Regels voor oplosmiddelenboekhouding
Is het oplosmiddelenverbruik van een of meer activiteiten met oplosmiddelen hoger dan de ondergrens voor die activiteit? Dan moet het bedrijf een oplosmiddelenboekhouding maken. Dit staat in artikel 4.467 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Het Bal stelt eisen aan die oplosmiddelenboekhouding.
Bepalen of een oplosmiddelenboekhouding verplicht is
Is het oplosmiddelenverbruik hoger dan een van de ondergrenzen uit tabel 4.438a van paragraaf 4.34 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)? Dan moet het bedrijf een oplosmiddelenboekhouding maken. Soms is een eenvoudige oplosmiddelenboekhouding voldoende, soms een uitgebreide.
Ligt het verbruik in de buurt van een ondergrens? Dan is het nodig om éénmalig het verbruik precies te bepalen. Is het oplosmiddelenverbruik hoger dan de ondergrens? Dan moet het bedrijf een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
Oplosmiddelenboekhouding
Met de oplosmiddelenboekhouding geeft het bedrijf aan:
- dat wordt voldaan aan de emissiegrenswaarden en het reductieprogramma (artikel 4.447 Bal)
- de mogelijkheden voor emissiebeperking of besparingsmogelijkheden in de toekomst
- de in- en uitgaande stromen van oplosmiddelen in het bedrijf
De oplosmiddelenboekhouding gaat over een periode van 12 maanden. Dit hoeft geen kalenderjaar te zijn. De boekhouding wordt elk jaar opgesteld. De jaarlijkse oplosmiddelenboekhouding moet klaar zijn binnen 13 weken na die 12 maanden.
Bent u als bedrijf wettelijk verplicht om een milieujaarverslag op te stellen? Dan raden wij u aan om de oplosmiddelenboekhouding per kalenderjaar te doen.
Eisen aan de oplosmiddelenboekhouding voor oplosmiddeleninstallaties
De oplosmiddelenboekhouding geeft inzicht in:
- het oplosmiddelenverbruik (artikel 4.468 Bal)
- de totale emissie van oplosmiddelen (artikel 4.469 Bal)
- de diffuse emissie van oplosmiddelen (artikel 4.470 Bal)
- de deelstromen
- de stromen die horen bij het gekozen regime
Bij een volledig sluitende oplosmiddelenboekhouding zijn de in- en uitgaande stromen in een bedrijf aan elkaar gelijk. In de praktijk is het meestal niet mogelijk om alle stromen volledig in kaart te brengen. Ook hangt de gewenste nauwkeurigheid van de oplosmiddelenboekhouding nauw samen met het doel. Het doel is om te laten zien dat het bedrijf aan de eisen uit het Bal voldoet.
Oplosmiddelenboekhouding opstellen
Voor het opstellen van een oplosmiddelenboekhouding moet u als bedrijf de volgende stappen zetten:
- Stel het oplosmiddelenverbruik vast
- Maak een opzet van de oplosmiddelenboekhouding: benodigde basisgegevens.
- Stel de bedrijfssituatie vast voor het berekenen van de basisgegevens.
- Meet en bereken de diffuse emissie.
- Compensatieregeling bij meer activiteiten.
- Eisen voor H-stoffen.
Let op: er gelden ook andere voorschriften
Naast voorschriften voor een oplosmiddelenboekhouding gelden ook andere voorschriften. Deze vindt u op de pagina Inhoudelijke regels oplosmiddeleninstallaties.