Overgangsrecht papier-, hout-, textiel- en leerindustrie
Het algemeen overgangsrecht van de Invoeringswet Omgevingswet en het Invoeringsbesluit Omgevingswet pakt verschillend uit in 11 situaties in de papier-, hout-, textiel- en leerindustrie. Per situatie volgt eerst het oude recht, dan het nieuwe recht en dan het overgangsrecht.
Situaties
Het algemeen overgangsrecht van de Invoeringswet Omgevingswet en het Invoeringsbesluit Omgevingswet pakt verschillend uit in de volgende 11 situaties:
- Maken van papierstof, papier of karton boven IPPC-drempel
- Maken van papierstof, papier of karton onder IPPC-drempel
- Maken van spaanplaat of vezelplaat boven IPPC-drempel
- Voorbehandelen of verven van textiel boven IPPC-drempel
- Voorbehandelen of verven van textiel onder IPPC-drempel
- Conserveren van hout boven IPPC-drempel
- Conserveren van hout onder IPPC-drempel
- Looien van leer
- Maken van tapijt of linoleum
- Maken van hygiënische papierproducten en bleken van papier
- Overige papier-, hout-, textiel- en leerindustrie
Hieronder verstaan we onder het ‘oude recht’ het recht tot aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Zoals de Wet milieubeheer, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Activiteitenbesluit, de Activiteitenregeling en het Besluit omgevingsrecht (Bor). Per situatie volgt eerst het oude recht, dan het nieuwe recht (Omgevingswet) en dan het overgangsrecht.
1. Maken van papierstof, papier of karton boven IPPC-drempel
Oude recht
Een papierfabriek met een IPPC-installatie voor het maken van papierstof, papier of karton, die valt onder categorie 6.1 van bijlage 1 van de Richtlijn industriële emissies (Rie) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup), heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het maken van papierstof, papier of karton en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een papierfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een papierfabriek met een IPPC-installatie voor het maken van papierstof, papier of karton, heeft onder het nieuwe recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. Het is een complex bedrijf met de provincie als bevoegd gezag.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een papierfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- De vergunning en de daaraan verbonden voorschriften blijven gelden.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de provincie voor een bedrijf een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden.
- Als een papierfabriek eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
2. Maken van papierstof, papier of karton onder IPPC-drempel
Oude recht
Een papierfabriek onder de IPPC-drempel heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het maken van papierstof, papier of karton en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een papierfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een papierfabriek onder de IPPC-drempel heeft onder de Omgevingswet een vergunning nodig voor een installatie voor het maken van papierstof, papier of karton. Delen van de papierfabriek die technisch en milieuhygiënisch niets met de installatie te maken hebben, zoals een kantine of bedrijfswoning, vallen buiten de vergunning. De vergunning kan alleen voorschriften bevatten voor de installatie voor het maken van papierstof, papier of karton.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een papierfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- Het overgangsrecht zet de oude milieuvergunning voor het hele bedrijf om in een vergunning voor alleen de installatie voor het maken van papierstof, papier of karton.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de installatie voor het maken van papierstof, papier of karton, blijven vergunningvoorschriften in de omgevingsvergunning milieu.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de andere milieubelastende activiteiten, worden maatwerkvoorschriften.
- De vergunningvoorschriften die zowel voor de installatie als voor de andere activiteiten golden, worden maatwerkvoorschriften. Bijvoorbeeld: een geluidvoorschrift dat voor het hele bedrijf gold, wordt een maatwerkvoorschrift.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een papierfabriek een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden. Als het maatwerkvoorschrift over de installatie voor het maken van papierstof, papier of karton gaat, wordt het een vergunningvoorschrift.
- Als een papierfabriek eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
3. Maken van spaanplaat of vezelplaat boven IPPC-drempel
Oude recht
Een spaanplaatfabriek met een IPPC-installatie voor het maken van spaanplaat of vezelplaat, die valt onder categorie 6.1 van bijlage 1 van de Richtlijn industriële emissies (Rie) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup), heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het maken van spaanplaat of vezelplaat en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een spaanplaatfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een spaanplaatfabriek met een IPPC-installatie voor het maken van spaanplaat of vezelplaat, heeft onder het nieuwe recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. Het is een complex bedrijf met de provincie als bevoegd gezag.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een spaanplaatfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- De vergunning en de daaraan verbonden voorschriften blijven gelden.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de provincie voor een bedrijf een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden.
- Als een spaanplaatfabriek eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
4. Voorbehandelen of verven van textiel boven IPPC-drempel
Oude recht
Een textielfabriek met een IPPC-installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel, die valt onder categorie 6.2 van bijlage 1 van de Richtlijn industriële emissies (Rie) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup), heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het voorbehandelen of verven van textiel en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een textielfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een textielfabriek met een IPPC-installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel, heeft onder het nieuwe recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. Het is een complex bedrijf met de provincie als bevoegd gezag.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een textielfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- De vergunning en de daaraan verbonden voorschriften blijven gelden.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de provincie voor een bedrijf een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden.
- Als een textielfabriek eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
5. Voorbehandelen of verven van textiel onder IPPC-drempel
Oude recht
Een textielfabriek die textiel voorbehandelt of verft onder de IPPC-drempel, heeft onder het oude recht een omgevingsvergunning beperkte milieutoets voor de milieueffectrapportage (OBM-mer) nodig voor de oprichting, wijziging of uitbreiding van een installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel. De OBM-mer bevat meestal geen voorschriften.
Voor de textielfabriek gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 en 4 van het Activiteitenbesluit, waaronder voorschriften voor het voorbehandelen of verven van textiel. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een textielfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een textielfabriek die textiel voorbehandelt of verft onder de IPPC-drempel, heeft onder de Omgevingswet een vergunning nodig voor de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel. Delen van het bedrijf die technisch en milieuhygiënisch niets met het voorbehandelen of verven van textiel te maken hebben, vallen buiten de vergunning. Denk aan een kantoor of bedrijfswoning. De vergunning kan alleen voorschriften bevatten voor de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een textielfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- De textielfabriek krijgt van rechtswege een omgevingsvergunning milieu voor de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel. Die blijft gelden zolang de textielfabriek naar aard en omvang hetzelfde blijft.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een textielfabriek een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden. Als het maatwerkvoorschrift ging over de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel, wordt het een voorschrift in de van rechtswege verleende vergunning.
- Als een textielfabriek eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
6. Conserveren van hout boven IPPC-drempel
Oude recht
Een houtverduurzamingsbedrijf met een IPPC-installatie voor het conserveren van hout met chemische stoffen, die valt onder categorie 6.10 van bijlage 1 van de Richtlijn industriële emissies (Rie) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup), heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het conserveren van hout en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een houtverduurzamingsbedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een houtverduurzamingsbedrijf met een IPPC-installatie voor het conserveren van hout heeft onder de Omgevingswet een omgevingsvergunning milieu nodig voor alleen deze IPPC-installatie. Dus niet voor het hele bedrijf. Delen van het bedrijf die technisch en milieuhygiënisch niets met het conserveren van hout te maken hebben, zoals een kantoor of bedrijfswoning, vallen buiten de vergunning. De vergunning kan alleen voorschriften bevatten voor de IPPC-installatie voor het conserveren van hout.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Maatwerkvoorschriften voor de IPPC-installatie voor het conserveren van hout komen als voorschriften in de vergunning. Een houtverduurzamingsbedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- Het overgangsrecht zet de oude milieuvergunning voor het hele houtverduurzamingsbedrijf om in een vergunning voor alleen de IPPC-installatie voor het conserveren van hout.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de IPPC-installatie voor het conserveren van hout, blijven vergunningvoorschriften in de omgevingsvergunning milieu.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de andere milieubelastende activiteiten, worden maatwerkvoorschriften.
- De vergunningvoorschriften die zowel voor de IPPC-installatie voor het conserveren van hout als voor de andere activiteiten golden, worden maatwerkvoorschriften. Bijvoorbeeld: een geluidvoorschrift dat voor het hele houtverduurzamingsbedrijf gold, wordt een maatwerkvoorschrift.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een houtverduurzamingsbedrijf een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden. Als het maatwerkvoorschrift over de IPPC-installatie voor het conserveren van hout gaat, wordt het een vergunningvoorschrift.
- Als een houtverduurzamingsbedrijf eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
7. Conserveren van hout onder IPPC-drempel
Oude recht
Een houtverduurzamingsbedrijf dat hout conserveert met chemische stoffen onder de IPPC-drempel, heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het conserveren van hout en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een houtverduurzamingsbedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een houtverduurzamingsbedrijf dat hout conserveert, heeft onder de Omgevingswet een vergunning nodig voor alleen het conserveren van hout. De vergunning kan alleen voorschriften bevatten voor het conserveren van hout.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een houtverduurzamingsbedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- Het overgangsrecht zet de oude milieuvergunning voor het hele bedrijf om in een vergunning voor alleen het conserveren van hout.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor het conserveren van hout, blijven vergunningvoorschriften in de omgevingsvergunning milieu.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de andere milieubelastende activiteiten, worden maatwerkvoorschriften.
- De vergunningvoorschriften die zowel voor het conserveren van hout als voor de andere activiteiten golden, worden maatwerkvoorschriften. Bijvoorbeeld: een geluidvoorschrift dat voor het hele bedrijf gold, wordt een maatwerkvoorschrift.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een bedrijf een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden.
- Als een bedrijf eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
8. Looien van leer
Oude recht
Een leerlooierij heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf nodig. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het looien van leer en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een leerlooierij kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een leerlooierij heeft onder de Omgevingswet een vergunning nodig voor de installatie voor het looien van leer. Delen van het bedrijf die technisch en milieuhygiënisch niets met het looien van leer te maken hebben, vallen buiten de vergunning. Denk aan een kantoor of bedrijfswoning. De vergunning kan alleen voorschriften bevatten voor de installatie voor het looien van leer.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een leerlooierij kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- Het overgangsrecht zet de oude milieuvergunning voor de hele leerlooierij om in een vergunning voor alleen de installatie voor het looien van leer.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de installatie voor het looien van leer, blijven vergunningvoorschriften in de omgevingsvergunning milieu.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de andere milieubelastende activiteiten, worden maatwerkvoorschriften.
- De vergunningvoorschriften die zowel voor de installatie voor het looien van leer als voor de andere activiteiten golden, worden maatwerkvoorschriften. Bijvoorbeeld: een geluidvoorschrift dat voor de hele leerlooierij gold, wordt een maatwerkvoorschrift.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een leerlooierij een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden. Als het maatwerkvoorschrift over de installatie voor het looien van leer gaat, wordt het een vergunningvoorschrift.
- Als een leerlooierij eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
9. Maken van tapijt of linoleum
Oude recht
Een fabriek die tapijt of linoleum maakt heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf nodig. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het maken van tapijt of linoleum en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een tapijt- of linoleumfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een tapijt- of linoleumfabriek heeft onder de Omgevingswet alleen een vergunning nodig als de fabriek rubber verwerkt of textiel voorbehandelt of verft. Als een vergunning nodig is, geldt deze voor het maken van producten op basis van rubber of voor de installatie voor voorbehandelen of verven van textiel. Delen van het bedrijf die technisch en milieuhygiënisch niets met het maken van producten op basis van rubber of het voorbehandelen of verven van textiel te maken hebben, vallen buiten de vergunning. Denk aan een kantoor of bedrijfswoning. De vergunning kan alleen voorschriften bevatten voor het maken van producten op basis van rubber of de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een tapijt- of linoleumfabriek kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- Als de tapijt- of linoleumfabriek geen rubber verwerkt of textiel voorbehandelt of verft, vervalt de oude milieuvergunning en worden de vergunningvoorschriften maatwerkvoorschriften.
- Als de tapijt- of linoleumfabriek wel rubber verwerkt of textiel voorbehandelt of verft, zet het overgangsrecht de oude milieuvergunning voor de hele tapijt- of linoleumfabriek om in een vergunning voor alleen het maken van producten op basis van rubber of de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor het maken van producten op basis van rubber of de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel, blijven vergunningvoorschriften in de omgevingsvergunning milieu.
- De vergunningvoorschriften die alleen golden voor de andere milieubelastende activiteiten, worden maatwerkvoorschriften.
- De vergunningvoorschriften die zowel voor het maken van producten op basis van rubber of de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel als voor de andere activiteiten golden, worden maatwerkvoorschriften. Bijvoorbeeld: een geluidvoorschrift dat voor de hele tapijt- of linoleumfabriek gold, wordt een maatwerkvoorschrift.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een tapijt- of linoleumfabriek een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden. Als het maatwerkvoorschrift over het maken van producten op basis van rubber of de installatie voor het voorbehandelen of verven van textiel gaat, wordt het een vergunningvoorschrift.
- Als een tapijt- of linoleumfabriek eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
10. Maken van hygiënische papierproducten en bleken van papier
Oude recht
Een bedrijf dat hygiënische papierproducten maakt of papier bleekt, heeft onder het oude recht een milieuvergunning voor het hele bedrijf nodig. De vergunning bevat voorschriften voor het hele bedrijf. Zoals geluidvoorschriften, voorschriften voor het maken van hygiënische papierproducten of het bleken van papier en, als dat nodig is, voorschriften voor andere activiteiten.
Naast de vergunning gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een bedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Een bedrijf dat hygiënische papierproducten maakt of papier bleekt, heeft onder de Omgevingswet geen omgevingsvergunning milieu nodig.
Er gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een bedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- De oude milieuvergunning vervalt. De vergunningvoorschriften worden maatwerkvoorschriften.
- Eerder aangeleverde informatie bij een vergunningaanvraag of een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een bedrijf dat hygiënische papierproducten maakt of papier bleekt een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden.
- Als een bedrijf dat hygiënische papierproducten maakt of papier bleekt eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
11. Overige papier-, hout-, textiel- en leerindustrie
Oude recht
Overige papier-, hout-, textiel- en leerindustrie heeft onder het oude recht geen milieuvergunning nodig. Voorbeelden van overige papier-, hout-, textiel- en leerindustrie zijn het maken van papieren servetten, het maken van houten meubels, het maken van spaanplaat of vezelplaat onder de IPPC-drempel, het maken van zeilen of het maken van schoenen.
Er gelden voorschriften uit hoofdstuk 3 en 4 van het Activiteitenbesluit. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een bedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Nieuwe recht
Overige papier-, hout-, textiel- en leerindustrie heeft onder de Omgevingswet geen omgevingsvergunning milieu nodig.
Er gelden voorschriften uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en uit het omgevingsplan. Hierbij heeft het bevoegd gezag ruimte om maatwerkvoorschriften te stellen. Een bedrijf kan toestemming vragen een gelijkwaardige maatregel toe te passen.
Overgangsrecht
- Eerder aangeleverde informatie bij een melding op grond van het Activiteitenbesluit, geldt als invulling van informatieplichten in het Bal. Bij inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zal het meestal niet nodig zijn extra informatie aan te leveren.
- Als de gemeente voor een veehouderij een maatwerkvoorschrift had verleend onder het Activiteitenbesluit, blijft dit gelden.
- Als een bedrijf eerder toestemming had gekregen om een gelijkwaardige maatregel toe te passen, blijft die toestemming gelden.
Zie ook
Van Activiteitenbesluit en Bor naar Bal ('was-wordt-tabellen')
Richtlijn industriële emissies en veehouderijen (Rie)
Richtlijn 2010/75/EU van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 over industriële emissies (geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging) (PbEU 2010, L 334). Deze begripsbepaling staat in de bijlage bij de Omgevingswet.
De Richtlijn industriële emissies is op 15 juli 2024 inhoudelijk gewijzigd door richtlijn 2024/1745. Hierbij wordt ook de naam van de richtlijn aangepast tot Richtlijn industriële emissies en veehouderijen.
Ga naar de geconsolideerde tekst van de Richtlijn industriële emissies.
Meer informatie staat op Richtlijn industriële emissies en veehouderijen (Rie).
Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)
Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bal bevat regels van het Rijk over activiteiten in de fysieke leefomgeving.