Sloopmelding LAVS in het nieuwe Omgevingsloket
Vanaf 1 januari 2024 kunnen gebruikers van het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) de projectgegevens uit het LAVS vermelden in de sloopmelding in het nieuwe Omgevingsloket. De initiatiefnemer vult het LAVS project- en verwijderopdrachtnummer in en hoeft zo alleen nog een beperkt aantal gegevens toe te voegen. Vervolgens kan de melding op de gebruikelijke manier ingediend worden in het nieuwe Omgevingsloket.
Hoe vult u de LAVS-gegevens in?
In het nieuwe Omgevingsloket selecteert u het formulier Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of het formulier Asbest verwijderen, vervolgens kiest u voor de optie Bedrijf. U krijgt de mogelijkheid om de LAVS-projectgegevens in te vullen. Beschikt u niet over de LAVS-projectgegevens, dan vult u alle vragen in.
Toezichthouder
De toezichthouder ontvangt een melding van de ingediende sloopmelding. Aan de hand van het projectnummer kunnen de bijbehorende gegevens in het LAVS worden opgezocht.
Informatieplicht
Het is verplicht om uiterlijk 2 werkdagen voor aanvang en uiterlijk op de eerste werkdag na afronding van de sloopwerkzaamheden het bevoegd gezag daarover te informeren. Dit staat in artikel 7.12 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Deze melding is opgenomen in het Omgevingsloket. De uitvoerder van de asbestverwijdering die de startmelding en afmelding van de werkzaamheden via het LAVS doet, voldoet hiermee aan deze informatieplicht. De meldingen hoeven dan niet via het Omgevingsloket ingediend te worden.
Omgevingsloket
Een vergunning aanvragen of een melding doen, zoals een sloopmelding, kan met het nieuwe Omgevingsloket.
Als u eerst wilt oefenen met het invullen van de LAVS-gegevens, dan kan dat op de oefenomgeving (pre-productieomgeving) van het Omgevingsloket.