Software koppelen aan het LAVS
Gebruikt u het LAVS? En heeft u ook andere software waarmee u projecten vastlegt? Maak dan gebruik van het koppelvlak. U hoeft de informatie dan maar 1 keer in te voeren.
Op deze pagina
- Koppelvlak
- Mogelijkheden koppelvlak
- Wat heeft u nodig
- Technische gegevens
- Wat moet u doen
- Volgende stap: koppelen met de productie-omgeving
Koppelvlak
De koppeling met eigen software is een onderdeel in het LAVS. Alle bedrijven die in het LAVS werken, kunnen van het koppelvlak gebruik maken. Dit is niet verplicht. Het grote voordeel van gebruikmaken van het koppelvlak is dat tweemaal invoeren van gegevens niet nodig is. Ook weet u zeker dat de gegevens in uw eigen bedrijfssysteem en het LAVS met elkaar overeenkomen.
Mogelijkheden koppelvlak
Met het koppelvlak kunt u:
- projecten aanmaken (mits het bezit is aangemaakt via de website)
- opdrachten aannemen, (voorlopig) aannemen, opleveren of afwijzen
- meldingen maken en versturen
- opdrachtgegevens uploaden / bijwerken
- documenten / bijlagen toevoegen
- status opvragen van een eerdere XML request
- projectgegevens downloaden
Wat u nodig heeft
Om te koppelen met de bedrijfsacceptatie-omgeving en het LAVS heeft u de volgende producten en documenten nodig:
- eHerkenningsmiddel (met minimaal betrouwbaarheidsniveau 2) om een account aan te maken.
Let op: u heeft een eHerkenningsmiddel nodig voor zowel de bedrijfsacceptatie-omgeving als voor de productieomgeving.
Vanaf 1 juli 2025 is eHerkenning niveau 2+ verplicht. Op dit moment wordt alleen niveau 2+ of hoger verstrekt. Heeft u al eHerkenning niveau 2? Daarmee is inloggen in het LAVS nog steeds mogelijk, - het zip-bestand met het technisch ontwerp-koppelvlak WSDL-definitie (zip, 12 kB) van het LAVS en de koppelvlakspecificatie (Functioneel ontwerp koppelvlak LAVS (pdf, 1.3 MB))
- de eindpunten van de bedrijfsacceptatie- (https://acceptatie.tws-esb.rws.nl/lavs-koppelvlak-bacc) en de productieomgeving (https://tws-esb.rws.nl/lavs-koppelvlak)
- mogelijk heeft u het servercertificaat van de LAVS-omgeving ook nodig (het zip-bestand van het publieke deel van het certificaat bedrijfsacceptatie-omgeving (m7z, 9.7 kB) en -productieomgeving (m7z, 5.4 kB))
Technische gegevens
Wat u moet doen
- Vraag eHerkenning beveiligingsniveau 2+ aan. Uw eHerkenningleverancier verstrekt u een pre-prod account voor de bedrijfsacceptatie-omgeving.
- Maak een account aan in de bedrijfsacceptatie-omgeving met inloggen via eHerkenning.
- Voor de bedrijfsacceptatie- en de productieomgeving van het LAVS heeft u een PKIoverheid service-certificaat nodig. Kijk voor meer informatie op de pagina PKIoverheid van Logius. U kunt het certificaat laten activeren voor beide LAVS-omgevingen.
- Installeer het private deel van het certificaat op uw server(s). Doe dit ook met het publieke deel van de LAVS-servercertificaten als dat nodig is.
- Neem contact op met de helpdesk LAVS via het vragenformulier en geef hierbij aan dat u een koppeling wilt maken met de bedrijfsacceptatie-omgeving. Voeg in het vragenformulier het publieke deel van uw (PKI-)certificaat toe en vermeld uw KVK-nummer.
- Voer alle testen uit.
Volgende stap: koppelen met de productie-omgeving
Zijn alle testen goed gegaan? Neem dan opnieuw contact op met de helpdesk via het vragenformulier. Hierin vraagt u de koppeling te realiseren met de productieomgeving van het LAVS. Stuur hierbij ook het publieke deel van het PKI-certificaat (*.cer of *.crt-formaat) dat u heeft aangeschaft en vermeld uw KVK-nummer.