhangig is (artikel 16.83, Omgevingswet).
Significante nadelige gevolgen voor de gezondheid of het milieu
Bij bepaalde milieubelastende activiteiten en wateractiviteiten is de uitgebreide procedure van toepassing. Zie de tabel hierboven. Toch geldt soms de reguliere procedure als de wijziging 'naar het oordeel van het bevoegd gezag geen significante nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid of het milieu'. Deze zinsnede is afkomstig uit Europees recht. Onder andere uit de Richtlijn industriële emissies en veehouderijen (Rie) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Wij hebben geen informatie over de vraag wanneer een bepaalde wijziging significant is. Dit zal uit toekomstige jurisprudentie moeten blijken. We passen deze pagina aan wanneer we meer weten. Tot die tijd heeft het bevoegd gezag een zekere vrijheid om deze term naar eigen inzicht in te vullen.
Richtlijn industriële emissies en veehouderijen (Rie)
Richtlijn 2010/75/EU van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 over industriële emissies (geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging) (PbEU 2010, L 334). Deze begripsbepaling staat in de bijlage bij de Omgevingswet.
De Richtlijn industriële emissies is op 15 juli 2024 inhoudelijk gewijzigd door richtlijn 2024/1745. Hierbij wordt ook de naam van de richtlijn aangepast tot Richtlijn industriële emissies en veehouderijen.
Ga naar de geconsolideerde tekst van de Richtlijn industriële emissies.
Meer informatie staat op Richtlijn industriële emissies en veehouderijen (Rie).